Beantwoord

Hoeveel gas kan je besparen als je elektrisch gaat koken?

• 30 november 2016
  • 5 reacties
  • 15983 keer bekeken

Badge +1
  • Q-expert
  • 29 reacties
Is er een betrouwbare vuistregel om in te schatten hoeveel m3 gas je bespaart per jaar als je electrisch gaat koken?
Uitgangspunt: Gemiddeld genomen 5 dagen per week volledig gebruik van 4 pitten maaltijd voor 4 personen.

Dan weet ik hoeveel ik moet bijleggen voor de aanschaf van die kookplaat.....:8
icon

Beste antwoord door Energiepionier 2 december 2016, 11:21

Vuistregel is tussen de 30 en 50 m3 gas. Je noemt het dan ook wel kookgas, maar dat is in feite natuurlijk gewoon hetzelfe gas.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +6
Dat ligt natuurlijk helemaal aan het soort gerechten dat bereid wordt. Het beste kan je dit natuurlijk zelf meten: vergelijk de gasmeterstand voor en na het koken van een voor jou representatieve maaltijd.

Ik kook met inductie en voor één persoon. Met één kookzone actief voor een half uur op stand 5 (maximum is 10) en de magnetron voor 6 minuten verbruik ik circa 1 kWh. Dit is grofweg geschat, morgen maak ik een nauwkeurige meting.
Badge +5
Kijk in de maanden waar in je niet stookt naar de grafiek. (niet helemaal waar want je staat ook nog onder de douche)
Maar je kunt een dag zonder de douche dat is niet zo erg en dan weet je het precies. :)
Of kijk alleen maar 's avonds na het eten op de grafiek.
Mogelijkheden genoeg...

Stoken is veruit het duurste, ik dacht iets in de trend van 12 liter gas per minuut.
Ik heb weleens gelezen dat de besparing op je gasrekening door over te schakelen naar elektrisch koken gemiddeld een 5% bedraagd. Heb nog even voor je gezocht, maar kon de website niet zo gauw meer vinden.
Badge +3
Vuistregel is tussen de 30 en 50 m3 gas. Je noemt het dan ook wel kookgas, maar dat is in feite natuurlijk gewoon hetzelfe gas.
Reputatie 5
Badge +14
De waarde van 1 kWh elektriciteit is overal gelijk maar voor gas gaat dit niet op gas heeft een calorische waarde ( hoeveelheid warmte p/m3) die niet overal gelijk is.. Als je in Groningen 1 liter water opzet kookt dit vrij snel maar doe je het zelfde in Breda zal je merken dat het beduidend langer duurt voordat het water kookt. Ergo afhankelijk waar je woont is er mogelijk winst te halen als je omschakelt naar elektrisch koken.
Aanschaf van een inductie kookplaat is over het algemeen iets duurder dan andere elektrische kookplaten maar in gebruik zal je merken dat je met inductie sneller klaar bent met koken. Of het goedkoper is dan overige kookapparatuur heb ik nooit gelet ondanks dat ik al weer 18 jaar met inductie werk. Nooit op gelet dus.

Reageer