Beantwoord

Waarom is mijn termijnbedrag in contract hoger dan het eerder berekende bedrag?

• 6 december 2017
  • 4 reacties
  • 173 keer bekeken

Ik heb een vraag over mijn aanmelding voor energie bij Qurrent. Misschien een domme vraag maar ik heb geen kaas gegeten van dit soort dingen. Bij aanmelding heb ik een schatting gemaakt op de website van Qurrent en daar kwam het bedrag van €11.86 uit. Nu kreeg ik van Qurrent een contract waar niet het aangegeven geschatte bedrag op stond maar een bedrag van €73,- Ik snap dat de aangegeven bedragen over inschattingen gaan maar hoe kan het in 1 keer van rond de €12,- naar €73,- gaan? Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 11 december 2017, 08:59

Hoi Martijn,

Bedankt voor je bericht.
Zoals Frans aangeeft wordt het termijnbedrag gebaseerd op het historisch verbruik van de woning, het standaard jaarverbruik (SJV) zoals de netbeheerder dit doorgeeft. Ook nieuwbouwwoningen krijgen een SJV en hierop is het termijnbedrag gebaseerd.
Het verbruik waarop het termijnbedrag is gebaseerd staat ook aangegeven in het contract.
Hoeveel energie verwacht jij zelf te verbruiken? Wek je zelf ook energie op door middel van zonnepanelen?
Je kan me deze informatie natuurlijk ook in een DM sturen, en dan kan ik voor je controleren welk termijnbedrag hierbij hoort.
Alle termijnbedragen en het verbruik worden sowieso verrekend met de jaarnota, maar natuurlijk pas ik een termijnbedrag graag voor je aan.
Ik hoor graag van je!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Martijn,

De software waarmee Qurrent nieuwe en bestaande klanten probeert af te schrikken houdt alleen rekening met historisch verbruik op je adres. Meestal van vorige bewoners die heel slechtziend en kouwelijk waren, nog ver voor de isolatie en de uitvinding van zonnepanelen en led-lampen. Het antwoord van Qurrent is dat ze dat altijd deden en dat dat bij de volgende versie van de software hopelijk verbeterd wordt, maar dat je via de website je maandbedrag altijd kunt wijzigen. Behalve als dat stuk van de website het niet doet, wat alweer geruime tijd het geval is.

Welkom bij de club waar we met z'n allen ons best doen Nederland groen te krijgen. Of groen en geel te ergeren.

Groet, Frans
Het is een nieuwbouw appartement dus vorige bewoners zijn er niet geweest. Ik mag er dus vanuit gaan dat dit bedrag niet klopt en met de jaarafrekening weer recht gezet word?
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Martijn,

Daar mag je zeker van uitgaan. De jaarafrekening klopt wel. Daar zijn ook welkomst- en verlengbonussen en windtegoeden in verwerkt. Die zitten niet in het maandbedrag.

Maar het verschil tussen 12 en 73 euro in de maand is te hoog. Wordt die 73 euro gespecificeerd? En waar zitten dan de verschillen?

Ik neem aan dat je in dat appartement geen gasaansluiting hebt. Dan kwam je zonder iets te gebruiken aan vastrecht al boven de 12 euro. De berekening is simpel:

Per jaar vastrecht elektriciteit 220, abonnement Qurrent 83, heffingsteruggave overheid 373; bij elkaar 70 euro negatief. Per kilowattuur ongeveer 20 cent.

12 keer 11,86 euro is 142 euro. Plus 70 is 212 euro. Gedeeld door 20 cent is ruim 1000 kilowattuur. Dat is zuinig, maar het moet kunnen. Mijn dochter had een paar jaar geleden nog een dergelijk gebruik en maandbedrag in een zelfstandige studentenflat van Lefier in Groningen. Ik hoop van Qurrent te horen waarom dat niet kan.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Martijn,

Bedankt voor je bericht.
Zoals Frans aangeeft wordt het termijnbedrag gebaseerd op het historisch verbruik van de woning, het standaard jaarverbruik (SJV) zoals de netbeheerder dit doorgeeft. Ook nieuwbouwwoningen krijgen een SJV en hierop is het termijnbedrag gebaseerd.
Het verbruik waarop het termijnbedrag is gebaseerd staat ook aangegeven in het contract.
Hoeveel energie verwacht jij zelf te verbruiken? Wek je zelf ook energie op door middel van zonnepanelen?
Je kan me deze informatie natuurlijk ook in een DM sturen, en dan kan ik voor je controleren welk termijnbedrag hierbij hoort.
Alle termijnbedragen en het verbruik worden sowieso verrekend met de jaarnota, maar natuurlijk pas ik een termijnbedrag graag voor je aan.
Ik hoor graag van je!

Groetjes, Nina

Reageer