Beantwoord

Hoe kom ik aan een dubbeltarief?

• 27 november 2016
  • 9 reacties
  • 404 keer bekeken

Ik mail en vraag: Mag ik ook een dubbelmeter?
Antwoord van Justine van Qurrent via e-mail. Doet Qurrent niet je moet bij Liander zijn.
Op website van Liander:
Enkel- of dubbeltarief
Dit regelt u bij uw energieleverancier.

Ehhh hoe kom ik nu aan een dubbeltarief???????????

Graag oplossing.
Zie ook :
https://www.liander.nl/consument/meters/enkel-dubbeltarief
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 23 december 2016, 16:20

Hoi Henk-Jan en de rest,

Sorry voor het verlate antwoord, ik had deze vraag over het hoofd gezien.

Wat ZR40 zegt klopt:

Als je een meter hebt met 2 telwerken, die is geschikt voor dubbel en enkeltarief, dan kan Qurrent het afrekentarief voor je aanpassen.
In jouw geval, je hebt een meter met 1 telwerk. Deze is alleen geschikt voor enkeltarief. Qurrent kan dan niks voor je betekenen.

Je netbeheerder, de eigenaar van je meter, kan een nieuwe meter voor je plaatsen met 2 telwerken. Dit zal dan inderdaad een nieuwe slimme meter worden.

Iedereen in Nederland staat op en wachtlijst om een gratis slimme meter te krijgen, wil je het plaatsen van deze meter vervroegen dan moet je er voor betalen.

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi Henk-Jan en de rest,

Sorry voor het verlate antwoord, ik had deze vraag over het hoofd gezien.

Wat ZR40 zegt klopt:

Als je een meter hebt met 2 telwerken, die is geschikt voor dubbel en enkeltarief, dan kan Qurrent het afrekentarief voor je aanpassen.
In jouw geval, je hebt een meter met 1 telwerk. Deze is alleen geschikt voor enkeltarief. Qurrent kan dan niks voor je betekenen.

Je netbeheerder, de eigenaar van je meter, kan een nieuwe meter voor je plaatsen met 2 telwerken. Dit zal dan inderdaad een nieuwe slimme meter worden.

Iedereen in Nederland staat op en wachtlijst om een gratis slimme meter te krijgen, wil je het plaatsen van deze meter vervroegen dan moet je er voor betalen.

Groetjes, Tanja
Badge +5
[quote=Henk-Jan van Dijk]Ik mail en vraag: Mag ik ook een dubbelmeter?
Antwoord van Justine van Qurrent via e-mail. Doet Qurrent niet je moet bij Liander zijn.
Op website van Liander:
Enkel- of dubbeltarief
Dit regelt u bij uw energieleverancier.

Ehhh hoe kom ik nu aan een dubbeltarief???????????

==========================

Heb je het nu over een dubbelmeter (slimme meter)
of
Heb je het nu over een tarief, volgens mij haal je twee dingen door elkaar.

Een slimme meter vraag je bij je Enexis (in mijn geval)
Extra kosten omdat ik niet kon wachten 72,-

Een enkel of dubbeltarief regel je met je energieleverancier. (o.a Qurrent)
Misschien even wat vragen om het duidelijker te krijgen.

Wil je een dubbele meter terwijl je een enkele hebt. (dus het kastje?) Of heb je een dubbele meter, maar een contract voor enkele meting en wil je dubbele meting? Dus puur en alleen je contract veranderen, maar is je meter al geschikt.
Winenergie heeft niks te maken met een enkel of dubbel contract, bedenk daarbij dat winddelen niet hetzelfde werken als zonnepannelen. Winddelen staan (bijna) helemaal los van je verbruik, de verrekening gaat totaal los van je verbruik.
Oke dan lijkt het mij dat een medewerker maar eens moet gaan antwoorden. Want Liander zegt: NIET ZELF AANVRAGEN, altijd via Qurrent.
Ik heb trouwens eens vergeleken: 7000 kwh delen door 2 is 3500 is gelijkwaardige en door extra kosten is het bij Qurrent niet goedkoper.
Dus ik ga nu even berekenen met windenergie.
Badge +6
Ik bedoel dat als je nu een nieuwe meter aanvraagt, dan wordt dat altijd een slimme meter met dubbel telwerk. Dat is het enige type meter dat nu nog geplaast wordt. Je kan wel verzoeken om de communicatiemodule uit te schakelen.

Heeft je huidige meter één telwerk? Dan is het onmogelijk om zonder metervervanging dubbeltarief te nemen. En metervervanging moet je zelf aanvragen en daar zijn kosten aan verbonden, omdat je huidige meter nog prima werkt.

Of Qurrent dit voor jou zonder kosten kan aanvragen weet ik niet. Ik ben zelf geen medewerker, maar gewoon klant.

Ik zeg alleen hoe het feitelijk zit, de keuze moet je echt zelf maken. En zie ook mijn advies om het niet te doen, dat is goedkoper in de situatie zoals je die hebt omschreven.

Ik heb deze gewoon gratis gekregen, net als mijn slimme gasmeter en op verzoek (ik had wel net zonnepanelen genomen)
Dit is een andere situatie: de oude meter was waarschijnlijk niet geschikt voor teruglevering. Metervervanging is dan noodzakelijk, en omdat het noodzakelijk is, gratis.
Volgens Liander is de aanvraag vanuit klant via Lander met kosten, want ik vraag dan een slimme meter aan die ik niet wil. maar als ik vanuit Qurrent aanvraag dan krijg ik in principe ook de slimme meter omdat ik dubbeltarief aanvraag. Dubbeltarief vraag je volgens Liander altijd via de energie leverancier Qurrent dus aan omdat hier ook een contract aanpassing van enkel naar dubbel.

Even voor de goede orde.

Ik heb een x aantal jaar geleden het dubbeltarief ook bij de NUON aangevraagd (en dus niet bij Liander) en toen regelde de NUON het ook.

Hierbij mijn vraag nog 1 keer en anders zal ik mij toch over Qurrent moeten gaan beraden.

Kunnen jullie nu wel of niet een dubbeltarief aansluiting aanvragen?
Wel raar dat Liander zegt dat je dit bij de energieleverancier moet melden dat ik een dubbelmeter wil en waarom zou ik dan een slimme meter willen? Dat is de vraag niet, volgens de wet hoeft dat ook niet. Ik wil aanpassing van enkel naar dubbel zoals ik ook in mijn vorige huis had. Extra kosten ga ik niet betalen, want het is mijn goed recht toch om enkel of dubbel te kiezen? Sorry maar ik merk dat ik hier niet verder kom en dat is erg jammer. Ik ga nu Liander bellen en vragen hoe het nog een keer zit.
Badge +2
Ik heb deze gewoon gratis gekregen, net als mijn slimme gasmeter en op verzoek (ik had wel net zonnepanelen genomen)
Badge +6
Ze hebben allebei gelijk! De keuze tussen enkel- en dubbeltarief maak je bij de energieleverancier, maar als je meter maar één telwerk heeft, dan kan deze alleen voor enkeltarief gebruikt worden. Als je dubbeltarief wil gebruiken, dan moet je zelf een nieuwe meter aanvragen bij je netbeheerder. Dat wordt dan een slimme meter. Aan een meterwissel op eigen verzoek zijn wel kosten verbonden, namelijk € 72,60.

Je kan ook wachten op de geplande gratis uitrol van de slimme meter. Wanneer dit gebeurt kan je opvragen bij de netbeheerder. Dit gebeurt gefaseerd, en uiterlijk in 2020 zou de slimme meter bij iedereen aangeboden moeten zijn. Voor Liander kan je de huidige planning hier vinden: https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/planning

Als je het mij vraagt, ik zou voorlopig gewoon van enkeltarief gebruik blijven maken en wachten tot de slimme meter gratis wordt aangeboden, ook al duurt dat misschien een paar jaar. Dit omdat de kosten van een meterwissel op eigen verzoek veel groter zijn dan de potentiële besparing van dubbeltarief.

Reageer