News

Samen met Greenchoice gaan we Nederland sneller groen maken

• 15 augustus 2018
  • 37 reacties
  • 9535 keer bekeken
Samen met Greenchoice gaan we Nederland sneller groen maken
Reputatie 5
Badge +13
Nederland vergroent. Wij maken als Qurrent grote stappen om onze missie ‘Nederland vrij van fossiele energie in 2030’ te realiseren. Maar het moet en kan sneller. Om dat voor elkaar te krijgen heeft onze aandeelhouder DOEN besloten onze vernieuwende initiatieven meer impact te geven en 100% van haar aandelen te verkopen aan Greenchoice. Samen krijg je immers meer voor elkaar. Onder voorwaarde dat de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM toestemming geeft, bundelen we vanaf 1 oktober 2018 de krachten. Wij zijn daar blij mee. Deze krachtenbundeling betekent goed nieuws voor de vergroening van Nederland. De missies van beide energiebedrijven sluiten hierin naadloos op elkaar aan.

Dankzij de krachtenbundeling komen onze vernieuwende energie opwek- en besparingsinitiatieven sneller binnen bereik van meer Nederlanders. Greenchoice profiteert straks als nieuwe aandeelhouder van het pionierswerk en de innovaties van Qurrent. Samen kunnen wij efficiënter werken en meer investeren in onze groene missie.

Greenchoice en Qurrent hebben samen ruim een half miljoen klanten. Maar we willen meer. We gaan nog meer Nederlanders overtuigen van het belang van groen, zodat we samen met onze klanten meer groene energie opwekken.

Als klant van Qurrent blijf je gewoon iedere dag knalgroene energie krijgen tegen de afgesproken tarieven.

Samen maken we Groen Groot!

Meer informatie kan je vinden in het nieuwsbericht dat Greenchoice vanmorgen heeft gedeeld en het nieuwsbericht van DOEN. En alle klanten van Qurrent zullen vandaag ook een nieuwsbrief ontvangen hierover.

*UPDATE* Vanwege de vele vragen hebben wij gisteren een FAQ opgesteld.

Wat betekent dit nu voor mij als Qurrent-klant? Voor jou als klant van Qurrent verandert er niets. Er worden geen contracten overgezet, alle voorwaarden blijven gelijk, wij blijven jou 100% duurzame energie leveren tegen de afgesproken tarieven.

Kan ik mijn contract met Qurrent nu ook opzeggen?
Voor jou als klant van Qurrent verandert er niets. Alle voorwaarden blijven gelijk, wij blijven jou 100% duurzame energie leveren tegen de afgesproken tarieven. Je kunt altijd je contract opzeggen onder de standaard voorwaarden. Dat zouden we natuurlijk wel heel jammer vinden.

Blijf ik energie uit Nederlandse wind en zon houden?
Ja, Qurrent levert uitsluitend stroom uit Nederlandse wind en zon.

Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap van de Qurrent coöperatie?
De coöperatie blijft bestaan, je blijft gewoon lid van de Qurrent coöperatie.

Wat is de reden dat stichting DOEN Qurrent wil overdragen aan Greenchoice?
De overname draagt direct bij aan onze missie om de energietransitie te versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Door de krachten met Greenchoice te bundelen kunnen we nóg meer Nederlanders groene stroom leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Groen Groot.

Waarom Greenchoice?
Greenchoice was in 2001 de eerste energieleverancier die zich uitsluitend richtte op groene energie. En Greenchoice is nog steeds een voorloper. Alle stroom die Greenchoice aan consumenten levert komt uit Nederland. Onze missies sluiten naadloos op elkaar aan. Onze vernieuwende energie opwek- en besparingsinitiatieven komen zo sneller binnen bereik van meer Nederlanders.

Waarom zijn de leden niet vooraf geïnformeerd?
Qurrent bestaat uit het leveringsbedrijf en de coöperatie en deze staan los van elkaar. Valt een initiatief onder het leveringsbedrijf? Dan gaan beslissingen niet in samenspraak met leden. Initiëren wij iets vanuit de coöperatie? Dan gaat het altijd in samenspraak en vragen wij jullie om mee te denken. Kijk bijvoorbeeld naar windpark Hellegatsplein, duurzame projecten en de algemene ledenvergadering.

Ondanks dat de coöperatie niet onder het leveringsbedrijf valt is de ledenraad uiteraard wel geïnformeerd over deze krachtenbundeling. We gaan binnenkort met de ledenraad om tafel om eventuele vragen die zij hebben te bespreken. Daarnaast zijn alle leden van de coöperatie geïnformeerd via de nieuwsbrief.

Groeten van Tanja

37 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Greenchoise neemt qurrent volledig over en wordt daarmee enig aandeelhouder dus welk knalgroene energie van qurrent bedoel je.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi John, er is niets veranderd aan waar wij onze energie opwekken en inkopen, dat is nog steeds 100% groen. We gaan natuurlijk ook voor 5x de groenste leverancier van Nederland😀
Reputatie 1
Badge
Überhaupt wat vreemd dat de Qurrent-leden dit via de pers moeten horen.
Reputatie 5
Badge +13
@H.H. we zijn al bezig met het versturen van een nieuwsbrief naar al onze klanten. Dit gebeurt in groepjes, dus ik verwacht dat iedereen de nieuwsbrief in de loop van de dag heeft ontvangen.

Groetjes, Tanja
Badge
Ik ben ooit klant geweest bij Greenchoice en daar gillend weggegaan omdat van hun jaarafrekeningen helemaal niks klopte. Na overstap uiteindelijk bijna twee (!!) jaar gewacht totdat er een juiste eindafrekening was. Dat voorspelt weinig goeds, zeker omdat ik net mijn contract met Qurrent (en dus NIET met Greenchoice) heb verlengd ...
Badge
Komt de naam Qurrent te vervallen?
De mensen kozen (soms stom genoeg) voor Qurrent.
Nu verkoopt U ons als onmondig vee aan een ander.
Na het Feijenoord debacle is dit de tweede blunder.
Helaas ben ik nog 76 dagen aan mijn contract gebonden 😞
kan ik nu gratis overstappen? Ik wil niet naar GreenChoice, of worden we aan ons contract gehouden zonder dat we dat willen?

Ik hoop dat de overname niet goed gekeurd worden. Non-profit is juist zo mooi aan Qurrent.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MarcCharlier, kan me voorstellen dat dat vervelend was. Je contract met Qurrent blijft gewoon nog intact en onze klantenservice staat natuurlijk ook voor je klaar.

Hoi @MelvinMuthing , Nee de naam Qurrent blijft gewoon intact. :)

Hoi @mariobrosch, Er verandert nu niets aan de contracten en de groene energie die wij leveren. Je contract loopt dus gewoon nog via Qurrent.

Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge
Heel aardig dat we op deze community-pagina wel antwoord krijgen op onze vragen/ antwoorden, maar op de nieuwspagina wordt veel meer commentaar geleverd en daar komt nergens een reactie op.
De reactie van Tanja op de vraag van @mariobrosch is wel wat kort door de bocht.
De contracten blijven wel gelijk, maar de reden waarom mensen naar Qurrent gingen zijn ook belangrijk. Dwaling? Iets anders? Uit alle reacties op de site blijkt dat mensen verontwaardigd zijn.
Hoe zit het met de belofte dat van de winst nieuwe windmolens gebouwd zouden worden?
Dat was voor mij een belangrijke overweging. Gaat die winst nu naar de aandeelhouders?
Ook Frank Witte van de stichting Doen geeft alleen onduidelijke vaagheden!
Reputatie 5
Badge +14
Zoals uit het verleden als eens is gebleken is het bij stichting Doen voor de poen.
Zelf ooit een onprettige ervaring met dat Greenchoice en geen tweede keer.
Als inderdaad qurrent overgaat in andere handen ben ik weg ook al zou ik nog 2 1/2 een lopend contract hebben. Maar geen opzegboete was tenslotte een overeenkomst aangegaan met Qurrent en niet met Greenchoice.
Dit is wel enigszins teleurstellend, inderdaad we worden gewoon overgezet, terwijl ik heel bewust, duidelijk en met enige moeite ben overgestapt van Greenchoice NAAR Qurrent, nu dit! Ik wil echt groene energie, hoop nu maar (uit bovenstaande reacties van Tanja dat dat dus zo is) dat het echt groene energie is en blijft. Lang leve het neoliberalisme: de ene neemt de grootste concurrent van de ander over, zucht...
Waaromm gaan jullie in zee met een niet groene partner welke deels in handen is van Eneco, een bedrijf wat ook al maanden in het nieuws is ivm een mogelijke aandelen verkoop. Verder heeft het wanbeleid bij greenchoice een mooie staat van dienst bij de ondernemingskamer. Niet echt een partner om trots op te zijn.
Mogen wij op een ledenvergadering hier ook nog iets van vinden en mogen wij eventueel samengaan per direct kosteloos van ons contract af.
Ik kan me voorstellen dat velen zich, zoals ik, verraden voelen. Nu begrijp ik wat Doen wilde doen.
Greenchoice is een klant kwijt
Badge +1
Dat een bedrijf de andere overneemt vind ik niet per se slecht. Maar dat laat me met veel vragen:
kracht bundelen en samenwerken is altijd hoe zulke operatie worden aan de klanten en publiek “verkocht” worden. In de werkelijkheid zien we vaak weinig van en ik zie eerder dat in de toekomst Nederland zal een groene leverancier kwijt raken. Ten minste minder concurrentie aangezien beide bedrijven onder een moederbedrijf zullen staan.

Verdwr vraag ik me af wat dit een goede move is. Waarom stichting Doen wilt af van Qurrent? Greenchoice is nu nog minst 2 jaar onder rechterlijk toezicht omdat Eneco en de andere aandelenhouders niet met elkaar kunnen... hoe gaat het Qurrent beïnvloeden?
svaraj verheul
ik heb ruim 2 jaar geleden heel bewust gekozen voor Windenergie. dat kon maar bij 3 leveranciers, waaronder Qurrent.
nu worden we onderdeel van Greenchoice, een bedrijf dat niet alleen in het nieuws is geweest door malversaties met rekeningen van klanten en wanbeleid van het bestuur, maar dat ook biomassa gebruikt om stroom op te wekken. nu is het gebruik van biomassa nog vervuilender dan kolen, dus snap ik het gejuich van Qurrent over de voorgenomen stap niet. hiermee verkwanselen ze hun geloofwaardigheid en word 'groene stroom' net als bij al die andere leveranciers weer groen op papier, en in praktijk stelt het weer heel wat minder voor. ik voel me belazerd.
ik wil echte groene stroom, en geen groene reclameleuzen.
ik vraag me af of ik door deze stap vrij ben om mijn contract bij Qurrent op te zeggen, zonder boete dus...
Badge +1
Greenchoice is als ik het niet verkeerd heb tussen de 80 en 90% wind...
er zijn een hoop voorbeelden te verzinnen om aan te tonen dat dit een kul argument is.
100 is 100 en niet 80, of 90, of 70, of 0.
als ik het niet verkeerd heb....
ok, één voorbeeldje dan:
je koopt een peugeot 208, betaalt keurig, maar bij oplevering staat er een 108 voor je klaar.
no problem.
je stapt lachend in en rijdt weg.
108, 208, who cares?
Badge +1
Groene stroom is niet per se wind alleen... Greenchoice is niet de ideale energie leverancier, zo is Qurrent ook niet... Als je dat wilt moet je zelf opwekken en ik wens je succes met gas dan... (trouwens Greenchoice geeft de keus echt groen gas ipv bosgecompenseerd gas, je hebt daar dus ook de keus).
Dat Qurrent milieuvriendelijke is dan Greenchoice volgens Greenpeace and Consumentenbond is zeker een feit. Maar het blijft een koploper op gebied van groene energie...
Mijn twijfels gaan meer over de belang van de aandeelhouders en ook de reden waarom Doen afscheid van Qurrent neemt...
Badge
Uit het NRC van 16-8-2018:
Greenchoice kent een roerige geschiedenis, vooral als gevolg van malversaties met rekeningen van klanten ... De ondernemingskamer veroordeelde in 2014 de toenmalige directie voor wanbeleid, hetgeen nog steeds gevolgen heeft voor de huidige structuur. Aandeelhouder Energie Concurrent, goed voor een belang van 70%, verloor destijds voor drie jaar zijn invloed. Die periode is vorig jaar door de Ondernemingskamer verlengd, evenals de termijn voor de destijds aangestelde commissarissen ...
En wij moeten ons nu '... geen zorgen maken en maar rustig gaan slapen ...'.
Als dit doorgaat wil ik inderdaad ook, zonder boete, onmiddellijk van mijn energiecontract af. Ik zal mijn rechtsbijstandverzekering alvast inseinen 😡
Reputatie 5
Badge +14
Het spreekwoord is toch: met boeven vang je boeven.
Ook ik heb bewust gekozen voor Qurrent als voorloper en een 10 score op duurzaamheid.
En niet gekozen voor Greenchoice!
Ik zou het prettig vinden om de vrijheid te hebben om van mijn tweejarig contract af te stappen nav deze niet gewenste samenvoeging!
Mvg PT
Ik vind bizar dat wij als klant jullie grootste inkomenbron het moet lezen via de media, en niet via jullie eigen site als eers denk hierbij aan facebook twitter nieuwsbrief en community. Dit is erg slordig en is was dan ook zeer verontwaardig.

Vooral omdat ik geen fijne ervaring heb gehad met Green choice (of eigenlijk mijn ouders) Die hebben de problemen met eindafrekening gehad.

Hierbij heb ik net mijn contract voor 3 jaar verlengd bij qurrent dit omdat ik in jullie geloof en ik de samenwerking als prettig ervaar.

Echter nu ik dit lees en de argumenten hoor dat nieuwsbrief nog aankomt ga ik hier aan twijfelen.

Ik wil duidelijkheid!

Wat houdt samenwerking dan precies in, dit is niet geheel dudielijk.
Wat voor voordelen geeft het Qurrent om met Green choice in zee te gaan.
Wat kan ik mijn contract van 3 jaar, ik wil niet meedoen aan de praktijken van Greenchoice
Hoe gaan jullie de communicatie in de toekomst verbeteren naar jullie eigen klanten.
Waarom is dit niet in de ledenvergadering besproken
Hoe zit het met overname en de boete bij eerder overstappen van de je contract
Badge
Ik ben van mening dat wij als leden een vergadering moeten eisen over deze stomme zet van het bestuur en landelijke bekendheid moeten stellen dat de leden er niet mee eens zijn met deze overstap. Verder zullen wij dat moeten melden bij landelijke autoriteiten dat z'n goede energie maatschappij niet wordt uitgeleverd aan een criminele organisatie als Greenchoice.

Zijn er meerdere personen die mijn mening delen kom dan in actie, sluit je aan om een vuist te maken, samen staan wij sterk.😈

Reageer