Beantwoord

Worden verbruiksgegevens gedeeld door Qurrent met andere leveranciers?

• 29 november 2018
  • 6 reacties
  • 175 keer bekeken

Hoe kan het dat een verkoper van NUON op de hoogte is van mijn verbruiksgegevens terwijl ik nooit aan Qurrent toestemming heb gegeven om die met derden te delen?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 4 december 2018, 02:00

Tom,

Gebruiksgegevens gaan altijd via de netbeheerder. Energieleveranciers hebben inzicht in die gegevens na toestemming van jou. Als een verkoper van Nuon zegt dat hij die gegevens heeft, kan het zijn dat hij bluft. Als hij echt over die gegevens beschikt, gaat het waarschijnlijk over het standaardjaarverbruik, het gemiddelde van de woning over de afgelopen jaren. Dat mag hij aanvragen zodra jij zegt te willen overstappen. Nuon moet dan die aanvraag wel kunnen onderbouwen, maar ik weet niet of daarop gecontroleerd wordt. Ik zou Nuon of je netbeheerder er op aanspreken.

Groet, Frans
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Tom,

Welkom op onze community!

Wij zullen je verbruiksgegevens, en andere persoonlijke gegevens, nooit delen met andere leveranciers. Bovendien is het voor andere leveranciers verboden om je verbruik te bekijken, zonder expliciete toestemming van jou. Uit jouw bericht maak ik op dat de verkoper van Nuon verkeerd heeft gehandeld.

Groet,
Tomer
Bedankt Tomer, voor je antwoord, maar dit is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Eerlijk gezegd roept jouw antwoord bij mij nieuwe vragen op. Je antwoord doet vermoeden dat er een centraal databestand bestaat met verbruiksgegevens van energiegebruikers, maar dat leveranciers daar alleen voor hun eigen klanten gebruik van mogen maken. Is dat zo? Is Qurrent gehackt? Is mijn meter gehackt? Wie behalve Qurrent en ikzelf hebben toegang tot mijn verbruiksgegevens? Hebben andere gebruikers soortgelijke ervaringen?
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Tom,

Het klopt dat alleen ene leverancier waar je een contract bij hebt je verbruiksgegevens mag inzien. Je mag andere leveranciers toestemming geven je verbruik in te zien, bijvoorbeeld voor het berekenen van ene termijnbedrag. Dit mag echter alleen met jouw expliciete toestemming. Ik kan het gesprek tussen jou en de Nuon-verkoper natuurlijk niet nagaan, en weet niet of hij daadwerkelijk jouw gegevens heeft ingezien.

Groet,
Tomer
Sorry Tomer, nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Wie behalve Qurrent en ikzelf hebben toegang tot mijn gebruiksgegevens? Dat het niet mag is mij wel duidelijk, maar het gaat mij erom hoe het kan.
Reputatie 4
Badge +12
Tom,

Gebruiksgegevens gaan altijd via de netbeheerder. Energieleveranciers hebben inzicht in die gegevens na toestemming van jou. Als een verkoper van Nuon zegt dat hij die gegevens heeft, kan het zijn dat hij bluft. Als hij echt over die gegevens beschikt, gaat het waarschijnlijk over het standaardjaarverbruik, het gemiddelde van de woning over de afgelopen jaren. Dat mag hij aanvragen zodra jij zegt te willen overstappen. Nuon moet dan die aanvraag wel kunnen onderbouwen, maar ik weet niet of daarop gecontroleerd wordt. Ik zou Nuon of je netbeheerder er op aanspreken.

Groet, Frans
Hallo Frans,
Kijk, dat is nu een antwoord waar ik wat aan heb. Dank daarvoor. Verkoper van Nuon bleek exact op de hoogte van mijn verbruik over de afgelopen jaren. Dat was geen bluf. Ik ga contact opnemen met Liender en/of Nuon.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen