News

Een kijkje achter de schermen bij Qurrent! #QALV2018

• 24 mei 2018
  • 10 reacties
  • 625 keer bekeken
Een kijkje achter de schermen bij Qurrent! #QALV2018
Reputatie 5
Badge +13
De uitnodigingen zijn de deur uit!

Deze week ontvang je via de mail je uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering. Meld je snel aan :D

Dit hebben we in petto

We starten de dag fris met het officiële gedeelte van de Algemene Ledenvergadering. Samen blikken we terug op afgelopen jaar, maar kijken we ook vooruit.

Poolreiziger Bernice Notenboom
Bernice Notenboom skiede als eerste Nederlandse naar de Zuidpool. Zij ziet in haar extreme expedities met eigen ogen hoe snel het klimaat aan het veranderen is.

Inspiratiesessie
Daarna kun je een sessie naar keuze bijwonen: over het elektrisch laden van auto’s, leven zonder aardgas, duurzaam geluk of innovaties bij Qurrent.

Duurzame markt
We sluiten af met een borrel op onze duurzame markt. Hier vind je alles wat je wilt weten over zonnepanelen, warmtepompen, de lichtste elektrische fiets van Nederland en nog veel meer.

Vragen
Heb je al een vraag die je hoopt dat word uitgelicht tijdens de ALV? Laat het dan in een reactie hieronder weten.

Ben jij erbij? Ik wel 😁

Groetjes, Tanja

10 reacties

Reputatie 3
Badge +10
Ben jij erbij? Ik wel 🙂
Groetjes, Tanja

Hey Tanja,
tuurlijk kom ik, lijkt me leuk met de verschillende inspiratie sessies.

tot dan.

richard
Met genoeg zonnepanelen (op mijn dak + in een postcoderoos park) en een warmtepomp kan mijn huis energieneutraal worden. Maar energie pionier Arie Kroon wijst er terecht op dat dan 's winters met weinig zon de warmtepomp gewoon op grijze stroom draait uit gas- of zelfs kolencentrales. Laat zo'n gascentrale stroom produceren met een rendement van 33% (de rest gaat de lucht of de rivier in). Laat mijn warmtepomp het hartje winter nog heel goed doen met een rendement van 300% (COP = 3). Dan zijn we dus weer terug bij af. Want de warmtepomp compenseert dan wel de verliezen van de gascentrale, maar het gasverbruik is even hoog! Misschien gebruikt die gascentrale intussen geen Gronings aardgas meer, maar hoogcalorisch gas van elders. Maar daar zijn dan alleen de Groningers mee geholpen - voor de CO2 uitstoot maakt het niets uit. Als we (nog) niet verder komen dan een energieneutraal huis (al dan niet met een salderingsregeling voor terug geleverde zonnestroom) moeten we dus onze HR ketel nog even niet de deur uit willen hebben. Aanvulling met windstroom, naast al mijn zonnestroom, zou 's nachts en 's winters al kunnen helpen. Maar een buurtmolen zie ik in de regio Eindhoven, met relatief weinig wind, nog niet verschijnen. Misschien kan het Qurrent concept van Windtegoeden worden omgewerkt tot echte Windaandelen, zodat een evenredig deel van de windstroom echt kan worden toegerekend aan de klant = windaandeelhouder... Maak dan meteen het actuele output vermogen van Hellegatsplein toegankelijk, om te beginnen de nu intern kennelijk al gebruikte kwartier cijfers. Zodat we als gebruikers precies kunnen weten hoever we op elk moment kunnen gaan met onze warmtepomp op ECHTE windstroom (+ zonnestroom). Om zo nodig de HR ketel nog even bij te laten springen.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi RienVdB,

Dankjewel voor het delen van je bericht 🙂

Jouw ideeën klinken goed. Echter is de buurtmolen goedkoper door het belasting voordeel. Dit kunnen we met het windtegoed niet doen. Dit komt door de overheid. Het windtegoed is namelijk niet met een postcode roos.

We zijn wel bezig met kijken naar mogelijkheden om beter inzicht te geven in windtegoed en eigen energieverbruik en opwek.

Groet,
Tessa
Reputatie 3
Badge +10
Hoi Tessa,

eigenlijk is dat dus niet helemaal reel, mensen die in de grote steden wonen kunnen dan eigenlijk niet mee doen met een buurt molen omdat deze in de stad niet past. Dus eigenlijk worden ze een beetje gestraft door waar ze wonen, doen ze wel mee krijgen ze maar een beetje.
ik vind dat eigenlijk de overheid een stand punt moet innemen in deze, iedereen die aan groen deelneemt maar het niet in zojn eigen woning kan integreren, maar toch doet door wind certificaten oid, zou ook redelijk gecompenseert moeten worden.

groetjes
richard
Reputatie 2
Badge +6
@Prenger Het is wel mogelijk om in de stad zonnepanelen te leggen. Voor zonnepanelen geldt ook de postcoderoos regeling. Er zijn ook in steden genoeg grote daken vrij. Op deze manier kun je dan ook profiteren van het belastingvoordeel. Je hebt dan in feite een buurtzonnepark.

Zie bijvoorbeeld hier.
Hoi Prenger en MK102,

We moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben. Als je in de stad geen zonnepanelen op je eigen dak kunt plaatsen, zouden Qurrent’s Windtegoeden een antwoord moeten kunnen zijn. Of dat echt zo is, begrijp ik nog steeds niet; zie mijn zeer lange post aan Tessa hieronder. Overigens hoeft een Buurtmolen, mét postcoderoos belastingkorting gedurende 15 jaar, helemaal niet midden in de stad te staan – liever niet zelfs. Vroeger hadden de molenaars met hun oude Hollandse molens ‘windrecht’, waarmee kon worden voorkomen dat omwonenden hen met hun bebouwing ‘de wind uit de zeilen’ konden nemen… (Ooit lagen er zelfs soms watermolen-schepen stil op de rivier, werkend op de water-afvoer van de rivier. Dat werd op een gegeven moment toch ook wat ál te hinderlijk voor de binnenscheepvaart!). Eergisteren, toen het hard waaide, zag ik via hun app de 9 molens van het Eneco windpark aan de Afrikahaven aan de rand van Amsterdam mooi presteren. (De Qurrent molens aan Hellegatsplein zullen daar wel niet voor onder hebben gedaan, maar tot nu toe kunnen we hun actuele vermogens-output niet zien) Ik ken de postcodekaart van A’dam niet uit mijn hoofd. Maar hier in een buitenwijk van Eindhoven bleek ik tot mijn verbazing binnen de postcoderoos te vallen van een reusachtig zonnepark dat gebouwd gaat worden op kilometers van mijn huis vandaan, waar eerder een zweefvliegstrip lag, grondgebied van Vliegbasis Eindhoven, die de start- en landingsbaan deelt met Eindhoven Airport. Ik kan je verzekeren: de vliegtuigen landen echt niet in mijn achtertuintje, al geef ik toe dat het weer zo’n typisch geval van mazzel is dat ik geen last heb van vliegtuiglawaai.
Beste Tessa,

Dank voor je reactie en leuk dat je vindt dat mijn ideeën ‘goed klinken’. Maar ik hoop van harte dat ik met Qurrent wat diepgaander in discussie kan komen. Na al enkele jaren klant&lid te zijn, denk ik nog steeds dat Qurrent en ik van elkaar kunnen leren en méér aan elkaar kunnen hebben. Hopelijk sluis je onze discussie dus ook door naar anderen binnen Qurrent. Vandaar dat ik als gepensioneerde elektro-ingenieur het lef heb om onderstaande forse uitbreiding van mijn verhaal te posten.

Op de ALV ben ik 2 workshops even binnengelopen: die van Milieu Centraal en ‘Help Qurrent mee innoveren’. Helaas vond ik bij geen van beide de aansluiting waarop ik hoopte. Vooral bij de innovatie-workshop (waarvoor ik me niet eens meer officieel had kunnen aanmelden) was dat jammer. Ik wil best geloven dat de gebruikte brainstormtechniek zijn waarde bewezen heeft, maar ik kan niets met plakkertjes op een muur. Ik had in mijn vakantieland Portugal bij jullie ‘zuster-club’ Coopérnico al ooit een soortgelijke ervaring met een mislukte poging tot informatieoverdracht via knip- en plakwerk. Voor wat betreft de Qurrent innovatie verbaasde mij het eenrichtingsverkeer. Prima om je open te stellen voor input vanuit jullie klant-leden. Maar als ik speciaal naar A’dam kom, mag ik toch ook wel verwachten dat er een tipje vd sluier wordt opgelicht, als het gaat om wat er bij jullie al leeft voor de nabije toekomst?

In onderstaande kun je, onder veel meer, lezen hoe ik zacht gezegd zeker niet alleen maar enthousiast ben over de postcoderoos subsidieregeling, die zich tot nu toe vooral tegen mij keert. We moeten in Nederland sowieso uitkijken met die duurzaamheid-subsidies. Want ook de salderingsregeling heeft zijn keerzijde omdat die de zo belangrijke toepassing van thuisbatterijen afremt. In België en vooral Duitsland ziet dat plaatje er al heel anders uit. De energieminister van de Vlaamse deelregering heeft beloofd dat er, nog voordat de zomer echt (?) begint, daar een tijdelijke subsidie komt voor de nog peperdure thuisbatterijen. In Blankenberge staat zelfs een appartementencomplex dat dankzij een heel grote thuisbatterij al sinds vorig jaar ZELFVOORZIENEND zou moeten (kunnen) zijn. Zie https://energiekaart.net/belgie-subsidieert-thuisbatterijen/. En in Duitsland wordt al 30 procent van de zonnepaneelsystemen voor huizen geleverd met batterij (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/11/de-capaciteit-van-vijfhonderd-teslas-a1602570)

Ik vervolg mijn verhaal van 9 juni.

Als de energietransitie vordert, zal toepassing van warmtepompen steeds positiever gaan uitpakken, als ze steeds meer gebruik kunnen maken van groene stroom. Maar met alleen ZONNEstroom en zonder noemenswaardige opslag van elektrische energie lukt dat niet. Want als zonnepanelen goed presteren in de zomer heb je juist geen behoefte om je huis te verwarmen. Met een mix van zonne- en windenergie kom je al wat verder, want ’s nachts, als de zonnepanelen nooit werken, wil het soms nog wel wat waaien. (Gisternacht overigens niet; na een mooie dag voor de windmolens viel de wind ’s nachts helemaal weg)

Verder staat tegenover mijn kanttekening bij de warmtepomp het zeer positieve effect van wind- en zonnestroom. Ik bedoel: ALLE opgewekte groene stroom hoeft niet meer grijs te worden opgewekt! Als je echter opnieuw bedenkt dat zonnepanelen vooral ’s zomers presteren, terwijl de warmtepompen dan vooral stilstaan, wordt duidelijk dat de besparing op grijze stroom vooral NIET wordt gerealiseerd bij het huishoudelijke verbruik, maar bij het veelal nog grijze stroomverbruik van grootverbruikers, zoals de industrie, dat ’s zomers gewoon doorgaat! Vandaar mijn opmerking aan het adres van een woordvoerster van Milieu Centraal op de ALV, die alleen over huishoudelijk verbruik wilde praten: huishoudelijk- en industrieel stroomverbruik zijn geen gescheiden werelden. Want grotendeels aangesloten op één en hetzelfde elektriciteitsnet. Als op het net alleen maar huishoudelijke verbruikers waren aangesloten, zou het snel stijgende gebruik van zonnepanelen, zonder noemenswaardige opslag, nu al tot dramatische overproductie op het elektriciteitsnet gaan leiden. Niet voor niets komt uit voortrekkersland Duitsland de oplossing waarbij zonepaneel-omvormers zelfs wettelijk verplicht, automatisch, stapje voor stapje, tijdelijk moeten terugschakelen bij dreigende overproductie, om onbalans op het net (netfrequentie boven 50,2 Hz) voor te blijven. Zie https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem

