Hoe bereken ik of ik dubbel of enkel tarief moet nemen?

• 28 juli 2017
  • 4 reacties
  • 374 keer bekeken

Badge +4
ik heb een numbers bestand gemaakt waarin je kan uitzoeken of dubbel tarief voor jou voordelig of juist nadelig is en het voordeel wat het oplevert, enigste nodige zijn meterstanden (maakt niet uit hoe lang) en je tarieven van dubbel en enkel.

https://www.icloud.com/numbers/0t8g-SbQGStugNiJPBHUqwLYg#enkel_of_dubbel_tarief

het is een zeer eenvoudig document waar duidelijk het voordeel in euro's naar voren komt. dit blijkt vaak relatief klein moet ik zeggen.

het downloaden is mogelijk onder het moersleuteltje, daarbij kan een extensie gekozen worden .numbers/.pdf/.xlsx/.csv ik kan alleen voor de .numbers de werking garanderen maar de omzetting naar .xlsx gaat vaak relatief oke

4 reacties

Badge +4
@Giulia van Qurrent @Vita van Qurrent
het voorstaande documentje lijkt mij heel handig om mensen een tool te geven om hun tarief te kiezen of te wijzigen.
het is wel op de standaard van de meter van enexis gemaakt (plaatsing mei 2017)
Hoi yukia31,

Wat goed om te zien dat je zo'n document hebt opgesteld en dat ook met ons deelt!

Ik heb alleen nog een paar vragen/opmerkingen:
  • Ik zie dat je je meterstanden in moet vullen. Naar mijn idee kan het voordeel alleen berekend worden op basis van verbruik in de piek- en daluren. En om verbruik te berekenen heb je altijd 2 meterstanden nodig. Kun je misschien uitleggen hoe het in jouw model werkt?
  • Het is niet altijd het geval dat telwerk 1 (T1) het verbruik in de daluren registreert en telwerk 2 (T2) in de piekuren. Bij sommige mensen is dat precies andersom.
  • Stel dat iemand zelf energie opwekt d.m.v. zonnepanelen, en daardoor b.v. ook 4 telwerken heeft. Hoe zou je daarmee omgaan in zo'n berekening?

Groeten,

Natalia
Badge +4
Ja je hebt inderdaad 2 meterstanden nodig, het sjv bij recente plaatsing geeft een indicatie, in ieder geval was mijn sjv van piek en dal zonder die meter al berekent.
Dus bij een nieuwe meter kan het relatief snel bekeken worden.

Zou zover ik weet Ook moeten werken omgekeerd, staat gelukkig ook bij, maar ken niet alle meters, daardoor heb ik dat erbij vermeld je kan dus ook omgekeerd kunnen invullen voor de zekerheid.

Dan moet je een extra factor ook direct meenemen omdat de saldering verschillend is maar indien mensen de verschillende vormen kennen kan dat meegenomen worden.
- kaal tarief
- kWh wegstrepen per groep
- kWh wegstrepen van piek naar dal.

Kan maar worden iets meer codes die rekenen, hoor graag dus meer dan over salderen.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Yukia,

Leuk dat je meedenkt!
Wanneer je wil kijken of dubbeltarief of enkeltarief voordeliger is, moet je kijken naar het verbruik bij telwerk. Hiervoor heb je inderdaad meerdere meterstanden voor nodig.
Vuistregel: wanneer je minstens 60% van je energieverbruik verbruikt in de dalperiode, dan haal je voordeel uit het dubbeltarief.
Door verder te rekenen kun je inderdaad zelf bepalen of het voordeliger is om gebruik te maken van dubbel- of enkeltarief.

In dit topic kun je meer informatie terugvinden.

Groetjes, Nina

Reageer