Laad me nou! Lantaarnpaal als laadpaal

Laad me nou! Lantaarnpaal als laadpaal
Reputatie 5
Badge +13
Elektrische auto’s; we zien ze steeds vaker op de weg. Er komen steeds meer nieuwe modellen bij en daardoor verandert ook het straatbeeld. Want, meer elektrische wagens betekent ook meteen oplaadpunten. Ubitricity heeft hier een handige oplossing voor. Onze straten zijn al gevuld met lantaarnpalen, waarom zouden deze niet meteen als laadpaal kunnen fungeren?

Het Duitse bedrijf heeft een handige methode bedacht om de auto te kunnen aansluiten op straatlantaarns. Met een slimme kabel kun je jouw elektrische auto aansluiten op de lantaarnpaal. Je kunt daarmee waar dan ook en wanneer je maar wilt de auto opladen. De kabel meet hoeveel stroom er afgetapt wordt. Ook andere informatie wordt via deze kabel gemeten: het is zichtbaar waar er stroom wordt afgetapt door middel van een identificatienummer. Daarmee is makkelijke te achterhalen hoeveel er vergoed moet worden aan de leverancier van de stroom.

Het mobiele oplaadsysteem is een zeer compacte oplossing. Qua kosten is er een ook een groot voordeel: het is een stuk goedkoper dan een nieuwe laadpaal aanleggen.

Wat vind jij van dit oplaadsysteem?

13 reacties

Reputatie 2
Badge +9
Hoi G.F Klaver,

Bedankt voor het delen! Mooi project!

Groet,

Jeroen
Reputatie 3
Badge +6
En dit is de toekomst die al afgesproken is voor de de E auto .

Steden gaan wijken bouwen met deelauto's

Zeven steden experimenteren in de komende drie jaar met woningbouwprojecten waar bewoners elektrische auto's gaan delen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) sloot een overeenkomst daarover met Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn.
Bron:
Lees verder bij Architectenweb
Reputatie 2
Badge +8
Leuk Prenger!
Jouw nieuwsgierigheid/leergierigheid van aard bevalt ons wel ;)

We kunnen niet wachten om een verslagje te krijgen over jouw naaste omgeving.

Ga vooral zo door!

Groetjes van Giulia
Reputatie 3
Badge +10
Hoi lezers,
Ik zal eens bij mensen in mijn omgeving navragen ho e het exact zit met die straat verlichting, ik zie wel vaak smorgens dat er delen wel eens uitstaat, dus niet een paal maar lijken hele lussen te zijn.
Als ik er uit ben laat ik het hier weten, tja ben nieuwschierig en leergierig van aard.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Prenger,

Bedankt voor je bericht.
Poe, daar stel je me een vraag/PS!
Oude meters (vóór DSMR 4.0) communiceren mogelijk via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds DSMR 4.0 wordt PLC niet meer gebruikt, maar wordt er gebruik gemaakt van GPRS en ethernet. Sindsdien zijn de slimme meters dus 'draadloos'. Sindsdien zijn er natuurlijk nog ook meer versies van DSMR geïntroduceerd.
De precieze lijst van al deze meters, die bezit ik niet. Wie weet kan @Niels van Qurrent je meer informatie geven? Of is er een stiekeme slimme meter-expert op de community?

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +1
Blijkbaar is de concurrent jullie al voor....

https://www.ad.nl/den-haag/proef-met-slimme-lantaarnpalen~a2b22d3c/

http://numrush.nl/2017/05/31/den-haag-test-laadlantaarnpalen/
Reputatie 3
Badge +10
Hey ja slim idee, echter is de voedings kabel van de lantarnpaal te licht in nederland om zo even een meter bij te plaatsen, tevens staan de lantaarnpalen in nederland overdag zonder spanning, dus lastig, daar moeten lui als de gemeenten ism liander dan nog wel wat aan doen ben ik bang voor,

Ps waar kan ik vinden welke meters wel dsmr 4 ondersteunen en welke nog niet, er zijn verschillende merken slimmemeters in omloop.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi @Tanja van Qurrent ook voor mij is het allemaal nieuw, en vooralsnog ken ik alleen de theorie.

Als je de auto 's nachts oplaadt denk ik niet dat je je druk hoeft te maken. Bij 11 kW (3x16A) is er ook bij een 3x25A aansluiting nog voldoende buffer. En mocht de laadpaal toch kortstondig minder dan het maximale vermogen afgeven dan zul je daar verder geen last van hebben.

Anders is dat natuurlijk als je overdag oplaadt. Als de warmtepomp volop draait en je bijvoorbeeld een taart in de oven hebt, onderwijl de wasmachine en de droger en de strijkbout aan hebt, een kant-en-klaar maaltijd in de magnetron en net even water tapt uit de quooker voor een kopje thee.

Het vermogen in kWh dat de laadpaal dan afgeeft kun je volgens mij zien in het account dat bij je laadpaal hoort, en bovendien kun je de laadstatus van de accu volgen in de app van de auto.
Reputatie 5
Badge +13
Ahh verkeerd gelezen over die lantaarnpaal voor je huis ;)

Ik was zelf nog niet bekend met dynamic load balancing, ben nog aan het leren hoe het allemaal werkt met elektrische auto's. (heb er zelf helaas nog niet een) Maar dat is zeker interessant omdat je dan inderdaad de duurdere netbeheerkosten vermijd.

Hoe weet je met dynamic load balancing of je auto wel vol genoeg raakt? Kan je dat vanuit je huis zien?
Reputatie 2
Badge +1
Beste @Tanja van Qurrent - er staat geen laadpaal voor mijn huis maar een lantaarnpaal. Die is - zonder de slimme oplossing van Ubricity - zeker niet geschikt voor mijn auto 😆 .

Ik rijd nu nog een gewone (niet plug-in) hybride auto, maar vanaf december heb ik een volledig elektrische auto (EV). Vandaar de installatie van de laadpaal (op eigen terrein).

De laadpaal ondersteunt dynamic load balancing. Dat betekent dat het vermogen automatisch wordt verlaagd indien er teveel stroom wordt gebruikt door andere apparaten. Omdat we naast de gebruikelijke apparatuur die op piekmomenten veel stroom kan gebruiken (oven, wasmachine, magnetron, quooker etc.) ook nog een warmtepomp hebben is dat absoluut noodzakelijk. Tenzij we de aansluitcapaciteit zouden verhogen naar 3x 35A maar dat kost eenmalig een hoop geld en dan ook maandelijks nog eens zo'n 60 Euro extra.

Voor load balancing is een slimme meter nodig die minimaal DSMR 4.0 ondersteunt, vandaar dat ik mijn slimme meter moest vervangen door een nieuw exemplaar. Dat is helaas niet helemaal vlekkeloos verlopen, maar vooruit....
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @G.J.vanDrie ,

Gaaf dat je binnenkort je eigen laadpaal hebt! Was de laadpaal die voor je huis staat niet geschikt voor je auto?

Het is inderdaad met een lantaarnpaal nog lastig om een auto 'snel' op de laten. En ik snap inderdaad je punt met de extra kabel. Qurrent is ook zeker bezig op dit moment met innovatie omtrent laadpalen 🙂 Groetjes, Tanja
Reputatie 2
Badge +1
Dat lijkt me echt een geweldig idee. Binnenkort heb ik mijn eigen laadpaal, maar er staat ook een lantaarnpaal pal voor ons huis. Het zou enorm handig zijn geweest als die lantaarnpaal relatief eenvoudig had kunnen worden aangepast. Geen aanpassingen in de meterkast (geen nieuwe slimme meter 🙁 ), geen 15 meter kabel rondom het huis.

Het zou ook superhandig zijn om in onze omgeving - waar de laadmogelijkheden helaas dun gezaaid zijn - een dichter netwerk van laadpalen te realiseren. De gemeente waar ik woon heeft zojuist een “uitvoeringsplan duurzaamheidsvisie” gepubliceerd waarin o.a. het vergroten van het aantal laadpalen een hoge prioriteit heeft. Slimme innovaties zoals deze kunnen helpen bij de realisatie van de plannen.

Ik vraag me wel af of je van zo'n lantaarnpaal 3-fasen stroom kunt aftappen, wat nodig is voor snelladen. Daarnaast is het onhandig dat je een speciale “smart cable” nodig hebt met een geïntegreerd meetkastje. Straks hebben we de hele achterbak of frunk vol liggen met diverse kabels van verschillende leveranciers, en dat kost naast ruimte beslist ook een bom duiten. De benodigde elektronica zou dus in/op de lantaarnpaal moeten worden geïnstalleerd in plaats van in de kabel.

Hoe dan ook – het idee op zich vind ik briljant. Ik zou zeggen: Qurrent – laat je van je groenste kant zien en ga hiermee aan de slag!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen