Sticky Beantwoord

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app! - Sneak preview

  • 28 februari 2017
  • 99 reacties
  • 12391 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app


Dit jaar gaan we aan de slag met een nieuwe Mijn Energie & app. En daar hebben we jouw hulp hard bij nodig. Breng jouw idee in vóór vrijdag 10 maart en maak kans op een echte Qurrent dopper!

De afgelopen tijd functioneerden Mijn Energie en de app niet altijd vlekkeloos. Een enorme groei aan leden, snelheidsissues en een servermigratie hebben als gevolg gehad dat de performance niet altijd optimaal was. Nu gaan we deze punten groots aanpakken.

Eerste prioriteit ligt bij het verbeteren van de performance zodat jij altijd en overal inzicht hebt in je gegevens en data. Daarnaast stromen wij over van de ideeën wat functionaliteiten betreft. We willen je een omgeving bieden waarin je al je zaken zelf kan inzien, bijhouden en wijzigen. Maar we willen ook een stapje verder gaan door bijvoorbeeld (besparings-)doelen te kunnen stellen, of meer inzicht in je eigen opwek te geven.

Help jij ons mee door jouw ideeën en wensen in te brengen? Het kan ons niet gek genoeg 😉
Dien jouw idee in door een reactie in dit topic te plaatsen. Meedoen kan tot vrijdag 10 maart, dan maken wij de balans op en geven we een reactie op de ingebrachte ideeën.

Alvast bedankt voor jouw bijdrage.
Groetjes van Tanja
icon

Beste antwoord door Els van Qurrent 14 februari 2018, 15:53

Beste allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat we een update hebben
gegeven over het project Mijn Energie en app. Echter, in de tussentijd hebben
we niet stil gezeten. We hebben flink doorgewerkt aan de ontwikkeling van de
nieuwe omgeving.
Maar de afgelopen maanden hebben we ook gemerkt dat onze
bereikbaarheid en onze systemen snel verbeterd moeten worden. We willen een
goede basis neerleggen waar iedereen trots op kan zijn en blij van wordt. Dit
is de reden dat we het project Mijn Energie en app tijdelijk stil leggen zodat
onze developers volop aan de slag kunnen met het verbeteren van onze
bereikbaarheid en IT basis.

Wat we wel op korte termijn lanceren is de verbetering van de
data performance in de app en Mijn Energie zodat grafieken met verbruiksdata
sneller en beter worden getoond! Deze aanpassing zullen we in het huidige
design toevoegen. Zodra we deze update doen, geef ik een seintje.

Zodra we weer verder gaan met de nieuwe app en Mijn Energie laat
ik uiteraard ook weten!

Mocht je in de tussentijd nog nieuwe tips hebben hoor ik het natuurlijk nog steeds graag.

Groeten,
Els
Bekijk origineel

99 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Hoi Tanja, kortweg gezegd GOED. Uiteraard enkele aanpassingen maar zag er verder goed uit, zal weer ff wennen worden na jaren werken met de oude app en desktop.
Badge +3
Hoi Tanja,

1-mbt inzicht van verbruik cq opwek zie ik graag betrouwbaardere cijfers mbt tot mijn windtegoed. Een paar weken voor mijn jaarafrekening stond de windopbrengst ruim 10% boven de gegarandeerde opbrengst. Op de jaarafrekening is alleen de gegarandeerde opbrengst in mindering gebracht.
Daarom zie ik graag in het meterstanden-overzicht ook de stand van mn windtegoed vermeld.

2-mbt tot performance/beschikbaarheid van de statistieken: ik vind de live info belangrijker dan de dagstatistiek, die mag van mij best wel iets achter lopen (max 1 uur), dus Livedata meer meer prio geven in het dataverkeer.

3-mbt bespaardoelen : ik heb genoeg aan de info die jullie nu al beschikbaar stellen. Er is zoveel energiemanagement software te verkrijgen, de vraag is of de leden daar op zitten te wachten.


kortom, als je wilt investeren in IT, zou ik performance/beschikbaarheid de hoogste prio geven, naast betrouwbare meterstanden windtegoed en daarna, als er nog budget over is, kijken naar energiebespaar inzicht.
Werk vooral in fasen. Probeer niet in 1 keer een compleet nieuw systeem neer te zetten, want dat duurt lang en maakt dat het weer onbetrouwbaar kan worden. Zet eerst in op een goed overzicht van verbruik. Dan windtegoed toevoegen. Dan de tarieven daaraan koppelen, zodat we een mooi kostenoverzichtje krijgen. En zorg dat bepaalde data is te verbergen. Want ikzelf heb geen eigen opwek, alleen windtegoed. Dat zou ik dus ook niet willen zien. Daarna zijn nog allerlei leuke toevoegingen te bedenken, maar zet eerst in op de belangrijksten.

Ik ben het wel eens met bovenstaande opmerking dat data van windtegoed betrouwbaarder moet worden. Data is leuk, maar als je er niet van op aan kunt, heb je er ook niks aan. Dan hoef je het niet te tonen.
Badge +2
Ook ik zou graag zien dat jullie de basis op orde hebben:
* Zorg dat je voldoende getrainde mensen op het call centre hebt zitten die een betrokken klant niet wekenlang met nutteloze antwoorden aan het lijntje houden.
* Feedback van je klanten is een cadeautje, wees daar dankbaar voor en leer van deze feedback.
* Verwerk orders direct, laat een klant niet 3 maanden wachten zonder enige informatie.
* De App: laat eerst maar eens zien dat de bestelde producten (windtegoed) en opgewekte energie zichtbaar zijn.
* Mijn Energie: laat eerst maar eens zien dat de bestelde producten (windtegoed) en opgewekte energie zichtbaar zijn.

Als Qurrent deze zaken op orde heeft, dan worden ik en waarschijnlijk veel mensen met mij al heel blij.

Dan is het vroeg genoeg om andere mooie functionaliteit te bedenken met de community.
App van Greenchoice werkt ook erg goed, kijk daar ook eens naar. En sowieso de constructie met de q-box eruit en data per dag en week toevoegen. Wellicht leukigheidje is een onderscheid voor de apparaten die altijd aan staan zoals bv vriezer, koelkast, aparaten in standby.
Mijn advies is om eerst energie te steken in interne processen. Jullie geven zelf aan dat er een grote toeloop is van nieuwe klanten en dat het daardoor erg druk is. Als bestaande klant merk ik dat o.a. in de wachttijden aan de telefoon, de mails die pas na weken beantwoord worden of zelfs helemaal niet, en het niet op orde krijgen van de huidige app en Mijn Energie. Wat ik in ieder geval graag wil is betrouwbare informatie over de windtegoeden. Breng eerst dat binnen afzienbare tijd op orde en ga dan uitbouwen naar een mooie nieuwe app. De reviews en de community lezend krijgen jullie dan vast meer tevreden klanten. Verder zijn hierboven al verschillende goede ideeën geopperd voor de nieuwe app.
Badge
Wat voor mij het belangrijkste is, is een app en dashboard die juiste waarden toont. Het uiterlijk heeft wat minder prio, daar kan altijd later aan gesleuteld worden. Ruim één jaar geleden zijn bij mij de problemen begonnen met de huidige app, na jaren van tevreden gebruik met correcte teruglever- en verbruikswaarden. In mijn optiek gaat het daar ook om, want meten is weten! Prachtige grafieken en visuele hoogstandjes zijn leuk, maar als de uitkomsten corrupt zijn, heb je er geen fuuuuuut aan. Dus Qurrent alstublieft, besteed de eerste aandacht volledig aan het correct krijgen van teruglevering en verbruik om uit te lezen; zoals het oorspronkelijk ooit bedoeld was.
Badge +2
Beste allemaal,

Bedankt voor het meedenken over de nieuwe Mijn Energie omgeving en de Qurrent app! We zijn erg blij met jullie reacties en het heeft ons des te meer duidelijk gemaakt hoe belangrijk de basis is.
Uit jullie reacties blijkt dat de performance en het optimaliseren van de huidige functionaliteiten het belangrijkste is.

Daarnaast hebben jullie onder andere onderstaande wensen:
• Inzicht in verbruik ten opzichte van het maandbedrag, loopt het verbruik in lijn met je ingeschatte maandbedrag?
• Een schatting van de CO2 uitstoot van het eigen verbruik
• Een inschatting van de kosten op basis van het actuele verbruik
• Mogelijkheid om data aan- en uit te zetten op basis van je persoonlijke situatie, als je bijvoorbeeld geen eigen opwek hebt wil je dat ook niet in je grafiek terug zien
• Je huidige verbruik vergelijken met je historisch verbruik
• Je windtegoed opwek live inzien, hoeveel KWh van je totale verbruik wordt opgewekt met je windtegoed?

De prioriteit van de eerste versie van de nieuwe app en Mijn Energie omgeving wordt het onderdeel inzicht & grafieken. We nemen hierin bijvoorbeeld in ieder geval mee dat bepaalde data aan- en uit te zetten is volgens het idee van Vic en rijkjan en ook dat je een indicatie krijgt of je verbruik in lijn loopt met je maandbedrag naar het idee van Lcajj-maesen.

Uiteraard hoort bij deze eerste fase ook dat de performance goed is qua snelheid en betrouwbaarheid van gegevens. In de eerste fase maken we daarnaast meer selfservice mogelijk zoals het wijzigen van je rekeningnummer én wordt het mogelijk om contact te hebben met de klantenservice vanuit je app!

Na de eerste versie gaan we verder bouwen aan de modules advies & besparen en innovatieve ideeën. Maar dat doen we nadat we een stevige basis hebben met de nieuwe app en Mijn Energie omgeving.

Zodra we iets verder zijn in het project zullen we een uitnodiging in de community plaatsen om de nieuwe app en Mijn Energie omgeving te boordelen en om mee te testen aan de bèta versie van de nieuwe app en Mijn Energie.

Tot slot de dopper…. We geven de dopper graag aan Sjimmie. Met jouw waardevolle eerste reactie heb je dit topic in de community een super start gegeven! De dopper komt jouw kant op.

Nogmaals dank voor jullie meedenken!

Groetjes,
Els
Badge +2


Beste allemaal,

Het is alweer te lang geleden dat we een update hebben gegeven over het project van de ontwikkeling van een nieuwe app en Mijn
Energie omgeving.

Maar in de tussentijd is er hard gewerkt aan de voortgang van vier sub projecten binnen het gehele project. We werken aan:
  1. Een nieuw design, we steken de app en Mijn Energie in een nieuw jasje, helemaal in de nieuwe huisstijl. Hieronder zie je de sneak preview .
  2. Verbeterde performance in de app en Mijn Energie (snelheid data en grafieken).
  3. De bouw van een aantal nieuwe functionaliteiten, waaronder een document store met PDF’s van je contract en nota’s, een apart dashboard voor nieuwe klanten vanaf het moment dat je je aanmeld tot aan dag dat we daadwerkelijk energie bij je gaan leveren. Al voor dat je energie van ons geleverd krijgt, kan je al een aantal zaken in de app en Mijn Energie omgeving.
  4. De daadwerkelijke bouw van de nieuwe app en Mijn Energie, waarin we ervoor zorgen dat zowel in de app als in de Mijn Energie dezelfde functionaliteiten terugkomen.

Qua planning mikken we nu op de verbetering van de performance in de huidige Mijn Energie en app in november van dit jaar. in december willen we een betá versie van de nieuwe app en Mijn Energie beschikbaar maken voor een beperkte groep klanten. Laat het weten in een reactie als je in december de nieuwe app en Mijn Energie omgeving al wilt testen! In januari 2018 maken we de nieuwe app en Mijn Energie omgeving voor iedereen beschikbaar.

Hieronder zie je alvast een sneak preview van de nieuwe designrichting.



Groetjes,
Els
Badge +2
Hi @Tanja van Qurrent, misschien wat laat, maar ik zou graag meetesten. Ik had deze post gemist en ben pas sinds december aangesloten via Qurrent.

Groetjes, Menno


Hoi Menno,

Dat is prima! Leuk dat je mee wilt testen. Ik stuur je een berichtje.

Groeten,
Els
Badge +3
Hallo allemaal,

Op maandag 6 november samen met John Kemmer het e.e.a. mogen experimenteren met de nieuwe App en de nieuwe Mijn Energie omgeving. Hierbij heb ik geconstateerd dat het geheel behoorlijk logisch in elkaar zit, echter wel met een paar opmerkingen van John en mij.
Zaken die aangepast zouden moeten worden volgens mij waren:
Door de kleurstelling (blauwe achtergrond met witte letters) worden de teksten met het kleinste lettertype moeilijk leesbaar.
Als er bij de maandelijkse betalingen een betalingsachterstand is, wordt dit prominent in beeld gebracht. Dat is niet handig als er andere mensen meekijken. Beter zou zijn als er dan gewoon een E-mail met deze mededeling door Qurrent wordt verstuurd.
Ook het onderdeel verhuizing doorgeven was niet perfect omdat daar niet voorzien was in de te beantwoorden vragen, dat er tijdelijk misschien 2 woningen van energie moeten worden voorzien.

Dus is het nu maar afwachten wanneer deze vernieuwingen uitgevoerd gaan worden.

Groeten van D´olde
Lijkt me ook wel leuk om te testen.

Wordt er ook een testplan (denk bijvoorbeeld aan response-tijden) meegeleverd of is het ieder voor zich?
Ik meld mij helaas af voor deze test. Had niet begrepen dat het op locatie was, mijn excuses.

Voor mij geldt hetzelfde.

Ik vind het vreemd dat ik een uitnodiging krijg om te komen testen in Amsterdam terwijl hier in de oorspronkelijke oproep niets over is gezegd.
Badge +2
Fijn te lezen dat jullie mijn kritiek serieus nemen.
Want ja jullie app en mijn omgeving werken niet .
En dat stoort ernstig en kost dan weer klanten.
Een goede communicatie van de data met jullie klanten is nog belangrijker dan groene stroom of CO2 vrij gas.
Wat hoort daarbij:
Een goed overzicht in mijn omgeving voor elk jaar appart.( niet doorlopend)
Alles in een beeld dus ook zonne energie.
Duidelijke finananciele data in relatie tot gebruik.
Elke dag een up To date t.a.v. Met een overzicht van gebruik en opwek gegevens.

En niet dubbel op.
En een app en een website om in te loggen.
Een goede app.

Let op de con-current-tie.

Groeten Jan
Badge +2
Bedankt voor de reactie.
Ik zie dat de App reeds in een ver gevorderd stadium ontwikkeld is.
Graag verneem ik nog van u of er meer duidelijkheid komt aangaande gebruik en bijbehorende kosten in de loop van het gebruikers jaar.
Nu is dat erg onduidelijk omdat er geen tarieven en geen vaste kosten worden getoond in de app.
Bij mij lopen de verbruikskosten niet synchroon met mijn eigen telling .
Dit is bij stroom iets meer en bij gas iets minder.
En een tussenstand m.b.t. totale kosten zijn nu niet te zien en dat is heel jammer.
Gewoon vaste kosten plus tarieven plus verbruik tonen.
Zodat iedere klant op elk moment zien kan waar het met zijn jaarnota naar toe gaat.
Dat voorkomt veel vragen nadat u de jaar afrekening hebt verstuurd.

Groeten Jan Meijers
Badge +2
Uiteraard zou ik graag de nieuwe App willen testen.
Reputatie 1
Badge +4
Ik heb eigenlijk maar 1 kleine verbetersuggestie, namelijk dat ik bij de webversie vanuit het Dashboard bij het kiezen voor details mbt stroom of gas ook meteen kan kiezen voor dag, week of maand, want nu kom ik altijd eerst bij het jaaroverzicht terecht, terwijl dat voor mij het minst interessant is.
Verder wil ik echt heel graag de lijn van het 'door Qurrent ingeschat verbruik' terug, omdat ik dat beschouw als de 'norm' ten opzichte waarvan ik geld en milieu wil sparen. Ik geloof dat die lijn er bij de meeste mensen nog wel is, maar bij mij is hij sinds 1 januari weg. Dus dat is niet echt een verbetering, maar meer een reparatie. En dan als extra misschien wel een veldje waarin staat hoeveel kWh of m3 ik boven of onder die 'ingeschat verbruik'-lijn zit in de lopende maand.
Het zou overigens ook wel heel mooi zijn als de gebruiker zelf een 'streefverbruik'-lijn kan aangeven, met daarbij ook dat veldje waarin overschrijding/onderschrijding wordt aangegeven. Dat helpt mogelijk nog meer bij het bewust omgaan met de energie.
Reputatie 1
Badge +4
Ik wil graag testen!
Reputatie 1
Badge +4
?? Mijn reactie stond er opeens 2x in en nou krijg ik de tweede niet weg.
Tenzij ik er een andere tekst voor in de plaats zet. Deze dus,
Bestaat op optie 'reactie verwijderen' niet meer?
Reputatie 1
Badge +4
Supercool de nieuwe app! En een verrassing, want ik wist niet dat hij al beschikbaar was.
Of is dit een betatest?
Dan meteen maar een paar opmerkingen:
Hij is veel sneller dan de oude app, de vormgeving is mooi en inzichtelijk en de (bijna)real-time presentatie van de opgewekte windenergie is zonder meer gaaf!!
Maar het verschil met de feitelijke data in Mijn Energie is wel vreemd.
In Mijn Energie heb ik over gisteren geen windenergie-opbrengst (die zou er in principe om 16.oo moeten zijn) en in de app dus wel en zelfs over vandaag ook al.
Maar het opvallendst is dat het verbruik verschillend is tussen die twee.
Bijvoorbeeld over september zegt de app dat ik 174,6 kWh stroom heb verbruikt en 13.15m3 gas Mijn Energie zegt 149kWh stroom en 38m3 gas. Dat is toch raar.
Bij oktober mist de app bij zowel stroom als gas ongeveer 10 dagen, maar niet dezelfde.
En de lijn 'ingeschat verbruik' is er helaas nog niet.
Maar verder heel positief!!
Badge +3
Ik test graag mee
Reputatie 5
Badge +13
Ik heb zelf ook gisteren de app mogen testen en was positief verrast. Uiteraard ook nog ruimte voor verbetering, maar dat is ook logisch denk ik na een eerste test. Er zijn een hoop veranderingen en ben benieuwd naar het eindresultaat!

@JohnKemmer en @Dolde Grieze jullie hebben volgens mij gisteren ook getest? Wat was jullie eerste indruk?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Frank, Ik heb het zojuist voor je aan Els van Qurrent gevraagd en zij stuurt je de link om te testen toe 🙂
Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MennoEck fijn dat wil mee testen! @Els van Qurrent kan het nog? :)

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
@Els van Qurrent kan je ons al iets meer vertellen over de komst van de nieuwe app? 🙂

Reageer