Heeft iemand ervaring met een vochtige kruipruimte en warmte verlies bij vloerverwarming?

• 1 november 2016
  • 10 reacties
  • 4328 keer bekeken

Hallo,

Toen wij vorig jaar ons huis gekocht hebben, hebben we vloerverwarming aan laten leggen. Een belangrijke reden hiervoor was dat onze huiskamer erg hoog is en we met gewone radiatoren veel warmte kwijt zouden raken.

De installateur van de vloerverwarming heeft ons er echter niet op gewezen (en wij hebben niet gerealiseerd) dat we veel warmte kwijt raken via de kruipruimte.

Daar bovenop komt nog eens dat de kruipruimte er heel warm en vochtig van wordt, waardoor we zelfs schimmel vorming in de gang krijgen.

Vorig jaar is er een vocht expert geweest die adviseerde om de kruipruimte vol te laten storten met Drowa chips. Volgens hem zou dat de warmte beter behouden en daarmee ook het ontstaan van vocht tegengaan. Dat hebben we toen niet laten doen, omdat daar op dat moment geen budget voor was. Daarnaast heb ik er erg wisselende ervaringen van kunnen vinden op internet.

Nu moeten we echt iets laten doen, en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met een soortgelijke situatie?

Mvrgr,

Jasper

10 reacties

Badge +2
als je vloerverwarming legt begin je met een isolatielaag waarop je de rest opbouwt.

Mijn moeder had daar ook last van en heeft tegen de vloer isolatie laten spuiten dit was toen een actie van de nuon.
Ze merken dat de vloer nu langer warm blijft.
Reputatie 5
Badge +14
Isolatie tegen onderkant vloer laten spuiten maar nog belangrijker is ventilatie in de kruipruimte.
Met goede dampdichte isolatie en ventilatie, hoe klein ook, voorkomt vochtvorming in kruipruimte. De vloer onder de vloerverwarming werkt als een koudebrug en omdat je aangeeft dat er nu ook binnen schimmelvorming optreed zou je denken dat de isolaag onder de vloerverwarming niet, althans onvoldoende, dampdicht is waardoor vocht uit de kruipruimte omhoog kan trekken.
Badge +5
Dag Jajoose,

Perfecte plek om je vraag te stellen! Fijn ook dat John en Richard je gelijk te hulp schoten met adviezen 🙂

Wij helpen je natuurlijk ook graag maar hebben de expertise helaas niet voor je in huis. Wel hebben we een ontzettend groot netwerk met duurzame vrienden die hier wel alles van weten. Wij denken aan het organiseren van een livechat met een isolatie-expert die al je vragen zou kunnen beantwoorden. Zou dit je helpen? Of heb je een ander idee om toch al je vragen op een goede manier beantwoord te zien? Deel het alsjeblieft met ons, kijken wij of we dit mogelijk kunnen maken!

Groeten van,
Annick
Reputatie 1
Badge +4
Dag Jasper,

Wij hadden niet het vochtprobleem dat jij hebt, want onze kruipruimte is erg goed geventileerd, maar was daardoor wel koud.
Twee jaar geleden hebben we Tonzon vloerisolatie aangebracht en ik denk dat dat jouw probleem perfect zou kunnen oplossen.
Die isolatie bestaat uit (a) plastic luchtzakken tegen de vloer, zodat de warmte boven blijft en de kou&vocht beneden. En (b) een stevig plasticfolie op de bodem van de kruipruimte zodat vocht uit het grondwater niet omhoog komt en de temperatuur in de kruipruimte daar ook niet door wordt verlaagd, plus dat de houten balken, als je die hebt, niet gaan schimmelen.
Hierdoor blijft de kruipruimte zelf gewoon toegankelijk voor kabels etc. (en voor de winteropslag van terrasplanten) en blijft de ventilatie via openingen in de buitenmuren ook gewoon in stand.
Het resultaat is merkbaar meer comfort op de begane grond en flink lagere stookkosten.

succes,
Barbara
Dag Jasper,

Wij hebben een half jaar geleden een huis gekocht. We hebben hier geen vloerverwarming, maar wel een vochtige kruipruimte en een houten vloer. Die combinatie is natuurlijk niet zo best. Om het vochtprobleem op te lossen hebben we simpelweg een laag stevig bouwplastic (google even op T200 folie) gelegd (kost vrijwel niets, alleen wat moeite om het netjes in je kruipruimte te verwerken). Er verdampt nu veel (met hoofdletter "V") minder vocht uit het zand en het beetje ventilatie wat er is, draag de rest van het vocht weg.
Het klimaat in de kruipruimte is nu veel beter/droger. Dit zal daardoor minder schimmelvorming hebben en ook gelijk minder warmte afvoeren. Mochten jullie ook houten vloeren hebben, dan is dit voor je constructie ook weer beter.

Komend weekend ga ik de vloer zelf isoleren door een isolatiepakket van meerdere lagen schuimplastic & reflecterende folie (mag je hier merknamen noemen?) tussen de balken aan te brengen.
Jasper,

ik heb al bij diverse kruipruimtes de tonzon vloerfolie aangebracht. Werkt perfect. Kruipruimte is nu volledig droog en zelfs stoffig geworden. Eenvoudig zelf aan te brengen. Folie wordt aan de zijkanten tegen de fundering vastgezet, dus je hebt als het ware een isolatiebak, mocht het grondwater stijgen zoals bij ons vaak het geval is, blijft je kruipruimte toch droog.
Ook de onderkant van de broodjesvloer later isoleren met 10 cm purschuim. Verschil van 2 graden in de kamer.

Goedkope ingrepen met perfect resultaat.
Hallo,

Toen wij vorig jaar ons huis gekocht hebben, hebben we vloerverwarming aan laten leggen. Een belangrijke reden hiervoor was dat onze huiskamer erg hoog is en we met gewone radiatoren veel warmte kwijt zouden raken.

De installateur van de vloerverwarming heeft ons er echter niet op gewezen (en wij hebben niet gerealiseerd) dat we veel warmte kwijt raken via de kruipruimte.

Daar bovenop komt nog eens dat de kruipruimte er heel warm en vochtig van wordt, waardoor we zelfs schimmel vorming in de gang krijgen.

Vorig jaar is er een vocht expert geweest die adviseerde om de kruipruimte vol te laten storten met Drowa chips. Volgens hem zou dat de warmte beter behouden en daarmee ook het ontstaan van vocht tegengaan. Dat hebben we toen niet laten doen, omdat daar op dat moment geen budget voor was. Daarnaast heb ik er erg wisselende ervaringen van kunnen vinden op internet.

Nu moeten we echt iets laten doen, en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met een soortgelijke situatie?

Mvrgr,

Jasper
Hallo,

Mvrgr,

Jasper

Hallo Jasper,
Ik heb jaren wateroverlast gehad van ons plantsoen voor ons huis dat niet gedraineerd was.
Het water onder mijn houten vloer wel 9 m3 pompte ik af met een dompelpomp via de wc-pot .
Hierna laten inblazen met schelpen : de juiste oplossing .
Hiervoor eerst mijn ijzeren gasleiding laten vervangen door een koperen leiding .
De gemeente heeft later het plantsoen gedraineerd .

Mvgr.
Leo Tiggers
Dag Jasper,
Wij hebben sinds enkele jaren goede ervaringen met de Drowachips. Niet alleen is de isolatie een stuk verbeterd (maar daar zijn nog betere methoden voor), is de vochtregulerend enorm verbeterd en de schimmelwerking sterk verminderd. De luchtvochtigheid is nu veel stabieler (tussen 40 en 70% I.p.v. 20 en 85%) waardoor onze piano veel minder snel ontstemd is: onze beste graadmeter. De kosten heb je snel terugverdiend. Anno 2008 betaalden wij ca. €1000 voor de gehele kruipruimte, incl. het aangebouwde schuurtje. Qua stookkosten verminderde het gasverbruik met meer dan 10%.
Reputatie 3
Badge +6
Schelpen al aangegeven in een dikke laag op de grond in je kruipruimte ,en als je er toch bent kun je mooi ook isoleren. Met schelpen stop je de muffe lucht en als je voldoende je beluchting roosters in je gevel hebt open gehouden zal ook heel snel alles stof droog worden . Grondwater is vaak zuur de schelp is van kalk dat regelt het zuur , en het is volkomen milieu vriendelijk . Met kunststof schuim stukjes gaat het ook goed , als er water onder je vloer kan komen gaan die drijven maar stank gaan ze niet tegen.
Met Ton Zon cassette afdichting gemaakt van kunststof folie met aluminium coating gaat het onder een betonvloer erg goed maar niet onder houten vloeren gebruiken.
En opletten ,als je huis redelijk nieuw is kunnen je betonnen vloerdelen op een draag laag van styreen blokken gestort en dus geïsoleerd zijn .

Reageer