CV inregelen, CV waterzijdig regelen

• 8 januari 2018
  • 24 reacties
  • 3360 keer bekeken

Badge +1
Ik heb op de community gezocht maar heel weinig de woorden "waterzijdig" of "inregelen" gevonden.
Toch het lijkt me belangrijk dat het verwarmingswater op een vloeiende manier door alle radiatoren stroomt zodat het gehele CV installatie optimaal werkt.

Zijn er mensen hier die hun installatie hebben laten inregelen of die het zelf hebben uitgevoerd?

Ik heb zelf een cv-inregelen kit online gekocht, en ben bezig met de eerste stap van de procedure, maar ik moet zeggen dat het niet makkelijk is. Bij het meten van de temperatuur met de geleverde laser thermometer krijg ik resultaten die best verschillen.

Ik zal hier verder mijn ervaring delen. Tips zijn zeker welkom!

24 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Goede vraag Alex, dat is inderdaad een nog niet zoveel besproken onderwerp. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

@Prenger , @JohnKemmer of @hetbruineleven hebben jullie hier misschien ervaring mee?
Reputatie 3
Badge +7
Alex en Tanja, ik kan jullie hier niet verder mee helpen. Wij wonen in een appartement en krijgen warmte en koeling via de vloer d.m.v. koude- en warmteopslag vanuit de diep gelegen grondlagen waarmee met minimale CO2-uitstoot ’s winters worden verwarmd en zomers worden gekoeld.

Geen radiatoren en geen CV ketel dus.

succes,
Jan de Bruijn
Reputatie 5
Badge +13
Ah helaas, bedankt voor reageren Jan! 🙂
Badge +1
Hier mijn ervaring verder delen!

Eerst moest ik de "radiatortest" uitvoeren. Met deze test moet je de volgorder van de inregeling bepalen. Op papier is het vrij simpel:
  • alle radiator die je (gedeeltelijk) gebruik in de winter volledig openen
  • alle voetventiel van de radiator volledig openen
  • CV temperatuur op 80 zetten
  • meten met de meegeleverde laser thermometer de aanvoer en afvoer van de radiators
  • kleine formula uitvoeren en voila, job doen.
Ik heb voor de zekerheid de test 2 keer uitgevoerd en kwam met verschillende resultaten. Daarna weer twee keer uitgevoerd maar nooit heb ik dezelfde volgorder als resultaat gekregen... Dat was best frustrerend. Het lijkt me dat de laser thermometer niet echt betrouwbaar is, of juist zo precies is dat als je net naast mikt, krijg je een compleet andere resultaat...

Toch ben ik verder gegaan met het inregelen, met een volgorder die mij de meest logisch leek.
De volgende dag werd de woonkamer VEEL te langzaam warm! Zo erg dat ik eigenlijk de voetventielen van de radiatoren bijna overal terug vol open heb gedaan...

Conclusie: Inregelen zou wat energie kunnen besparen, maar het lijkt me een klus voor een pro... Ik laas dat ze met apparatuur die ultratonen gebruiken heel goed de strooming van de radiatoren kunnen bepalen zodat het warme water goed verdeeld wordt over de kachel die je aan heb.

Natuurlijk als mensen tips en advies hebben, lees ik het heel graag!
Volgens de brochure van de inregel-kit kun je tot 20% besparen aan gas (en dus kosten). Als het maar 10-15% vind ik het al interessant!
Ik ben niet zo bekend met de 'inregelkit', maar wij hebben thuis zelf de cv installatie ingeregeld. Met hulp van een infrarood thermometer en internet 😉. We zijn geen experts, maar er wel een stuk wijzer van geworden. Afgelopen jaar hebben we ongeveer 17% bespaard op het gasverbruik, gecorrigeerd met de koude winterperiode. Best een aardige smak geld. En je merkt er niet zoveel van; je huis wordt net zo warm als anders. Alleen duurt het iets langer voordat je woning is opgewarmd.

Zo hadden wij het aangepakt:
Op een winterochtend, als de verwarming toch tijdig moet aanslaan, hebben wij de temperaturen van alle radiatoren gemeten. Om een juiste meting te krijgen, heb je een stukje (ondoorzichtig) plakband of tape nodig die je bij het begin van de aanvoer- en retourleiding op de verwarming plakt. Daar kun je de infrarood thermometer heel dicht tegenaan zetten.
We hebben gewacht tot de aanvoertemperatuur gelijk bleef (maximaal, bijvoorbeeld 70 of 80 graden). Toen gingen we meten bij elke radiator. En inderdaad: alle radiatoren die je gebruikt moeten eerst wijd open staan, ook de voetventielen.

Het is de bedoeling dat alle radiatoren ongeveer dezelfde retourtemperatuur krijgen. Radiatoren die te snel stromen, hebben een hoge retour temperatuur. Dit zijn goede temperaturen: bij een aanvoer van 80 graden is een retour van 60 ideaal. Bij een aanvoer van 60 is 45 een prima retourtemp en bij 40 of 50 is 30 graden ideaal. De besparing zit 'm in de lage retour temperatuur: daardoor kan de HR ketel condenseren. Rookgassen kunnen dan afgekoeld worden (en dus eigenlijk worden gebruikt in plaats van direct door de schoorsteen te verdwijnen). De HR ketel werkt het zuinigst als de retourtemp zo laag mogelijk en het liefst onder de 58 graden blijft.

Bij niet-ingeregelde installaties, worden de radiatoren dichtbij de ketel het warmst. Daar blijft de warmte 'hangen'. Het meest logische is dus dat de voetventielen bij de radiatoren dichtbij de ketel het minst open staan, en de meest verre radiatoren juist het meest open. Ook kleine radiatoren stromen sneller dan grote radiatoren; houd daar rekening mee. Het duurt even (10-15 minuten) voordat je verandering merkt nadat je aan het voetventiel hebt gedraaid. Je kunt het inregelen ook verspreiden over meerdere dagen (of ochtenden).

Soms is de ketel eigenwijs en blijft ie lekker doorpompen, waardoor je de ventielen zo ver moet dichtdraaien dat er haast geen warm water meer binnenstroomt. De radiatoren gaan ruizen. (Pas op: als je dat bij alle radiatoren doet kun je de pomp kapot maken). Dan kun je zelf de pompsnelheid van de ketel wat verlagen of een lager maximum instellen. Gewoon experimenteren.

Heb je wat aan dit verhaal, Alex? Ik hoop dat het inregelen je alsnog gaat lukken. Scheelt een hoop geld en gas. Ook de Groningers, die momenteel schreeuwen om minder gas, zullen er blij mee zijn denk ik. ☺ Succes!

Jordy

Meer informatie over cv inregelen
Reputatie 3
Badge +6
Interesant Alex, weer een totaal andere invalshoek om naar vermindering van energie te kijken, ik heb er zo ook nog 1.
Er werd hier onderlaatst een ventilator aangeboden om de warmte van je radiator beter te laten rondstromen door de kamer, waardoor je veel beter de warmte ervaart en dus minder hoeft te verwarmen om hetzelfde behaaglijke gevoel in de kamer te hebben.
Ik heb bij een bekende onlinewinkelketen (wens, maar dan anders) 8 ventilatoren besteld voor het gigantische bedrag van € 1,-/st.
Zijn in allerlei maten te bestellen, en voor de kosten hoeven we het dus niet te laten.
Zodra ze binnen zijn ga ik ze per 4 in een frame verwerken, en dan maar testen......
Ik zal het resultaat hier ook wel eens vermelden voor wie het interesant vind, en de anderen lezen het gewoon niet !
Trouwens, als er mensen zijn die er ook mee willen gaan hobbyen, ze zijn 12volt, en ik heb daarom ook gelijk 2 adaptertjes meebesteld.

groet Harry
Reputatie 3
Badge +10
hoi H.J.Ploeg.

klopt ik heb beide op dit moment in gebruik, ik heb als proef het ventilator setje besteld compleet best prijzig maar ik probeer ook graag van alles dus tja is dan maar zo met 1x 3 ventolatoren.
en elders in de woning een setje van 9 gemaakt en besteld bij de online dienst, denk dezelfde als jij hebt gedaan, ik was in totaal voor de set 22 euro kwijt

de eerste set heeft als voordeel dat er een sensor bij zit dus als water een bepaalde temperatuur heeft gaan de ventolatoren aan, en als water onder de temperatuur komt weer uit, dit heeft als voordeel dat alleen we warmte word geventileerd en nier de kou van de vertilator als hij weer afgekoeld is.

2e set is wel goed koper, maar door dat de ventilatoren permanent draaien heb je een iets hoger stroom verbruik en word dus ook de kou geventileerd.

verschil stroom verbruik zit hem denk ik op jaarbasis iets van 10 euro in mijn vergelijking,
het lastigste vind ik toch wel weer de extra kabeltjes en stopcontact wat er voor nodig is om het werkend te krijgen, maar goed alles voor de besparing 😀

verder heb ik ook mijn cv waterzijdig ingeregeld, en ja het word wat trager warm de radiator in de woonkamer, maar daar in tegen word de vloerverwarming wel warmer omdat het langer duurt voor dat thermostaat uitgaat in de huis kamer. ik merk dus wel omdat mijn vloer meer warmte afgeeft, dat het uiteindelijk wel bespaard omdat de themostaat niet steeds aan het jo-jo-en is

er zijn dus vele mogelijkheden.

groet
richard
Reputatie 5
Badge +14
Over het algemeen zijn woningen die zijn voorzien van een eigen cv-installatie nog altijd uitgevoerd zonder voetventiel. Hierbij is een juiste dimensionering van het leidingsysteem van belang.

Een weersafhankelijke thermostaatregeling bewijst hierbij zijn kracht, de temperatuur wordt niet bepaald door de binnentemperatuur maar juist de buitentemperatuur. Hierdoor is een modulerende cv-ketel instaat om zelfstandig te bepalen hoe warm/heet de aanvoertemperatuur moet zijn.
Bij een zelf-lerende weersafhankelijke regeling leert de binnenthermostaat zich zelf hoelang de cv-ketel moet stoken om op een bepaalde tijd de juiste binnen temperatuur is bereikt.

Radiator thermostaat kranen bewijzen hun kracht in de overige kamers dan de ruimte waar de thermostaat regeling is geplaatst.
Uiteraard is een juiste dimensionering van zowel radiatoren als leidingsysteem van groot belang en zal door elke unet vni installateur uitgevoerd worden.
Badge +1
@inregelen: dank Jordy voor de uitleg. Op zicht heb ik niet heel veel geleerd van je post. Het meest staat in het boekje die met de inregelen-kit kwam. De trucje met plakband ga ik wel proberen. Bedankt daar voor. Een van de gedoe die ik had is dat ze adviseren om op de lak van de radiator bij afvoer en retour leiding te meten omdat als je op blank metaal meet, de laser reflecteert (dat kan gevaarlijk zijn voor de ogen en misschien heeft het wat invloed op de meting). Maar dan kreeg ik al veel verschil als ik 1of 2cm naast mijn “doel” was.
Op de link die je gaf, gaan ze ook over de inregelen-kit. Daar is ook een link om de vermogen van radiatoren te bepalen... helaas zijn de type van de mijne niet erbij.

Verder zag ik verschillende voetventielen. Dat heeft belang want radiator kunnen parallel of in serie gekoppeld worden... maar ik ken de weg van alle leidingen niet. En ten sloot, het radiator die het verste (fysiek) van de ketel is, is een convectieput, die alleen met hoge temperatuur goed warmte af geeft. Zeer waarschijnlijk gaan de leidingen daar naar toe in de kruipruimte, en dus wordt ook warmte daar verloren. Dat blijkt eigenlijk niet het meest ideaal situatie. Aan isolatie moet er ook gewerkt worden..

De convectieput heb ik voorzien van 3x speedcomforts. Niet omdat ik dan de temperatuur lager kan zetten (het moet hoge temperatuur zijn voor de put goed te werken), maar ten hoop dat het sneller warm wordt. De fans doen hun werk redelijk goed. Maar aub, niet over de speedcomfort hier gaan... Er zijn andere topics ervoor. Ik zou het waarderen als we slechts hebben over waterzijdig regelen op dit topic 😉
Ik heb een paar dagen geleden ook een inregelkit besteld via de website https://www.cv-inregelen.nl/. Ik vermoed dezelfde kit als die jij hebt besteld.

Ik heb geen voetventielen maar wel een dubbel instelbare radiatorknop.

Op al mijn radiatoren stond de instelschroef volledig open (helemaal naar links gedraaid). Hierdoor was de verhouding tussen aanvoer en afvoer meer dan 0,9.

Het werken met de infraroodthermometer met laserstraal verwarde mij aanvankelijk ook. Soms lijkt hij de vorige waarde vast te houden. Maar verder krijg ik wel metingen die consistent zijn. Ik meet meestal drie keer kort achter elkaar en krijg dan een verschil van maximaal 0,1 graad Celsius. Het viel mij op dat de temperatuur van de radiator heel snel kan dalen na een 'opwarm-cyclus' vandaar dat in het boekje wordt gesteld dat de CV-ketel continu aan moet slaan zodat er heet water blijft toestromen. Als de toevoer stopt dan zakt de temperatuur van de radiator (bij mij) snel van 60 graden Celsius naar 40 graden Celsius wat er toe zou kunnen leiden dat je denkt dat de thermometer niet goed werkt.

Nadat ik de instelschroeven van de radiators die ik gebruik voor ongeveer 90% had dichtgedraaid (ongeveer 18 van 20 slagen naar rechts) daalde de verhouding tijdens het aanslaan van de ketel naar ongeveer 0,68 gemiddeld over de radiatoren. De radiatoren worden nog steeds goed heet/warm.

Aan de thermometers op de aanvoer- en retourleiding bij de CV-ketel is goed te zien wanneer de CV-ketel aan slaat. Dan zie ik bij mij een verschil van ongeveer 10 graden Celsius ontstaan tussen de aanvoer en de retour. In rust is de temperatuur van de aanvoer en de retour ongeveer gelijk (laag in de 40 graden Celsius).

Mijn huis word na deze eerste 'instelronde' dus nog steeds goed warm en de temperatuur van de retour blijft ruim onder de temperatuur van 58,6 graden (het condensatiepunt van de waterdamp). Momenteel is de temperatuur van de retour 42,6 graden Celsius.

Volgens het boekje moet de verhouding 0,8 zijn dus de instelschroeven moeten nog iets verder open en de afvoertemperaturen van de radiatoren zijn nog niet gelijk aan elkaar.

Tot zover zijn mijn ervaringen dus goed.

Ik ben tegen de volgende problemen aangelopen:
  1. Ik kon eerst de instelschroef (de tweede schroef in de radiatorknop) niet naar rechts draaien. Dit heb ik opgelost door de kraan eerst dicht te draaien. De instelschroef bepaalt namelijk hoe ver de radiatorkraan open kan worden gedraaid voor mijn type radiatorkraan.
  2. De tie-wraps voor de meetpennen van de thermometers bij de CV-ketel waren te kort. Ik had zelf langere tie-wraps waarmee ik de meetpennen vast heb gezet.
Als je inlogt op de website met de toegangscode in het meegeleverde boekje dan kun je op basis van het aantal platen, convectors en het formaat van je radiatoren het vermogen per radiator berekenen. Je hoeft dan dus niet te weten van welk merk de radiatoren zijn.
Badge +1
Dank voor je reactie @Waai. Ik zal weer proberen met de korte achter elkaar metingen.
De temperatuur daalt inderdaad echt snel, daarom adviseren ze de thermostaat op 25º te zetten (en eventueel een raam openen zodat je woning nooit op temperatuur komt).

