Beantwoord

Wat zijn goede alternatieven voor een HR ketel bij loskoppelen gasnetwerk?

• 11 december 2016
  • 25 reacties
  • 1773 keer bekeken

Na aanleiding van het aanbod van Qurrent om deel te nemen aan een actie voor een warmtepomp vroeg ik me af welke technieken er nu zijn om helemaal van het gasnetwerk af te kunnen stappen. de warmtepomp is leuk maar je blijft nog steeds afhankelijk van het gasnetwerk. Naast de kosten van energie moet je dus ook nog de netwerkbeheerder betalen.
Mijn redenering is dat het dus veel interessanter is om geheel van het gasnetwerk af te stappen ipv alleen te investeren in een besparing.
vandaar mijn vraag welke technieken zijn hiervoor beschikbaar en wat is het rendement hiervan?

PS ik woon niet in de een buurt met een restwarmte leiding dus die optie vervalt.
icon

Beste antwoord door Doffy 12 december 2016, 10:54

Check www.solarfeezer.nl. Ik ben ook benieuwd naar alternatieve aanbieders van een dergelijk systeem.
Bekijk origineel

25 reacties

Precies Maarten, hier zit ik ook aan te denken ho ekan ik een oud huis los koppelen van het gas, enge probleem is nog de verwarming, de rest is elektrisch maar hoe kan ik het huis verwarmen zonder gas....?
Aard warmte mag hier al niet in onze Gemeente, daar ben ik al een tijdje mee aan de gang maar alleen maar tegen werking van de Gemeente, aardwarmte is zo gemakkelijk en vooral voor de vloerverwarming die wij gebruiken, lage warmte maar helaas mag niet boren.

Zou fijn zijn als een CV net zoveel warmte kon opbrengen as een gas CV maar is het dan nog wel goedkoper dan gas.....?

Wel iets moois om aan te werken maar veel tegenwerking, men wilt groen zijn voor d ebuitenwereld maar eigenlijk hebben ze het liever niet, wat betreft Gemeente.

Maar we blijven doorzoeken.

Marcel
Badge +2
Afhankelijk van de beschikbare ruimte etc. zou je het volgende kunnen doen, een combinatie van :
* zonneboiler
* wamtepomp
* vloerverwarming (elektrisch, gevoed vanuit zonnepaneel of windtegoed)
* vloerverwarming (water)
* pellet/hout kachel in de woonkamer
Ipv een HR-ketel, alleen pomp + expansievat via warmtewisselaars gekoppeld aan de bovengenoemde alternatieve verwarmingsbronnen. Als je daarnaast het huis goed isoleert op alle punten waar mogelijk, heb je een goede kans dat je een lekker comfortabel warm huis hebt zonder dat je gas nodig hebt.

Het is wel van belang dat je genoeg nuttig dakoppervlak hebt voor het plaatsen van zonnepanelen, zonnecollectoren en de buitenunit van de warmtepomp, voor de pellet/houtkachel heb je een schoorsteen nodig. . Tevens heb je binnen ruimte nodig voor de boiler en de binnenunit van de warmtepomp.

Je moet wel goed kijken naar de energiebehoefte, totale systeem capaciteit en niet onbelangrijk het budget wat je nodig hebt voor deze aanpassingen. Als je op termijn geld wilt besparen moet je in de gaten houden of je een realistische terugverdientijd hebt, dat verschilt per situatie.
Reputatie 1
Badge
Ik zat ook al met deze vraag en hoorde laatst op de TV ook al de suggestie voor een houtkachel. Ik vraag mij echter af of het milieu erbij gebaat is, als iedereen een houtkachel gaat branden. Afgezien van het fijnstof wat je wel kan ondervangen door er een roetfilter op te zetten, maar hoeveel hout is er dan nodig en hoeveel CO2 komt er dan vrij?
Badge +6
Een houtkachel is misschien beter dan gas, maar het blijft inderdaad verbranding. Verwarming die geen verbranding nodig heeft is de beste soort voor het milieu.

Een warmtepomp geeft de beste efficiëntie (qua benodigde energie voor dezelfde hoeveelheid warmte) maar is ook duur in aanschaf.

Zelf zou ik niet voor een zonneboiler gaan, want deze levert het minste warmte wanneer je dat het meest nodig hebt: in de winter, wanneer de hoeveelheid zonlicht per dag het laagst is. En in de zomer levert het juist veel warmte, maar dan heb je het niet of nauwelijks nodig.
Check www.solarfeezer.nl. Ik ben ook benieuwd naar alternatieve aanbieders van een dergelijk systeem.

dit is een interessante techniek helaas voor mij staat mijn huis direct op zand en heb ik dus geen kruipruimte. Het systeem lijkt deels op lucht warmtepompen voor hoge temperatuur (ht) waar ik naar heb zitten kijken (oa van daikin). heb er alleen nog geen prijzen voor gevonden.

ps de link is solarfreezer.nl
http://www.daikin.nl/for-your-home/needs/heating/air-water-heatpumps-ht/index.jsp
Badge +2
Hier is een prijs te vinden voor de Daikin http://www.noordpool-airconditioning.nl/daikin-altherma-hybride-verwarming/daikin-altherma-5kw-alleen-verwarmen/
Badge +5
Precies Maarten, hier zit ik ook aan te denken ho ekan ik een oud huis los koppelen van het gas, enge probleem is nog de verwarming, de rest is elektrisch maar hoe kan ik het huis verwarmen zonder gas....?
Aard warmte mag hier al niet in onze Gemeente, daar ben ik al een tijdje mee aan de gang maar alleen maar tegen werking van de Gemeente, aardwarmte is zo gemakkelijk en vooral voor de vloerverwarming die wij gebruiken, lage warmte maar helaas mag niet boren.

Zou fijn zijn als een CV net zoveel warmte kon opbrengen as een gas CV maar is het dan nog wel goedkoper dan gas.....?

Wel iets moois om aan te werken maar veel tegenwerking, men wilt groen zijn voor d ebuitenwereld maar eigenlijk hebben ze het liever niet, wat betreft Gemeente.

Maar we blijven doorzoeken.

Marcel

Welke reden geeft de Gemeente eigenlijk op voor het niet gebruiken van aardwarmte?
Op twee gaatjes na in de grond is er toch geen vervuiling of kans op aardbevingen zou ik zo zeggen.

Nu is het vaak bij de gemeente dat de onbekende factor vaak al voor een NEE zorgt.
Is dat het geval dan kan de 'gemeen'te erg dwars zitten, en vragen erna doen ze niet want dat komt dan weer dom over.
Hier is een prijs te vinden voor de Daikin http://www.noordpool-airconditioning.nl/daikin-altherma-hybride-verwarming/daikin-altherma-5kw-alleen-verwarmen/

het systeem op deze site is een hybride systeem waarbij dus nog gas wordt gebruikt. Maar de Daikin Altherma hoge temperatuur warmtepomp (HT) is een volledig elektrisch systeem.
Badge +2

Zelf zou ik niet voor een zonneboiler gaan, want deze levert het minste warmte wanneer je dat het meest nodig hebt: in de winter, wanneer de hoeveelheid zonlicht per dag het laagst is. En in de zomer levert het juist veel warmte, maar dan heb je het niet of nauwelijks nodig.

Als je de zonneboiler ook voor tapwater ( Douche, Bad, warm waterkraan ) gebruikt heb je hier op "warme" dagen ook profijt van. Verder kun je hem ook gebruiken voor voorverwarmen wasmachine.

Begint wel een beetje off-topic te worden :8, maar het is wel een leuke discussie...
Reputatie 3
Badge +6
Beste bespaarders,
Het stoken van hout , fijnstof , laag rendement , enz.

Onze vorige kachel gekocht rond 1990 kwam uit Australië meer dan 150 kg plaatstaal maar wel met een actieve katalysator er was een klein rond ruitje er boven zodat je kon zien dat hij werkte , kachel dicht uitlaatklep naar de schoorsteen gesloten. Nou zeker die katalysator bracht de ontbranding temperatuur van de 60 % van de gassen in hout onder de 200 graden en dat is de meest normale werk temperatuur van hout kachels , nee neem geen open haard daarvan is de hitte opbrengst lager dan de prijs van hout. Helaas ik kon geen onderdelen van die kachel meer krijgen.
De Pallet kachel met 94 % rendement , een actieve geregelde waar de pers korrels met een bijna blauwe vlam verbranden.
Tot nu toe alles prima ,en nu de hout kachel eigenlijk ook niet zo moeilijk stoken , gewoon zorgen dat je snel een flink vuur hebt en dan terug regelen , als er veel blauw brand probleem opgelost. Meten is weten dan kun je het gewoon zien hoe je stookt .
Giel
Ik zou aanraden om infrarood panelen te laten installeren door je huis. Ik maak hier gebruik van sinds afgelopen augustus en zal nooit meer terug willen. Je kunt ze per paneel instellen, dus alleen de panelen aanzetten in de ruimte waar je bent, en ze zijn direct warm. Je hoeft dus niet te wachten zoals met traditionele verwarmingen. Mijn panelen zitten aan het plafond gemonteerd en in de badkamer is de spiegel het paneel. Het scheelt dus ook nog een boel ruimte.
Reputatie 1
Badge
Rianne, dat klinkt heel comfortabel, maar hoeveel energie verbruiken die panelen?
Rianne, dat klinkt heel comfortabel, maar hoeveel energie verbruiken die panelen?

Wanneer je het een hele dag aan laat staan zal het duurder zijn dan gas, zie hier een overzicht: https://www.smarthomesupply.nl/infrarood-verwarming/classic?gclid=Cj0KEQiAnb3DBRCX2ZnSnMyO9dIBEiQAOcXYH0KpjS4qYxh_dp8gq_DNhxSVbmNZAhbZCyGpD_2qyJAaAoCi8P8HAQ

Echter is mijn ervaring dat wanneer ik het een kwartiertje aan heb staan ik het rustig weer uit kan zetten omdat het allemaal veel sneller gaat. Daarnaast heb ik flink wat panelen, ongeveer om de 3/4 meter. Maar ik zet dan dus alleen de panelen aan waar mensen aanwezig zijn. In de avond zetten we bijvoorbeeld alleen maar het paneel aan boven de zithoek. En aangezien je geen leveringskosten meer hebt voor gas valt het voor mij goedkoper uit.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is wanneer je maar 1 paneel aan hebt staan en je bijvoorbeeld even naar de keuken loopt het gelijk al een stuk kouder is. Maar daar staat tegenover dat wanneer je net binnenkomt vanaf de kou buiten en je even direct onder een paneel gaat staan je binnen 10 seconden warm bent. In het begin was het wel even wennen 😉
Voor ons werkt de combinatie van een lucht/water warmtepomp en zonnepanelen uitstekend! Door een zeer goede isolatie van ons huis, 3-dubbel glas, luchtdicht bouwen en een warmteterugwin (wtw) installatie hebben we een erg lage warmtevraag. Deze vullen we in met een warmtepomp, die energie met een buitenunit uit de omgeving (lucht) haalt en met een binnenunit omzet in bruikbare warmte voor vloerverwarming en lage-temperatuur radiatoren en sanitair warm water (douche/keuken). De warmtepomp werkt op elektriciteit, die we dus opwekken met 42 zonnepanelen. In de zomer hebben we meer opwek dan verbruik, in de winter omgekeerd. Over het hele jaar spelen we quitte.

Voor informatie over warmtepompen (en aanvragen van offertes): kijk op https://www.warmtepomp-info.nl .
Reputatie 3
Badge +6
"Warmtepomp kosten berekenen " deze info van Rianne haar verwijzing ,heel helder en kijk maar naar de berekening van de energie die er nodig is . Als je zonder gas wil heb je een heel groot dak nodig .
Het blijkt wel weer dat zelfs over dimensioneren van ISOLATIE de eerste oplossing is.Hier thuis is mijn weg zo gegaan.
Nu zie ik wat het verschil is door al mijn ge-meet al die tijd , Uit eindelijk is een warme jas altijd het prettigs .
Mooi uitzicht nu , met sneeuw op het weiland de hetelucht kachel was gisteren rond 5 uur ongeveer een 1/2 uur,daarna 15 kilo droog eiken van morgen 7 uur was het nog 18.8 in de kamer, maar op zaterdag gaat de temperatuur op de dag naar 20 na een 1/2 uurtje uit en nu rond 11 uur 19.5. ( de kamer is 75 m2 ( En nu roepen " o wat groot " ik moest van de Gemeente Op Stand bouwen) Een vergelijkbaar huis in de buurt uit de bouwtijd betaald 600 Euro per maand .
Dus Isoleren en dan pas de rest. :D
Giel
Reputatie 3
Badge +6
PaulMeindersma sorry Paul ik had jou info gelezen en die van Rianne.
Badge +2
Afhankelijk van de beschikbare ruimte etc. zou je het volgende kunnen doen, een combinatie van :
* zonneboiler
* wamtepomp
* vloerverwarming (elektrisch, gevoed vanuit zonnepaneel of windtegoed)
* vloerverwarming (water)
* pellet/hout kachel in de woonkamer
Ipv een HR-ketel, alleen pomp + expansievat via warmtewisselaars gekoppeld aan de bovengenoemde alternatieve verwarmingsbronnen. Als je daarnaast het huis goed isoleert op alle punten waar mogelijk, heb je een goede kans dat je een lekker comfortabel warm huis hebt zonder dat je gas nodig hebt.

Het is wel van belang dat je genoeg nuttig dakoppervlak hebt voor het plaatsen van zonnepanelen, zonnecollectoren en de buitenunit van de warmtepomp, voor de pellet/houtkachel heb je een schoorsteen nodig. . Tevens heb je binnen ruimte nodig voor de boiler en de binnenunit van de warmtepomp.

Je moet wel goed kijken naar de energiebehoefte, totale systeem capaciteit en niet onbelangrijk het budget wat je nodig hebt voor deze aanpassingen. Als je op termijn geld wilt besparen moet je in de gaten houden of je een realistische terugverdientijd hebt, dat verschilt per situatie.

Volgen mij alleen interessant als er straks gewoon geen gas meer is en je niks ander meer kan / mag.
Tot die tijd, betaald het zich niet terug.

De kosten voor de aanpassingen bij bestaande huizen en ruimte verlies omdat er geen rekening gehouden is met dergelijke maatregelen, zorgt er voor dat het wel erg hoge investeringen zijn.
Badge +2
De kosten voor de aanpassingen bij bestaande huizen en ruimte verlies omdat er geen rekening gehouden is met dergelijke maatregelen, zorgt er voor dat het wel erg hoge investeringen zijn.

Goed punt. Het moment waarop je dit wilt/kunt doen is een beslissing die ieder voor zich moet nemen. Ik ben op zoek naar de huidige technische mogelijkheden/vereisten zodat ik bij verbouwing/onderhoud rekening kan houden met aanpassingen om andere verwarmings- en opwekkings methoden te ondersteunen. Je ziet dat de overheid nu ook al de subsidie kraan weer verder openzet, en de markt zal uiteindelijk ook met, meer, betaalbare oplossingen gaan komen.
Badge +2
Vooral effectieve vervanging van gas is denk ik het probleem.
Ben namelijk erg voor het stoppen met fossiele, maar ook vervuilende bandstoffen.
Op dit moment is het volgens mij (ik heb de wijsheid niet in pacht, dus hoor graag als het anders is) alleen te doen als je een nieuw huis bouwt, waarin alle genoemde maatregelen gepland en doordacht mee laat ontwerpen.

Maar ook daar, de trend om dat te doen, maakt deze vorm van bouwen vaak weer duurder, niet omdat het perse duurder is, maar een trend en dat is weer jammer.
Reputatie 3
Badge +6
Wat ik zo grappig vind is dat besparende installaties rendabel moeten zijn , maar iedereen die gewoon een ketel koopt voor warm water productie ,betaald zijn gas en elektra en kosten en daar kan je niet op besparen ,daar zit geen besparende mogelijkheid op.
Dus alle energie enz. is in principe de besparing van een besparende installatie en of dat nu 5 of 10 jaar duurt maakt niet uit.
Ik heb hier een warmtepomp staan , 27 jaar oud , en hij werkt nog steeds prima. De de stroom die er in gaat vanuit mijn PV panelen kost niets , toch wel , of alleen als die weer terugverdiend zijn , misschien versnellen ze deze tijd.
Als je bij elke boterham of sigaret na moet gaan denken hoeveel de voeding waarde of versnelde dood die geeft , doen wij toch ook niet ? Kortom de Zon is gratis energie ,een boom bijna maar olie gas en kolen enz . zijn eindig dus in principe onbetaalbaar , wat wij nu nemen kan een ander in de toekomst niet meer krijgen.
En in die overgang tijd leven we nu om de toekomst ook wat te gunnen.
Badge +2
Het gaat me niet om het verdienen. Het gaat mij om de kosten om met de huidige technieken een huidig huis gas vrij te krijgen.
En dan niet half, maar echt volledig.
Mijn conclusie was dus dat dat het handigste was om te doen met een nieuwbouw huis.
Reputatie 3
Badge +6
Precies, toen ik mijn huis in 1980 ging maken met veel meer isolatie dan toen was voorgeschreven was de energie besparing in staat om het hele huis in 20 jaar terug te verdienen (de materiaal kosten dan.) de rest deed ik zelf.

Is dat besparen of vooruit zien ?
Dus niet achter de meute aan sjokken. en juist dat doet een bespaarder niet .
Reputatie 5
Badge +14
Zelf heb ik een 5 pk vrv Heatpump draaien (lucht/lucht). Deze heb ik tijdens de bouw van het huis zelf geïnstalleerd, was zelf koelmonteur, desondanks was de investering ook voor mij nogal fors t.o.v. een installatie via stadsverwarming. Voor een particulier zou zou de uitgave rond de € 75.000,00 gelegen hebben.
Totaal heb ik 5 binnenunits hangen en voor de badkamer is elektrische vloerverwarming gebruikt. In juni 2015 zijn er 21 zonnepanelen geplaatst en en in augustus 2015 overgestapt naar qurrent met 2 winddelen, in augustus 2016 nogmaals 4 winddelen dus nu totaal 6 stuks. De verwachting is dat mijn elektra verbruik op 21 augustus dit jaar nagenoeg nul zal zijn.
Gesteld kan worden dat de Heatpump inmiddels 21 jaar zijn werk doet en slechts 1 keer een storing had.
Helaas ben ik al weer 17 jaar uit het vak en ben niet echt meer op de hoogte van alle nieuwe technieken wat betreft de airconditioning. Toen ik besloot om een Heatpump te gaan installeren was het COP 3,5 en ik weet dat deze COP in de loop der jaren al flink verhoogt is, COP is de opbrengst van 1 kW energie er in en 3,5 kW (of meer) warmte er uit, simpel uitgelegd.

Wel moet men rekening houden met de mogelijkheid dat een Heatpump ook kan koelen en ja als deze mogelijkheid er in zit zijn we gauw geneigd deze ook te gebruiken op hete zomerse dagen, en inderdaad voor een slaapkamer is het soms een must als je deze voor het slapen gaan kunt koelen. Gevolg is wel dat, mocht je een berekening maken, hier rekening mee moet houden, wat je in de winter bespaart verbruik je dan weer in de zomer.
Reputatie 5
Badge +14
Zelf heb ik een 5 pk vrv Heatpump draaien (lucht/lucht). Deze heb ik tijdens de bouw van het huis zelf geïnstalleerd, was zelf koelmonteur, desondanks was de investering ook voor mij nogal fors t.o.v. een installatie via stadsverwarming. Voor een particulier zou zou de uitgave rond de FL. 75.000,00 gelegen hebben.
Totaal heb ik 5 binnenunits hangen en voor de badkamer is elektrische vloerverwarming gebruikt. In juni 2015 zijn er 21 zonnepanelen geplaatst en en in augustus 2015 overgestapt naar qurrent met 2 winddelen, in augustus 2016 nogmaals 4 winddelen dus nu totaal 6 stuks. De verwachting is dat mijn elektra verbruik op 21 augustus dit jaar nagenoeg nul zal zijn.
Gesteld kan worden dat de Heatpump inmiddels 21 jaar zijn werk doet en slechts 1 keer een storing had.
Helaas ben ik al weer 17 jaar uit het vak en ben niet echt meer op de hoogte van alle nieuwe technieken wat betreft de airconditioning. Toen ik besloot om een Heatpump te gaan installeren was het COP 3,5 en ik weet dat deze COP in de loop der jaren al flink verhoogt is, COP is de opbrengst van 1 kW energie er in en 3,5 kW (of meer) warmte er uit, simpel uitgelegd.

Wel moet men rekening houden met de mogelijkheid dat een Heatpump ook kan koelen en ja als deze mogelijkheid er in zit zijn we gauw geneigd deze ook te gebruiken op hete zomerse dagen, en inderdaad voor een slaapkamer is het soms een must als je deze voor het slapen gaan kunt koelen. Gevolg is wel dat, mocht je een berekening maken, hier rekening mee moet houden, wat je in de winter bespaart verbruik je dan weer in de zomer.

Reageer