News

Dag ouderwetse cv-ketel. Het is tijd voor nieuwe warmte!

• 29 maart 2018
  • 10 reacties
  • 541 keer bekeken
Dag ouderwetse cv-ketel. Het is tijd voor nieuwe warmte!
Dag ouderwetse cv-ketel. Het is tijd voor nieuwe warmte! Vanaf 2021 kun je je standaard cv-ketel alleen vervangen door een duurzaam alternatief. De Klimaatcoalitie heeft hiervoor een uitgebreid manifest opgesteld én aangeboden aan Diederik Samson. Een belangrijke stap in de richting om aardgasverbruik fors terug te dringen.

Vrijwel alle gebouwen en woningen worden nu nog verwarmd op Gronings gas. Werk aan de winkel dus! Hogere rendementseisen aan nieuwe verwarmingsinstallaties zijn onvermijdelijk. Het manifest dat de brede klimaatcoalitie heeft opgesteld pleit er daarom voor al vanaf 2021 alleen nog hybride systemen, warmtepompen of andere duurzame alternatieven te plaatsen.

De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) maakt deel uit van deze Klimaatcoalite. Qurrent is lid van de NVDE en steunt dit initiatief. Op naar een fossielvrij Nederland in 2030!

Lees het hele bericht op Berenschot.nl

Denk jij dat dit initiatief haalbaar is? En maak jij al gebruik van een hybride cv-systeem of warmtepomp? Laat het weten in een reactie!

10 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Het initiatief van deze klimaatcoalitie - er zijn er meer - lijkt niet helemaal vrij van eigenbelang. Installateurs die pleiten voor ingewikkelder installaties, energiebedrijven en gasunie die pleiten voor voortgezet gasgebruik. Allen die pleiten voor financierings-, huur- en leaseconstructies waar bewoners volledig worden ontzorgd, behalve van de zorg of er nog geld op hun rekening overblijft om van te eten.

We moeten helemaal van fossiel af en dat lukt niet als iedereen voor het "gemak" of omdat het "godkoper" lijkt een hybride verwarmingsinstallatie heeft en het hele budget voor verwarming kwijt is aan dienstverleners. Urgenda doet niet mee aan dit initiatief omdat in hun ogen door de omarming van hybride de echte CO2-neutrale huishouding wordt uitgesteld.

Zolang ik het nog zelf kan, isoleer ik dit jaar de laatste stukken muur en leg ik in de laatste twee kamers nieuwe geïsoleerde vloeren met vloerverwarming. Dan kunnen de warmtekorven in de achtertuin en de warmtepomp in plaats van de gasketel.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +4
Hi @FransvanWoerkom en anderen. hier staat al sinds 2016 een warmtepomp. De installatie doet het uitstekend in onze woning van 70-80. Ik kijk met verbazing naar de sprookjes die ons verteld worden, zoals het is veel duurder enz... terugverdientijden worden ook overdreven.

Als je overgaat, vooral NIET kiezen voor hybride, want dan blijf je afhankelijk van gas. Ik zie installateurs die wijzen op allerlei problemen die makkelijk zijn op te lossen. Denk er om dat een full electric woning snel een 3*35A installatie nodig heeft.

groetjes en succes, het is een hele onderneming maar zeker de moeite waard.
Badge +2
Zelf zit ik in de situatie dat ik niet makkelijk kan investeren. Als ik nu overga op een warmtepomp, jas ik mijn spaargeld er zowat helemaal doorheen. En met kleine kinderen in huis, hou ik liever wat geld achter de hand. Had ik het geld wel, dan was het makkelijk: dan stond er nu een warmtepomp te snorren (in de tuin of achter de zonnepanelen).

Ik ben daarom heel erg op zoek naar alternatieve financieringswijzen. Ik sta dan ook niet helemaal afwijzend tegenover mogelijkheden om zaken te leasen, huren of wat dan ook.
Reputatie 5
Badge +14
Zelf zit ik in de situatie dat ik niet makkelijk kan investeren. Als ik nu overga op een warmtepomp, jas ik mijn spaargeld er zowat helemaal doorheen. En met kleine kinderen in huis, hou ik liever wat geld achter de hand. Had ik het geld wel, dan was het makkelijk: dan stond er nu een warmtepomp te snorren (in de tuin of achter de zonnepanelen).

Ik ben daarom heel erg op zoek naar alternatieve financieringswijzen. Ik sta dan ook niet helemaal afwijzend tegenover mogelijkheden om zaken te leasen, huren of wat dan ook.

Veel gemeenten hebben een fonds voor o.a. klimaatbesparende doelen door particulieren.
Dit kan o.a. een lening zijn tegen zeer lage rente.
Reputatie 4
Badge +12
Of er in je gemeente of provincie een goedkope duurzaamheidslening beschikbaar is, zie je hier:

https://svn.nl/particulieren/lening/duurzaamheidslening#/formulier/Leencheck%20Duurzaamheidslening/pag/1

En anders kun je bij het Nationaal Energiebespaarfonds terecht:

https://www.energiebespaarlening.nl/

Groet, Frans
Badge +2
Dank voor de tips! Ik geloof dat ik wel in aanmerking kom 🙂.

Nu alleen nog de juiste keuze maken, want als ik dit artikel moet geloven is het qua koudemiddel nog even oppassen geblazen...

quote uit het artikel:

Ondanks Europese afspraken om gehalogeneerde fluorkoolwaterstoffen (HFK's) uit te bannen, zijn warmtepompen standaard gevuld met deze uiterst broeikasgevaarlijke koudemiddelen. Jaarlijks lekt gemiddeld 6 procent koudemiddel weg. Dat versterkt het broeikaseffect - wat juist bestreden moet worden. Goedkopere, milieuvriendelijker alternatieven als R-290/propaan willen fabrikanten en installateurs niet, met als flutargument 'brandbaarheid'. Hoog tijd dat Samsom en Terpstra zorgen dat consumenten hierover beter worden geïnformeerd en dat HFK's uit warmtepompen worden gebannen.

Je moet er wat tijd voor over hebben zeg 😅
Reputatie 4
Badge +12
De discussie over de energietransitie staat bol van de "laten zij eerst maar eens". De meeste koelmiddelen lekken uit airco's van auto's en industriële koelmachines, voornamelijk uit de voedselindustrie:

http://www.knvvk.nl/nl/nieuws/hfk-uitfasering-legt-koelinstallaties-aircoas-en-warmtepompen-stil/

Volgens Europese regels worden HCFK toch uitgefaseerd. Sommige zijn alleen nog tweedehands verkrijgbaar. En dan zijn er natuurlijk altijd lieden die ze gaan hamsteren.
Reputatie 1
Badge +4
Hi allen, er komen al warmtepompen op Propaan. Ik denk dat deze techniek voor veel vervangings toepassingen al voordelen oplevert. Onder andere kan met propaan een temperatuur van 70 graden makkelijk gehaald worden.

Propaan als koudemiddel is geen HFK, en zal dus wel gebruikt kunnen worden. Uiteraard geldt dit niet voor bestaande installaties.

Voor iedere tegenwerping is er een oplossing. De nieuwe koelkasten draaien al lang op butaan (ook geen HFK's) dus het verhaal dat warmtepompen het op termijn niet gaan redden is niet waar.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi allemaal,

Mooi dat jullie de discussie over alternatieve vormen van verwarming hier gaande houden.
Zoals @FransvanWoerkom al aangeeft wordt er in dergelijke discussies vaak gewezen met de spreekwoordelijke vinger.
Ik vindt het dan ook erg tof om te zien dat iedereen op dit topic bezig is met hoe zij hun eigen woning op alternatieve wijze kunnen verwarmen en tips geven aan anderen hoe zij dit het beste kunnen doen.

Groeten,
Julian
Reputatie 5
Badge +14
De grote industriële koelinstallaties draaien over het algemeen op ammoniak en hcfk zijn nog altijd beter dan de cfk's die voorheen gebruikt werden. In 1994 werd de productie van R 12 al stop gezet en kwamen er nieuw regels voor het werken met cfk's. Het gebruik van o.a. R22 en R502 moest tot op de gram geregistreerd worden en elk koeltechnisch bedrijf moest een deugdelijke administratie bijhouden op straffe van het intrekken van de vergunning. Het aflaten van koudemiddel aan de open lucht is toen ook strafbaar geworden.
Wat vaak vergeten werd is dat stomerijen maar ook de auto industrie, schoonmaken van nieuwe auto's door de dealer, tonnen mochten afblazen in de open lucht, het betrof hier R11 wat een veel hoger kookpunt had dan de eerder genoemde koude middelen.

Reageer