Hoe bespaar jij tijdens de wintertijd?

• 30 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 480 keer bekeken
Hoe bespaar jij tijdens de wintertijd?
Reputatie 5
Badge +13
Dit weekend is de klok een uur achteruit gegaan. Een moment waarop we ons allemaal realiseren dat de winter er weer aan zit te komen. Het effect: het is eerder licht in de ochtend en in de avond eerder donker. De reden van de invoering van zomer- en wintertijd, 40 jaar geleden in 1977, was energiebesparing. Door de klok te verzetten, kon men optimaler gebruik maken van daglicht in de zomer.

Verbruik gaat omhoog
Vanuit deze redenering bekeken, gebruiken we tijdens de wintertijd meer energie. Je doet sneller en vaker de lampen aan, het terras wordt ingeruild voor een avondje tv kijken en de wasdroger wordt weer aangezet omdat we de was niet meer buiten kunnen drogen. Maar misschien nog wel de belangrijkste reden dat ons verbruik omhoog gaat: het wordt kouder. We moeten ons huis weer verwarmen en daar gaat natuurlijk de meeste energie in zitten.

Het is dus nog maar de vraag of de klok een uur vooruit zetten in de zomer, echt veel resultaat levert als het gaat om energiebesparing of dat andere factoren een grotere rol spelen. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om in de winter wat extra op je energieverbruik te letten, omdat we weer veel meer binnen te vinden zijn.

Hoe probeer jij toch te besparen tijdens de wintertijd? Ga je bijvoorbeeld slim om met licht of heb je andere slimme trucjes?

7 reacties

Badge +1
De kamertemperatuur blijft op 17 graden en gaat (automatisch) uit als ik naar mijn werk ben.
Normaal voor het licht de tussendeuren open, in de winter doe ik ze toch maar dicht. Zo donker is het nu ook weer niet. En natuurlijk ledlampjes. Ik kook ook maximaal 2x in de week en stop mijn eten in de vriezer. Mijn huis is niet bepaald goed geisoleerd (woning uit 1957) maar met de gordijnen dicht kan ik die 17 graden zonder al te veel moeite lang vast houden.
Reputatie 5
Badge +13
Goede tips Henze!

Door inderdaad meer in één keer te koken en in te vriezen hoef je minder energie te verbruiken. En gordijnen houden veel kou tegen. Volgens mij zijn korte gordijnen die boven je radiator hangen beter. De lange tot de grond sturen de warmte richting de ramen i.p.v de kamer in.

Wat gebruik je om je kamertemperatuur automatisch te regelen?

Groetjes, Tanja
Badge +1
Ik heb inderdaad mijn gordijnen tot een paar centimeter boven mijn radiatoren. Die zijn overigens erg laag.

Ik gebruik gewoon een standaard thermostaat die bij de CV-ketel zat.

Je kan wel heel veel dure spullen in huis nemen, maar er valt gewoon al genoeg te besparen zonder. Niet dat je ze dan niet moet gebruiken als je financieel de mogelijkheid hebt, maar iedereen kan besparen.
Reputatie 3
Badge +6
Zoals ieder jaar ,vanaf januari gemeten , in november en december maak ik mijn negatieve stroomgebruik op in de kamer , waar mijn thermostaat zit . door middel van een 600 W kacheltje van de camper. Door te vergelijken met voorgaande jaren kan je goed inschatten wat je per dag aan uren kan draaien .Ook kijk ik naar de zonnetijd instraling van vorig jaar en nu ( van de Bilt bvb o,ja meteotinus geeft ze ) per dag inclusief eigen gebruik kan ik ongeveer 8 uur per dag verwarmen . Door veel te meten weet ik wat mijn huis verbruikt met welke buiten temperatuur. Zo bespaar ik 8 delen door 3,3 is gasverbruik in M3 per dag maal 60 dagen.
Als de gemiddelde buiten temperatuur rond de 6 graden is kan ik mijn kamer zo rond de 19 graden houden .En dat is boven de standaard van de thermostaat instelling.En het hele huis heeft er voordeel van omdat je regelmatig door het huis gaat. alleen na 5 uur springt de hetelucht bij .😉
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Henze en Giliam,

Bedankt voor jullie berichten! Het klopt dat je ook zonder veel dure apparaten genoeg kan besparen in huis. Natuurlijk kunnen extra maatregelingen wel dat extra steuntje in de rug geven!
Natuurlijk helpt het als je zelf al veel hebt uitgeprobeerd en je huis 'kent'. Jij springt er in ieder geval goed op in, Giliam! Bekijk je de zonnetijd-instraling extra goed in de winter, of controleer je dit gedurende het jaar door?

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +6
Nee Nina , Ik kijk vaak en vergelijk ook ,na een "zon" dag , Mijn Zonneboiler heb ik een ( al beschreven elders ) een uren teller in zitten , zo weet ik dus wat de instraling bij het KNMI is en die bij mij en omdat ik hemelsbreed 35 Km er vandaan zit en ten zuiden , Is een en ander goed te vergelijken Zo weet ik nu na jaren wat het rendement is van die ouwe installatie ( 1976 ) OP de "Energie beurs"zag ik de laatste ontwikkeling daar in , heel mooi . En als je ook veel meet zie je ook als er een zon loze dag is wat je gas verbruikt voor warm water in de zomer is . Zoals al eerder gemeld Meten , meten , meten .
Wil je je huis kennen om je milieu aandeel goed te doen kun je niet anders.
Wat is er mooier dat de zon je installatie aan en uit zet , en gratis laat draaien
Qurrent liet het zien ik zit op 100 % .
Reputatie 2
Badge +8
Indrukwekkend G.F.Klaver!

Bedankt voor het delen.

Groet,
Giulia

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen