Geluid warmtepompen: de termen op een rij

• 27 mei 2019
  • 12 reacties
  • 301 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Artikel

Geluid warmtepompen: de termen op een rij

Bronnen
De geluidsproductie van warmtepompen is een veelbesproken onderwerp. In de berichten vliegen verschillende termen voorbij, zoals geluidsvermogen, luchtdruk, dB, dB(A) en geluidsenergie. Maar wat betekent ze eigenlijk?

Geluid
Eerst de technische kant; geluid ontstaat door verandering van de bestaande statische atmosferische druk. In algemene woorden; geluid is niet meer of minder dan de hoorbare verandering van de luchtdruk. Mensen nemen geluid waar via het gehoororgaan. Om precies te zijn; wanneer het trommelvlies van het oor in trilling wordt gebracht en het gehoororgaan deze trillingen verwerkt tot signalen die door en met de hersenen worden geïnterpreteerd. In de praktijk betekent dit dat een geluidsbron, bijvoorbeeld de compressor en ventilator in het buitendeel van een warmtepomp, veranderingen in luchtdruk veroorzaakt die zich in een golfbeweging door lucht voortbewegen. Wanneer zo’n geluidsgolf het trommelvlies bereikt, wordt dit aan het trillen gebracht in overeenstemming met de frequentie van de geluidsgolf. Veranderingen in luchtdruk moeten bepaalde karakteristieken hebben om te worden waargenomen, zoals het uitoefenen van een voldoende druk op het trommelvlies met een bepaalde frequentie. Als het geluid te zacht is, kan het niet worden waargenomen, maar wel met meetapparatuur worden gemeten. Sommige luchtdrukveranderingen worden niet als geluid waargenomen, maar wel fysiek ervaren. Zoals we inmiddels weten, geldt dit laatste niet voor de warmtepomp. Het geluid van de ventilator en compressor worden soms als vervellend ervaren.
Geluidsvermogen
Geluidsvermogen (LWA) kan gezien worden als de bron: het totaal aan geluidsenergie uitgestraald door het buitendeel van de warmtepomp met daarin de ventilator en compressor. Geluidsvermogen is onafhankelijk van afstand of akoestische omgeving. Het geluidsvermogen van de warmtepompen is vastgelegd in de Ecodesign Directive Commission Regulation (EU) No 206/2012: 65 dB(A) voor pompen tot 6 kW en 70 dB(A) voor pompen van 6 kW tot 12 kW. De EU Ecodesign regelgeving wordt geleidelijk ingevoerd. Voor airco’s en ventilatoren gelden deze limieten al.
Geluidsdruk
Bij geluidsdruk gaat het om het geluid dat wordt ervaren. Die druk wordt juist wel bepaald door de omgeving en de afstand tot de bron. Het geluid van het buitendeel van de warmtepomp tot 6 kW op 2 meter afstand bedraagt volgens berekeningen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) tussen de 48-51 dB(A), 41-44 dB(A) bij een afstand van 5 meter, op 10 meter 34-37 dB(A) en 30-33 dB(A) bij een afstand van 15 meter. Heeft de warmtepomp een groter vermogen, 6 tot 12 kW dan bedraagt de geluidsdruk gemiddeld respectievelijk 53-56 dB(A), 46-49 dB(A), 39-42 dB(A) en 35-38 dB(A). De NSG stelt voor om bij buitenopstellingen van warmtepompen in de woonomgeving een geluidsgrenswaarde van 35 dB(A) op 5 m na te streven, ter voorkoming van geluidsoverlast naar de omgeving.
dB
Geluid is er in verschillende soorten en maten. De ene keer klinkt iets hard, de andere keer zacht. De geluidssterkte wordt aangegeven in decibel (dB). De zogenoemde Bel- schaal is een logaritmische schaal. Als grondgetal voor het logaritme is het getal 10 genomen. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz.
dB(A)
dB(A) is het bekendst. En het meest gebruikt. Het is de eenheid waarin de sterkte van het geluid in de meeste gevallen wordt weergegeven. Als voorbeeld: de sirene van hulpdiensten heeft een dB(A) van 120, een stofzuiger een dB(A) van 80 en gesprekken tussen verschillende mensen in een omgeving een dB(A) van 60. dB(A) en dB hebben wel met elkaar te maken. dB(A) is namelijk afgeleid van de gewone decibel. Het verschil is echter dat dB(A) de geluidssterktes aanpast voor de prikkelbaarheid van het (menselijk) oor. Deze is namelijk voor de verschillende frequenties van het geluid niet gelijk. Bij 1000 Hz wordt geen correctie uitgevoerd, de weging is daar 0 dB. Bij 10 Hz bedraagt de weging -70 dB. Dat betekent dat een mens een toon van 10 Hz veel zachter hoort dan een toon van 1000 Hz met dezelfde fysische geluidssterkte, namelijk 70 dB zachter. Dergelijke lage tonen zijn dan ook nauwelijks hoorbaar voor de mens.
>>>>>Meer lezen over geluid van warmtepompen? maatregelen om geluid te beperken, Reacties op Kassa-reportage geluidsoverlast warmtepompen
Eerste publicatie door Martijn Louws op 20 aug 2018
Laatste update: 24 okt 2018

12 reacties

Wij hebbne in ons huis uit 1965 onze hybride warmtepomp gewoon binnen onder de trap in de trapkast hangen. Midden in de woonruimte (open keuken-woonkamer). En ervaren NUL overlast. Het is een 3kW Vaillant Geotherm 36.4 . Ca. 75% van onze stook wordt voor rekening van de warmtepomp genomen de rest nog door de CV ketel. We hanteren een vaste temperatuur in huis van 21 graden in de woonkamer. We doen dus niet aan opstoken en weer afkoelen; dan heb je een veels te zware warmtepomp nodig en is werkelijk een onzinnige bezigheid. We maken ook gebruik van weersvoorspelling om te anticiperen (bijvoorbeeld door langer draaien ter bufferen of volledige uitschakeling)

Hybride pompen maken volgens de brancheleider het meeste geluid wat niet volledig is want hybride zegt alleen dat er ter ondersteuning voor echt koude periodes nog steeds een CV ketel bij is en niet over wat voor buitenunit voor de warmtepomp gekozen is.

Hoe wij dit dan hebben gedaan: Als je dakruimte over hebt en toch overwoog om nog (meer) zonnepanelen te leggen. Leg deze dan niet op een standaard montageframe maar op een PVT systeem. Er zijn ook zonnepanelen met geïntegreerd PVT cirquit maar dan heb je wel slechts keus uit een paar merken.

Ik gebruik dan een PVT systeem van optisolar. Geen beste ervaringen met het bedrijf (let op; dit kan ook door mijn knierterigheid komen) maar het systeem werkt goed. Dit systeem maakt zonder ventilator gebruik van de natuurlijke trek van de afgekoelde lucht langs een groot oppervlak. Het systeem heeft aluminium geëxtrudeerde profielen van enkele meters lang met 22mm diameter waterkanalen erdoor. Hierdoor wordt niet een koudemiddel maar water met antivries (standaard ethyleenglycol) gepompt. Deze worden afgedekt door de zonnepanelen en zijn dus niet meer zichtbaar dan elk ander zonnepanelen frame. De gebruikte zonnepanelen zijn dunne glas-glaspanelen waardoor de totale hoogte zelfs nog lager is dan bij de buren, maar gewone panelen zouden ook kunnen. Er zit geen winst in het wegkoelen van de warmte van de panelen ook al wordt dat als verkoopargument gebruikt want als het buiten warm is stook je niet.

Doe er je voordeel mee.
Reputatie 4
Badge +6

Thermodynamische warmtepomp nauwelijks in beeld bij installateurs

Geplaatst op 4 juni 2019 =56]Warmtepompen

Tekst: Mari van Lieshout
Een type warmtepomp die opvallend weinig wordt belicht in de media is de thermodynamische warmtepomp. Zelfs veel installateurs kennen hem niet, zegt Ate Reitsma van Frythermo uit Franeker die het systeem levert. De warmtepomp vraagt weinig onderhoud, de buren horen hem niet en zelfs bij -10 °C valt het elektriciteitsgebruik nog alleszins mee.
Het verschil met de veel vaker toegepaste lucht/water-warmtepomp zit hem in de manier waarop de energie uit de omgeving wordt gewonnen. Een lucht/water-warmtepomp onttrekt de warmte aan de buitenlucht met behulp van een ventilator, terwijl de thermodynamische warmtepomp van Frythermo gebruik maakt van een aluminium matzwart paneel.
De thermodynamische panelen dienen uitsluitend om warmte te oogsten voor de warmtepomp; het zijn dus feitelijk warmtepomppanelen, hoewel deze naam al geclaimd is door Triple Solar. De techniek is trouwens vergelijkbaar, maar er is een belangrijk verschil, zegt Reitsma. 'Triple Solar gebruikt niet zoals wij een koelgas, het koelmiddel R134A, maar een glycol. Koelgas heeft een veel groter opnemend vermogen. Eigenlijk is ons systeem niet heel veel anders dan een standaard lucht/water-warmtepomp. Alleen een lucht/water-warmtepomp heeft een unit waar met grote kracht lucht doorheen gaat. Zo'n unit heeft veel kleine lamellen waar zich gemakkelijk vorst op kan afzetten en vervolgens niet meer werkt. Dus moet er worden ontdooid wat dan weer extra energie kost.'

Onderkoeld gas

Door de fijne lamellen van de thermodynamische panelen stroomt het koelmiddel R134A. Het onderkoelde gas absorbeert zowel 's nachts als overdag de warmte uit de omgeving. Dat gaat met het gas vele malen sneller dan bij een regulier zonneboilersysteem. Nadat het gas is opgewarmd door zijn omgeving, geeft het in verdampte toestand zijn warmte af aan een warmtewisselaar met behulp van een kleine compressor. Reitsma: 'Omdat het onderkoelde gas een kookpunt heeft van -30 °C werkt het systeem ook als er geen zon is, 's nachts net zo goed als overdag. Het produceert in tegenstelling tot een conventionele zonnecollector warm water van 55 °C bij ieder weertype, ook in de Nederlandse winter. Thermodynamische warmtepompen kunnen voortdurend energie halen uit de omgevingslucht, zelfs bij zeer strenge vorst. Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger uiteraard de COP. Bij een buitentemperatuur van 10 °C is de COP van een 20 kW warmtepomp 4,76. Maar wat vooral opvalt, is dat de warmtepomp ook bij een lage buitentemperatuur van – 10 °C nog een fraaie COP-waarde van 2,74 heeft.'

Geen geluidshinder

Omdat de thermodynamische warmtepomp zijn energie uit de panelen haalt, is er geen buitenunit dus ook geen geluidshinder waarover buren kunnen klagen. 'De warmtepomp heeft uiteraard wel een compressor die geluid maakt, maar die staat binnen en mocht het geluid binnenshuis nog storend zijn, kan je een isolerende omkasting aanbrengen, zegt Reitsma. 'Maar het geluid stelt weinig voor; wanneer de compressor aanslaat is het vergelijkbaar met een diepvries.'
Reitsma wijst erop dat bij energieneutrale woningen de panelen zich goed laten combineren met pv-panelen. In dat geval komen ze te liggen onder de zonnepanelen. Een combinatie met pv is sowieso voordelig, benadrukt hij: 'Op de eerste plaats maak je op die manier dubbel gebruik van de ruimte mogelijk, twee panelen op de plaats van één. Een gecombineerde toepassing zal tevens de prestatie van het warmtepompsysteem verbeteren. Achter het pv-paneel is het immers altijd warmer en die warmte wordt direct overgedragen op het paneel. Tegelijkertijd zal het thermodynamische paneel koude afstralen op het pv-paneel waardoor de zonnecellen efficiënter werken.’

Weinig onderhoud

Een voordeel is ook dat het systeem nagenoeg onderhoud geen nodig heeft. Er zitten wat druksensoren in, die het na vele jaren mogelijk kunnen begeven. Maar daarmee is ook alles gezegd.
De aanleg van het systeem hoeft geen elke installateur voor bijzondere problemen te stellen, denkt Reitsma. Niettemin helpt Frythermo de installateur die daar prijs op stelt op weg met een ervaren monteur. Voor de installateur die geen STEK-erkenning heeft, kan Frythermo het koeltechnische deel van de werkzaamheden verzorgen. De installateur kan het systeem in zo'n situatie alvast waterzijdig aansluiten en de koelleidingen monteren, waarna een monteur van Frythermo komt om de installatie af te persen en af te vullen zodat dit conform BRL 200 wordt gerealiseerd.
Zeer interessant Giliam. De systemen lijken al op elkaar maar eigenlijk zou een combinatie van beide systemen nog het mooiste zijn. Dan combineer je het voordeel van diepkoelen van het koelmiddel met het mogelijke voordeel van de trek in de profielen.
Reputatie 4
Badge +6
Ja Supergrover , Dat dacht ik ook aan en als je de foto ziet , de drie onder panelen vooraan zijn die uit wisselaars voor warmte . .Ik weet ook in de winter is er zoals in februari voldoende PV energie dat ik terug leverde over de hele maand , gemiddeld . En zoals al geschreven , zet ik juist in de winter in de kamer bij zon . een elektrisch kacheltje aan op 600 W . en dan gaat de temperatuur in de kamer ruim boven de 20 . en dat is dan weer te zien op de grafieken van het gas gebruik . die zakt meteen weg . over de hele dag gemeten . En dan ook de zonnen boiler en WTW lucht- water , op zo'n dag , met de PV volledig terugverdiende " gratis " energie om al die dingen in de winter te doen ,
Reputatie 4
Badge +6

Meer over warmtapwaterbereiding

Er zit geen winst in het wegkoelen van de warmte van de panelen ook al wordt dat als verkoopargument gebruikt want als het buiten warm is stook je niet.

Ik dacht dat de winst van het koelen voor een deel ligt in hogere efficientie van de panelen als ze koeler zijn. Worden ze warm dan leveren ze minder stroom.

Er zit geen winst in het wegkoelen van de warmte van de panelen ook al wordt dat als verkoopargument gebruikt want als het buiten warm is stook je niet.
Ik dacht dat de winst van het koelen voor een deel ligt in hogere efficientie van de panelen als ze koeler zijn. Worden ze warm dan leveren ze minder stroom.

Dat klopt wel Sander, maar waar moet je met al die warmte heen als het al warm is; in huis wil je het ook niet hebben. Je kunt het gebruiken om tapwater op te warmen in de zomer dat is zeker waar. Maar binnen no-time zal die goed-geïsoleerde boiler warm zijn op een zomerse dag en dan heb je nog een aantal uren warmte te 'oogsten'. Dat is mijn ervaring na een jaar PVT .Als je tóch wel óók een grondbron hebt kun je het daarheen en op die manier je bron regenereren. Maar een grondbron waar je ook mee in staat bent warmte op te slaan tot de winter is volgens mij alleen weggelegd voor grootverbruikers.
Actief koelen kan maar dan moet je het wel flink koud maken en houden om break-even te spelen. Passief zonnepanelen koelen met een extreem zuinig waterpompje en oppervlaktewater (als je een sloot achter hebt) is nog te overwegen maar de winsten zijn hoe dan ook héél erg marginaal. En de investeringen en onderhoud wegen daar niet tegenop.
Reputatie 4
Badge +6
Leestips:
‘Huidige warmtepompen gaan het niet redden’, aldus Diederik Samsom
‘Warmtepomp maakt geluid, geen lawaai’
Indrukwekkende verkoopcijfers op Europees warmtepompcongres
Ontwikkeling van warmtepomp voor bestaande woningen in Nederland
Laatste update: 28 jul 2019
Reputatie 4
Badge +6
Ik wil toch weer even over het verhaal van "terugverdienen " spreken , Waarom , wil iedereen zijn investeringen terug verdiend hebben .Voorheen kocht je een huis met een goed werkende verwarming ,ja zelfs HOOG rendement . Je huis was al deels geisoleerd. Maar er was geen sprake van een terug ' Verdien tijd ' , Je stopt er een ingekochte hoeveelheid Energie in , mooi toch ? je huis warm en het koste misschien wat minder door kleine aanpassingen , zoals een douche sproeier .
Je koopt een warmte pomp , PV panelen , Zonnen boiler , Bron opslag , wat al niet meer van dat moois .
En ineens moet het terugverdiend worden . En dan is de redenatie " Ja maar het is een investering "
Dus vroeger was het dat niet , een noodzakelijk kwaad dan misschien .
We zijn nog steeds met dat zelfde wonen in dat huis bezich , toch ?
Helemaal hartstikke gierend mee eens Gilliam. Als ik voorheen een auto kocht keek ik wel naar hoe zuinig hij was. Als ik een CV ketel kocht keek ik hoe zuinig hij was, wasmachines etc.

Ik keek dan ook grofweg hoeveel duurder ze waren dan gemiddelde actuele aanbod. Maar nóóit heb ik de terugverdientijd berekent. Nou ja, misscchien dan als ik mijn partner ervan wilde overtuigen dat dat lelijke model geen goede aankoop zou zijn, dan was het een ideaal middel: Ik raapte wat cijfers bij elkaar en presenteerde ik op zo'n manier dat het er minder goed uitzag dan het vlottere modelletje en voilá; een medestander erbij!

Terugverdientijden zijn altijd al in de verkoop een middel geweest om zeer nauwkeurig te sturen op de gewenste uitkomst. Door zogenaamd zakelijk een beslissing te nemen voel je je al snel heel zo'n Elon maar het slaat inderdaad nergens op; je was nooit van plan met je wasmachine geld te gaan verdienen. (Tenzij je alleen witte was draait natuurlijk).

Blijf gewoon kopen wat je modern, interessant of geil vind, en ga dán naar je werk terugverdientijden berekenen voor je baas ofzo.
Reputatie 4
Badge +6
Zucht ,, eindelijk een medestander . Die tactiek van aanprijzen met minder gasverbruik of zo , je ziet het maar de mensen denken " Het is nog heel dus is het goed " . Daar komen we niet verder mee , dan is creatief boekhouden geen overbodige luxe . En kijk om je heen degene die echt hebben gezien dat er iets gaat veranderen , worden nu spekkoper genoemd . Ik loop graag voor de muziek uit , klinkt het allemaal wat beter , zal ik maar zeggen .
handig topic, dankjewel!

Reageer