Je tweede probleem heb ik ook ervaart... het lukt me net om die tie-wraps dicht te maken, maar de pijpen hadden geen 2mmm extra dik moeten zijn...
De aanvoer-temperatuur heb ik op de CV-ketel ingesteld op 60 graden Celsius (stond meen ik aanvankelijk op 90 graden Celsius). Dit leidt tot een besparing op het gasverbruik.

De ideale retour-temperatuur over alle radiatoren is 45 graden Celsius.

Ik heb de stand van de CV-pomp aangepast van stand 3 (93 Watt) naar stand 2 (67 Watt). Dit leidt tot een rustigere waterstroom en tevens een lager stroomverbruik.

Ik meet nu nog alleen de retour-temperatuur per radiator en pas de instel-schroef per radiator net zo lang aan totdat de retour-temperatuur van alle radiatoren ongeveer 45 graden Celsius is.
Reputatie 5
Badge +14
De aanvoer-temperatuur heb ik op de CV-ketel ingesteld op 60 graden Celsius (stond meen ik aanvankelijk op 90 graden Celsius). Dit leidt tot een besparing op het gasverbruik.

De ideale retour-temperatuur over alle radiatoren is 45 graden Celsius.

Ik heb de stand van de CV-pomp aangepast van stand 3 (93 Watt) naar stand 2 (67 Watt). Dit leidt tot een rustigere waterstroom en tevens een lager stroomverbruik.

Ik meet nu nog alleen de retour-temperatuur per radiator en pas de instel-schroef per radiator net zo lang aan totdat de retour-temperatuur van alle radiatoren ongeveer 45 graden Celsius is.

En nu maar wachten tot het echt gaat vriezen.
Badge +1
@JohnKemmer constructieve opmerking... wat als de woning van @Waai al goed geïsoleerd is, dan is niets aan de hand... het is überhaupt slim om de temperatuur van je ketel te wijzigen afhankelijk van het weer. Daar kun je ook wat CO2 besparen 😉
Reputatie 5
Badge +14
Het handmatig lager zetten van een ketelthermostaat zal er in resulteren dat bij een lagere buitentemp de aanvoer watertemperatuur niet zal worden verhoogd.
Het maakt niet uit of een woning goed is geïsoleerd of niet, de warmte transmissie zal toenemen als de buitentemp zal dalen dit kan alleen opgevangen worden door het verhogen van de aanvoertemp en derhalve de radiatoren meer warmte kunnen afgeven.

Door gebruik van een goede, weersafhankelijke regeling en modulerende thermostaat regeling, kan de ketelthermostaat gewoon op 90 graden blijven staan maar zal de regeling zelfstandig de keteltemperatuur sturen (verlagen/verhogen).

Het veranderen van de circulatiepomp druk zal invloed hebben op het stook-karakteristiek van de cv ketel en kan deze nadelig beïnvloeden (aanvoer/retour temperatuur 20%).

...

En nu maar wachten tot het echt gaat vriezen.

Mijn hoofddoel is het besparen op gas. Indien het niet warm genoeg wordt kan ik altijd nog de aanvoertemperatuur verhogen, dat is niet zo moeilijk.

Ik heb geen weersafhankelijke regeling en modulerende thermostaat. Ik regel de thermostaat in de kamer handmatig.
Reputatie 4
Badge +12
In feite is dat waterzijdig inregelen natuurlijk een uitvloeisel van de oude praktijk: De architect ontwerpt een huis en stelt vast waar de ruimten voor gebruikt worden. De installateur ontwerpt de verwarmingsinstallatie, kiest de ketel, de radiatoren opdat met de gegeven transmissie bij een buitentemperatuur van 10 graden onder nul de gewenste binnentemperaturen bereikt en gehandhaafd konden worden. Daarbij lag op papier de verdeling van de opgewekte warmte over de woning vast en die hoefde dus alleen nog maar waterzijdig te worden afgeregeld. De gebruikers van ruimten regelden met radiatorkranen of ze wel of geen gebruik van de beschikbare energie maakten en centraal regelde een thermostaat in de woonkamer of de ketel wel of niet stookte.

Natuurlijk waren er tabellen waarmee de installateur rekening kon houden met gelijktijdigheid van warmtevraag en extreme koude. Zo kon met een kleinere ketel volstaan worden.

De ketel stookte eerst gewoon tot 90 graden tot iemand bedacht dat in voor en najaar genoeg warmte werd geleverd bij een lagere temperatuur. Zo kwam de regelbare maximaal-thermostaat op de ketels. Om de huisvrouw er middels haar neus op te wijzen dat de radiatoren voor het stookseizoen wel eens ontstoft mochten worden, kon de keteltemperatuur langzaam worden opgevoerd. Maar bij de gemiddelde huisman is dat nooit een succes geworden. Die automatiseerde dat liever met de buitenthermostaat of weersafhankelijke regeling. Tegelijkertijd bleken ruimten anders gebruikt dan de architect het bedoeld had. De babykamer werd strijkkamer; de babies waren tieners en woonden op zolder; stadsverwarming deed zijn intrede en radiatoren werden voorzien van thermostaatkranen. En waar het energie betreft zou het nooit meer worden zoals het geweest was.

Ketelfabrikanten en (iets later) installateurs speelden in op veranderde inzichten in woninggebruik, stookgedrag en milieu. Ketels werden intelligenter en hoefden niet meer aan/uit maar konden ook op een lager pitje en hadden ook geen behoefte meer aan weersafhankelijke regelingen, maar pasten hun vermogen aan aan de warmtevraag door naast de keteltemperatuur ook de retourtemperatuur te meten.

Door actief naar de warmtevraag te kijken en niet naar het door architecten en installateurs gedicteerde vermogen pasten ketels hun gedrag aan de mens en aan door de mens bediende programmeerbare en slimme thermostaten en thermostaatkranen aan. Inmiddels zijn er ook slimme pompen in het cv-circuit die met een minimaal opgenomen vermogen de "vloeiende stroming" door radiatoren, convectoren en vloer- en wandverwarmingen in stand houden.

Kortom, met alle techniek en technologie die nu beschikbaar is, is waterzijdige afregeling en weersafhankelijke regeling, tenzij hobbymatig, nauwelijks aan te bevelen.

Een paar weken geleden stelde Juliette hier een vraag aan Milieu Centraal
https://community.qurrent.nl/energie-besparen-5/mis-het-niet-live-chat-met-milieu-centraal-2744/index1.html#post15068

Het antwoord van Milieu Centraal dat je je verwarming beter omlaag kunt draaien als je van huis gaat, klopt helemaal. Maar bij toenemende isolatie, grotere warmtecapaciteit en tragere reactie van je woning en verwarming bereik je natuurlijk toch het punt dat elke ingreep te vroeg, te laat of overbodig is. En kun je beter je centrale thermostaat op 18 graden laten staan, de ketelthermostaat op 60 graden en de radiatorthermostaten in andere vertrekken naar behoefte lager dan 18 graden en tussendeuren dicht om tocht te voorkomen.

Groet, Frans
Bedankt voor dit duidelijke stukje historie. Je weet er zo te zien aardig wat van af.

Wat ik nog graag zou willen weten is wat de invloed is op het gasverbruik van de verschillende aanpassingen die je kunt doen op je CV-installatie. Tenzij ik je stuk niet goed heb begrepen en je aan wilt geven dat de CV-ketel er zelf al voor zorgt dat het gasverbruik minimaal is.

Ik heb wel wat informatie gevonden op internet betreffende het verlagen van het gasverbruik maar het is niet altijd makkelijk om die informatie te extrapoleren naar mijn eigen situatie.

