News

Samen met Greenchoice gaan we Nederland sneller groen maken

• 15 augustus 2018
  • 37 reacties
  • 2629 keer bekeken
Samen met Greenchoice gaan we Nederland sneller groen maken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Er is echter één ding wat je over het hoofd ziet als je praat over leden.
Qurrent, het leveringsbedrijf heeft geen leden en staat los van de coöperatie die dus wel leden heeft.

Het leveringsbedrijf kan doen wat zij willen en als afnemer kan je niets tegen doen, we zijn maar klant.
Wat de coöperatie betreft wel want daar zij we bijna allemaal lid van en als ik het goed heb begrepen zijn de windmolens van deze coöperatie en dan is er toestemming nodig van de leden.

Helaas hebben we een ledenparlement dat je niet hoort of ziet dan alleen op een ledenvergadering.
Voor Den Haag noemen ze dat pluchezitters. Krijg ook het idee dat deze vertegenwoordigers ergens uit de koker van stichting Doen zijn komen rollen en onder de "noemer" door de leden gekozen.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie vragen en betrokkenheid!

Wat betekent dit nu voor mij als Qurrent-klant? Voor jou als klant van Qurrent verandert er niets. Er worden geen contracten overgezet, alle voorwaarden blijven gelijk, wij blijven jou 100% duurzame energie leveren tegen de afgesproken tarieven.

Kan ik mijn contract met Qurrent nu ook opzeggen?
Voor jou als klant van Qurrent verandert er niets. Alle voorwaarden blijven gelijk, wij blijven jou 100% duurzame energie leveren tegen de afgesproken tarieven. Je kunt altijd je contract opzeggen onder de standaard voorwaarden. Dat zouden we natuurlijk wel heel jammer vinden.

Blijf ik energie uit Nederlandse wind en zon houden?
Ja, Qurrent levert uitsluitend stroom uit Nederlandse wind en zon.

Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap van de Qurrent coöperatie?
De coöperatie blijft bestaan, je blijft gewoon lid van de Qurrent coöperatie.

Waarom zijn de leden niet vooraf geïnformeerd?
Qurrent bestaat uit het leveringsbedrijf en de coöperatie en deze staan los van elkaar. Valt een initiatief onder het leveringsbedrijf? Dan gaan beslissingen niet in samenspraak met leden. Initiëren wij iets vanuit de coöperatie? Dan gaat het altijd in samenspraak en vragen wij jullie om mee te denken. Kijk bijvoorbeeld naar windpark Hellegatsplein, duurzame projecten en de algemene ledenvergadering.

Ook de ledenraad is geïnformeerd over deze krachtenbundeling. We gaan binnenkort met de ledenraad om tafel om eventuele vragen die zij hebben te bespreken. Daarnaast zijn alle leden van de coöperatie geïnformeerd via de nieuwsbrief

Wat is de reden dat stichting DOEN Qurrent wil overdragen aan Greenchoice?
De overname draagt direct bij aan onze missie om de energietransitie te versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Door de krachten met Greenchoice te bundelen kunnen we nóg meer Nederlanders groene stroom leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Groen Groot.

Waarom Greenchoice?
Greenchoice was in 2001 de eerste energieleverancier die zich uitsluitend richtte op groene energie. En Greenchoice is nog steeds een voorloper. Alle stroom die Greenchoice aan consumenten levert komt uit Nederland. Onze missies sluiten naadloos op elkaar aan. Onze vernieuwende energie opwek- en besparingsinitiatieven komen zo sneller binnen bereik van meer Nederlanders.

Groet van Tanja
Badge +1

Wat is de reden dat stichting DOEN Qurrent wil overdragen aan Greenchoice?De overname draagt direct bij aan onze missie om de energietransitie te versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Door de krachten met Greenchoice te bundelen kunnen we nóg meer Nederlanders groene stroom leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Groen Groot.

Dit klinkt als politieke communicatie en is niet echt geloofwaardig. Bedrijven kopen niet elkaars voor de voordeel van klanten... Het is net als de aangeboden slimme meter. Alles wat aangeboden aan klanten wordt is toch niet in voordeel van de klant. De bedrijf profiteert altijd meer dan de klant van de aangeboden dienst/product.
Voorlopig blijft alles gelijk voor ons klanten. Maar ik vraag me af wat te toekomst zal brengen. Minder optimistisch ben ik na deze move. Voor mij hoe meer groene energie aanbieders, hoe beter voor de mensen. Qurrent en Greenchoice worden alleen groot door de som van beide klanten... Dat betekend niet dat meer zullen komen...
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Alex, dat is natuurlijk een formeel geformuleerde reactie.

Ik begrijp je vraag over de toekomst, helaas kan ik daar geen duidelijkheid over geven... Meer informatie heb ik op dit moment niet. Uiteraard ben ik zelf ook benieuwd naar de ontwikkelingen.

Ik denk persoonlijk wel dat een krachtenbundeling ook in het voordeel van de klant is. Een enorme concurrentie, door het grote aanbod aan energieleveranciers, is denk ik niet bevorderlijk voor het versnellen van de energietransitie.

Veel energieleveranciers steken nu veel geld in het aantrekken van nieuwe klanten, simpelweg omdat er zo veel keus is dat consumenten snel wisselen. Het is beter om dat geld in verduurzaming te steken, maar zonder klanten geen geld... dus dat maakt het een beetje een vicieuze cirkel. Wanneer leveranciers krachten kunnen bundelen kan er misschien meer geïnvesteerd worden in die transitie. *( mijn persoonlijke hersenspinsel🤓)
Hi Tanja,

Ook ik vond het jammer om te horen dat Qurrent van plan is haar aandelen aan Greenchoice te verkopen. Zeker gezien ik juist afgelopen maand van Greenchoice naar Qurrent ben overgestapt omdat ik niet langer achter Greenchoice stond en op zoek was naar een duurzamere initiatief. Ik ben bereid geweest wat extra te betalen juist om van Greenchoice naar Qurrent over te stappen.

Om deze reden vroeg ik mij af of ik kon afstappen van het contract. Ik heb hier eerder een mail over gestuurd en vond de reactie erg onvriendelijk. Dit wilde ik in ieder geval aangeven.

"Vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt met Greenchoice, echter is de overname niet een vrijbrief om onder je contract met ons uit te komen."

Verder heb ik nog twee vragen:
  1. Klopt het dat alleen de merknaam van Qurrent (voorlopig) zal blijven bestaan? Ik las in een artikel van RTLZ: "Het is de bedoeling dat klanten van Qurrent gefaseerd bij Greenchoice worden ondergebracht". Ik vind dit namelijk wat tegenspreken met " Voor jou als klant van Qurrent verandert er niets."
  2. Is de overname definitief nu de ACM goedkeuring heeft gegeven?
Reputatie 5
Badge +14
Wie betaald bepaald en gezien de netto winst van 16,2 miljoen en de winstuitkering 5,6 miljoen aan dividend over 2017 blijkt wel waar het bij Greenchoice om gaat.

Greenchoice denkt dat de overname bijdraagt aan de missie om de 'lokale energietransitie te versnellen'. Tussen de regel door gelezen staat er, de overname zal de netto winst alleen maar verhogen.

Stichting Doen laat weten dat de overname door de grotere branchegenoot ervoor zal zorgen dat er meer Nederlanders bereikt kunnen worden. Volgens mij maakt het niet uit waar je woont om energie te betrekken van een van beiden. En mocht het zo zijn dat in de uithoeken van Nederland de naam Qurrent onbekend is ligt dit aan het uitgevoerde beleid van Qurrent zelf, er zijn nog genoeg dorpen waar de naam feyenoord onbekend is dus ook Qurrent.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @M.I.Haverkort bedankt voor je bericht, ik begrijp dat het jammer is als je zojuist bewust de keuze hebt gemaakt om van Greenchoice naar Qurrent over te stappen.

En mijn excuses voor de onvriendelijke reactie die je kreeg op je eerdere vraag aan een collega. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

-> Of de naam Qurrent eeuwig blijft bestaan? Dat weten we niet. Het verzoek bij de ACM is inderdaad inmiddels goedgekeurd. Dit betekent dat Greenchoice de aandelen van Qurrent mag overnemen. Het streven is dat Greenchoice per 1 oktober alle aandelen overneemt van Stichting Doen.

Als voorbeeld: 2 oktober bestaat Qurrent dus nog steeds en zijn we ook dan 100% groen. En gaan wij door om nog meer mensen enthousiast te maken om over te stappen op onze groene energie. Het enige wat dan direct anders is is de aandeelhouder. Daarna wordt gekeken hoe Qurrent en Greenchoice elkaar het beste kunnen versterken in onze gezamenlijke groene missie. Maar op welke manier dat exact is, weet ik en mijn collega's nog niet.
Reputatie 3
Badge +10
Ik ben ooit klant geweest bij Greenchoice en daar gillend weggegaan omdat van hun jaarafrekeningen helemaal niks klopte. Na overstap uiteindelijk bijna twee (!!) jaar gewacht totdat er een juiste eindafrekening was. Dat voorspelt weinig goeds, zeker omdat ik net mijn contract met Qurrent (en dus NIET met Greenchoice) heb verlengd ...

Hoi MarcChalier,

ik deel je mening heb dat zelf ook ervaren een aantal jaren geleden, ik vind de huidige nota's van Qurrent wel duidelijk en mag aannemen dat zij dit zo houden anders zou het een achteruitgang betekenen en denk dat Qurrent daar niet op zit te wachten, hoop dat greenchoice het nota overzicht van Qurrent overneemt zijn dan de klanten van greenchoice bij gebaat.

groet
richard
'Ik wil graag op de hoogte gehouden worden over de informatiebijeenkomst'.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JobJ,

bedankt voor je bericht.

Ik heb je zojuist op de lijst gezet met klanten die op de hoogte willen worden gehouden over de overname door Greenchoice.

Groeten,
Julian
Ik heb ook bewust voor Qurrent gekozen. Kreeg op het moment dat ik me wilde opgeven nog net even twijfels, omdat juist op dat moment een directiewissel werd aangekondigd, zeer kort voordat dat werkelijk ging gebeuren. En direct erna zag ik een Feyenoord-sponsoring waar ik ook heel veel bedenkingen tegen heb - en ook dat werd rijkelijk laat bekend gemaakt. Na nog dagen twijfelen heb ik toch maar besloten naar Qurrent over te stappen in de hoop dat het goed zou gaan.

Maar nu komt ineens dit, en weer worden de klanten zo laat mogelijk geïnformeerd.

Ik wil ook graag op de hoogte worden gehouden.Willen jullie me op de lijst zetten? Bedankt.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @AO.,

Qurrent blijft gewoon bestaan en we blijven 100% groene energie leveren. Ook alle contracten en afspraken met ons blijven gewoon staan en zullen wij nakomen. Ik zal er voor zorgen dat je op de hoogte gehouden wordt, ik heb je aan de mailinglist toegevoegd.

Groeten,

Fokke

Reageer