Beantwoord

Hoe ga jij van gas los?

• 18 juli 2017
  • 17 reacties
  • 871 keer bekeken

Isolatie en zonnepanelen heb ik al, alleen warmte (cv en water) wordt door de gasketel verzorgt. Volgende stap is gas te verwijderen en over te stappen naar alternatieven.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb zelf wel ideeen, maar graag discussieer ik ze met jullie. Verder denk ik dat de rest van de straat dit ook wil. Misschien een nieuwe actie die verder gaat dan de Elga?
icon

Beste antwoord door Plushuis LB 20 juli 2017, 16:27

Hallo Q-starter, al eens overwogen om een energieplan te laten maken? Lukraak tips verzamelen kost heel veel tijd en leidt tot dure misverstanden als die van RGM.

Mvg Lars Boelen
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +5
Stroom is wel duurder dan gas, ik heb gehoord tot 5x toe.
Of het waar is weet ik niet maar ik zou als ik u was toch goede berekeningen maken voor dat je gaat investeren in iets anders.
Hallo Q-starter, al eens overwogen om een energieplan te laten maken? Lukraak tips verzamelen kost heel veel tijd en leidt tot dure misverstanden als die van RGM.

Mvg Lars Boelen
Stroom is wel duurder dan gas, ik heb gehoord tot 5x toe.
Of het waar is weet ik niet maar ik zou als ik u was toch goede berekeningen maken voor dat je gaat investeren in iets anders.

Gas kost 65 ct / m3. Daar zit ongeveer 9 kWh warmte in. Een warmtepomp haalt 3-4 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Dan heb je dus 3 kWh elektra nodig voor evenveel warmte als 1 m3 gas. Een kWh kost 18 ct, dus 54 cent. Ergo : een warmtepomp is goedkoper in energieverbruik, en je spaart €150 vastrecht aan gas uit.

Mvg Lars Boelen

Dank je Lars, leuk je hier ook tegen te komen. Je hebt helemaal gelijk. Als ik wil weten wat mijn warmte verbruik is dan moet ik eerst een winter meemaken in ons nieuw 50-jaar oud huis.

Volgend jaar moet gas ontmanteld worden. Liefst weg uit huis. Ken nog weinig mensen met ervaring, vandaar dat ik deze community bezocht voor discussie. Of zie jij een andere community die hiervoor zich beter leent?

Groet, Ronald
Badge +3
In de regio Waterland zijn al vele woningen gasloos gemaakt, ook hele oude woningen. Een aantal daarvan ben ik ook in geweest en hier staat meer informatie over de gebruikte technieken: http://sdwaterland.nl/wordpress/duurzaamheid/voorbeeldwoningen/

Ook Thuisbaas heeft vele voorbeelden op hun website staan.
In de regio Waterland zijn al vele woningen gasloos gemaakt, ook hele oude woningen. Een aantal daarvan ben ik ook in geweest en hier staat meer informatie over de gebruikte technieken: http://sdwaterland.nl/wordpress/duurzaamheid/voorbeeldwoningen/

Ook Thuisbaas heeft vele voorbeelden op hun website staan.

Dank je, Thuisbaas ken ik goed.

Heb je zelf ervaringen met het afsluiten van gas door de netbeheerder en het verwijderen van de gasmeter?
Badge +3

Heb je zelf ervaringen met het afsluiten van gas door de netbeheerder en het verwijderen van de gasmeter?

Ik heb zowel gezien dat ze de hele gasmeter verwijderd hadden als dat er enkel een slotje op gezet is. Gasmeter verwijderen is door aanvraag bij Liander gebeurd en het slotje door het eindigen van een gascontract.

Ik heb zowel gezien dat ze de hele gasmeter verwijderd hadden als dat er enkel een slotje op gezet is. Gasmeter verwijderen is door aanvraag bij Liander gebeurd en het slotje door het eindigen van een gascontract.

Mooi, dat ga ik bij Stedin ook doen. Ik heb zo'n vierkant dekseltje voor de woning. Zetten ze de gasleiding daar dan dicht?

heb geen gas meer
verwarming dmv pelletkachel en warm water dmv doorstroomverwarmer achter mn zonnestroomboiler

Mooi, dat ga ik bij Stedin ook doen. Ik heb zo'n vierkant dekseltje voor de woning. Zetten ze de gasleiding daar dan dicht?

Ondertussen geleerd, dat dit de peilbuis is naar de riolering.
heb geen gas meer
verwarming dmv pelletkachel en warm water dmv doorstroomverwarmer achter mn zonnestroomboiler

Beste Asperge1, heb je nog wel een gasmeter in huis of is die weggehaald?
Reputatie 3
Badge +8
Hallo allemaal,

Wat leuk om deze discussie te lezen! Je kan hier ook een leuke discussie teruglezen over of het mogelijk is om zonder gas te leven.
Misschien hebben deze ervaringsdeskundigen ook nog wel leuke input! @Happening en @G.F.Klaver, hoe staat het er bij jullie voor? Leven jullie (nog) volledig zonder gas en zonder gasaansluiting?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Nina
Badge +3

Ondertussen geleerd, dat dit de peilbuis is naar de riolering.

Wist ik ook niet. Ook wat geleerd.
dank je voor de verbinding Nina!
Ben gisteren enthousiast geworden van infrarood matjes onder je vloer. Geen buizen meer, geen radiatoren, alleen elektra.

Wie heeft hier ervaring mee?
Reputatie 5
Badge +14
Om een berekening te maken van 1 m3 aardgas naar 1 kWh kan men de link volgen.
Hier word uitgebreide uitleg gegeven betreffende het rendement tussen een centrale verwarmingsketel en stroom.

http://www.ecodynamischbouwen.nl/portal/cms/images/ecodyn/pdf/Vergelijking-aardgas-met-elektriciteit.pdf
Reputatie 1
Badge +4
Hi allen, sinds 2016 van gas los. Verwarming via warmtepomp radiatoren en vloerverwarming. In dak zonnepanelen voor de opwekking.
Mijn advies is om altijd de meter te laten verwijderen. Hierdoor verdwijnt de discussie die gevoerd wordt bij het zetten van een slotje.
Tevens ben je dan zeker dat er geen gas je huis in kan lekken, via niet onderhouden leidingen.
Sinds het verwijderen van de meter is de rekening alleen maar gedaald. We hopen uit te komen op 30 Euro per maand (exclusief vastrecht), ben benieuwd of dat gaat lukken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen