Beantwoord

CV Ketel vervangen, wat nu?

• 23 november 2017
  • 3 reacties
  • 993 keer bekeken

Lieve mensen,

De energiemarkt is aan het vergroenen maar omdat onze Overheid zo vaag is over hun plannen kan ik eigenlijk nergens terecht met mijn vraag!

Wij moeten onze CV Ketel vervangen maar we weten eigenlijk niet wat we moeten doen? We hebben namelijk geen zin om over 5 jaar alles weer om te bouwen, het is al duur genoeg! Ik krijg het gevoel dat de overheid denkt dat elk huishouden maar een flinke spaarpot heeft om hun plannen te kunnen verwezenlijken! Wij hebben gelukkig wel zo'n "spaarpotje" maar je kan het geld maar 1 keer uitgeven! En an komt er ook nog eens bij dat onze Overheid de belasting op gas gaat verhogen!

Dus mijn vraag: "Kan ik nu nog een HR Ketel op gas aanschaffen of zijn er betere alternatieven?"

Ik heb al gekeken naar zo'n Warmtepomp Ketel maar ik vind ze nog erg duur en ze komen erg lomp over!

Mvg. Egon
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 30 november 2017, 01:51

Hoi Egon,

Het hangt heel erg van je huis af, maar als je van het gas af kunt, ben je nu met een elektrische warmtepomp niet duurder uit dan met een gasgestookte CV-ketel. In een kubieke meter aardgas zit ongeveer 10kWh energie voor verwarming. Die kubieke meter kost 60 cent. Met 3 kWh elektriciteit kun je met een moderne warmtepomp ook 10kWh warmte maken. Die 3kWh kost ook 60 cent. Met aan de ene kant de CO2 uitstoot van aardgasverbranding en de aardbevingen in Groningen en aan de andere kant de toename van zonne- en windenergie, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze gas goedkoper en stroom duurder zullen maken.

Of je van gas af kunt, hangt af van de energiebehoefte van je huis en huishouding, of je uit lucht of bodem de warmte kunt halen die de warmtepomp naar je huis pompt, of je huis geschikt is of geschikt te maken voor lage-temperatuurverwarming (belangrijk voor het rendement van je warmtepomp) en of je de ruimte hebt voor een warmwater opslagvat. Aardgas is niet alleen een handige energiedrager voor kleine toestellen voor warmteproductie. Aardgas kan ook makkelijk worden opgeslagen voor koude dagen. Ondergronds in Groningen en Drenthe. Wil je daar vanaf, dan zul je warmte zelf moeten opslaan. En waarom ook niet, vroeger had iedereen een kolenhok.

Groet, Frans
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Egon,

Het hangt heel erg van je huis af, maar als je van het gas af kunt, ben je nu met een elektrische warmtepomp niet duurder uit dan met een gasgestookte CV-ketel. In een kubieke meter aardgas zit ongeveer 10kWh energie voor verwarming. Die kubieke meter kost 60 cent. Met 3 kWh elektriciteit kun je met een moderne warmtepomp ook 10kWh warmte maken. Die 3kWh kost ook 60 cent. Met aan de ene kant de CO2 uitstoot van aardgasverbranding en de aardbevingen in Groningen en aan de andere kant de toename van zonne- en windenergie, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze gas goedkoper en stroom duurder zullen maken.

Of je van gas af kunt, hangt af van de energiebehoefte van je huis en huishouding, of je uit lucht of bodem de warmte kunt halen die de warmtepomp naar je huis pompt, of je huis geschikt is of geschikt te maken voor lage-temperatuurverwarming (belangrijk voor het rendement van je warmtepomp) en of je de ruimte hebt voor een warmwater opslagvat. Aardgas is niet alleen een handige energiedrager voor kleine toestellen voor warmteproductie. Aardgas kan ook makkelijk worden opgeslagen voor koude dagen. Ondergronds in Groningen en Drenthe. Wil je daar vanaf, dan zul je warmte zelf moeten opslaan. En waarom ook niet, vroeger had iedereen een kolenhok.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Een warmtepomp L/L heeft tegenwoordig een "Coëfficiënt of Performance"of wel een cop van gemiddeld 4,5. Dit wil zeggen 1 kWh aan elektriciteitsverbruik levert 4,5 kWh aan warmte op dus het rendement is vele malen hoger. Een warmtepomp l/w heeft een veel lagere cop dus is per kWh warmte meer energie nodig, dit word veroorzaakt door een slechtere warmte overdracht van water
Als je e.e.a. tegen elkaar afweegt, nieuwe cv ketel - warmtepomp l/l of nieuwe cv ketel - warmtepomp l/w en aanschafprijs van alle genoemde installatiemogelijkheden en jaarlijkse energieverbruik blijkt een Heatpump lucht/lucht het toch te winnen. Echter heeft een l/l installatie één nadeel namelijk geen vloerverwarming mogelijk.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo @Egon,

Bedankt voor je bericht.
Bedankt voor jullie input, Frans en John! Heb je hier wat inspiratie door gekregen?

Natuurlijk is het mogelijk om een nieuwe HR ketel op gas aan te schaffen, maar zoals je zelf al aangeeft wordt gas meer belast en natuurlijk is ook gas een fossiele brandstof waar we vanaf moeten. Dit kan juist het goede moment zijn om een overstap te maken naar een warmtepomp of een andere zuinige ketel. Mocht je toch nog voor een CV-ketel met gas gaan, dan is het toekomstige groene CV-ketel onderhoudscontract wellicht iets voor je. Zo ga je zuiniger met het gas om!
Ik zal je nog linken naar mogelijke interessante topics. Ik ben erg benieuwd naar je keuze!

Enquête – Het groene CV-ketel onderhoudscontract
Tip: Gas besparen door je CV goed in te stellen
Wat zijn goede alternatieven voor een HR ketel bij loskoppelen gasnetwerk?
Wie heeft er ervaring met een slimme thermostaat voor CV?

Groetjes, Nina

Reageer