Beantwoord

Hoe kom ik aan een hoog gasverbruik tijdens de vakantie?

• 21 december 2017
  • 5 reacties
  • 792 keer bekeken

Beste,

Deze maand zijn wij een weekje op vakantie geweest en bij thuiskomst bleek dat wij in deze week 87 m3 gas verbruikt hadden! Het was precies die week dat het in Nederland ook koud was en er sneeuw lag, maar dit verbruik lijkt mij toch wel erg hoog.

Onze woning is een tussenwoning uit 1973 met een woonoppervlakte van 155 m2 en een inhoud van ca 500 m3. Wij wonen hier nu 4 jaar en omdat we in het begin enorm geschrokken waren van het gasverbruik, hebben wij al de nodige maatregelen genomen. We zijn begonnen met isolatie in de kruipruimte en hebben eind vorig jaar bij een verbouwing van de zolder gelijk het dak goed geïsoleerd en geïnvesteerd in een nieuwe cv ketel met daaraan gekoppeld een Techneco warmtepomp. Begin dit jaar hebben we ook de spouwmuren laten isoleren, dus voor mijn gevoel moet dit toch aanzienlijk gaan schelen in ons verbruik. Onze woning had al dubbelglas, het enige dat we nog niet gedaan hebben is het aanpakken van de gang (pui met veel glas en een voordeur die niet goed isoleert) inclusief het toilet, deze ruimte is altijd wel koud.

in de week dat wij weg zijn geweest hebben alleen de radiotoren in de huiskamer, de badkamer en in de gang (deels) opengestaan. Is het dan normaal dat wij, ondanks alle maatregelen die we al getroffen hebben, op zo'n hoog gasverbruik uitkomen?

En wat zouden wij dan verder nog kunnen doen om te besparen op ons verbruik? de nieuwe ketel met warmtpomp en de spouwmuurisolatie hebben we nog geen jaar, dus ik weet nog niet precies hoeveel gas we in een jaar verbruiken. Maar als ik het doorreken en rekening houdt met de komende koude maanden, dan schat ik in dat wij over een heel jaar uitkomen op een verbruik van 1.500 m3 en dit valt mij eigenlijk nog wel tegen. Iemand een idee wat 'normaal' is voor een huis zoals wij hebben en een huishouden van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen?

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 15 januari 2018, 01:19

Hoi Anneke,

Er valt vaak nog te winnen door je verwarming anders te regelen. Je hebt het wel over radiatoren die (gedeeltelijk) aan stonden, maar niet over een thermostaat. Een centrale thermostaat kun je gerust op 10 of 12 graden zetten als je een week weg bent. In andere ruimten helpen thermostaatkranen, vooral met maximum-aanslag, goed tegen verspilling én tegen bevriezing.

Het was die week wel de koudste tot nu toe. Ik verstookte toen ook 6% van mijn jaarverbruik ondanks dat mijn thermostaat de helft van de tijd op 15 graden stond en de andere helft op 17, hooguit 18.

Ik denk dat je inderdaad het meeste wint met een betere isolatie van de gang. Dan kun je daar zonder verlies de temperatuur verhogen waardoor ook het comfort in de rest van het huis toeneemt door minder tocht. Of het een geluk was dat er al dubbel glas in je huis zat, weet ik niet. Modern HR++ glas isoleert toch een stuk beter en met een 70'er jaren huis met veel glas scheelt dat behoorlijk in comfort en gasgebruik. Van mijn twee van marktplaats afkomstige keukendeuren is er één beslagen. Die met dubbel glas uit 1980.

Succes en groet, Frans
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi J.P.M. Pels,

Wat goed dat je al deze maatregelen al hebt genomen om energie te besparen. Zou je me kunnen vertellen om welke week het precies gaat? En heb je het verbruik afgelezen via Mijn Energie? 87m3 is inderdaad een hoog verbruik, helemaal met alle maatregelen die zijn genomen. Voor een tussenwoning is het verbruik gemiddeld zo'n 1400 m3 uitgaand van 2 personen. 1500m3 zou dan in deze samenstelling onder het gemiddelde liggen.

Groet,

Jeroen
Beset Jeroen,

Dank voor je reactie. We gingen op vrijdag 8 december weg in de loop van de ochtend en kwamen op vrijdag 15 december in de loop van de middag weer terug. Ik had het verbruik inderdaad afgelezen vanuit de app van mijn energie.

Groeten,
Anneke
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Anneke,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van 87 m3 gas in een periode dat je op vakantie bent geweest. Dit is echter wel een koude week geweest en zoals je al aangaf heb je wel wat radiatoren open gestaan. Nu heb je je huis beter geïsoleerd, dus dit zou wel invloed moeten hebben. Maar als het bijvoorbeeld -1 graden is buiten en jouw verwarming staat aan op 15 graden. Gaat jouw verwarming ook werken. Simpelweg omdat het zo koud is buiten.

Toch zou ik graag wel even met je willen controleren of de gegevens van de Qbox op Mijn Energie overeen komen met de meterstanden. Kan je mij jouw huidige meterstand sturen? (mag ook in een privébericht als je dit prettiger vind)

Groet,
Tessa
Hoi Tessa,

Ik geloof eerlijk gezegd wel dat de meterstanden kloppen. Ik kan het eventueel zelf ook nog wel even nakijken. Maar wat ik wel lastig vind is dat het gasverbruik in mijn ogen nog wel erg hoog is ondanks alle maatregelen die we al hebben genomen. We doen erg ons best om ons gasverbruik te verlagen en ik vind het effect daarvan toch minder dan verwacht.

En dan ben ik ook op zoek naar andere dingen die we zouden kunnen doen, of moeten we ons erbij neerleggen dat het niet minder gaat worden dan wat het nu is?

Groeten,
Anneke
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Anneke,

Er valt vaak nog te winnen door je verwarming anders te regelen. Je hebt het wel over radiatoren die (gedeeltelijk) aan stonden, maar niet over een thermostaat. Een centrale thermostaat kun je gerust op 10 of 12 graden zetten als je een week weg bent. In andere ruimten helpen thermostaatkranen, vooral met maximum-aanslag, goed tegen verspilling én tegen bevriezing.

Het was die week wel de koudste tot nu toe. Ik verstookte toen ook 6% van mijn jaarverbruik ondanks dat mijn thermostaat de helft van de tijd op 15 graden stond en de andere helft op 17, hooguit 18.

Ik denk dat je inderdaad het meeste wint met een betere isolatie van de gang. Dan kun je daar zonder verlies de temperatuur verhogen waardoor ook het comfort in de rest van het huis toeneemt door minder tocht. Of het een geluk was dat er al dubbel glas in je huis zat, weet ik niet. Modern HR++ glas isoleert toch een stuk beter en met een 70'er jaren huis met veel glas scheelt dat behoorlijk in comfort en gasgebruik. Van mijn twee van marktplaats afkomstige keukendeuren is er één beslagen. Die met dubbel glas uit 1980.

Succes en groet, Frans

Reageer