Beantwoord

hoe kan ik weten welk apparaat geschikt is in mijn huis? Infrarood of radiatorventilatoren?

• 10 oktober 2018
  • 4 reacties
  • 189 keer bekeken

Ik wil zo min mogelijk gas gebruiken in mijn huurhuis, moet echter afwachten wat de woningbouwvereniging doet. Ik heb wel zonnepanelen op het dak. Daarom dacht ik één van deze apparaten aan te schaffen om minder gas te hoeven gebruiken. Wat zou u doen in mijn geval?
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 10 oktober 2018, 18:15

Voor een huurhuis is het altijd wat moeilijker om simpel van het gas af te komen.
Radiator ventilatoren zullen je gasverbruik niet noemenswaardig verlagen. Infrarood panelen zou kan maar is het alles bepalend in welke ruimte je deze panelen wilt plaatsen, is het alleen de huiskamer heb je mogelijk zo'n 2000 W of meer nodig. Moet de groepenkast dan aangepast worden, waarschijnlijk wel.

Voor alleen de huiskamer (afhankelijk van de inhoud in m3) heb je al gauw 2000 kWh nodig. de rest van de woning nog niet meegeteld.

Het argument wat wordt gebruikt voor infrarood ten opzicht conventionele convectie-warmte is dat bij deze laatste het vlak bij de grond kouder is dan boven aan het plafond en dit zou bij infrarood niet voorkomen omdat deze middels straling ook de vloer verwarmt. Dit betreft een halve waarheid,
convectie-warmte verwarmt ook de vloer alleen minder dan straling, mits deze van het plafond naar beneden straalt. Maar er is altijd nog een natuurlijk gegeven. Warme lucht is lichter dan koude lucht hierdoor zal deze warme lucht altijd boven de koude lucht uit stijgen. Dus warmt u de vloer op middels straling zal deze warmte uiteindelijk ook weer stijgen.

Infrarood voelt wel behaaglijker dan convectie warmte maar dat beleefd een ieder op zijn eigen manier.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Voor een huurhuis is het altijd wat moeilijker om simpel van het gas af te komen.
Radiator ventilatoren zullen je gasverbruik niet noemenswaardig verlagen. Infrarood panelen zou kan maar is het alles bepalend in welke ruimte je deze panelen wilt plaatsen, is het alleen de huiskamer heb je mogelijk zo'n 2000 W of meer nodig. Moet de groepenkast dan aangepast worden, waarschijnlijk wel.

Voor alleen de huiskamer (afhankelijk van de inhoud in m3) heb je al gauw 2000 kWh nodig. de rest van de woning nog niet meegeteld.

Het argument wat wordt gebruikt voor infrarood ten opzicht conventionele convectie-warmte is dat bij deze laatste het vlak bij de grond kouder is dan boven aan het plafond en dit zou bij infrarood niet voorkomen omdat deze middels straling ook de vloer verwarmt. Dit betreft een halve waarheid,
convectie-warmte verwarmt ook de vloer alleen minder dan straling, mits deze van het plafond naar beneden straalt. Maar er is altijd nog een natuurlijk gegeven. Warme lucht is lichter dan koude lucht hierdoor zal deze warme lucht altijd boven de koude lucht uit stijgen. Dus warmt u de vloer op middels straling zal deze warmte uiteindelijk ook weer stijgen.

Infrarood voelt wel behaaglijker dan convectie warmte maar dat beleefd een ieder op zijn eigen manier.
Dank je wel voor je reactie en de info. Het lijkt of het allebei niet veel toevoegt en ook niet echt veel zuiniger is. Dan toch maar de thermostaat niet te hoog zetten
Reputatie 5
Badge +14
In eerste instantie lijkt het inderdaad niet veel uit te maken maar vergeet niet dat over niet al te lange tijd de belasting op aardgas zal stijgen en op elektra zal dalen.
Het ligt er bij die ventilatoren wel een beetje aan hoe je het gebruikt denk ik. Wij hebben ze vorig jaar gekocht en hebben na het installeren de thermostaat lager gezet (1 tot 2 graden, afhankelijk van het moment op de dag, een klokthermostaat is echt handig wat dat betreft.) En toch is de temeperatuur behaaglijker omdat de warmte zich nu beter door de kamers verspreid.

Overigens een tip om het gasverbruik verder naar beneden te krijgen is om dit topic op tweakers eens te bekijken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Reageer