Om mijn zonnestroom (uit totaal 14 panelen) aan te vullen met windstroom, denk ik allereerst aan jullie Windtegoeden, waarvan ik er 2 heb. Helaas snap ik nog steeds weinig van wat zo’n Windtegoed nou precies voorstelt. Dat jullie dat in Jip & Janneke-taal proberen uit te leggen vind ik prima, maar dat kan niet in de plaats komen van een zakelijke uitleg van alle details. Die uitleg schittert door afwezigheid. Zelfs de officiële Voorwaarden Windtegoed beginnen NIET met een definitie van wat zo’n Windtegoed nou eigenlijk is. Bovendien moet de simpele, globale uitleg in bijv. jullie promotiefilmpje wel kloppen. Dus een windmolenmast denkbeeldig in stukjes zagen: prima. Maar het is gewoon niet waar dat die stukjes vervolgens aan de Qurrent-klanten verkocht worden. Als dat zo was, dan was ik mede-eigenaar (aandeelhouder) geworden van de molens op Hellegatsplein. Dat is absoluut niet zo, want dan zou ik ook mede-eigenaar BLIJVEN tot ik mijn Windtegoeden van de hand deed. In plaats daarvan worden mijn Windtegoeden in 5 jaar terugbetaald in jaarlijkse porties met de tegenwaarde van gegarandeerd minimaal 250 kWh elk. Daarmee lijkt een Windtegoed meer op een obligatie dan op een aandeel, of beter nog: op een lening met aflossing in 5 jaarlijkse termijnen. Nadat ik zag dat mijn eerste (gratis) Windtegoed op de jaarafrekening ca. € 10 korting opleverde, heb ik de kans gegrepen om er eentje à € 55 bij te kopen, want ik wil best naar (bescheiden) vermogen bijdragen aan de financiering van nieuwe Qurrent molens, zoals er nu 2 in voorbereiding zijn. Dat het YouTube-filmpje luchtig doet over uitverkocht raken van stukjes windmolen (‘…dan bouwen we gewoon een volgende molen!’), is nog tot daaraan toe. Een investeringsbedrag raakt volgeboekt, toch? Dat het om financieringssteun ACHTERAF gaat, kan ik ook nog wel begrijpen, want het zijn immers de BESTAANDE molens die denkbeeldig zijn verzaagd. Maar die Windtegoeden zijn toch vreemde obligaties of leningen, want de uitgifte wordt niet begrensd door een investeringsbedrag dat volgeboekt raakt, maar doordat… ik te weinig stroom verbruik!!! Verder dan 85% van het verbruik volgens mijn laatste jaarafrekening mag ik met aanschaf van Windtegoeden niet gaan. Die jaarafrekening per 7-7-2017 vermeldde een verbruik van slechts 654 kWh (ik verwarmde nog volledig met mijn HR-ketel op gas). Vandaar dat meer dan slechts 2 Windtegoeden niet mogelijk was. Intussen heb ik vanaf januari wat geëxperimenteerd met simpele elektrische kachels, waardoor mijn verbruik toenam. Maar recent is ook mijn dak vol gelegd met 12 zonnepanelen. Dus mijn recht op Windtegoeden na juli dit jaar is volkomen onzeker. Ik snap niet hoe dit Windtegoeden-beleid valt te rijmen met het streven van Qurrent om mij zoveel mogelijk te vergroenen, c.q. te laten bezuinigen op mijn energieverbruik. Doet me ook sterk denken aan de keerzijde van de postcoderoos subsidieregeling. Al in 2014 bleef ook mijn deelname in het Eindhovense postcoderoos zonnepark ‘Ouverture’ beperkt tot 2 paneeldelen… wegens mijn lage stroomverbruik! Afgelopen week wees het te bouwen postcoderoos Zonnepark Welschap (liefst 11.500 panelen op grondgebied van Luchtmachtbasis Eindhoven) mij als deelnemer resoluut van de hand omdat mijn 12 + 2 = 14 zonnepanelen al naar hun schatting 3290 kWh / jaar gaan opbrengen, wat mijn toch al royaal geschatte toekomstige verbruik van 3500 kWh / jaar wéér te dicht benaderde.

Graag wil ik zoveel mogelijk groene stroom produceren. Maar voorlopig zie ik weinig kans meer om mijn aantal van 14 zonnepanelen verder uit te breiden.

Dankzij het Stroometiket van Qurrent (99% NL windstroom + 1% NL zonnestroom) ben ik sowieso al wel verzekerd van een stroomvoorziening die klimaatneutraal is OP JAARBASIS. Graag wil ik echter nog veel groener proberen te worden: klimaatneutraal op KWARTIERBASIS!

Dat kwartier ontleen ik aan de actuele kwartiercijfers van de molen-output Hellegatsplein, waarover Qurrent kennelijk beschikt en intern al gebruikt. Ik wil komend stookseizoen weleens zien in hoeverre ik mijn winterse stroomverbruik mét warmtepomp-verwarming kan dekken met een beetje winterse zonnestroom van eigen dak + ‘live’ windstroom van Hellegatsplein. Behalve voor teruglevering van overtollige zonnestroom, wil ik het elektriciteitsnet dan enkel gebruiken voor windstroom-transport van Hellegatsplein naar Eindhoven, voor zover die windstroom daar OP DATZELFDE MOMENT beschikbaar is en hooguit voor zover die op basis van mijn Windtegoeden (?!) aan mij kan worden toegerekend. Daarvoor moet ik allereerst over voldoende Windtegoeden kunnen beschikken. Daarnaast moet ik van moment tot moment (zeg: van kwartier tot kwartier) precies weten hoeveel windstroom Hellegatsplein voor mij opwekt, want méér wil ik op geen enkel moment van het net halen.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom die outputcijfers van Hellegatsplein door Qurrent tot nu toe niet lijken te worden vrijgegeven. Dat het ook anders kan bewijst Eneco, die de output van haar windparken ongeveer per minuut voor iedere geïnteresseerde vrijgeeft via haar app ‘Eneco Wind’. Weliswaar met 10 minuten vertraging (om de concurrentie niet het achterste van de tong te laten zien?), maar actueel genoeg als ik op kwartier-basis mijn zojuist omschreven ‘privé netbalans’ in evenwicht wil zien te krijgen. (Nee, heeft niets te maken met de landelijke netbalans, die door Tennet en de regionale netbeheerders wordt bewaakt.)

Hopelijk komt Qurrent met die actuele output-cijfers van Hellegatsplein over de brug.
Hopelijk raak ik, met alle zonnestroom van eigen dak, niet volgende maand mijn beide Windtegoeden kwijt.
Of worden de Windtegoeden anders én duidelijker gedefinieerd, zodat ook zuinige stroomverbruikers als ik, die er niet zozeer op uit zijn financieel voordeel te behalen, er in energietechnische zin wat aan hebben?

Het is wel een feest om juist met ingang van de dit jaar zo vroeg ingevallen zomer, over 14 geweldig presterende zonnepanelen te kunnen beschikken.
Voor mij is het een droom die na zoveel jaren tóch nog uitkomt, want al rond 1970 werd op wat toen nog de TH Eindhoven heette, mijn interesse in zonnecellen gewekt (het woord ‘zonnepaneel’ bestond nog niet eens). In 1973 maakte ik er deel uit van de Windenergie-werkgroep, waarbij ik de mogelijkheden onderzocht van een zeer kleinschalige windgenerator op basis van een auto-dynamo! De kleinschalige windmolen is het anno 2018 niet geworden, maar de kleinschalige zonnestroom-installatie des te meer.

Rien van den Brand
Eindhoven
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @RienVdB,

Dank je wel voor je bericht.

Hieruit blijkt duidelijk dat je een passie hebt voor groene energie en verschillende manieren van zelf opwekken.
Dat vinden we hier heel fijn om te horen en waarderen we zeer! Vanzelfsprekend willen we ook meer diepgaand met je in discussie treden over dit onderwerp.

Jammer om te horen dat je geen aansluiting kon vinden bij onze workshops. Waar had dit, naast het door jou aangegeven 'knip-en-plakwerk' nog meer mee te maken?

Wat betreft de manier van salderen en het gebrek aan opslagmogelijkheden bij verschillende vormen van eigen opwek heb je een punt. Er wordt in heel energieland nog gekeken naar hoe dit het beste geregeld kan worden en de huidige situatie is daarbij niet voor iedereen ideaal.
Echter wordt de manier waarop er nu gesaldeerd aangepast in 2020. De huidige 'salderingsregeling' zal dan worden vervangen door een 'terugleversubsidie'. Het wordt hierdoor voor mensen die zelf opwekken interessanter om hun eigen opgewekte energie ook zelf te gaan verbruiken of om deze energie op te gaan slaan. Ook wordt het voordeliger om je hele dak vol met zonnepanelen te leggen waar het eerder juist onvoordelig was om meer energie op te wekken dan je verbruikt.
Meer informatie over deze nieuwe terugleversubsidie lees je hier: http://.

En dan de windtegoeden. Ik vind het jammer om te lezen dat dit eigenlijk een vrij vaag product voor je is gebleven ondanks dat je een windtegoed bij ons hebt aangeschaft en je er eentje gratis hebt gekregen.
Het windtegoed is inderdaad een aandeel in één van onze zelfgebouwde windmolens. Het is toegestaan om 'slechts' 85% van je eigen verbruik op te wekken middels deze windtegoeden omdat we willen dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van een windtegoed.
De stroom die wordt opgewekt door een windtegoed is alleen voor eigen verbruik, het is dus niet de bedoeling dat er wordt teruggeleverd middels een windtegoed. Toch kan het zo zijn dat je meer opwekt dan verbruikt, doordat je bijvoorbeeld slimmer met energie bent omgegaan en energie bent gaan besparen. Je ontvangt daarom een vergoeding voor alle stroom die je meer hebt opgewekt dan verbruikt, exclusief belastingen en opslagen. Dus buiten de 85%-regel met Windtegoed om, ontvang je alsnog een vergoeding als je meer opwekt dan verbruikt.

De exacte berekening van de opwek van de windtegoeden wordt voor ons berekend door een servicepartner. Van hen ontvangen wij de productiedata van het windpark. Deze data delen wij door het aantal windtegoeden en tonen wij, met een dag vertraging, in de app en Mijn Energie.
Er zit verder geen filter tussen de data die wij ontvangen en de data die wij tonen.

Mogelijk heb ik je hiermee niet met een antwoord op al je vragen kunnen voorzien.

Voor ons is dit de reden waarom we een algemene ledenvergadering organiseren. We zijn geïnteresseerd in de meningen van onze leden en willen zoveel mogelijk verbeteren waar dit mogelijk is.

Ik hoop dat je wel het gevoel hebt dat er dieper op je discussiepunten wordt ingegaan en we je vragen en opmerkingen zeker serieus nemen.

Groeten,
Julian
Hoi Julian,

De manier waarop jullie brainstormsessie van start ging (via post it’s plakken), veroorzaakte bij mij een blokkade i.p.v. mijn denken te starten. Zo zijn er wel meer moderne communicatietechnieken en -media, waarmee ik niet overweg kan. Waar dat precies aan ligt, weet ik niet. Ik zag dat bij Qurrent overwegend jonge mensen werken. Zullen we het dus maar houden op een generatiekloof?

I.p.v. via je weggevallen link naar info over de toekomstige terugleversubsidie, heb ik intussen uit een recent bericht in Solar Magazine afgeleid dat er voor die subsidie geen COLLECTIEF TOTAAL-plafond komt, zoals bij de ISDE subsidie, maar een INDIVIDUEEL plafond. RVO.nl gaat dat persoonlijke maximum aantal GESUBSIDIEERD terug te leveren aantal kWh’s in de subsidie-beslissing opnemen en doorsluizen naar de energieleverancier.

Ik begrijp niet dat je het woord ‘aandeel’ opnieuw gebruikt om de vage definitie van een Windtegoed te verduidelijken. Ik kom niet op aandeelhoudersvergaderingen, maar een aandeel kan het niet zijn, zoals ik al heb uitgelegd; een soort obligatie zou nog kunnen. Dat er grenzen zijn aan het aantal uit te geven Windtegoeden, dacht ik wel te begrijpen. Dat bleek duidelijk uit een forum-bijdrage van Daan (https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/centrale-topic-verbeterde-weergave-van-je-windtegoed-1724):

‘…Oorspronkelijk hebben we berekend dat we 162.260 Windtegoeden uit onze 4 windmolens in Hellegatsplein kunnen halen. Als je de forecast P50 (40.565.000 kWh) door dit aantal deelt, kom je precies uit op 250 kWh per Windtegoed…’

Er zijn dus op basis van de 4 huidige Qurrent-molens 162.260 Windtegoeden uit te geven. Als er méér vraag naar is (of verwacht wordt), zal Qurrent proberen molens bij te kopen of te bouwen, zoals er nu dus voor 2 nieuwe molens een voorbereidingsfase is gestart. Dat is een lang traject, dus wat doen jullie in de tussentijd? Dat hangt ervan af of die 162.260 Windtegoeden al helemaal zijn volgeboekt of dat jullie met die voorraad nog even vooruit kunnen. Het hangt er echter óók van af hoe die Windtegoeden zijn bedoeld. Misschien is het vooral een verkoopinstrument om nieuwe klanten te werven. In die richting wijst een opmerking van onze CEO Isabelle tijdens de ALV dat het Qurrent Windtegoed-concept al navolging heeft gevonden bij enkele concurrenten, zij het onder andere namen (ik kwam al ‘Stukjes Zon’ tegen). Tot nog toe ging ik er echter van uit dat het om investeringssteun ging. Dan zou het voor de hand liggen dat jullie alles op alles zetten om die 162.260 Windtegoeden zo snel mogelijk aan de man/vrouw te brengen, zonder zo’n rem ‘maximaal tot 85% van het verbruik’. De uitgifte gaat dan op maximale snelheid door tot de 4 molens zijn volgeboekt met 162.260. Echter… deze redenering houdt geen rekening met het feit dat het om investeringssteun ACHTERAF gaat, omdat die eerste 4 windmolens er allang staan. Begrijp je nu mijn verwarring? En begrijp je nu waarom ik bezwaar maak tegen de slordigheden in het YouTube-promotiefilmpje? Niks aandelen. En als de Windtegoeden uitverkocht zijn ook geen uitgifte van nieuwe obligaties als (mede-)financiering VOORAF van nieuwe windmolens, ondanks de YouTube-belofte ‘…dan bouwen we er toch gewoon een nieuwe molen bij…’!

De notulen van de ALV bevatten nog interessante info. Met 65.000 Windtegoed-klanten ligt het voor de hand dat er van die 162.260 niet veel meer over zullen zijn, want gemiddeld heeft elke deelnemer dan slechts 2,5 Windtegoed! (CEO Isabelle verklapte trouwens ook dat meer dan de helft van de Qurrent-klanten inmiddels Windtegoeden heeft. Aangezien dat er 65.000 zouden zijn, volgt daaruit dat Qurrent vooralsnog minder dan 130.000 klanten heeft…)
Ergens las ik (op de Community?) dat voor de verrekening van de Windtegoeden op de jaarafrekening bij dubbeltarief onderscheid maakt tussen normaal- en daltarief. Dat kan omdat de output van Hellegatsplein PER KWARTIER bij Qurrent bekend is. In de ALV notulen lees ik nu dat de stroomprijs PER KWARTIER wisselt. Dat is dus een beursgegeven, dat tot gevolg heeft dat het geen zin heeft zo’n Windtegoed-berekening met een nóg hogere frequentie uit te voeren. Misschien wordt de Hellegatsplein-output echter met een nog veel hogere samplefrequentie door windpark-beheerder OutSmart aan Qurrent doorgegeven.
Hoe dan ook zou mijn grootste grief, nl. dat de ACTUELE vermogensoutput van windpark Hellegatsplein zelfs niet per kwartier vrijgegeven wordt, m.i. gemakkelijk verholpen kunnen worden. Ik wees er al op dat Eneco dat voor haar windparken via de Eneco Wind app ongeveer per minuut doet, met slechts 10 minuten vertraging. Heeft Qurrent (uit concurrentieoverwegingen?) dan echt een vertraging van een DAG nodig?
Zoals je zag, kon ik uit het combineren van 2 cijfers uit verschillende Qurrent-bron een schatting maken van het aantal Qurrent-klanten. In een internetpublicatie over de Feyenoord-sponsoring las ik daarvoor een bevestiging: rond 120.000 klanten in 2017. Als het aantal klanten commercieel niet als een gevoelig gegeven wordt gezien, dan de actuele output van Hellegatsplein toch zeker ook niet!?

Aangezien het aantal beschikbare Windtegoeden waarschijnlijk sowieso niet toereikend is om aan de vraag te kunnen voldoen, is die extra rem van max. 85% voor mij niet meer van belang. En ja: we zijn het erover eens dat er nog veel te weinig windmolens zijn. Voor mij zijn Windtegoeden echter vooral technisch van belang. Graag wil ik uitzoeken in hoeverre ik door het toevoegen van actuele windstroom aan de zonnestroom van mijn panelen (en door inzet van thuisbatterjen) een groter deel van mijn actuele dagelijkse stroomverbruik kan vergroenen. Klimaatneutraal per kwartier, i.p.v. slechts per jaar. Ik kan op mijn klompen aanvoelen dat ik daarvoor vooral ’s winters waarschijnlijk een behoorlijk windvermogen ter beschikking zal moeten krijgen. Dat lijkt via Qurrent’s Windtegoeden niet recht-toe-recht-aan te gaan lukken, omdat er te weinig van beschikbaar zijn.

