Beantwoord

Inductiekookplaat bij een 1x25A aansluitwaarde

• 19 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 651 keer bekeken

• Q-starter
  • 4 reacties
Mijn huis heeft een aansluiting van 1x25A, 230V, dus een maximaal vermogen van 5,75 kW. Het is een huurhuis, dus ik kan de aansluitwaarde niet even simpel laten verzwaren.

Ik kook op gas, maar wil naar inductie. Ik heb een 4-pits inductieplaat gezien met een 1-fase Schuko-/Gardy geaarde 2-polige stekker.
Aansluitwaarde 3680 Watt, max. vermogen pitten: 1x 2 kW, 2x 1,4 kW en 1x 2,3 kW.

Het apparaat schakelt automatisch pitten in een lagere stand als er teveel vermogen tegelijk wordt gevraagd, en schakelt uit bij extreme belasting.

Het is zeker niet de meest ideale situatie, maar volgens mij moet het wel kunnen. Beetje opletten tijdens het koken met andere elekrische apparaten moet lukken.

Zijn er hier toevallig mensen met verstand van zaken die mij argumenten kunnen geven waarom het toch géén goed idee is, of liever nog die me kunnen vertellen dat het inderdaad wel kan?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 20 oktober 2018, 03:26

Ik denk ook dat het moet kunnen. Gewone kleinverbruikers in huis als TV, lampen, computer, koelkast zitten bij elkaar ver onder de 1 kilowatt. Je moet alleen uitkijken met magnetron, wasmachine, vaatwasser en zware hobby-machines als cirkelzagen en stofzuigers van de soort "hoe meer power hoe beter". Met een aansluitwaarde van 3680 W is die kookplaat natuurlijk de grootste gebruiker. Als hij aan staat natuurlijk en gelukkig is dat zelden. Als dan een magnetron en/of wasmachine aan gaat, heb je kans dat de 25A hoofdzekering uit gaat. Er is iets voor te zeggen om die grootverbruikers op dezelfde 16A groep te zetten om te voorkomen dat de hoofdzekering uit gaat. Dan gaat dus de groepszekering uit, en hopelijk is dat een automaat. Sinds de uitvinding van de wasdroger zijn er speciale verdelers om die samen met de wasmachine op één groep aan te sluiten. Die lijken me ook geschikt voor inductiekookplaat en magnetron. Sluit in ieder geval niet al je lampen aan op een groep waar ook die grootverbruikers zitten. Het wordt alweer vroeg donker en je wilt niet in het donker zitten als het avondeten op staat.

In de meeste huizen is het voor de netbeheerder geen groot probleem de hoofdzekering te vervangen door 35A. Overleg met de netbeheerder en je huisbaas.

Succes en Groet, Frans
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Ik denk ook dat het moet kunnen. Gewone kleinverbruikers in huis als TV, lampen, computer, koelkast zitten bij elkaar ver onder de 1 kilowatt. Je moet alleen uitkijken met magnetron, wasmachine, vaatwasser en zware hobby-machines als cirkelzagen en stofzuigers van de soort "hoe meer power hoe beter". Met een aansluitwaarde van 3680 W is die kookplaat natuurlijk de grootste gebruiker. Als hij aan staat natuurlijk en gelukkig is dat zelden. Als dan een magnetron en/of wasmachine aan gaat, heb je kans dat de 25A hoofdzekering uit gaat. Er is iets voor te zeggen om die grootverbruikers op dezelfde 16A groep te zetten om te voorkomen dat de hoofdzekering uit gaat. Dan gaat dus de groepszekering uit, en hopelijk is dat een automaat. Sinds de uitvinding van de wasdroger zijn er speciale verdelers om die samen met de wasmachine op één groep aan te sluiten. Die lijken me ook geschikt voor inductiekookplaat en magnetron. Sluit in ieder geval niet al je lampen aan op een groep waar ook die grootverbruikers zitten. Het wordt alweer vroeg donker en je wilt niet in het donker zitten als het avondeten op staat.

In de meeste huizen is het voor de netbeheerder geen groot probleem de hoofdzekering te vervangen door 35A. Overleg met de netbeheerder en je huisbaas.

Succes en Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Er zijn tegenwoordig ook inductiekookplaten voor die op 1 groep aangesloten kunnen worden maar hier zit wel een nadeel aan. Bij gebruik van meerdere kookzone's werken deze op halve kracht, wat dus een langere bereidingstijd inhoud.
Een standaard inductiekookplaat zit bij gebruik van 4 kookzone's al gauw op een 4500 tot 5000 Watt en met een booster kom je al gauw tot een 6 kW of hoger.
Reputatie 3
Badge +6
Nog een mogelijkheid misschien AO ,......

Wij zijn (en nu even wat sluikreclame) in het bezit van "A.M.C. "pannen waarmee je al het eten moet bereiden onder de kooktemperatuur.
Absoluut veel lekkerder, en zeker veel gezonder omdat je de vitaminen niet uit het eten kookt wat bij de normale kookwijze wel gebeurd.
Nu is het zo dat wanneer wij het eten klaar maken , de stand van onze inductie vaak op +/- 3 a 4 staat omdat dan de temperatuur op ongeveer 90 gr. celsius blijft, dit scheelt enorm veel stroom, ik durf te stellen dat bij een "normale "manier van koken 3x zoveel stroom gebruikt word , terwijl het ook nog zo is dat er veel gerechten samen in 1 pan kunnen worden klaargemaakt.
v.b. Wanneer ik op een "traditionele "manier een paar runderlapjes gaar wil hebben, staat dat toch zomaar 3 uur op te pruttelen, als ik het zelfde resultaat wil met deze (AMC) pan (hoge druk pan) heb ik in +/- 22 min het vlees zo gaar dat ik het met de zijkant van m'n vork klein maak op bord !!!
En dat zonder ook maar 1 druppel boter of vloeibare rommel, kaal in de pan, super gezond !
Let wel, DIT IS GEEN RECLAME VOOR AMC, MAAR SCHEELT GEWOON HEEL VEEL IN DE PORTOMONEE.
Misschien dat u op deze wijze toch de inductieplaat kunt installeren.
Groet Harry
Reputatie 4
Badge +12
Harry,

Op hoe lagere temperatuur je eten bereidt, hoe langer het duurt. En op hoe hogere temperatuur, hoe eerder klaar. Dat is het idee van de snelkookpan. Hoeveel energie het kost is voornamelijk afhankelijk van de hoeveelheid stoom die je verliest. Bij een snelkookpan ontsnapt de stoom door het kleine gaatje van de drukregelaar en bij een gewone pan overal langs de rand van de deksel. Zonder deksel ontsnapt natuurlijk de meeste stoom en de meeste energie. Hoe je ook kookt, je moet altijd de energie zoveel mogelijk terugdraaien als de kook- of bereidingstemperatuur is bereikt.

Het is inderdaad geen reclame voor AMC. De manier die AMC gebruikt om reclame te maken is typisch bedoeld om "gelovigen" in "gezond" aan te trekken. Dat is ze bij jou goed gelukt.

Koken met inductie is gezonder dan koken op gas. Inductie op groene stroom is gezonder dan inductie op fossiele stroom. En koken met een snelkookpan is gezonder dan koken in een open pan op 90 graden. Gezonder voor milieu en klimaat en daarmee gezonder voor ons.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +6
Ha die Frans, het klinkt wel een beetje synisch hoor, "dat is bij jou goed gelukt", maar ik heb hier in huis ook een demonstratie gehad van een AMC mannetje, en het is inderdaad waar dat het zelfde eten stukken beter smaakt met die "veel te dure "pannen.
Ik kan ondanks de veel te mooie woorden van zo'n verkoper heel goed met de voetjes op de grond blijven en zelf beslissen of ik iets de moeite waard vind of niet.

Maar het gaat om de bereidingstijd wanneer we kijken naar het stroomverbruik en dan weet ik zeker dat je met veel minder stroom het eten kunt bereiden.
Dat het daarnaast ook nog veel lekkerder en gezonder is, gaat even buiten deze rubriek om, maar is wel mooi meegenomen !!
Ik weet ook niet of ik iemand zou aanraden deze pannen aan te schaffen hoor, veel te duur eigenlijk, maar wij hadden toen de centjes er voor liggen en vonden een investering in gezondheid zeker geen weggegooid geld.

Groet Harry
@FransvanWoerkom

Ik zag in “mijn verbruik” al dat ik dagelijks niet veel verbruik. En tijdens het eten koken ga ik nooit met een cirkelzaag of een stofzuiger aan de gang😊 Magnetron en vaatwasser gebruik ik niet, en wasmachine hoeft ook niet tijdens het koken.

Er zijn hier in huis 3 groepen, waarvan slechts 1 groep geaard is, en die gaat naar de keuken. (Ik zou overigens ook graag nog minstens één andere groep geaard willen hebben, voor tv, audio en computerapparatuur, maar dat is een ander verhaal)

Verlichting zit ook in de keuken op een andere groep, maar ik heb een ledslang in de keuken getrokken vanaf een geaarde stopcontact daar – dus zolang een inductieplaat stroom krijgt zijn er daar licht, koelkast, HR-ketel oven en waterkoker.

Of ik de hoofdzekering kan laten vervangen door 35A weet ik niet, de netbeheerder levert geen 1x35A meer, of ze 1x25 willen omzetten naar 1x35A weet ik niet. Ik weet ook niet of het simpel een vervanging van kast met zekering is, of dat dan de hele bekabeling in huis en/of inkomend dikker zou moeten worden.

Maar het is zeker een goed idee om netbeheerder en woningcorporatie te vragen of ze dit kunnen en willen doen.
Bedamkt voor je reactie 😊
@JohnKemmer

Ik heb inderdaad naar inductieplaten voor 1 fase gekeken. Er zijn er twee (4-pits) waarvan ik voor één een duidelijke voorkeur heb., en die zal nooit aan de 4500 of hoger komen. Hij beprekt het verbruik automatisch tot 3680W, en vermindert dan dus de kracht van bepaaled pitten zoals je zegt. De gemiddelde standaard waarden die je noemt gelden voor de 3-fase- platen – die ik haals toch niet kan gebruiken…

Met mijn manier van koken (alles vers, en voornamelijk een veel vermogen tijdens aanbraden/aanbakken in het begin, en daarna moet de warmte getemperd worden. Ik zal meestal 2 of 3 pitten tegelijk gebruiken, als ik er 4 nodig heb dan is de vierde voor het warmhouden van een saus die ik eerder al met meer vermogen gemaakt heb.
Ik zal in de praktijk moeten uitvinden hoe ik het best kan koken met de beperkingen waar je het over hebt, maar ik denk dat het gaat lukken.

Bedankt voor je reactie😊
@H.J.Ploeg

Ik ben er niet van overtuigd dat de smaak van stoofvlees als het onder druk sneller mals wordt gelijk is. De goede smaak die ik wil komt juist voort uit de vele tijd die het vlees krijgt om de smaken van het smeltende bindweefsel in de “draadjes te laten trekken. Idem met het maken van curries met verse kruiden en specerijen, de tijd waarop deze ingredienten op elkaar inwerken bepaalt smaak voor een heel groot deel. Groenten die niet rauw blijven kook ik meestal niet, maar ik smoor ze om een betere smaak te krijgen.

Omdat ik alleen vers bereid biologisch eten maak, met heel veel afwisseling kan ik wat betreft gezond koken geen winst maken met bepaalde pannen.

Toch heb je me wél aan het denken gezet.
Voor dingen als aardappels koken is natuurlijk wel een tijd een hoge temperatuur nodig, en misschien loont het de moeite om voor dit soort dingen de kooktijd te bekorten, en dus een tweede hoog vermogen na de eerste (aanbraden) te kunnen gebruiken en toch alles tegelijkertijd klaar hebben. Ik zou eens bij mezelf moeten nagaan hoe vaak ik inderdaad dingen klaarmaak die een lange tijd temperatuur van minstens 100 graden nodig hebben.

Bedankt dat je me hierover aan het denken hebt gezet. Wie weet blijkt het toch zinnig om een hogedrukpan toe te voegen aan mijn toch al zeer uitgebreide collectie pannen:)
Reputatie 5
Badge +14
Alvast een smakelijke maaltijd voor straks.

Reageer