Beantwoord

Kan ik ook verlengen voor een andere looptijd dan 3 jaar?

• 4 december 2017
  • 12 reacties
  • 483 keer bekeken

Deze week zag ik op mijn dashboard van MijnQurrent een verlengingsaanbod voor een 3-jaars contract met € 200,- bonuskorting. Of dit laatste per jaar was of een totaalbedrag voor 3 jaar is mij niet duidelijk. Afgezien van deze opmerking had ik graag ook een aanbieding willen hebben voor een contract van 1 jaar zoals ik dat nu ook heb. Kunt u daarvoor zorg dragen. B.v.d.
Met vriendelijke groet,

Siebe Visser
icon

Beste antwoord door Nathan van Qurrent 6 december 2017, 13:41

Hi Siebe,

Bedankt voor je post in onze community! De korting van 200 euro is inderdaad voor een contract van 3 jaar. Dit betekent dat wij in het tweede jaar 100 euro in mindering brengen op de jaarnota, en ook in het derde jaar.
Ik zal je daarnaast ook even een e-mail sturen met een nieuw aanbod erin vermeld. Daar zal een 1-jarig aanbod vermeld staan. Mocht je nog vragen hebben, kan je die gerust hier stellen 🙂.

Groetjes,
Nathan
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Badge +5
Hi Siebe,

Bedankt voor je post in onze community! De korting van 200 euro is inderdaad voor een contract van 3 jaar. Dit betekent dat wij in het tweede jaar 100 euro in mindering brengen op de jaarnota, en ook in het derde jaar.
Ik zal je daarnaast ook even een e-mail sturen met een nieuw aanbod erin vermeld. Daar zal een 1-jarig aanbod vermeld staan. Mocht je nog vragen hebben, kan je die gerust hier stellen 🙂.

Groetjes,
Nathan
Beste Nathan,

Dat Qurrent zijn energie tegen inkoopprijs levert, blijkt allerminst uit de verlengingsaanbiedingen, die ik van jullie heb mogen ontvangen. Zelfs met de € 100,- verlengingskorting voor een 1-jarig contract (welke overigens pas aan het eind van het jaar wordt verrekend) is Qurrent zeer sterk in prijs gestegen t.o.v. mijn huidige contract. Ik vind het zelfs een beetje op minachting van de klant lijken. Eerst met lage tarieven lokken om vervolgens het 2e jaar het volle pond te vragen, ter compensatie van het 1e jaar. Op deze manier gaat het 'm absoluut niet worden en zijn jullie mij als klant kwijt.

Groet,
Siebe Visser
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Siebe,

Inkoopprijs heeft betrekking op de elektriciteitsprijs per kilowattuur en de gasprijs per kubieke meter. Die prijs bestaat voor 80% uit heffingen, dus daar valt weinig aan te schuiven. Aan de vaste kosten voor netwerkbeheer valt ook niks te doen. Hoogstens aan de leveringskosten, zeg maar het abonnement bij Qurrent. Voor gas en elektra samen 167 euro per jaar.

En daar doet Qurrent weinig anders dan andere leveranciers, een overstapbonus aanbieden aan overstappers en een verlengbonus aan blijvers van ongeveer de helft van het abonnement. Trap niet in die riante aanbiedingen van 200 euro voordeel. Dat is per drie jaar. En niet per maand, maar per jaar. En niet het eerste jaar, maar het tweede en derde.

Overigens schijnt het te lonen om elk jaar over te stappen. Dat gaat dus ten koste van de inkomsten van energieleveranciers en dus ten koste van de klanten die niet overstappen. Die zouden wel eens pissig kunnen worden over de verlengbonussen die anderen krijgen. En zeker waar anderen om vragen. Tenslotte zijn het de blijvers die bij gelijkblijvende service-verlening de bonussen voor de overstappers moeten betalen.

Nu ik er over denk, vind ik het eigenlijk zonde van die 100 euro blijfbonus die jou in het vooruitzicht is gesteld. Als je overstapt naar Atoomstroom, Sjoemelstroom of Kolenstroom, kan Qurrent die 100 euro steken in windenergie en kun jij doorgaan de prijsstunters richting faillissement te drijven door elk jaar over te stappen.

In het algemeen vind ik dat Qurrent overstap- of verlengbonussen uitsluitend in de vorm van windtegoeden moet uitkeren.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Overzichtje van de afgelopen jaren. Het betreft hier de variabele energieprijs die Qurrent berekend, dus het valt eigenlijk best wel mee.

Beste Frans,

Ik snap wel hoe het werkt. Energiebelasting en heffingskortingen zijn in het hele verhaal niet relevant. Die zijn bij elke maatschappij hetzelfde. Ook de netbeheerkosten spelen geen rol. Die is gebonden aan de netwerkbeheerder in de regio en niet aan de energiemaatschappij. Het enige waarop de energiemaatschappij kan concurreren zijn de kale kwh- en m3 tarieven en het vastrecht inclusief btw. Dat zijn ook de enige zaken, waar ik naar kijk. Het gaat er uiteindelijk om, wat ik onderaan de streep moet betalen. En als dit dan ook nog "echte" groene stroom kan zijn, dan is dit mooi meegenomen.
De markt moest toch zo nodig concurrerend worden. Dan moeten we niet gaan zeuren over mensen, die bij hun maatschappij blijven en zgn. de bonussen van de overstappers moeten betalen. Dat slaat toch nergens op. Iedereen heeft de mogelijkheid om over te stappen. En er zijn geen prijsstunters, die failliet gaan. Het zijn namelijk de grote energiemaatschappijen zelf, die dit beleid hanteren, hetzij onder eigen naam, hetzij door middel van speciaal hiervoor opgerichte online energiemaatschappijtjes. Dus met onze energiemaatschappijen heb ik geen medelijden.

Ik doe al tig jaren mee aan de collectieve inkoop van VEH en de CB, hetgeen ook door beide consumentenorganisaties wordt gepromoot. En het is mij nog steeds gelukt om mijn energiekosten te beperken en beperkt te houden, meestal zonder allerlei welkomstkortingen (momenteel bij sommige maatschappijen tot zelfs € 300,- bij een 1-jaars contract). Ik wil helemaal geen welkomstkortingen of verlengbonussen. Laten ze deze bedragen maar direct in de afzonderlijke tarieven stoppen.
En wat Qurrent betreft. Ik wil best klant blijven, maar een stijging van ca 13 % t.o.v. vorige jaar vind ik niet acceptabel.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Siebe,

Heb je naar de specificatie gekeken? Zit het verschil in de tarieven voor kWh en m3 ? Of heeft Qurrent gewoon historische verbruiken gerekend. Als ik naar de goedkoopste aanbieding op gaslicht kijk, Nuon, eenjarig contract dan zie ik dat je wel 230 euro korting krijgt, maar aan stroom 0,6 cent per kWh en aan gas 1,5 cent per m3 duurder uit bent dan bij Qurrent. Dus ik begrijp niet waar je kritiek op gebaseerd is.

Groet, Frans
Beste Frans,

Ik weet heel goed waar het in zit, nl. zowel in de kwh als in de m3 tarieven. Deze schelen enorm met vorig jaar. Ik kijk niet naar historische verbruiken. De kale kwh en m3 tarieven als ook de vastrechtkosten van mijn huidige contract en het nieuwe aanbod zijn voor mij bepalend. Deze reken ik door mij mijn eigen (geschatte) verbruik. Dan krijg je een werkelijk vergelijk van de kosten.
Naast de forse tariefstijging heeft Qurrent ook de vastrechtkosten flink opgeschroefd (factor 3 voor beide energievormen). Blijkbaar hebben ze vorig jaar bij de collectieve inkoop met extreem lage tarieven een hoop klanten proberen te winnen. Ik ben bang dat ze er weer een heleboel kwijtraken. Van klantenbinding is op deze manier geen sprake.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo S.A. Visser,

Bedankt voor je bericht.
Dank voor jullie input, Frans en John!

Je geeft zelf al aan jaren mee te doen aan de veiling van Vereniging Eigen Huis. Bij een energieveiling proberen verschillende energieleveranciers de voordeligste tarieven aan te bieden, en de winnaar biedt uiteindelijk de laagste tarieven. Deze zijn vaak onder inkoopprijs.

Qurrent levert 100% groene energie tegen inkoopprijs. Omdat we energie leveren tegen inkoopprijs, hanteren we wel een wat hoger vastrecht (€6,96 per aansluiting per maand).
Dit jaar doet Qurrent niet mee aan de energieveiling, en de inkooptarieven zijn inderdaad hoger.

Wij willen dat heel Nederland overschakelt op groene energie. Onze focus blijft liggen op duurzaamheid. Slagkracht creëren, want hoe meer mensen zich aansluiten, hoe meer impact we kunnen maken. We kunnen méér inkoopacties organiseren, betere tarieven aanbieden & meer duurzame energieprojecten opstarten.
Graag verwijs ik je ook naar het volgende topic, waar mijn collega Tanja goed uitlegt waarom het niet duurzaam is om te blijven overstappen.
Overstappen of blijven?

Groetjes, Nina
Beste Nina,

Dat energieleveranciers bij de energieveiling hun voordeligste tarieven aanbieden lijkt mij logisch. Het gaat uiteindelijk om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen. Dat zit nu eenmaal in het systeem van marktwerking. Niemand is echter verplicht om dit onder inkoopprijs te doen.
Je geeft aan, dat Qurrent energie levert tegen inkoopprijs. Als jullie nieuwe aanbod o.b.v. inkoopprijs is, dan heeft Qurrent vorig jaar blijkbaar extreem laag ingezet. En dan heb ik het bij de kwh-tarieven niet over een paar procent, maar over tientallen procenten. Dan is het logisch, dat vele klanten het volgende jaar weer afhaken
Je spreekt ook over een iets hoger vastrecht. dat lijkt mij iets te zacht uitgedrukt. Een stijging van € 29,04 naar € 83,52 per energiebron per jaar vind ik zeer fors. Alleen al met het vastrecht scheelt dit € 109,- op de jaarnota. En dan heb ik het nog niet over de meerkosten o.b.v. van de kwh en m3 tarieven

Leuk stukje van je collega Tanja, maar het is een utopie te veronderstellen, dat duurzaamheid alleen wordt bereikt als zoveel mogelijk mensen overstappen naar 100% groene energie. Ook ik vind duurzaamheid belangrijk en heb een voorkeur voor echte groene energie, maar niet tot elke prijs. En zo denken vele mensen met mij. Ook andere partijen spelen in dit proces een grote rol. Dit geldt niet alleen voor de energiemaatschappijen zelf, die vaak nog steeds op winstmaximalisatie en shareholdersvalue varen, maar ook voor het beleid van onze overheid. Nederland bungelt v.w.b. het behalen van de klimaatdoelstellingen niet voor niets onder aan de lijst. Ik denk dat de meeste mensen wel bereid zijn om mee te werken aan "een schonere en groenere wereld", mits het voor hen betaalbaar blijft, ook het bedrijfsleven hieraan meedoet en de overheid hierin zijn verantwoordelijkheid neemt met een doeltreffend en consistent beleid.

Ik ben het eens met een ander forumlid, die schrijft dat het systeem van welkomstbonussen verkeerd is. Ook mijn criteria zijn: echter groene energie tegen de laagste prijs zonder rekening te houden met welkomst- en verlengingsbonussen. Betalen wat je echt verbruikt tegen eerlijke tarieven, zonder allerlei lokkertjes. Als Qurrent tarieven tegen inkoopprijs hanteert, dan zouden ze per definitie goedkoper moeten zijn, dan de reguliere energiemaatschappijen, die dit blijkbaar niet (kunnen) doen. Tenzij er iets mis is met het inkoopbeleid van Qurrent....?.

Groet,
Siebe
Reputatie 2
Badge +5
Hi Siebe,

Wij leveren zeker tegenover inkoopprijs. Vergeet niet dat al onze geleverde energie uit Nederland komt, en niet grijs opgewekte energie is, die met een certificaat uit het buitenland is groengewassen. Dat is natuurlijk een stuk goedkoper ten opzichte van de energie die wij leveren.
Het is moeilijk voor een consument het overzicht te bewaren. Vragen kunnen naar boven komen, waaronder of de leverancier waarbij jij je aanmeld, ook wel echt groen is. Als je twijfelt aan de duurzaamheid van de leverancier, wil ik je graag verwijzen naar deze website.

Ik snap ook goed dat je schrikt van de vaste leveringskosten. Wij hebben een uitzondering gemaakt voor onze klanten die via de veiling van Eigen Huis bij Qurrent zijn beland.Dat betekent dat de kosten verdraaid lagen qua de vaste leveringskosten.
Het is lastig om te verdedigen, maar ik blijf erbij dat de vaste leveringskosten gegrond zijn. Wij maken geen winst op de tarieven, en proberen ( met de nadruk op proberen!) concurrerende tarieven te bieden. Daarentegen kan je het ook zo zien.
Wij bieden je een 3-jarig contract aan, met inkoopprijzen, die ongewijzigd blijven voor 3 jaar. Toch een meevaller, aangezien de verwachting is dat het met de komende jaren alleen maar duurder gaat worden.

Jij geeft aan dat de meeste mensen bereid zijn om mee te werken aan een schonere en groenere wereld, maar uiteindelijk begint verandering bij jezelf. Dit komt enigszins verwijtend over, maar dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik wil graag met jullie de dialoog aan, en uitzoeken hoe wij dit ook in de toekomst beter zouden kunnen doen. Wij leren hier ook van, maar aanpassen gaat hem nu niet worden. Als ik je tarieven op maat kon bieden, had ik dat gedaan.

Ik hoop graag een antwoord van je te zien! Zo leer ik ook wat van jullie, en kan ik zoeken naar alternatieven voor de toekomst die wij eventueel kunnen bieden.

Bedankt in ieder geval!

Groetjes,
Nathan
Beste Nathan,

Ik weet niet wat jij bedoeld met "het verdraaid liggen qua vaste leveringskosten". Ongetwijfeld zullen de vaste leveringskosten gegrond zijn, maar het zijn niet alleen deze kosten. Ook de vaste leveringskosten schelen enorm. Als Qurrent tegen kostprijs levert, hoe kan het dan ik voor mijn huidige contract een "kale" kwh-prijs van resp. € 0.038841 en € 0,22264 incl. btw moet betalen, terwijl dit in het nieuwe contract resp. € 0.068188 en € 0.056088 gaat worden? Samen met het vastrecht scheelt dit op mijn jaarnota ca € 235,- (excl. welkomst- c.q. verlengingskortingen). Dan kom je toch niet meer geloofwaardig over. Ik verwacht van Qurrent geen tarieven op maat, maar wel een consistent prijsbeleid. Het gat is nu veel te groot.

Je schrijft, dat andere maatschappijen met door certificaten groengewassen energie goedkoper zijn. Zij profileren zich echter niet als energieleveranciers, die tegen inkoopsprijs leveren, dus zullen met een bepaalde winstmarge rekenen, hetgeen hen weer, zeker gelet op het grote verschil in bovenstaande tarieven, concurrerend zou moeten maken.

Dat Qurrent qua duurzaamheid bovenin de ranking staat, is een prima zaak. Vandaar de keus voor mij vorig jaar niet zo moeilijk was. Een groene maatschappij met windenergie uit Nederland tegen scherpe tarieven. En ook ben ik mee je eens, dat verandering in principe bij je zelf begint. Ik had in principe best bij Qurrent willen blijven, maar alles heeft z'n grenzen. Zolang de grote massa niet het gevoel heeft dat ook de overheid en het bedrijfsleven blijk geven hierin hun verantwoordelijkheid te nemen, zullen de meeste mensen niet bereid zijn om voor hun energie de hoofdprijs te betalen. En het jaarlijks kritisch kijken naar de energiekosten wordt zelfs door maatschappij bewogen instanties zoals Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond gepromoot.

Groet,
Siebe
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Siebe,

Wat mijn collega Nathan bedoelde is dat wij vorig jaar een uitzondering gemaakt hebben voor klanten die via de veiling van Vereniging Eigen Huis bij ons terecht zijn gekomen. Vorig jaar hebben wij hierdoor een lager vastrecht aangeboden en lagere tarieven door de collectieve inkoop. Wat wij nu hebben aangeboden zijn onze tarieven tegen de inkoopprijs. Deze zijn voor zowel onze bestaande als nieuwe klanten gelijk.

Er is bij onze tarieven zeker geen sprake van de hoofdprijs. Wij leveren nog steeds 100% groene energie tegen de inkoopprijs en deze liggen inderdaad hoger dan de veiling tarieven. Een energieveiling is dan ook een andere situatie en kan hier niet mee vergeleken worden.

Groet,
Tessa

Reageer