Welk CO2-project kies jij?

Omdat er in Nederland nog onvoldoende biogas (groen gas) opgewekt wordt, leveren we je CO2-gecompenseerd aardgas. Dit betekent dat we CO2-uitstoot van onze leden compenseren met duurzame energie- en bosprojecten. In 2016 kozen onze leden voor bosbescherming in Peru en Zimbabwe en kooktoestellen in Ghana.

Ook dit jaar kun je meebeslissen welk CO2-project we gaan ondersteunen. We hebben vijf projecten geselecteerd die aan onze strenge eisen voldoen. In de CO2 mail die je van ons ontvangen hebt kun je stemmen welk CO2-compensatie-project jouw voorkeur heeft.

Stemmen gaat alleen via de mail die je vandaag krijgt opgestuurd. Wij zijn benieuwd voor welk project jij kiest en waarom. Dit zijn de projecten:

1. Kooktoestellen in Mali
In Mali is het koken op brandhout een probleem. Binnenshuis koken veroorzaakt luchtwegklachten en houtkap leidt tot ontbossing en woestijnvorming. Met zuinige fornuizen is er minder hout nodig en verbetert het leefklimaat.

2. Windboerderij in Taiwan
Met maar liefst 19 windmolens wekt het Guanyin windpark duurzame energie op. Het project vervangt de stroom die opgewekt wordt met kolen en aardgas en bespaart gemiddeld 110.293 ton CO2 per jaar.

3. Bosbescherming in Zimbabwe
’s Werelds grootste REDD+ (Reduced Emissions from Deforestation and Degradation) project heeft al veel CO2-uitstoot weten te voorkomen. Dit project heeft er ook voor gezorgd dat er beter onderwijs is voor lokale gemeenschappen.

4. Dori biomassa in Brazilië
Dori is fabrikant van snoep, chocolade en pinda’s, vooral voor de export. Dankzij dit project gaat de fabriek op duurzame biomassa draaien in plaats van fossiele brandstoffen. Hiermee verkleinen ze de impact op het milieu.

5. Kooktoestellen in Ghana
In Ghana wordt veel op houtskool gekookt. Dat leidt naast een hoge CO2-uitstoot, ook tot luchtvervuiling binnenshuis. Vooral vrouwen die het eten koken, hebben hier last van. Dit project zorgt met efficiëntere kooktoestellen voor een schonere lucht, minder ontbossing en een gezondere leefomgeving.

We zijn benieuwd wat jullie kiezen. Vertel het ons in een reactie onderaan!

7 reacties

Michelle van Qurrent schreef:

Omdat er in Nederland nog onvoldoende biogas (groen gas) opgewekt wordt, leveren we je CO2-gecompenseerd aardgas. Dit betekent dat we CO2-uitstoot van onze leden compenseren met duurzame energie- en bosprojecten. In 2016 kozen onze leden voor bosbescherming in Peru en Zimbabwe en kooktoestellen in Ghana.

Ook dit jaar kun je meebeslissen welk CO2-project we gaan ondersteunen. We hebben vijf projecten geselecteerd die aan onze strenge eisen voldoen. In de CO2 mail die je van ons ontvangen hebt kun je stemmen welk CO2-compensatie-project jouw voorkeur heeft.

Stemmen gaat alleen via de mail die je vandaag krijgt opgestuurd. Wij zijn benieuwd voor welk project jij kiest en waarom. Dit zijn de projecten:

In Mali is het koken op brandhout een probleem. Binnenshuis koken veroorzaakt luchtwegklachten en houtkap leidt tot ontbossing en woestijnvorming. Met zuinige fornuizen is er minder hout nodig en verbetert het leefklimaat.

Met maar liefst 19 windmolens wekt het Guanyin windpark duurzame energie op. Het project vervangt de stroom die opgewekt wordt met kolen en aardgas en bespaart gemiddeld 110.293 ton CO2 per jaar.

’s Werelds grootste REDD+ (Reduced Emissions from Deforestation and Degradation) project heeft al veel CO2-uitstoot weten te voorkomen. Dit project heeft er ook voor gezorgd dat er beter onderwijs is voor lokale gemeenschappen.

Dori is fabrikant van snoep, chocolade en pinda’s, vooral voor de export. Dankzij dit project gaat de fabriek op duurzame biomassa draaien in plaats van fossiele brandstoffen. Hiermee verkleinen ze de impact op het milieu.

In Ghana wordt veel op houtskool gekookt. Dat leidt naast een hoge CO2-uitstoot, ook tot luchtvervuiling binnenshuis. Vooral vrouwen die het eten koken, hebben hier last van. Dit project zorgt met efficiëntere kooktoestellen voor een schonere lucht, minder ontbossing en een gezondere leefomgeving.

Oeff lastig vergelijken wat het meeste oplevert voor het milieu én medemensen. Alleen voor Taiwan zijn de cijfers voor CO2-uitstoot bekend. Ik zou daarom voor Taiwan kiezen. Als we een project met kooktoestellen kiezen, helpen we ook de medemens, maar dat is een project die we persoonlijk zouden moeten aanpakken > die mensen echt helpen om "gezonder" te koken door het voor te doen en tips te geven. Net zo lekker eten, maar minder belastend voor de longen. Lijkt mij niet iets voor Qurrent
Ik denk Zimbabwe, maar dat is meer gevoelsmatig dan weloverwogen. Ben benieuwd naar de andere reacties. Gezien de stappen die er moeten worden genomen voor je een reactie kunt geven haken gebruikers af denk ik. Een directe link zou dit makkelijker maken. Hoewel het doel hier lijkt de communicatie onderling op gang te brengen en niet zo zeer de projecten an sich. Ik ben fan van alle projecten dus ik zou bijna zeggen 'doet u mij allemaal maar'. Sowieso fijn om zo deel uit te maken van een stukje groener maken van onze planeet. Go Qurrent!
Voor zover ik nog kan nagaan heb ik op 15 februari 2017 geen e-mail van Qurrent ontvangen betreffende het kiezen van een CO2-project.

Net als Michelle neig ik er naar om eerder te gaan voor projecten die zich concentreren op het klimaat dan projecten die zich ook rechtstreeks op mensen onder de evenaar richten.

Wat dat betreft mis ik nog een project dat zich volledig richt op het tegengaan van ontbossing. Denk bijvoorbeeld aan een project wat zich richt op het tegengaan van het kappen van regenwouden.

Tevens zou ik meer informatie willen met betrekking tot het effect van de projecten op het klimaat. Zoals Michelle ook al aanstipt.
Hi Tanishx & Waai,

leuke reacties! Toch altijd interessant om de afweging voor een stem te lezen 😃

Tanishx, het zou inderdaad fantastisch zijn als we alles konden ondersteunen. Afhankelijk van de stemmen kunnen we meerdere projecten gaan ondersteunen, dus Go coöperatie en de stemmers dat we dat kunnen realiseren! En de community is inderdaad vooral om te discussiëren :8

Het stemmen gaat via een e-mail die we naar iedereen van Qurrent hebben gestuurd. Waai, wij zullen nu nogmaals de e-mail naar jou sturen. Zou je willen laten weten of het gelukt is? Overigens zal ik jouw feedback over ontbossing en CO2-compensatie meenemen 😳 alleen CO2-uitstoot verminderen is niet genoeg, we moeten ook meer CO2 kunnen omzetten naar minder schadelijke stoffen via bijvoorbeeld bomen. Goed punt! Wist je dat er binnenkort een bijzonder boek over CO2 opslaan en omzetten uitkomt? Het heet "Olivijn, de steen der wijzen" van Olaf Schuiling. Allicht interessant 😃

Groetjes,

Michelle

...
Het stemmen gaat via een e-mail die we naar iedereen van Qurrent hebben gestuurd. Waai, wij zullen nu nogmaals de e-mail naar jou sturen. Zou je willen laten weten of het gelukt is?
...

Ik heb de e-mail ontvangen en zal me er eens over buigen.
Zou er ook een mogelijkheid zijn om een project van Groasis te kiezen. Een van de drie Nationale Iconen van Nederland. Een hele inventieve manier om verwoestijning tegen te gaan door bomen te planten en zo ook CO2 op te vangen en dus te compenseren. Dit is geen reclame praatje ofzo, maar ik ben benieuwd of een van hun projecten ook in aanmerking zou kunnen komen als CO2 compensatie mogelijkheid.
https://www.groasis.com/nl
https://www.nationaleiconen.nl/

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen