Tesla thuisbatterij om zonnestroom/warmtepomp op te slaan ipv terugleveren.

• 2 maart 2017
  • 11 reacties
  • 1179 keer bekeken

Er is de laatste tijd meer en meer aandacht om bewust om te gaan met energie, dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar wat heb je aan overtollige energie in de zomer?
Niks, want je leverde terug aan de energiemaatschappij, dat is tot 2020 nog zo geregeld maar daarna kunnen er andere regels gaan gelden wat betreft terug levering.
Daar heb je dus niets aan, nu is netbeheerder ENEXUS uit Brabant, in 2016 een proef gestart met 39 huizen met zonnepanelen en men heeft daar gratis TESLA Powerwalls geïnstalleerd, ja de TESLA die u kent van de auto's.
Als u gaat "google-en" op tesla Powerwalls krijgt u meer informatie over dit onderwerp.
In het kort houdt dit in dat er een powerbank van TESLA, in huis of buiten geplaatst kan worden die overtollige energie opslaat en op een ander tijdstip weer terugleverd aan jezelf, zelfs bij stroom uitval kun je, afhankelijk van de zwaarte, minimaal 24 uur jezelf van stroom voorzien.
De kosten van een powerwall zijn echter rond de 7000,00 maar heeft geen onderhoud nodig en je krijgt tien jaar garantie.
Ik zelf zou wel interesse hebben in een powerwall en ik vraag me af hoeveel anderen er zijn die dit ook willen en misschien kunnen we met z'n allen wel een stukje van de prijs afdrijven, ik nodig Qurrent dan ook van harte uit om dit te omarmen, misschien is een maandelijkse betaling zelfs mogelijk.
Uiteindelijk verdient dit zichzelf terug.

11 reacties

@Energiepionier Dat is zeker een mooi alternatief!

@John.v Dit soort ideeën kunnen inderdaad complex zijn om onder woorden te brengen en zijn helaas niet geschikt voor alle woonsituaties. Wat voor tekening zou jij hier graag willen zien?

Groeten,

Natalia
Badge +4
Leuke ideeën kijken of dit voor jan en alleman kan gaan gelden.
Misschien een tekening hier plaatsen?
Badge +3
In plaats van energie opslaan in accu's kan het ook heel doodeenvoudig in de vorm van een boiler met heet water. Water wordt dan opgewarmd op momenten dat stroom goedkoop is (goedkoper dan verwarmen met gas nu) en kan 's avonds weer gebruikt worden om te douchen.
@SunnySergio Het lijkt mij ook een interessante situatie hoe dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Iedereen een elektrische auto waarmee stroom wordt opgeslagen en zorgt draagt voor de levering in dal-momenten. Ben jij van plan een elektrische auto te kopen of heb je er al een in bezit?
@FHasenbos Welke auto heb jij en hoe ben je hierop gekomen om jezelf op deze manier voordelig te voorzien van groene stroom? Dit zou natuurlijk een goede tip zijn voor anderen!

Groetjes, Vita
Nee, we laden enkel een elektrische auto op. De auto dient ook als buffer voor elektriciteit en trekken vermogen uit de auto in de avonduren richting de woning. De auto zal pas (snel-) opgeladen worden na 01:00 uur en is in 3-4 uur geladen.

Dus geen PowerWall voor opslag van elektrisch vermogen, maar een elektrische auto die eerst bij thuiskomst leeg-getrokken wordt - dienst doet als stroomleverancier en pas s'nachts opgeladen zal worden. Hiervoor moet je wel en en ander aanpassen en handig zijn.

Welke auto heeft deze mogenlijkheid?

is het niet zo daat het juridisch nogal een lastig pakket wordt, auto als leverancies van stroom in huis o.i.d. (maar mijn kennis hierin is beperkt)

eigenlijk grappig, zo zou je kunnen voorzien om met 2 elektrische auto's aan het huis te koppelen, waarbij er minimaal 1 overdag kan opladen via zonnepanelen, en op te slaan in de auto(s)
Jazeker, want betaal zakelijk een heel ander tarief dan via Qurrent.
Reputatie 5
Badge +13
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Ik heb zelf (nog) geen elektrisch auto, maar is zeker interessant!

Is het leegtrekken van de auto en die erna opladen goedkoper dan direct energie verbruiken uit huis?
Nee, we laden enkel een elektrische auto op. De auto dient ook als buffer voor elektriciteit en trekken vermogen uit de auto in de avonduren richting de woning. De auto zal pas (snel-) opgeladen worden na 01:00 uur en is in 3-4 uur geladen.

Dus geen PowerWall voor opslag van elektrisch vermogen, maar een elektrische auto die eerst bij thuiskomst leeg-getrokken wordt - dienst doet als stroomleverancier en pas s'nachts opgeladen zal worden. Hiervoor moet je wel en en ander aanpassen en handig zijn.
Reputatie 5
Badge +13
Dankjewel voor je uitleg FHasenbos!

Maak je zelf ook gebruik van een Powerwall of iets wat er op lijkt?

Groeten van Tanja
Een Tesla Powerwall lijkt leuk als je al zonnepanelen hebt. Maar dan moet je wel al een geschikte SolarEdge inverter hebben hangen, anders gaat die vlieger niet zomaar op. SolarEdge en Tesla werken namelijk samen via de SolareEdge StoreEdge en de SolarEdge inverter. Das in dat geval wat kabels trekken en klaar. Ik zou de Powerwall dicht bij de inverter hangen en niet in de woonkamer om verlies in de kabels klein te houden.

http://www.solaredge.com/sites/default/files/storedge_ac_coupling_inverter_datasheet.pdf

Om onafhankelijk te draaien van het net zul je de SolarEdge moeten foppen middels een frequentie generator. De SolarEdge inverter is standaard een frequentie nodig van het net om synchroon te draaien. Dus valt het net weg door een storing, dan klapt de inverter er gelijk uit. Komt het net weer bij dan zal de inverter na enige minuten bij-springen op de juiste frequentie.

Daarnaast is de inverter een Voltage nodig van het net omdat het Voltage van de inverter een paar Volt hoger moet zijn. Anders gaat de stroom niet de juiste kant uit. Die frequentie generator koop je voor een paar tientjes en dan kan de hoofdschakelaar uit van het net. Daarna moet je deze er niet zomaar weer indrukken omdat je dan met verschillende frequenties zit. Let wel dat je voldoende afnemers hebt gezien de levering van de panelen. En die is niet altijd constant en zul je apparaten moeten af/bij schakelen. Veel succes of koop een 240V benzine generator bij de bouwmarkt voor 100,- voor als de stroom eens uit valt.

Heb je een 3 fase meterkast, dan zul je nog wat moeten knutselen omdat je maar 1 fase kunt voeden met deze kleine generator. Ook dan de hoofdschakelaar altijd uit laten. Ik zou zeggen hou het simpel en lever gewoon terug naar het net via Qurrent!

En een accu buiten hangen is kolder omdat de natuurwetten de prestaties drastisch beïnvloeden als het beneden de 15 gr. C is. Gaat het beneden nul, dan is deze opstelling waardeloos.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Rob, welkom op de community en dankjewel voor het interessant topic!

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de 39 huishoudens die ze hebben getest. Of je hiermee niet meer afhankelijk hoeft te zijn van het elektriciteitsnet.

Misschien is het interessant voor een Qurrnet inkoopactie, al zijn ze inderdaad aan de prijzige kant.

Net als de auto zien ze er in zeker gelikt uit ;)

Ken je ook al de SolarFreezer? Een apparaat als vervanging voor gas.

Groetjes, Tanja

Reageer