Heeft inzicht in jouw energiegebruik jouw gedrag veranderd?

• 7 december 2016
  • 1 reactie
  • 372 keer bekeken

Besparen op je energierekening begint met inzicht. Met een laptop, tablet of mobiel kun je jouw energieverbruik monitoren. Slimme energieverbruiksmanagers geven je real time inzicht, zoals met onze Qbox. Hierdoor weet je meteen of je teveel of te weinig gebruikt en of het maandbedrag nog klopt met wat je werkelijk verbruikt. Kortom: door het monitoren krijg je dus meer grip op je energiekosten.

Voor mij persoonlijk heeft het inzicht in mijn energieverbruik door middel van de Qbox, heel veel opgeleverd. Mijn sluipverbruik was best hoog, en heb het hele huis doorzocht om te kijken waar dit nu vandaan kwam. Totdat ik een stekker zag in de meterkast - ik betaalde al die tijd al voor de verlichting van de onderburen (een winkel)! Die ontdekking heeft mij inmiddels heel wat energie en geld bespaard.

Daarom ben ik benieuwd: heeft inzicht in het energieverbruik jouw gedrag veranderd en wat vond jij het opmerkelijkst aan jouw verbruik?

1 reactie

Helemaal mee eens.

Door inzicht wat men verbruikt digitaal kun je toch gaan besparen aangezien men het zelf ziet.
De Qbox is een perfect iets waar je het verbruikt kunt zien, alleen jammer dat deze alleen de slimme meter en PV installatie uitleest, zou fijn zijn als de Qbox ook tussenstekkers zou kunnen uitlezen zodat men een verbruiker echt goed kunt monitoren.

Zo ben ik dus met een ander systeem op jacht gegaan om te kijken van hoe en wat.

Een mooi voorbeeld is mijn handen wassen, dat deed ik altijd met warm water uit de keukenboiler, nu heb ik 1 maand met warm water gewassen en 1 maand met koud water en ja daar bespaar men toch weer elke maand 13 kwh mee en elk beetje is een elk beetje en weet je, mijn handen zijn net zo schoon ;-)

Ben nu aan het kijken of het aan te raden is om de keuken boiler in de nacht uit te zetten, aangezien hij telkens aanspringt ook ivm de cooker die erin zit, echter kan ik moeilijk de temp meten van het water, dit ivm de bekende bacterie die Veteranen ziekte kan veroorzaken.

Er zijn ook bepaalde zaken die gewoon de stroom verbruiken die ze moeten hebben, maar het zijn die kleine dingetjes die het iets leuker maken en een soort sport is geworden.

Nog zo'n voorbeeld is lichtjes uitmaken in de woonkamer, zijn allemaal LED lampen, maar gewoon vervangen door kaarsjes, nog gezelliger en warmer ook voor de winter en je in de zomer zit men toch weer meer buiten.

Het is gewoon inzichtelijker als men kan inzien wat je daad werkelijk verbruikt.

Gegroet, Marcel.

Reageer