Beantwoord

Overstapstress

• 30 november 2018
  • 8 reacties
  • 226 keer bekeken

Hi 🙂

Ik ben Susan, 35 jaar, en wil misschien wel/misschien niet overstappen naar een andere leverancier (qurrent dus). Op het moment heb ik 1 jaar erop zitten van een 3-jarig contract bij Energiedirect. Ik heb een telefoontje gehad van tariefadvies die me op jullie wees. Maar ik heb wat vragen en vind het best verwarrend, hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het wordt voor me.

Wordt de overstap boete vergoed? Ook bij aansluiting van een 1jarig contract bij jullie of alleen bij een 3 jarig contract? En de welkomsbonus krijg je die aan het eind van het eerste jaar? Ook als je na 12 maanden besluit om over te stappen?

Energiedirect zei je kan beter blijven, we hanteren de lage tarieven van 2017 voor jou. Maar dat is exclusief belastingverhoging uiteraard. Als ik bij jullie een contract afsluit is dat dan inclusief de belastingverhoging?

Ik hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen 🙂
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 3 december 2018, 04:33

Energiebelasting is bij alle leveranciers gelijk en kan wijzigen binnen de contractperiode. Een bestaand contract heeft het voordeel van gelijkblijvende inkoopprijs van stroom en gas terwijl die prijs op de markt nu is gestegen. De meeste leveranciers, en ook Qurrent, zijn wel geneigd de opzegboete bij een vorige leverancier te vergoeden. Maar dan krijg je niet ook een welkomstbonus en die vergoeding wordt dan gespreid over een paar jaar uitbetaald. Bovendien moet je de boete nu betalen en krijg je de vergoeding pas over een jaar. Als je het slim wilt spelen, dien je elk contract uit en maak je gebruik van welkomstbonussen.

Je kunt de termijnbedragen moeilijk vergelijken. Daar zitten vaak bonussen in die je bij de jaarafrekening kwijtraakt als je eerder vertrekt. Je kunt eigenlijk alleen de kale stroom- en gasprijzen en het vastrecht vergelijken.

Overstappen van leverancier loont alleen als je er voor je gevoel in duurzaamheid op vooruit gaat. En dat is bij een overstap van Energiedirect naar Qurrent zeker het geval. Of als je een riante welkomstbonus krijgt en je je contract uitdient.

Succes, Frans
Bekijk origineel

8 reacties

Ik reageer als niet Qurrent medewerker.

Je zal bij elke leverancier vastzitten aan de belastingverhoging.

In de test van de Consumentenbod zit Energiedirect in de groep vervuilers en Qurrent in de groep voorlopers. Dus wat dat betreft kan ik je een overstap naar een 'groenere' leverancier alleen maar aanraden.
Hi Waai,

THanks voor je reactie. Ja had ik ook gezien bij de consumentenbond. Zeker een belangrijke reden voor mij om over te stappen.

Ja, wat de belasting betreft zo denk ik ook. Tariefadvies bleef echter zeggen dat de belasting al is mee genomen in het bedrag zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik vind het ook lastig dat ik niet weet wat nu exact mijn termijnbedrag bij energiedirect is. Was altijd 40 euro per maand, ik gebruik erg weinig, en werd in augustus in 1 x 54 euro per maand en aan het eind van het jaar weer 40. Waar kan ik dan van uitgaan als ik wil vergelijken met termijnbedragen bij andere leveranciers?
En stel dat ik na 12 maanden besluit om over te stappen, moet ik dan de opzegboete die Qurrent vergoed heeft voor mij + de welkomstbonus vergoeden?
Reputatie 4
Badge +12
Energiebelasting is bij alle leveranciers gelijk en kan wijzigen binnen de contractperiode. Een bestaand contract heeft het voordeel van gelijkblijvende inkoopprijs van stroom en gas terwijl die prijs op de markt nu is gestegen. De meeste leveranciers, en ook Qurrent, zijn wel geneigd de opzegboete bij een vorige leverancier te vergoeden. Maar dan krijg je niet ook een welkomstbonus en die vergoeding wordt dan gespreid over een paar jaar uitbetaald. Bovendien moet je de boete nu betalen en krijg je de vergoeding pas over een jaar. Als je het slim wilt spelen, dien je elk contract uit en maak je gebruik van welkomstbonussen.

