Poll - Welke duurzame oplossingen moet de overheid gaan stimuleren?


Reputatie 4
Badge +13
Wij zijn positief gestemd: een duurzame en groene toekomst is haalbaar en wij samen hebben impact! Wij hebben het hier op de community vaak over de dingen die jij zelf kunt doen:

Besparen op je energieverbruik doe je bijvoorbeeld door geen onnodige wasjes te draaien of in de nacht de kachel op 15 graden zetten. Je kunt vaker de trein pakken in plaats van de auto, minder vliegen en ook kort douchen zorgt voor minder CO2-uitstoot op persoonlijk vlak.

Qua minderen met consumeren kun je minder vlees eten, geen plastic tasjes meer gebruiken, zo min mogelijk spullen kopen en een circulaire economie stimuleren. Voorstanders van de circulaire economie zien voordelen in een productgebruik in plaats van productbezit. Ook de tweedehands winkels zijn je niet onbekend, niet alles hoeft nieuw te zijn, tweedehands is ook vaak prima.

De meeste mensen hier zijn al overgestapt op groene energie en denken ook goed na over wat voor nieuwe elektrische apparatuur zij aanschaffen en om echt grip te krijgen monitoren we ons verbruik en maken we het bedienen van onze apparatuur ‘smart’.

Iets grotere aanpassingen zijn investeringen zoals isolatie, een warmtepomp, zonneboiler en zonnepanelen. Gelukkig wordt dit steeds vaker de norm en wegen de voordelen vaak op tegen de nadelen van een eenmalige investering.

Wat denk jij?
Genoeg dingen die jij kunt doen dus. Maar wat denk jij dat de overheid vooral moet gaan stimuleren zodat die groenere toekomst wat dichterbij komt. Focussen op bestaan of nieuwe bouw en waarom? Want we zien een groei in focus op de duurzame nieuwbouw.

Welke duurzame oplossing moet de overheid gaan stimuleren?

11 reacties

Reputatie 4
Badge +14

Reputatie 4
Badge +13
Gaaf artikel @JohnKemmer ! @Tomer van Qurrent is ook interessant voor jou 🙂

Dat maakt het overstappen naar duurzame auto nog interessanter. @Prenger jij had het laatst toch ook over dat het soms zo jammer is dat zulke elektrische apparaten veel energie kosten om te maken en af te breken? Dit zou wel helpen.

Het delen van zo'n een elektrische auto via een app bestaat wel al iets langere tijd. Marcel Kloprogge heeft daar ook een mooie pilot van lopen. Hij vertelde vorig jaar op de Algemene Ledenvergadering hierover.
Reputatie 2
Badge +8
Hoi dan met de auto share is een mooi project, echter denk ik de slagings kans in de stad hoger is dan in buiten wijken, daar waar parkeer plastsen schars zijn en de parkeer vergunnings kosten hoog, zie ik er wel voordelen in, los hie van, binnen defensie hebben we ook zo een project, helaas niet op electra maar het delen van auto’s, we hebben een pool met auto’s en je kan via een interne website een auto asnvragen, doorgaans binnen 2 minuten krijg je er een toegewezen, dus werkt wel.

ik zou alleen graag zien dat defensie of alle overheden dir ook zouden doen ipv op diesel rijden, een goed project zou zijn een mix er van om mee te beginnen, electrische autos als je binnen een redelijk bereik rijd en diesel als je langer onder weg bent om mogelijk afspreken in buitenland hebt.

niets voor qurrent om hier iets te doen, is zie een uitdaging voor jullie :?

en denk dat het voor meer ministeries zou kunnen gelden.

groetjes
richard
Reputatie 4
Badge +13
Leuk inside weetje Richard! Goed dat defensie ook auto's deelt. Misschien staan zij ook openen voor de kleine stukken voor elektrisch. Ik kan me voorstellen dat defensie ook een hoop ritjes maakt, alleen al op alle basissen. Bestaan er eigenlijk al grote elektrische (vracht)wagens? 🚚

Qurrent is nu natuurlijk begonnen met de 'Slim laden' pilot waar jij ook aan meedoet. Misschien zijn daar combinaties met delen ook mee mogelijk.

Groetjes, Tanja
Reputatie 4
Badge +14
Zou er ook een laadpaal midden in de Sahara staan.
Reputatie 4
Badge +13
Een beetje dit, maar dan net anders 😂

Reputatie 2
Badge +5

Superhout is het nieuwe staal

Geplaatst op 19 februari 2018 =12]Hout- en plaatmateriaal


Maken we auto's, vliegtuigen en gebouwen voortaan van hout? Onderzoekers van de Universiteit van Maryland (VS) heb een methode ontdekt waarmee je hout twaalf keer zo sterk kan maken. Het is bovendien duurzamer en zes keer lichter dan staal.
De onderzoeksgroep maakte het superhout door eerst lignine te verwijderen uit het hout. Deze stof maakt hout stijf en geeft het de bruine kleur. Daarna wordt het hout geperst onder een temperatuur van 65°C. Gaten en knoppen worden samengeperst. Deze compressie maakt het hout vijf keer dunner, maar sterk en taai. Uit tests bleek dat het 10 keer meer energie kost om te breken dan natuurlijk hout.

Goedkoop en lichtgewicht alternatief voor staal

De onderzoekers denken dat het superhout een concurrent van staal of zelfs titaniumlegeringen kan worden. Door de methode toe te passen op zacht hout – dat snel groeit en milieuvriendelijk is – kunnen langzamer groeiende houtsoorten zoals teak, vervangen worden bij het maken van bijvoorbeeld meubels of gebouwen. Het supersterke hout kan als goedkoop en lichtgewicht alternatief worden toegepast waar nu staal wordt gebruikt.

Bron :
BouwBeurs.nl
bouwbeurs@mailings.jaarbeursmail.nl
Reputatie 2
Badge +5
Laatste nieuws Solar Magazine - Nieuwsbrief nieuwsbrief@solarmagazine.nl via mail70.atl11.rsgsv.net

> KiesZon plaatst 8.720 zonnepanelen bij Refresco
> GroenLeven gestart met plaatsen 9.490 panelen Pon
> Startschot voor zonneparken Noordwolde (14.240
> zonnepanelen) en Wolvega (13.552 zonnepanelen)
> ISDE-regeling: 7,5 miljoen euro subsidie aangevraagd
> voor zonneboilers en warmtepompen
> 34.700 zonnepanelen tellend zonnepark Avri levert
> eerste zonnestroom
> APsystems en FocuS-E introduceren geclusterde
> monitoring voor woningen
> Harderwijk geeft groen licht 1.500 vierkante meter pv
> Vlaamse campagne overal zonnepanelen: ‘Ik had ze
> liever op m’n duivenkot’ (video)
> Arnhem start aanbesteding voor 1.100 zonnepanelen
> Slim Opgewekt! en Energiefonds Overijssel: 2,4 miljoen
> euro voor pv en led bij scholen
> Nieuwe pilot met SolaRoad voor zwaar verkeer
> Ook Vlaanderen bouwt drijvend zonnepark op zee

Te veel om op te noemen maar voor iedereen zit er wat bij.
Reputatie 4
Badge +13
Gaaf artikel Giel over de bomen! En ook andere leuke artikelen bij Solar Magazine.

ik vraag me wel af met de bomen hoe haalbaar het is. Het duurt zo lang voor er weer zo'n boom gegroeid is om die ze gebruikt hebben te vervangen. En als al die bomen gekapt worden voor hun hout, dan heeft dat denk ik ook effect op onze zuurstof en luchtkwaliteit. Maar dat zullen ze ook wel onderzocht hebben denk ik.🤔
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Tanja ,
Het positieve van de teveel CO2 is dat bomen sneller groeien. als je dan ook nog dat hout voor langere tijd vastzet binnen een constructie vergelijk het maar met productie van staal. En dat isoleert ook nog een heel beroerd.
Het probleem in de bosbouw gebieden in de wereld zoals Finland Canada noord Amerika en Rusland is niet hoe hou ik mijn hout volume op pijl maar hoe hou ik de wildgroei van onderhout uit mijn bos .
En nog een voordeel is dat er voor dat proces juist goedkoop en snelgroeiend hout zoals Vuren gebruikt kan worden . En misschien is er van die Lignine uit het hout ook dat weer een bruikbaar product oplevert .
Reputatie 2
Badge +5

Alternatief

Lignine nu nog voor 98 procent als reststof verbrand om cellulose uit hout te winnen voor de productie van papier en karton. Ook komt lignine vrij wanneer cellulose-ethanol uit biomassa wordt gemaakt. Verder vinden we de stof vooral terug als lijmstof in cement. Maar volgens Gosselink kan lignine ook een prima alternatief zijn voor synthetische lijm, bijvoorbeeld in vezelplaten. ‘Synthetische lijm wordt uit ruwe olie gemaakt. En bepaalde componenten daarvan, zoals formaldehyde, zijn zeer giftig. In de VS staat deze stof op de carcinogenenlijst van zeer kankerverwekkende stoffen. Daar willen we dus het liefst van af, maar je moet wel een alternatief hebben. Met lignine hebben we dat.’

Zuiveren

Nu al kan lignine zo’n dertig procent van de fossiele grondstoffen in lijm vervangen. Volgens Gosselink duur het nog twee á drie jaar voordat lijm volledig biobased kan worden gemaakt. ‘Het kan snel gaan, zeker als formaldehyde overal op de lijst van verboden stoffen komt te staan.’ Lignine kan ook als bouwsteen dienen voor de productie van polymeren. Gosselink: ‘Lignine kun je onder bepaalde condities afbreken tot monomeren, die weer als bouwstenen kunnen dienen voor allerlei plastics, zoals gebruikt in schuimen, harsen en coatings. Om lignine als grondstof economisch rendabel te maken, moeten we het via raffinage zó zuiveren dat we de stof kunnen afbreken naar chemische bouwstenen voor de industrie. Je kunt bijvoorbeeld polycarbonaat maken, waar cd’s gedeeltelijk uit bestaan. Ook is het mogelijk om uit lignine aromatische chemicaliën te maken voor de productie van bijvoorbeeld vanille. Dit laatste gebeurt al op commerciële basis in Noorwegen.’

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen