Welke innovatie gaat volgens jou het verschil maken?

• 30 maart 2017
  • 2 reacties
  • 411 keer bekeken

Om Nederland 100% duurzaam te krijgen, moeten we toch echt een keer van de fossiele energie af. En het zou natuurlijk hartstikke mooi zijn als we van ons land een gasvrij land zouden kunnen maken. Daar zijn behoorlijk wat veranderingen voor nodig. Gelukkig zijn er prachtige initiatieven en steeds weer meer verrassende innovaties. We blijven immers innoveren.

Eternal Sun is bijvoorbeeld hard bezig met high tech zonnesimulatiesystemen om zonlicht na te bootsen. Met dergelijk nagemaakt zonlicht kunnen zonnepanelen veel beter worden getest en worden verbeterd, ongeacht wat de echte zon op dat moment doet. In Delft wordt er juist onderzoek gedaan naar waterkracht en Philips is weer bezig met duurzame verlichtingsconcepten.

Een initiatief die ik veel potentie vind hebben, zijn de powerwalls van TESLA. Deze slaan jouw zelfopgewekte zonne-energie op totdat jij het nodig hebt, zodat je ook ’s avonds knalgroene energie door je elektrische apparaten kan laten stromen. Dergelijke batterijen schreeuwen om aandacht nu we zo bezig zijn met duurzaam opwekken, maar nauwelijks nog met het daadwerkelijk opslaan van die energie. Dat is nog zo zonde.

Welke innovatie gaat volgens jou grote veranderingen teweeg brengen en waarom?

2 reacties

Een initiatief zoals Nerdalize heeft ook veel potentie vind ik!
Ik ben al aan het kijken hoe ik zelf een server (of mining computer t.b.v cryptocurrency) zou kunnen gebruiken om de warmte dat zo'n systeem opwekt, weer kan gebruiken om bijvoorbeeld water te verwarmen van een boiler.
Hoi mcescher,

Interessant initiatief! Minder verloren warmte op de datacenters zelf en meer warmte in eigen huis.
Ook een mooie manier om het gasverbruik sterk te verminderen.
Misschien iets om ook aan te kaarten in dit topic?

Groetjes, Vita

Reageer