Wordt elektriciteit de komende tien jaar goedkoper?

• 12 december 2016
  • 9 reacties
  • 586 keer bekeken

Ik heb gehoord dat dat zo is: elektriciteit wordt goedkoper de komende tien jaar. Zijn daar gefundeerde redenen voor, of juist tegen?

9 reacties

Badge +5
Als ik de 'voorspellingen 2017' van Jan van der Heide mag geloven:

"• Op de wat langere termijn behoren fossiele brandstoffen tot het verleden. De energiebron van de toekomst wordt gevormd door ‘de vrije deeltjes’, auto’s, treinen gaan er op rijden en vliegtuigen kunnen er vrijwel kosteloos op vliegen."

Dan gaan we een mooie toekomst tegemoet.
Of dat al over 10 jaar is weet ik niet.
Zelf denk ik niet dat over 10 jaar of de komende 10 jaar de elektriciteit goedkoper zal worden.
Maar waarom je vraag, wil je van het gas af?
Badge +5
...
Nou, beste RGM, als ik zonnepanelen zou willen en de energierekening wordt lager duurt het langer voordat ik de zonnepanelen terug heb verdiend ... en dan zouden zonnepanelen minder rendabel zijn dan wordt voorgerekend
Badge +3
Doordat er bij zon en wind geen brandstofkosten meer zijn voor het produceren van energie zou de prijs verder kunnen dalen dan nu het geval is. Echter de kans is groot dat er extra belasting of toeslagen komen waardoor de prijs toch zal blijven stijgen.

Ook zal het zo kunnen zijn dat elektriciteit goedkoop wordt als het hard waait of de zon flink schijnt en duur als dat niet zo is. Op dat moment wordt een thuisaccu interessant.

Bovenstaande is echter het langetermijnscenario. Op de korte termijn zal de prijs nog wat stijgen door hogere olieprijzen. Wat er met de belasting gebeurt is echter nog een raadsel. Het salderen zal wel blijven tot 2023 dus investeren in zonnepanelen blijft nog steeds rendabel.
Badge +5
En vergeet de onderhoudskosten van de windturbines niet, dat kan aardig oplopen.
Reputatie 3
Badge +6
Voor een centrale mag je uitgaan van een rendement van 45 % van de 100 die er aan energie ingaat . Meneer de WIND doet het gratis en het opruimen van een windmolen is ook wat minder bewerkelijk en O , ja vervuilen doet hij wat minder alleen dat vogels gemept worden vind ik heel vervelend maar als we elders goed voor ze zorgen is dat ook wel op te lossen. Kijk maar naar alleen de ontmanteling kosten van Borsele dat is allemaal belasting 600.000.000.00 Euro ,ja concurrent was hij wel een nucleaire centrale tijdens bedrijf, je hebt er weinig brandstof voor nodig maar de winst dat is naar de aandeelhouders gegaan. Er zijn wel oplossingen bedacht voor de splijtstof staaf afval, verwerken tot een diamant hard product ,bekleden voor bescherming en je hebt gratis stroom, ( het blijkt er af te komen na die bewerking tot diamant.) Ook het verglazen kan , dat is in de jaren 70 al bedacht, goed ingepakt heb je gratis warmte ,ook goed bruikbaar.
Maar het probleem belasting blijf je voor als je maar op tijd instapt in een nieuwe opwek situatie politici zijn gelukkig altijd traag. Zo heb ik nog 11 maanden te gaan en dan zijn mijn VP panelen er al uit. Ik kan nog steeds geen achteruitgang zien van productie. Dus voorlopig niets te klagen.
Badge +3
En vergeet de onderhoudskosten van de windturbines niet, dat kan aardig oplopen.

Die kosten liggen op ongeveer € 0,01 per kWh vastgelegd in een onderhoudscontract.
Reputatie 3
Badge +6
De draaiende delen worden zwaarbelast maar de slijtage is laag omdat de rotatie snelheid klein is. Er zal in die 1 E cent per kWh ook een stuk stilstand zitten i.v.m. garantie bepalingen. Stilstaan om die reden is ook normaal. Maar hij kost geen energie .een gascentrale opstarten vraagt toch opwarmtijd van water . Een kolencentrale kan je eigenlijk niet uit zetten. Alleen direct gestookte turbines hebben een opstart van enkele minuten. zelf bij een diesel centrale moet je de stookolie op temperatuur houden en de hele motor ook. Een diesel van bvb een container schip, met tienduizenden PKs. gaat ook 20 jaar mee. In die verhouding en snelheid draaien de grote windmolens ook.

Het lijkt mij best mogelijk om het net fluctueren te regelen met aan en uit zetten van wind molens.ook afschakelen van grote PV paneel eenheden is in seconden te doen. Wij hebben al een Slimme meter,wat denk je van een slimme schakelaar.zoiets als de dag-nacht schakeling. op toer beurt houd een computer de totale aangesloten energie in de gaten , en de net regeling geeft opdracht , zon of wolk net zo.
Reputatie 3
Badge +6
Kijk maar eens naar de vervuiling van een container schip. 17 % voor deze jongens en 14 % voor het roken van sigaretten
31 % minder alleen door deze twee .

Reageer