Sticky

Slimme energie contract, ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• 6 september 2018
  • 3 reacties
  • 262 keer bekeken

Badge
Sinds 1 juli jl. hebben wij het slimme energie contract. Dat betekent dat we iedere maand een factuur ontvangen over het reële verbruik en dat we dagelijks via de app de actuele uurprijs kunnen inzien van stroom en gas, en zo dus ook kosten kunt besparen.

• Zijn er meer mensen welke een slim energie contract hebben?
  • Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe? (Op gebied van besparen)
  • Weet iemand hoe windtegoeden worden verrekend binnen het Slimme energiecontract?
Ben benieuwd naar de reacties!

3 reacties

Reputatie 5
Badge +13
@Prenger heb jij misschien ervaringen die je kan delen? 🙂
Reputatie 3
Badge +10
hoi MelvinMuthing,

ik heb sinds 1-feb-2018 een
slim contract en er zitten wat voor en nadelen aan,

Voordelen:

snel inzicht in de verbruik
per maand ivm maandelijks werkeljke facturen,
hier kan je voor je zelf dan verbeter punten uithalen i.h.k.v hoe je op sommige punten kan besparen. Dit kan zijn door slimmer te wassen, drogen en gebruik van ander huishoudelijk apparatuur welke een mogelijk uitstel functie hebben wanneer deze gaan starten, dan kun je deze in de goedkope uren laten starten.

Je hoeft niet een heel jaar
op je afrekening te wachten wat evt mee of tegen kan vallen.
Verrekening van de windtegoeden vind ook op maand basis plaats, dit vind je dus teruig op je afrekening.

Als je zonnepanelen hebt en het is duur tarief moet je zoveel mogelijk terug leveren en weer terug kopen ijn een lager tarief, indien mogelijk natuurlijk.

Nadelen:

Het contract kan je alleen
afsluiten i.c.m gas contract als je ook gas gebruikt, gebruik je alleen
electriciteit dan heb je daar verders
niets mee te maken, houd in dat je gas ook in dagdelen worden berekend.

Door dat maandelijks je en andef factuur bedrag hebt, moet je in de zomer wat geld op zij leggen om dit te compenseren met de winter maanden, dit omdat je meer electriciteid verbruikt en mogelijk gas

De tarieven in de wat koudere maanden kunnen best tegen vallen, heb zelf bedragen van 1,20 euro per m3 gas gezien en prijzen van 0,32 euro per Kwh.

Het contract is niet handig voor als een van beide partners veel thuis is overdag want dat heb je vaak duurder tarief, geld ook voor evt electrisch koken.

Voor wie electrisch rijd en een langere laadtijd nodig heeft is dit ook geen aanbeveling.

De gegevens van het dashboard kloppen niet meer omdat eea blijkbaar niet meer berekend kan worden, heb daar al een incident van aanlaten maken maar duurt nog ff.

Ik zelf ben nog niet overtuigt dat dit soor contracten goedkoper zijn omdat ik nog niet heb gezien dat de laagste prijs in een flexible contract voor elektricteit lager is dan iemand die een meer jarig contract heft, ik heb nu 6 maanden het contract en prober in excel mijn berekening naast elkaar te leggen tussen contract wat ik had en nu heb, maar is nog niet af want dan weet ik over het eerste half jaar wat de verschillen zijn, als de berekening klaar is zal ik het delen.

Laat graag weten wat jij tot nu toe ervaren hebt.

Groeten richard
Badge
Hoi Richard,

Bedankt voor jou ervaringen en je uitgebreide toelichting daarop!

Wat ik ook als voordeel zie is dat je maandelijks een factuur ontvang (overigens heb ik tot op heden nog geen factuur ontvangen) en gelijk betaal wat we verbruiken... M.i. meer dan logische, want dat doe je met alles in het dagelijkse leven (je betaald de bakker ook niet 1x per jaar na een voorschot) Dat is de hoofdreden dat wij voor het slimme energiecontract hebben gekozen.

Wij zijn beiden werkzaam in de wijkverpleging, hebben 2 kids dus dat betekent dat er altijd wel iemand thuis is (vaak onregelmatig werken). Sinds het slimme contract stellen wij de vaatwasser standaard om 3 uur snachts in maar de wasmachine is weer geen optie omdat de kids dan wakker worden.

Mijn wens zou zijn dat er een slim energiecontract komt met ''vaste tarieven'' dus wel het werkelijke verbruik maandelijks factureren en het verbruik proberen te verminderen, maar dan voor 23cent (stroom) en 72cent (gas) vast. Want als ik meer dan een euro moet gaan betalen voor gas dan stop ik er ook zo mee.

Weet jij toevallig of de windtegoeden met een standaard tarief in mindering worden gebracht, of ook met de reële stroomprijs? (Zoals bij de zonnepanelen?)

Ben benieuwd naar je reactie!

Groeten,
Melvin.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen