Hoe zit het met stadsverwarming bij jou? Duur? Manieren van besparen?

• 29 maart 2018
  • 11 reacties
  • 2915 keer bekeken

Hoi, ik heb een vraag over stadsverwarming in jouw regio en hoe je ermee omgaat in jouw huishouden.

Vanaf het begin: op 7 december 2017 ben ik gaan samen wonen in Zaandam. We hebben in de woning stadsverwarming. De woning heeft energielabel A. Vaanster is het bedrijf dat zorgt voor de stadsverwarming. Het termijnbedrag was ingesteld op €122,22 door Vaanster zelf. We schrokken ons kapot. Ik woonde namelijk eerst thuis in een net iets grotere woning met energielabel B. Daar was het termijnbedrag voor stroom en gas €85,-.
Dit vonden we al erg vreemd, voor ons werd het dus €122,22 + €32,- = €154,22 voor stroom en warmte (en warmwater verbruik).

Vaanster maakt ieder jaar in maart de jaarafrekening. Zo zag de afrekening eruit:

Het is erg moeilijk te lezen maar dit is er aan de hand. Omdat we in december de woning kregen hebben we geen voorschot betaald voor december en januari. De maand december wordt verrekend met deze jaarafrekening en die van januari wordt verspreid over het jaar heen. Hierdoor is het nieuwe termijnbedrag €142,-.

Let even op: de vloerverwarming heeft het tot midden januari niet gedaan! We hadden dus alleen warmte van 1 radiator in de badkamer. Omdat we aan het klussen waren is deze ook nauwelijks gebruikt. We hebben natuurlijk wel warm water gebruikt, maar half januari gingen we er pas wonen en dus ook douchen, afwassen, etc.

Ik wil nog even wat bedragen delen die in het contract staan:

Ik vind dit allemaal schrikbarende bedragen. Neem bijvoorbeeld de ruimtekoeling die ons €36,91 per maand kost. Dit is totaal niet belangrijk en zou je hoog uit in de zomer gebruiken. Echter een monteur heeft aangegeven dat die slechts de temperatuur constant houd, het maakt het huis niet koel.

Wij gebruiken denk ik een stuk minder energie dan de meeste mensen. We zijn echte Qurrent klanten en vinden het milieu super belangrijk. We hebben veel dingen die besparen, bijvoorbeeld waterbesparende douchekoppen.

We hebben ook nog online grafieken betreft ons gebruik. We vinden het erg vreemd dat we zo veel verschillen van de vorige bewoners. We hadden eerder verwacht minder te verbruiken, maar zij hebben ook niet aan de woningbouw kenbaar gemaakt dat de verwarming kapot was.

Mijn vragen:
-Hoeveel betalen jullie?
-Waar bestaan die bedragen uit?
-Kunnen jullie zien waar de energie aan verbruikt wordt? Water of verwarming?
-Om wat voor soort huizen gaat het? Vrijstaand, rijtjes, etc. Onze woning is 110m2 groot.
-Welke gemeente woon je en wie is de leverancier?
-Mogen deze bedragen allemaal zomaar? het maximale tarief voor GJ wat gevraagd mag worden, wordt gevraagd.
-Zijn er manieren die jullie gebruiken om hierop te besparen? Wij denken het maximale te halen uit besparen/comfort.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden 🙂

11 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Zelf heb ik alleen stadsverwarming voor warm tapwater.
Afgelopen periode maart 2017/2018 totaal gebruik van 4,64 Gj

Prijs per Gj € 22,407407
tapwaterunit € 91,02 p/j
vastrecht € 366,98 p/j

Goedkoop NEE, ombouwen naar elektrische tapwaterunit is niet duur maar het verzwaren van de hoofdzekering, althans het vastrecht Netbeheerder, wel. Besparing € 0,00
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Marlon,

Het vastrecht dat je betaalt voor het genot van een voorziening voor warmte en warm tapwater wordt verondersteld niet hoger te zijn dan de vaste jaarlijkse kosten voor een gasaansluiting, een combiketel, een verdeler voor de vloerverwarming en het regulier en incidenteel onderhoud dat huurders via de servicekosten of eigenaren aan rente en afschrijving en onderhoudscontracten kwijt zijn. De maximale tarieven - die de meeste commerciële ontzorgers hanteren - worden door de ACM vastgesteld:

https://www.consuwijzer.nl/energie/warmte/de-warmtewet-en-warmtetarieven

Alleen bij koeling zijn de tarieven vrij, dus daar zit voor Vaanster en consorten de winst. De koeling maakt deel uit van het verwarmingssysteem. 's Zomers wordt het gebouw gekoeld en met de daardoor beschikbare warmte wordt de ondergrond, waar in de winter warmte aan onttrokken is, weer opgewarmd zodat de warmtepomp in de komende winter een hoger rendement heeft. Dat opwarmen moet toch gebeuren, of je koeling vraagt of niet. Waarschijnlijk kun je het niet eens uitzetten. Bij verhuur en verkoop wordt die koeling als pré geadverteerd. Je spaart een airco uit en wie wil dit nu niet. Maar je betaalt er wel voor. En de keus die je hebt, is ergens anders wonen.

Hieronder uit mijn hoofd wat je allemaal uitspaart per jaar:

Gas, vastrecht netbeheerder € 159
Gas, abonnement Q 76
Ketel en verdeler afschrijving 120
Onderhoudscontract 120
---------

Totaal € 475

Dat is € 10 meer dan jij betaalt exclusief "koeling".

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Marlon,

Dat was dus het vastrecht. Je laat vervolgens een grafiek zien van je verbruik na 1 januari, dus na de inschakeling van je vloerverwarming en je vraagt je af of daar op te bezuinigen valt. Dat verbruik van 3500kWh per maand, overeenkomend met 350m3 aardgas, is schandalig hoog voor een energielabel A woning van 110m2. Vloerverwarming is nu juist bedoeld om een comfortabele omgeving te creëren voor mens en kat met lage temperatuurverwarming voor een hoog rendement van warmtepompen en geringe temperatuurverschillen voor weinig tocht. Als het je lukt te wennen aan een omgevingstemperatuur van 18 graden in de winter en een vloertemperatuur van 21 graden, dan kun je vast een boel besparen. Vloerverwarming is meestal uitgerust met zoneverdeling. In slaapkamer of logeerkamer is een temperatuur van 15 graden meer dan genoeg. Dekbedden zijn er niet voor niks. Mocht je de logeerkamer tot babykamer ombouwen, dan kun je simpel daar de doorstroming van de vloerverwarming verhogen. Ook zonder er een couveuse van te maken.

Groet, Frans
Hoi heren,

Bedankt voor jullie antwoord. Veel om over na te denken.

Ik vind het belangrijk om een goede balans te hebben tussen kosten en comfort. Ik ga dus niet in de kou zitten. Ons is uitgelegd dat we niet aan de thermostaat moeten zitten om het beste rendement te halen. We hebben deze in het verleden op ongeveer 20 graden gezet. Nu staat hij al iets lager.
Veel lager kan ik hem niet zetten vind ik. Je voelt en voelde al bijna nooit dat de vloerverwarming aanstaat.
Gasten klagen zo nu en dan al dat ze het koud vinden in ons huis.
Met 15 graden in de slaapkamer en met het dikste dekbed kan ik echt niet slapen. Als het in de zomer 25 graden is in de slaapkamer dan val ik beter in slaap dan als het 18 graden is in de slaapkamer.
Als we het koud hebben doen we ook altijd een ventilatierooster boven het raam dicht en doen deze pas weer open als we bijvoorbeeld weggaan, gaan slapen of de temperatuur weer lekker is.

Ik kan me niet voorstellen dat het systeem zo ontworpen is dat je eigenlijk in de kou moet zitten om goed te besparen.

gr. Marlon
Hoi allemaal,

Even een korte update. Er is een onderzoek gedaan door het bedrijf Locas wat aangevraagd is via Vaanster. Locas heeft de meter gecontroleerd. Deze werkt naar behoren. Echter gaat het intern niet goed met de verwarming. Het warme water kan niet goed door de woning stromen. Daardoor maakt het met een hoge snelheid een 'klein' rondje. Dit kan er toe leiden dat het verbruik te hoog wordt gemeten.

Dit moet nog verder worden onderzocht. Ik wacht nog op de woningbouw.
Reputatie 4
Badge +12
Als het water met hoge snelheid een klein rondje door het huis maakt, dan is de retourtemperatuur vrijwel gelijk aan de aanvoertemperatuur en meet de verbruiksmeter dus nauwelijks verbruik.

Groet, Frans
Ik ben het helemaal met je eens Frans. Echter is dit wat de monteur zei. Ik wacht nog op de woningbouw, hopelijk schieten zij op zodat er onderzoek gedaan kan worden.
Hoi Marlon, ben je inmiddels al wat verder? Weet je al meer?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @MarlonBerlijn ik ben ook benieuwd, weet je al meer? 🙂
Hoi,

Bedankt voor jullie interesse. Vaanster berekend ieder jaar op hetzelfde moment de jaarnota en dat staat niet gelijk aan mijn contractperiode.
In maart/april komt de jaarnota. Dan heb ik meer informatie.

Daar komt ook nog bovenop dat ze nu al een paar maanden bezig zijn met het onderhoud van mijnvaanster.nl. Dus ik kan mijn verbruik niet meer inzien.

Wanneer ik mijn jaarnota heb zal ik deze delen met jullie delen.

@Paddospacer ben je ook aangesloten bij Vaanster of heb je ergens anders stadsverwarming? Heb jij ook twijfels over het verbruik?

Gr. Marlon
De nieuwe jaarnota is eindelijk binnen. Ik dacht dat het niet erger kon worden, maar dat is het wel geworden. €219,12 moeten we bijbetalen.

De beginstand van 1-1-2018 is 273,44. Dat vind ik een raar getal.
Hieronder zie je een stukje van de jaarnota van 2017.

Let op, ik woonde pas sinds 7 december in de woning.
Hier zie je dat de stand op 31-12-2017 75953 is. Dat is wel een hele andere stand.

De website van mijnvaaster werkt trouwens ook nog niet.

Hoe wel ik €219,12 moet bijbetalen is het termijnbedrag verhoogd naar €146,13. Dit was €142,01.
Lijkt me ook niet een logische verhoging.

Eerder onderzoek vorig jaar wees uit dat er niets mis is met de afleverset. Echter hebben we begin dit jaar een nieuwe ontvangen omdat er veel problemen waren met de oude.

Gr. Marlon

Reageer