Ik zie wel een uitweg uit dit dilemma, maar niet met vermogenscijfers van Hellegatsplein als jullie weigeren om het actuele vermogen van Hellegatsplein vrij te geven. Om mijn gedachtengang te kunnen volgen, moet je je bovendien realiseren dat alle discussie over het net wél of net niet rendabel zijn van Windtegoeden vrijwel aan mij voorbijgaat. Ik kocht een Windtegoed toen ik zag dat ik daarvoor in aanmerking kwam, niet omdat ik dacht daar wat aan te kunnen verdienen. Op mijn laatste jaarrekening per 7 juli 2017 (nota bene pas uitgebracht op 24 nov 2017!) lijk ik met mijn eerste (gratis) Windtegoed ongeveer quitte te hebben gespeeld.
Mijn uitweg is dat ik voorlopig actuele windstroom uit een Eneco park rücksichtslos aan mezelf ga toerekenen! Zoveel als ik maar nodig denk te hebben om elk kwartier 100% groene stroom te kunnen gebruiken. Natuurlijk is daarvoor geen financiële juridische basis aanwezig, maar ik mag uitrekenen wat ik wil. Los daarvan betaal ik netjes aan mijn stroomleverancier (bijv. Qurrent) alle kWh’s die ik volgens hun administratie, dus uiteindelijk volgens mijn slimme meter, verbruik. Er is niets illegaals aan als ik mijn stroomverbruik op puur technische gronden anders interpreteer dan mijn stroomleverancier dat doet. Zelfs al hoort bij die technische interpretatie mijn constatering dat ik dan eigenlijk aan een ANDERE leverancier betaal, dan van wie ik mijn stroom betrek! Eneco merkt er niets van dat ik via de grote vergaarbak die het elektriciteitsnet is, actuele windstroom van hen zit te gebruiken. De financiële administratie van dat net, dus het geheel van de financiële administraties van alle stroomleveranciers tezamen, blijft sluitend. Hoewel ik als techneut die officiële administratie dan juist als een schaduw-administratie beschouw, slechts bedoeld om mij aan mijn financiële verplichtingen te laten voldoen. Aardige bijkomstigheid van deze opzet is dat ik niet eens echt obligaties in een Eneco windpark hoef te gaan kopen. Al zou ik dat op termijn, en voor zover mijn draagkracht reikt, misschien best graag doen.
Voor Qurrent heeft deze constructie niet tot gevolg dat ik zou moeten overstappen naar Eneco. Want los van Hellegatsplein en de Windtegoeden mag mijn financiële ‘schaduwadministratie’ in principe gerust bij jullie blijven lopen. Ik kan zelfs windstroom van Hellegatsplein aan mezelf toerekenen ver boven mijn schamele aantal van 2 Windtegoeden, zonder dat jullie daardoor Windtegoeden tekort gaan komen. Maar nogmaals: alléén als de actuele output van Hellegatsplein bekend is. Anders kan ik het dagelijkse grillige gedrag van de wind niet in rekening brengen en leveren mijn berekeningen niets leerzaams op. Misschien stap ik tóch over, om eens een jaartje te gaan kijken bij een andere energieleverancier, die ideeën ontwikkelt die beter aansluiten bij mijn energiedoelen. Nee, zoals het er nu naar uitziet: niet naar Eneco…

Met vriendelijke groet,

Rien van den Brand
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Rien,

Fijn om te zien dat je zoveel bezig bent met duurzaamheid. Dat doet ons goed!

Allereerst ga ik voor je navragen hoe het zit met de vertraging van de output van het windpark. Hier kom ik bij je op terug!

Jammer dat je de manier van brainstormen niet fijn vond. Uiteraard is dit wel goede feedback. We hebben er veel positieve reacties op gekregen, maar het is altijd goed om te horen dat er iets beter kan.

Omdat het aantal klanten groeit is het inderdaad belangrijk om tijdig te kijken voor extra windtegoeden. Ons windtegoed heeft natuurlijk meerdere doelen. Het helpt de verduurzaming doordat er meer groene eigen opwek komt, het maakt mensen bewust van energie, hopelijk enthousiaster om zelf nog meer op te gaan wekken en hopelijk mensen enthousiast om een overstap te maken naar Qurrent en om daar vervolgens ook te blijven.

Groet,
Tessa

Reageer