Opwek is niet in voorschotbedrag meegenomen

• 17 januari 2017
  • 3 reacties
  • 307 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan de vaststelling van het voorschotbedrag niet echt volgen.
Situatie: BIj aanmelding bij Qurrent gemeld dat ik een vrij forse PV installatie heb en verwacht rond de 3500 kWh over te hebben.

Voorschot bedrag werd vastgesteld op 150 euro

Na een jaar de balans opgemaakt en een overschot gedraaid van ruim 4000 kWh

ik verwacht dus 12 x 150 = 1800 + 4000 x 0.1 =400 maakt een bedrag van rond de 2200 euro terug.

leuke spaarpot.
Nieuw voorschotbedrag is vastgesteld op 58 euro.
Maak hetzelfde sommetje en ik krijg volgend jaar rond de 1100 euro terug.

Ergens ontgaat me het nut hiervan, wil Qurrent rente trekken van mijn centen? Volgens mij moet je haast geld meebrengen wanneer je het een bank in bewaring geeft.
Zet het gewoon op nul, ik ben voornemens mijn overschot te verbruiken en mijn teruglevering stilaan tot rond de 500 kWh te verminderen
Dan hebben we elkaar rond de 50 euro te verrekenen.

ZO moeilijk is dat toch niet?

Jan

3 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan,

Ik zie dat je maandbedrag inderdaad te hoog is ingeschat.

We krijgen van de netbeheerder je gemiddeld historisch jaarverbruik door, het kan zijn dat hier de opwek van zonnepanelen niet in is meegenomen. Op dit historische verbruik wordt een maandbedrag geschat.
* Dit is om te voorkomen dat iemand zijn eigen verbruik te laag inschat en zo aan het eind van een jaar voor onverwachte kosten kan komen te staan.

Je netbeheerder geeft namelijk door: Verbruik piek 3.438 kWh en Verbruik dal 697 kWh.

Als ik je goed begrijp lever je na aftrek van je verbruik nog zo'n 4000kwh terug.

Dan kom ik uit op zo'n 500 a 600 euro per jaar wat je van ons krijgt. Ik kan helaas je maandbedrag niet in de min zetten, maar kan hem wel naar minimaal aanpassen dat zou dan €5,- zijn.

Zal ik dit voor je aanpassen? Je mag me ook een privébericht sturen.

Groetjes, Tanja
Reputatie 2
Badge
Wat mij betreft is dit voorstel akkoord. Waar het mij echter om ging is het volgende.
Dat in het eerste jaar er bij de vaststelling van het voorschotbedrag van de gegevens van de netbeheerder wordt uitgegaan is in mijn optiek logisch. Echter zijn we nu een jaar verder en heeft Qurrent onderhand twee meterstanden, 1 bij aanvang van het contract en 1 een jaar later, waarbij de laatste een kleine 4000 kWh lager is dan de eerste.
Vandaar mijn opmerking.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan ik heb het maandbedrag aangepast.

Op je jaarnota, die dit moment wordt opgemaakt, staat een nieuw maandbedrag advies op basis van die meterstanden bij aanvang en 1 jaar later.

Groetjes, Tanja

Reageer