Je kunt de termijnbedragen moeilijk vergelijken. Daar zitten vaak bonussen in die je bij de jaarafrekening kwijtraakt als je eerder vertrekt. Je kunt eigenlijk alleen de kale stroom- en gasprijzen en het vastrecht vergelijken.

Overstappen van leverancier loont alleen als je er voor je gevoel in duurzaamheid op vooruit gaat. En dat is bij een overstap van Energiedirect naar Qurrent zeker het geval. Of als je een riante welkomstbonus krijgt en je je contract uitdient.

Succes, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Susan1982.

Welkom op de community en bedankt voor je berichten. Goed om te horen dat je aan het kijken bent naar een groenere energie! @FransvanWoerkom geeft eigenlijk al een heel compleet antwoord, toch heb ik nog een kleine aanvulling hierop:

We boetevergoeding of je welkomstkorting wordt verrekend met je eerste jaarnota, mocht je toch niet tevreden zijn en na een jaar (en ontvangst van je jaarnota) willen overstappen, dan vragen we deze boetevergoeding/welkomstkorting niet van je terug. Mocht je je contract vroegtijdig beëindigen dan brengen we zelf wel een opzegvergoeding in rekening.
De welkomstkorting is bij ons niet verrekend in de berekening van je jaarnota, bij andere leveranciers kan dit wel het geval zijn.

Uiteraard voorzien wij je heel graag van de allergroenste energie. Ik maak dan ook graag een berekening voor je van wat je termijnbedrag bij ons zou zijn (als je dit nog niet hebt gedaan). Hiervoor heb ik echter wel wat gegevens van je nodig. Daarom heb ik je zojuist een mail gestuurd waarop je kunt reageren met jouw jaarlijkse energieverbruik (stroom en gas) en je adresgegevens. Zodra ik deze van je ontvang maak ik graag een berekening van wat bij ons een geschikt termijnbedrag voor je zou zijn.

Groeten,
Julian
Allereerst Frans bedankt voor je uitgebreide reactie. Super! Het wordt steeds duidelijker voor me. Nog een paar vragen. Ik ben erg moe, hoop dat ik het helder kan verwoorden.

Heeft een bestaand contract veel prijsvoordeel boven de prijs van een nieuwe leverancier?

Dus het is of welkomkorting of opzegvergoeding? En niet beiden? Dit probeerde een oudklasgenoot me wijs te maken. Hij is werkzaam in de energiebranche en probeert me een contract aan te smeren lijkt het. Ook zei hij dat de welkomsbonus aan het eind van het eerste jaar ontvangen wordt. Tariefadvies daarentegen zei dat het over 3 jaar verdeeld werd.

Qua duurzaamheid gaat mijn voorkeur naar Qurrent. Maar wellicht is het financieel gunstiger als ik het contract bij mijn huidige leverancier voltooi. Wegens ziekte van Lyme en daarmee hoge medische kosten moet ik even goed opletten en de juiste keuze maken. Ook wil ik achteraf niet voor verrassingen komen te staan, mocht ik voor Qurrent kiezen.
Hi Julian,

Bedankt ook! Ik heb je mijn stroom en gas verbruik gemaild. Ik heb via de site wel een berekening gedaan maar ik kwam zo een stuk hoger uit dan bij mijn huidige leverancier. Maar ik weet niet in hoeverre prijzen gaan stijgen volgend jaar bij energiedirect waar ik het eerste jaar van een driejarig contract er op heb zitten.

Het is dus boetevergoeding óf welkomskorting. Niet én. Daar had ik discussie over met die oudklasgenoot die stug blijft volhouden. En wordt de gehele welkomkorting dan verrekend na het eerste jaar of over de 3 jaar van het contract?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Susan1982.

Bedankt voor je snelle reactie, ook op mijn e-mail.

Ik heb je zojuist een reactie gestuurd met een berekening van je termijnbedrag. In deze mail leg ik ook uit dat de welkomstkorting niet verrekend is met je termijnbedrag of je tarieven. Deze wordt, zoals je oud klasgenoot ook heeft verteld, bij ons verrekend met je eerste jaarnota.
Wij kunnen je via onze website alleen een contract met óf boetevergoeding, óf welkomstkorting aanbieden en inderdaad niet allebei.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag van je. Hopelijk mogen we je binnenkort van de allergroenste energie gaan voorzien.

Groeten,
Julian

Reageer