Deel 3! Sebastiaans hackathon ervaring en prototype

• 26 september 2017
  • 3 reacties
  • 458 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Donderdag 14 en vrijdag 15 september heb ik meegedaan aan de Qurrent hackathon. Mijn verslag vanuit het perspectief van deelnemer kun je hieronder lezen in een aantal delen.

3 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Deel 2

Samen met Thomas die kwart ring aan de Arduino gehangen, beetje geprogrammeerd en eureka, het werkte!

Het leek er op dat De QloQ echt werkelijkheid zou gaan worden.

Maar eerst moest van vier kwartjes nog één mooie grote ring gemaakt worden, meer soldeerwerk dus. Al snel bleek dat ik daarvoor toch echt te weinig soldeerervaring had. Gelukkig bood Erkan van Operations zich aan om mijn gepruts te repareren en het wel netjes te doen, held nummer één! (er volgen er namelijk meer)

Voor mij was de hackathondag helaas nu al voorbij, ik moest mijn dochter gaan ophalen. Nadat ik haar had opgehaald, gevoerd en in bed had gekieperd kon ik via Whatsapp nog mee krijgen hoe het met de ring ging. Niet zo goed.

Erkan had zijn best gedaan maar blijkbaar was de soldeerbout te heet waardoor er van één kwart van de ring een belangrijk contactpunt was gesprongen. Die kwart was dus niet meer bruikbaar. Het zou dus niet meer lukken om een volledige QloQ te kunnen demonstreren, erg jammer. Maar zo makkelijk lieten we ons niet uit het veld slaan, we hadden nog een aantal backup plannen!

Er lag nog ergens een LED-strip, die zouden we in plaats van de ring kunnen gebruiken. Het team had snel een nieuwe held gevonden in de vorm van Kees van de hackathon-organisatie. Hij had weinig tijd nodig om de benodigde draden aan de LED-strip te solderen.

Snel daarna had Thomas die aan de praat met de Arduino en konden we kijken wat mooier was: de strip aan de binnenkant of aan de binnenkant.

Unaniem kozen we voor de binnenkant. En toen was het een hele tijd stil op de Whatsapp en ging ik vroeg slapen om de volgende dag weer fris en fruitig verder te kunnen hacken. Achteraf hoorde ik dat ik een gaaf avond- en nachtprogramma had gemist met Nerf guns en tosti’s. Jammer, maar dat kon even niet anders.

’s Ochtends las ik op de Whatsapp dat onze tweede held zich nog lekker had uitgeleefd, hij had de LED-ring gerepareerd!

En ook Thomas was flink doorgegaan met programmeren. Hij had er voor gezorgd dat de LEDs pas aan staan vanaf de positie van de uurwijzer en dat de LEDs uitfaden in het laatste uur dat getoond kan worden. Ook had hij een animatie gemaakt van een ronddraaiend wit streepje dat een indicatie is voor hoeveel energie je verbruikt. Draait hij langzaam dan verbruik je nu weinig energie, draait hij snel verbruik je veel energie.

Hoe gaaf is dat?

Na het lezen van dit fantastische nieuws ging ik vroeg met de bus naar kantoor. Zo vroeg dat ik om zeven uur voor een dichte deur van ons kantoor stond. Iedereen leek nog te slapen, dus aanbellen leek me niet zo aardig. Gelukkig sliep niet iedereen. Held nummer twee was nog wakker en zag me na een paar minuten staan en liet me binnen. De mensen die hadden geslapen begonnen langzaam wakker te worden, de mensen die de hele nacht waren doorgegaan begonnen langzaam in te storten.

De huidige staat van ons project was dat de Arduino die de LED-ring aanstuurde nog werd aangestuurd door de laptop van Thomas. Nadat iedereen weer op kantoor was aangekomen hebben we ons gestort op het vervangen van zijn laptop door de Raspberry Pi, die zou minder opvallen als we hem aan de achterkant van De QloQ plakten. Maar blijkbaar hadden we ons iets te hard gestort want De QloQ deed opeens helemaal niks meer! Grote teleurstelling en verslagenheid, het leek eindelijk zo goed te gaan.
Reputatie 4
Badge +5

Deel 3

Maar Thomas zag al snel dat door al het gerommel aan De QloQ de geïmproviseerde verbinding naar de vierde kwart van de LED-ring was afgebroken. Gelukkig was Kees al weer helemaal wakker en scherp en had hij het binnen twee minuten gerepareerd, zijn vierde heldendaad.

Voorzichtig plakten we alles achterop De QloQ. Voor de pitch wilden we heel graag dat De QloQ draadloos was dus hadden we nog even snel een powerbank geregeld en opgeladen. En zelfs de powerbank pastte op de achterkant.

(De draden die je hier ziet zijn er nog omdat de powerbank werd opgeladen.)

Nadat de powerbank voldoende was opgeladen konden we even testen of De QloQ echt zonder draden gepitched kon worden. Stroom er af, powerbank erop, even wachten en zowaar, het werkte gewoon! Wat een bijzonder gevoel om een concept dat al maanden in je hoofd zit opeens aan te kunnen raken en te zien werken.

Maar klaar waren we nog niet. De pitch moest nog voorbereid worden en er bleken nog een paar bugjes in de code te zitten. Zo verdween bijvoorbeeld het ronddraaiende witte streepje als er meer opwek dan verbruik was. Dat was opgelost door in dat geval het streepje de andere kant op te laten draaien, simpel!

Voor de pitch hadden we inmiddels verzonnen dat het een dialoog zou worden.

Arjan zou zich voorstellen als een klant van Qurrent die slimmer met energie om wilde gaan, en ik zou als oplossing De QloQ onthullen. De features van De QloQ zouden we als vraag en antwoord spel presenteren. Na een aantal keren oefenen hadden we de pitch helemaal scherp en bleek dat we ook alle aanwezige handen in het team nodig hadden: Arjan zou zichzelf presenteren, Maikel zou de de powerpoint doorklikken op bepaalde steekworden, Thomas zou de ronddraaiende witte streep besturen, Stefan zou De QloQ voorzichtig vasthouden en ik zou De QloQ onthullen en nog wat vragen van Arjan beantwoorden. Voor de pitch hadden we vijf minuten gekregen, wij bleken maar drie minuten nodig te hebben. De beste ideëen zijn toch het simpelst. Dat zou de jury ook nog wat tijd geven om vragen te stellen.

Om de powerpoint nog wat extra schwung te geven hadden we besloten om iets creatiefs te doen met de Q van Qurrent. We vonden een derde en laatste held in het camerateam. Hij ging er wel iets moois van maken. Niet veel later was hij al klaar:

Erg cool, jammer van de spelfout.

Omdat we de vorige dag nog problemen hadden met de wifi hadden we De QloQ nog even getest in de presentatieruimte (de kantine van Qurrent), maar daar werkte alles prima. Na het opnemen van de mooie Q-animatie in onze powerpoint waren wij helemaal klaar voor onze pitch.

Voor de pitch was er eerst nog lunch en een presentatie. De spanning steeg. Vlak voor de presentatie legden we nog even snel alle spullen alvast klaar en zetten we De QloQ alvast aan, hopelijk hield de powerbank het zo lang vol.

Na de presentatie waren wij het eerste team dat moest pitchen. Onze pitch ging zoals geoefend. Applaus tijdens de onthulling, erg leuk.

(weer die spelfout)

Na een paar scherpe vragen van de jury was de tijd voorbij en moesten we plaats maken voor de volgende teams. Thomas fluisterde dat de demo applicatie was gecrashed en dat hij handmatig de witte streep moest aansturen. Maar ik had niks gemerkt, goed gedaan dus!

Na de vijf andere interessante pitches ging de jury in beraad. Na een behoorlijk lange tijd werd de uitslag bekend gemaakt.

Een ander team ging er met de prijs vandoor met een interessant spelidee. Jammer, maar De QloQ konden ze ons niet meer afnemen, daar waren we nog steeds heel erg trots op. Achteraf kregen we te horen dat de jury erg verdeeld was, en dat we bijna hadden gewonnen, toch leuk om nog te horen.

Na een paar laatste woorden ter afscheid zat de hackathon er op. Ik kijk alweer uit naar de volgende!
Reputatie 4
Badge +5

Deel 1

Mijn hackathon begon al maanden voordat er ook maar gesproken werd dat er eentje gehouden zou worden bij Qurrent. Onze innovatiemanager Rob kwam een tijd geleden met de slimme lamp, een lamp die met een groene, oranje of rode kleur aangeeft of de tarieven van het slimme energiecontract op dat moment laag, gemiddeld of hoog zijn. Je kunt hiermee alleen niks plannen, dus dat kon handiger.

Al snel kwam ik uit bij een klok die bij ieder uursegment laat zien of het tarief hoog, laag of gemiddeld is. Je kunt hiermee voor twaalf uur vooruit zien wat de tarieven gaan doen, en daarmee kun je wel plannen.

Toen ik hoorde dat Qurrent een hackathon ging organiseren wist ik meteen dat ik mee zou doen en wat ik dan zou gaan maken: De QloQ, er kunnen immers nooit teveel Q’s in een woord zitten. In de aanloop naar de hackathon werd ik aangewezen om te zorgen dat de deelnemers voldoende data hadden om mee te spelen. Ik moest een selectie van alle data die we binnen Qurrent hebben, ontsluiten via een ‘API gateway’. Ideaal, zo kon ik er voor zorgen dat alle data die De QloQ nodig zou hebben, als eerste beschikbaar zou zijn.

Na een hoop programmeerwerk en een heerlijke vakantie tussendoor was de API gateway zo goed als af. De hackathon kwam al rap naderbij. Op dat moment realizeerde ik me dat ik toch echt een keer onderdelen moest gaan bestellen, wilde ik alles binnen hebben als de hackathon begon. Snel het één en ander besteld. De LED-ring die voor de mooie kleurtjes moest gaan zorgen:

De Arduino (een microcontroller) voor het aansturen van de LED ring:

En een Raspberry Pi (een minicomputer) voor de communicatie met onze API gateway en het aansturen van de Arduino:

Al deze componenten moesten gaan samenwerken, een interessante uitdaging. De klok waar alles op gemonteerd zou worden, kon tijdens de hackathon wel door iemand gekocht worden.

Al heel snel waren de minst sexy onderdelen binnen: de Raspberry Pi en de Arduino. Op mijn vraag waar het belangrijkste element bleef, hij stond namelijk ‘op voorraad’ op de site, kreeg ik als antwoord dat de LED-ring niet bij hen zelf, maar bij hun leverancier op voorraad was. Hij zou de dinsdag voor de hackathon bezorgd worden. Dat zou twee dagen van tevoren zijn, dus ruim op tijd. Dinsdag, geen LED-ring. Voor de zekerheid maar spullen besteld voor een backup plan. Woensdag, geen LED-ring, wel een melding dat hij verstuurd was. De hackathon was nog niet eens begonnen, en voor mij was het al erg spannend.
Zo spannend dat ik er nauwelijks van kon slapen en de dag van de hackathon al om half vijf klaarwakker was. De hackathon zou om acht uur beginnen, ik hoefde me dus in ieder geval niet te haasten.

Na een aantal inleidende presentaties kon ik mensen gaan werven voor De QloQ.

Al snel vond ik een groepje dat geinteresseerd was: Thomas kon de Raspberry Pi en Arduino programmeren, Maikel kon de backend maken, Stefan het ontwerp en de frontend en Arjan kon van alles behalve programmeren en design.

Na een korte brainstorm waar het concept nog wat verder werd uitgewerkt en milestones werden gedefinieerd ging iedereen aan de slag.

Arjan dook de stad in om klokken te kopen. Meerdere, zodat we een backup hadden voor het geval eentje sneuvelde tijdens het ombouwen. Thomas en ik gingen aan de slag met de Raspberry Pi en de Arduino. En Maikel en Stefan begonnen met de webversie van De QloQ die we zouden kunnen gebruiken tijdens de pitch als de LED-ring niet op tijd binnen zou komen. Die twee gingen razendsnel want vlak na de lunch hadden ze de webklok al af! Op dat moment zag ik op de track&trace van de LED-ring dat die voor half drie bezorgd zou worden en jawel, kwart over twee (ruim op tijd dus) hadden we de doos in handen. Alsof sinterklaas vroeg viel dit jaar.

De ring bestond echter uit vier stukken die nog aan elkaar gesoldeerd moesten worden. Dat was geen ongelukje, zo koop je ze. Eerst maar eens kijken of we uberhaupt één kwart ring werkend konden krijgen, daarvoor moest ook al gesoldeerd worden. Met mijn matige soldeervaardigheid heb ik dat uiteindelijk voor elkaar gekregen.

Deel 2 volgt snel :)

Reageer