Beantwoord

Hoe kan het dat ik in de zomer meer stroom heb verbruikt dan in de lente?

• 27 september 2017
  • 3 reacties
  • 439 keer bekeken

Hoi!

Ik kreeg net een mail met tweemaandelijkse energieverbruik, en dat is over de periode juli-augustus ineens meer dan dubbel zo hoog als bijvoorbeeld in maart-april, terwijl ik zou verwachten dat je in de zomer minder gebruikt i.v.m. langer licht en bijvoorbeeld ook vakantie (2 weken in deze periode). Hoe zou dit kunnen komen? Heb niks per ongeluk aangehad terwijl ik weg was o.i.d.
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 6 oktober 2017, 15:32

Hoi EllenMaria,

Bedankt voor je screenshots!

Meterstanden en verbruik (zoals aangegeven in het verbruiks- en kostenoverzicht) zijn leidend. Een hele logische verklaring heb ik niet direct voor je, maar wel wil ik de ergste twijfels verminderen.
We hebben dus meterstanden van 1 januari, 1 maart, 1 mei, 1 juli en 1 september. In dit geval stel ik voor om daar naar te kijken.
Het totale verbruik tussen januari en februari was 174 kWh en in tussen juli en augustus was dit totale verbruik 199 kWh. Over 2 maanden genomen is dit geen groot verschil.
Als je toch twijfels hebt, kun je de komende periode (nu dat het ook weer vroeger donker wordt) dagelijks de meterstand opmeten. Dit kun je bijvoorbeeld 2 weken doen. Wat merk je op? Hoeveel verbruik je gemiddeld genomen per dag?

Hier heb ik een topic voor je dat wellicht nog interessant voor je is!
Waarom verbruik ik stroom als ik op vakantie ben?

Ik wil je in elk geval een fijn weekend wensen!

Groetjes, Nina
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hoi Ellen,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community!
Fijn dat je ons hier hebt kunnen vinden.

Ik heb de verbruiks- en kostenoverzichten er voor je bijgepakt 🙂
Ik zie dat het energieverbruik tussen 1 maart en 1 mei wat lager heeft gelegen, hierna steeg het wat tussen 1 mei en 1 juli en vervolgens is het weer wat gedaald tussen 1 juli en 1 september (vakantieperiode).
Ik zie hier nergens een verdubbeling, zou je me aan kunnen geven waar jij dit terugziet?

Heb je de afgelopen maanden nieuwe apparaten in huis gehaald? Dit kan het hogere energieverbruik verklaren.
Ik hoor graag van je!

Groetjes, Nina
Hi Nina,

Ik had het over het verbruik van augustus ten opzichte van bijv. dat in februari. Dat is in augustus meer dan dubbel zo hoog. Behalve dat ik in de zomer m'n ventilator af en toe aan zet, heb ik verder niks nieuws in huis gehaald. Ik wil niet zeggen er een fout is gemaakt of zoiets hoor, er is vast een logische verklaring voor, maar ik vond het gewoon heel gek dat het verbruik op de koudste, donkerste dagen zo veel lager ligt.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi EllenMaria,

Bedankt voor je screenshots!

Meterstanden en verbruik (zoals aangegeven in het verbruiks- en kostenoverzicht) zijn leidend. Een hele logische verklaring heb ik niet direct voor je, maar wel wil ik de ergste twijfels verminderen.
We hebben dus meterstanden van 1 januari, 1 maart, 1 mei, 1 juli en 1 september. In dit geval stel ik voor om daar naar te kijken.
Het totale verbruik tussen januari en februari was 174 kWh en in tussen juli en augustus was dit totale verbruik 199 kWh. Over 2 maanden genomen is dit geen groot verschil.
Als je toch twijfels hebt, kun je de komende periode (nu dat het ook weer vroeger donker wordt) dagelijks de meterstand opmeten. Dit kun je bijvoorbeeld 2 weken doen. Wat merk je op? Hoeveel verbruik je gemiddeld genomen per dag?

Hier heb ik een topic voor je dat wellicht nog interessant voor je is!
Waarom verbruik ik stroom als ik op vakantie ben?

Ik wil je in elk geval een fijn weekend wensen!

Groetjes, Nina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen