Beantwoord

Kan ik verlengen zonder gas?

• 28 november 2016
  • 24 reacties
  • 1042 keer bekeken

Ik ben sinds begin dit jaar klant van Qurrent en heb een verleningsaanbod gehad. Omdat ik sinds juli in bezig ben van een lucht-water warmtepomp en op inductie kook gebruiken we geen gas meer. Ik wil dus op het moment dat mijn jaarcontract afloopt geen contract meer hebben voor gas. Is dat ook mogelijk?
icon

Beste antwoord door Zr40 29 november 2016, 09:23

Dit zou wel mogelijk moeten zijn, maar houd er rekening mee dat de netbeheerder je verplicht om een contract af te sluiten zolang je een werkende aansluiting hebt. Om dit te voorkomen kan je de netbeheerder vragen om de gasaansluiting te laten verzegelen of helemaal te verwijderen.

Wat de kosten daarvan zijn kan je het beste navragen bij de netbeheerder.
Bekijk origineel

24 reacties

Badge +6
Dit zou wel mogelijk moeten zijn, maar houd er rekening mee dat de netbeheerder je verplicht om een contract af te sluiten zolang je een werkende aansluiting hebt. Om dit te voorkomen kan je de netbeheerder vragen om de gasaansluiting te laten verzegelen of helemaal te verwijderen.

Wat de kosten daarvan zijn kan je het beste navragen bij de netbeheerder.
Badge +5
"Qurrent levert alleen stroom of stroom-en-gas. Gas wordt niet los aangeboden."
Aldus de FAQ.
Dus het is mogelijk, maar zoals Zr40 zei, de netwerkbeheerder de gasaansluiting laten verzegelen. Anders blijf je de maandelijkse vaste kosten betalen.

(Ik vraag me trouwens af waarom gas niet alleen kan worden aangeboden)
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil eerst het contract/levering stoppen op het moment dat mijn jaarcontract is afgelopen. Daarna ga ik wel met de netwerkbeheerder in overleg. Als ik geen contract voor gas heb kunnen ze mij officieel ook niets in rekening brengen, alleen aanmanen om ergens een contract af te sluiten.

Ik zie alleen geen mogelijkheid om dit in mijn verlengingsaanbod door te geven. Daar kan ik alleen kiezen om het volledige aanbod van Qurrent te accepteren. Dus vraag aan Qurrent hoe we dit kunnen regelen?
Badge +5
Ik zou het volgende doen:

Meteen contact opnemen met de netwerkbeheerder en vertellen dat ik geen gas meer afneem en dat het kan worden afgesloten.
(dus dat proces loopt en ook de kosten van het afnemen stopt)
Daarna Qurrent op de hoogte stellen van het feit dat je geen gas meer afneemt en afwachten wat hun reactie is.

Jij wilt het net andersom doen.. :)

Het zal de netwerkbeheerder een zorg zijn of je met een energieleverancier een contract hebt of niet, die netwerkbeheerder levert alleen de aansluiting.
Badge +5
Hallo Happening en onze vertrouwde Q-giants RGM en Zr40!

Opnieuw is het antwoord van onze Q-giants helemaal correct. Wij raden je aan om eerst te overleggen met je netbeheerder over het verzegelen van de meter. Een gedwongen afsluiting in verband met het ontbreken van een energieleverancier werkt namelijk net iets anders.

Een aanbod op maat doen we natuurlijk altijd graag 🙂 Hieronder verstaan wij ook het maken van uitzonderingen die voortkomen uit jouw inspanningen om je gasverbruik te minimaliseren. Onze welgemeende complimenten hiervoor! Dus als jij er klaar voor bent, zorgen wij dat je contract naar wens aangepast wordt.

Groeten van,
Annick
Badge +3
Waarom zou je naar de netbeheerder gaan om de aansluiting op te zeggen? Als je besluit een dienst niet meer af te nemen zeg je toch een contract op bij de instantie waar je het product afneemt?

Als de netbeheerder zeker wil weten dat je geen gas meer afneemt verzegelen ze hem maar of halen ze hem weg.

Ik zou dus ook Qurrent op de hoogste stellen dat je geen contract meer wil voor gas en afwachten wat de netbeheerder doet. Zie voor meer informatie ook dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785/0
Badge +6
De netbeheerder is in Nederland de instantie die over de aansluiting gaat, niet de leverancier. Je kan weliswaar de levering bij Qurrent stopzetten, maar je krijgt nog steeds te maken met de vaste kosten van de aansluiting. Daarom moet je zelf gaan overleggen met de netbeheerder om de meter te laten verzegelen, zodat je niet in het traject voor wanbetalers terecht komt. Dat staat ook uitgelegd in het topic dat je gedeeld hebt.
Dit klopt. Ik heb nu ook proberen te overleggen met de netbeheerder.

Mijn netbeheerder werkt alleen niet goed mee. Bied mij alleen aan om mijn aansluiting tegen hoge kosten te laten verwijderen. Hiermee ga ik niet akkoord. Ik heb ze nogmaals gevraagd naar een mogelijkheid tot opzegging en wacht op hun reactie. Mocht dit niets worden dan gaan we plan B doen.

Wordt vervolgd.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Happening,

Je bent inderdaad verplicht om een energieleverancier te hebben voor een meter.

Wil je geen gebruik maken van de meter, dan kan je de meter laten vergrendelen of verwijderen door de netbeheerder (tegen betaling).
Doe je dit niet, dan komen ze langs om de meter af te sluiten en moet je hiervoor alsnog kosten betalen aan de netbeheerder.
Dit is een voorbeeld van de kosten die Liander vraagt.

Groetjes, Tanja
Hallo Tanja,

Dat klopt en daar ben ik van op de hoogte. Alleen gaan verschillende netwerkbeheerders hier anders mee om. Liander doet het verzegelen in bepaalde gevallen gewoon gratis. Er is hierover namelijk in het verleden al eens een uitspraak geweest van de geschillencommissie. Mijn netwerkbeheerder wil alleen verwijderen tegen hoge kosten.

Er spelen hier twee zaken mee:
1. De kosten zijn een soort boete voor het opzeggen van een contract. Dit mag volgens de wet niet.
2. De overheid stimuleert om over te gaan naar duurzame energiebronnen. Vervolgens gaan de netwerkbeheerders moeilijk doen en komen met hoge kosten op het moment dat je echt gasloos bent. Dit rijmt natuurlijk niet met elkaar.

Het is voor mij dus een principe kwestie. In de toekomst gaan veel meer mensen hier mee te maken krijgen. Dit vereist dus een meer flexibele houding van de netwerkbeheerders.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Happening,

Ik ben het zeker met je eens. Vooral uit het duurzaamheidsperspectief is het alleen maar goed als iemand stopt met gas verbruiken.

Ik ben benieuwd wat je netbeheerder voor oplossing gaat bieden. Houd je ons op de hoogte ? :)

Groetjes, Tanja
Badge +5
Happening zegt:
"Dat klopt en daar ben ik van op de hoogte. Alleen gaan verschillende netwerkbeheerders hier anders mee om. Liander doet het verzegelen in bepaalde gevallen gewoon gratis. Er is hierover namelijk in het verleden al eens een uitspraak geweest van de geschillencommissie. Mijn netwerkbeheerder wil alleen verwijderen tegen hoge kosten."

Ik zie twee verschillen in je verhaal, je hebt het over 'verzegelen' en later heb je het over 'verwijderen'
Zou hier een verschil in zitten wat kosten betreft?

Dus, als je bij je netwerkbeheerder zegt, ik wil de handel laten verwijderen dan zegt de beheerder dat kost zo en zo veel. Als je zegt, ik wil het laten verzegelen kan het misschien wel gratis zijn.
De netwerkbeheerder gaat ervan uit dat je weet wat je zegt en die stelt daar ook geen vragen over.
Ik heb de vraag gesteld hoe ik mijn contract kan laten beëindigen. En heb tweemaal de reactie ontvangen dat dit alleen kan als ik de meter laat verwijderen. Ondanks dat ik heb aangegeven dat andere netwerkbeheerders ervoor kiezen om de meter te laten verzegelen.

Dus probleem ligt niet in mijn vraagstelling maar in de houding van de netwerkbeheerder.
Badge +5
Ik ga ervan uit dat je in Hoogeveen woont, klopt dat?

"Enexis zegt:
Verzegelen is voor de veiligheid. Afsluiten gaat door middel van een slot, dit is in dit geval de goedkoopste oplossing.
Verwijderen van de aansluiting kost € 345,24
De kosten voor het afsluiten van de gasmeter bedragen € 119,52."

Dus er zit een verschil in kosten en afsluiten is de goedkoopste oplossing.
Nee ik woon niet in Hoogeveen. Mijn netwerkbeheerder voor gas is niet Enexis maar Rendo.
Badge +5
======

Tarievenregeling aan- en afsluiten gas RENDO
Per 1 januari 2016

G.W versie 1.1
Kleinverbruik excl. btw incl. btw
Afsluiten van aansluiting
Weghalen van de meetinrichting t.b.v. tijdelijke afsluiting 67,77 € 82,00 €
Aanbrengen van een slot op een meetinrichting t.b.v. tijdelijke afsluiting (per slot) *** 50,00 € 60,50 €

Heraansluiten van aansluiting
Herplaatsen van de meetinrichting na tijdelijke afsluiting 67,77 € 82,00 €
Verwijderen van een slot van een meetinrichting (per slot) 50,00 € 60,50 €
Afsluiten en heraansluiten aansluiting op eigen verzoek / nieuwbouw
*** zie toelichting voor de situaties waarin dit mogelijk is

Kleinverbruik excl. btw incl. btw
Verwijderen en herplaatsing meetinrichting 225,00 € 272,25 €
Onderbreken en herstellen onderbreking buiten het perceel 400,00 € 484,00 €
Plaatsen en verwijderen slot (per slot) 190,00 € 229,90 €
Afsluiten en heraansluiten aansluiting in geval van wanbetaling / leegstand / einde levering

Grootverbruik excl. btw incl. btw
Afsluiten of heraansluitingen van aansluiting
Afsluiten of heraansluiten grootverbruikaansluiting (40 m3/uur of groter) voorcalculatie
Afsluiten en heraansluiten aansluiting

Incassovergoeding in geval van wanbetaling excl. btw incl. btw
Administratiekosten per eerste wanbetaling/incasso 15,00 € 18,15 €
Administratiekosten per tweede wanbetaling/incasso 20,00 € 24,20 €

Overige tarieven excl. btw incl. btw
Leegstandstarief 60,00 € 72,60 €
Boete voor het onbevoegd verwijderen van een slot (per slot) 135,00 € n.v.t.
Boete bij strijdige handelingen 135,00 € n.v.t.

======

http://www.rendonetwerken.nl/tarieven/tarieven-aan-en-afsluiten

60,50 euro dus, ik snap alleen niet wat ze steeds bedoelen met 'tijdelijk' alsof het niet definitief kan zijn. Dus op dat punt is wat meer (schriftelijke) duidelijkheid nodig.
Tijdelijk = max 36 maanden, staat in de ***.

Dus voor definitief is de enige mogelijkheid verwijderen van de gasmeter.

Netbeheerder geeft aan dat dit allemaal in hun voorwaarden staat en daar zou ik mee akkoord zijn gegaan (alsof er een vrije marktkeuze is voor netbeheerders...)
Badge +5
"Kleinverbruik excl. btw incl. btw
Verwijderen en herplaatsing meetinrichting 225,00 € 272,25 € "

Valt nog mee, bij Enexis was je iets meer kwijt. :)

Hoewel 272,- nog een flink bedrag is, ik durf te wedden dat ze binnen een kwartiertje klaar zijn. (Meter eraf halen en een stop met zegeltje erop zetten.)
Badge +6
Dit ziet er ook relevant uit: http://www.rendonetwerken.nl/aansluitingen/einde-levering en http://www.rendonetwerken.nl/aansluitingen/contractloos
Badge +5
Relevant, zeker te weten!
Met zoveel hulp moet Happening er wel uitkomen.. 🙂
Bedankt! De prijsinfo is wel duidelijk. De regels die iedere netwerkbeheerder blijkbaar zelf mag opstellen niet...
Badge +5
Happening,
Je slaat met deze zin:

"Netbeheerder geeft aan dat dit allemaal in hun voorwaarden staat en daar zou ik mee akkoord zijn gegaan
(alsof er een vrije marktkeuze is voor netbeheerders...) "

de spijker op z'n kop.

Er is geen vrije keuze dus ook geen keuze in accepteren van de voorwaarden.
(En een netwerkwerk beheerder mag iemand die een contract heeft niet weigeren, tja)

Ben je dan nog gerechtigd/verplicht om je eigen aan de voorwaarden te houden met zo weinig tot geen keus?

Dit is een mooie situatie om over na te denken.
(zit er een rechter in de zaal/forum) 🙂
Badge +6
Lees ook een keer dit topic door (op een ander forum): Gas de deur uit doen, gratis of toch niet? (en in het bijzonder deze post)
Dit heb ik gelezen. Had dit ook al aangegeven bij de netwerkbeheerder (dus eerst opzeggen Qurrent en vervolgens aangeven bij netwerkbeheerder dat dit bewust is gedaan). Er wordt gelijkt gedreigd met boetes en hogere kosten als je dit doet.

Reageer