Mijn CV heeft geen modulerende pomp en geen thermostaatkranen vandaar dat ik graag via 'slimme' aanpassingen het gasverbruik zoveel mogelijk wil beperken.
Reputatie 5
Badge +14
Blijkt dus dat je in een woning die genoeg zou hebben aan een vermogen van 15 kW je toch rustig een ketel kunt plaatsen 100 kW.
Reputatie 4
Badge +12
Waai,

Je bent al behoorlijk slim als je verspilling van warmte weet te voorkomen. Gebruik thermostatische radiatorkranen met een instelbaar maximum. Dan kunnen bewoners niet per ongeluk of uit gemakzucht een slaapkamer opstoken tot 25 graden. Zet als het kan de ketelthermostaat op 60 graden. Dan worden radiatoren niet heter dan nodig. Hete radiatoren zorgen voor stank waardoor er meer ventilatie nodig is. En ze zorgen voor tocht in de kamer waardoor het kouder lijkt dan het is oftewel het is heter dan het lijkt. Met de winters van tegenwoordig heb je denk ik geen weersafhankelijke regeling nodig. Wat voor weer het is, merk je zelf wel. En als jij niet merkt dat het buiten extreem koud is en hard waait, zal het ook wel niet belangrijk zijn. Gebruik ook je centrale ruimtethermostaat als bescherming tegen slordigheid, niet om je te dicteren wanneer je moet opstaan, naar je werk moet, thuis komt of naar bed moet. De helft van de keren doe jij niet wat de thermostaat verwacht, override je het programma en vergeet het terug te zetten. Op mijn thermostaat staan vier tijdstippen om de minimumtemperatuur van 15 graden weer in te stellen en zet ik met de hand de kamertemperatuur op 17 of 18 graden als ik dat nodig vind.

Misschien valt er iets te zeggen voor die kleine ventilatortjes onder radiatoren. Daarmee vergroot je het vermogen en kan de aanvoertemperatuur omlaag. Maar kijk wel uit voor extra tocht en lawaai en zorg dat ze niet lopen als de aanvoertemperatuur laag is. Jaga maakt lage temperatuur convectoren met ventilatortjes maar die zijn extreem duur. Het duurzaamst zijn natuurlijk zelfgemaakte met afgedankte computerventilatortjes en bijpassende stekkervoedingen van de kringloop. @Prenger maakt ze zelf met nieuwe onderdelen en is veel goedkoper uit dan kant en klare.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Blijkt dus dat je in een woning die genoeg zou hebben aan een vermogen van 15 kW je toch rustig een ketel kunt plaatsen 100 kW.

Hoi John,

Een installateur heeft mij 10 jaar geleden voor onze 30'er jaren voormalige bakkerij een 42kW ketel aangeraden. Dat leek hem toch wel het minste. Die ketel draait nog prima en hij verstookt nooit meer dan 1800 liter per uur wat ongeveer overeen komt met 18kW. De afgelopen vier jaar is er één dag geweest dat we 24m3 verstookten. Dat is gemiddeld over die dag 10kW. Het lijkt me dat ik die ketel veilig kan vervangen door een warmtepomp van 15kW.

Groet, Frans
...
Gebruik thermostatische radiatorkranen met een instelbaar maximum. Dan kunnen bewoners niet per ongeluk of uit gemakzucht een slaapkamer opstoken tot 25 graden.
...
Zet als het kan de ketelthermostaat op 60 graden. Dan worden radiatoren niet heter dan nodig. Hete radiatoren zorgen voor stank waardoor er meer ventilatie nodig is. En ze zorgen voor tocht in de kamer waardoor het kouder lijkt dan het is oftewel het is heter dan het lijkt.
...
Gebruik ook je centrale ruimtethermostaat als bescherming tegen slordigheid, niet om je te dicteren wanneer je moet opstaan, naar je werk moet, thuis komt of naar bed moet. De helft van de keren doe jij niet wat de thermostaat verwacht, override je het programma en vergeet het terug te zetten. Op mijn thermostaat staan vier tijdstippen om de minimumtemperatuur van 15 graden weer in te stellen en zet ik met de hand de kamertemperatuur op 17 of 18 graden als ik dat nodig vind.
...
Misschien valt er iets te zeggen voor die kleine ventilatortjes onder radiatoren. Daarmee vergroot je het vermogen en kan de aanvoertemperatuur omlaag. Maar kijk wel uit voor extra tocht en lawaai en zorg dat ze niet lopen als de aanvoertemperatuur laag is. Jaga maakt lage temperatuur convectoren met ventilatortjes maar die zijn extreem duur. Het duurzaamst zijn natuurlijk zelfgemaakte met afgedankte computerventilatortjes en bijpassende stekkervoedingen van de kringloop. @Prenger maakt ze zelf met nieuwe onderdelen en is veel goedkoper uit dan kant en klare.

Hallo Frans,

Wederom dank voor je uitgebreide uitleg.

Ik heb mijn radiatorkranen begrensd door de inwendige stelschroef bij te draaien in het kader van de waterzijdige inregeling. De radiatorkraan kan dus al niet meer vol open. Daarnaast ben ik zelf de enige bewoner en zit ik (buiten het inregelproces) nooit aan de radiatorkranen. Ik vraag me af of de kosten van thermostatische radiatorkranen in mijn situatie opwegen tegen een eventueel verlaagd gasverbruik.

Ik heb de ketelthermostaat op 28 januari 2018 op 60 graden Celsius gezet maar al na enkele dagen bleek dat dit niet voldoende was om mijn appartement warm te krijgen. Ik heb de ketelthermostaat daarom op 3 februari 2018 op 65 graden Celsius gezet.

Mijn centrale ruimtethermostaat is niet instelbaar het is een 'ouderwets' model met draaischijf. Ik zet hem op 15 graden als ik naar bed of weg ga en als ik aanwezig ben stel ik de thermostaat bij kou in naar wens. Ik zie geen noodzaak voor de aanschaf van een automatische centrale ruimtethermostaat.

Ventilatortjes onder de radiatoren zie ik niet zo zitten omdat ik erg gevoelig ben voor geluiden. Dat is wel een handicap omdat mijn gevoeligheid voor geluid me onder andere ook tegenhoudt om een warmtepomp op het balkon te laten plaatsen.

Groeten,
Waai.
Reputatie 4
Badge +12
Hallo Waai,

Er valt waarschijnlijk maar weinig te winnen met thermostaten als je zelf al boven op verspilling zit. Wel jammer dat je de temperatuur op 65 graden moet zetten. Ik vraag me af of dat niet ook te maken heeft met het knijpen van de doorstroming. Tenslotte knijp je met doorstroming ook het vermogen van de radiator waardoor je bij gegeven warmtevraag weer een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt. Een hoge aanvoertemperatuur heeft drie nadelen: stank en luchtvervuiling door ontleden van stof, grotere temperatuurverschillen in de kamer en in huis waardoor tocht ontstaat, en hogere stralingsverliezen aan de achterkant van de radiator. Het verhoging van 60 tot 65 graden leidt tot 6% meer straling. Heb je al stralingsschermen achter de radiatoren? Waarschijnlijk helpt aluminiumfolie met magneetjes aan de radiator al.

Groet, Frans

... en hogere stralingsverliezen aan de achterkant van de radiator. Het verhoging van 60 tot 65 graden leidt tot 6% meer straling. Heb je al stralingsschermen achter de radiatoren? Waarschijnlijk helpt aluminiumfolie met magneetjes aan de radiator al.
...

Ik heb achter de twee radiatoren in de woonkamer waar zich ook de thermostaat bevindt radiatorfolie met magneetstrips bevestigd. Ik merkte dat ik de magneetstrips niet te dicht tegen de rand (een paar millimeters van de rand) moest plakken maar dat een afstand van ongeveer 1 centimeter van de rand er voor zorgde dat de magneetstrip ook tegen de radiator kon worden geplakt.

Enkele weken geleden heb ik de op de ketel de maximale temperatuur voor de verwarming verhoogd naar 70 graden Celsius zodat het met de kou buiten binnen lekker warm wordt.

Als het weer warmer wordt buiten dan stel ik de maximale temperatuur op de ketel stapsgewijs weer bij naar beneden. Misschien is dat dan zinloos omdat de ketel dan bijna niet meer aan zal slaan.

Reageer