News

Is een prepaid energiecontract interessant?

• 19 januari 2018
  • 9 reacties
  • 274 keer bekeken
Is een prepaid energiecontract interessant?
Reputatie 5
Badge +13
Het was afgelopen dagen groot in het nieuws, een nieuwe pilot met een prepaid energiecontract. Het zou de uitkomst moeten zijn voor huishoudens die vooraf willen betalen voor gas en licht.

Nooit meer een betaalachterstand
Grip op je rekening! We zijn het al gewend bij bijvoorbeeld telefonie, maar het lijkt vooral interessant voor mensen die regelmatig een betaalachterstand hebben. Want door prepaid te betalen kan je nooit voor verassingen komen te staan bij een jaarnota en je op die manier in de schulden werken. Maar is het een goed idee om bij die mensen de energietoevoer even uit te schakelen als ze even krap bij kas zitten?

Energie bewust
Het lijkt mij goed voor de bewustwording van energieverbruik, maar ik denk dat daar ook andere prettigere manieren voor zijn.

Wat vind jij van een prepaid betaalsysteem? Is het iets voor jou? Zie jij andere voor- of nadelen eraan?

9 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Ik denk dat dit helemaal niet leidt tot bewustwording. Hooguit de bewustwording van "ze willen alweer twee euro die ik niet heb voor iets waar ze me niks over vertellen." En die hadden ze al. Het is ook niet prettig om voortdurend herinnerd te worden aan je armoede. Bovendien zijn prepaid betalingssystemen duurder, dus moeten leveranciers met elkaar in concurrentie ten koste van de klant die daardoor niet meer op driekwart van de maand, maar op de helft van de maand door z'n budget is. De aandacht die er de laatste jaren bij FTM, de Correspondent en de Monitor is voor de vermogenspositie van mensen met weinig inkomen, lijkt me heel wat beter.
Reputatie 5
Badge +14
Vroeger he was alles leuker. Gasmuntjes en elektramuntjes en als één of beiden op waren werd je naar oom jan of tante mien gestuurd, ergens in de straat, om een muntje te lenen.

Dat zit er nu niet meer in nu moet men gaan vragen of een oom/tante wat centjes kan lenen om de prepaid op te waarderen, is dit niet mogelijk kan men op afstand de meter afsluiten, is wel een stuk goedkoper dan de straat openbreken. De basis om te onderhandelen met de leverancier is hierdoor een stuk minder ze hoeven maar een knop om te draaien.

Staat mij toch ergens iets bij met de introductie van de slimmemeter en de criticasters die dit afsluiten op afstand opperden maar dat was, althans volgens mij, niet mogelijk werd verkondigd. Is dit weer een leugen.
Reputatie 4
Badge +12
John, de ICT maffia bedoelt natuurlijk niet een echte muntmeter. Ze bedoelen dat je naar de lokale supermarkt moet voor een opwaardeercode voor energietegoed. Die moet je dan in een app samen met je EAN code intoetsen. Helaas, weer thuis blijkt je beltegoed op.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +13
Ik kan me inderdaad voorstellen Frans dat daaraan herinnerd worden niet leuk is, maar misschien wel beter dan elke maand incasso brieven ontvangen.

Dan je dat er ook andere 'doelgroepen', soort mensen zijn die zo'n type contract interessant zouden vinden?

Ik weet trouwens niet hoe dat zit met 'op afstand afsluiten', John. In de huidige situatie moet een netbeheerder inderdaad echt langskomen.
Reputatie 4
Badge +12
In de eerste slimme meters zat een schakelaar die op afstand bediend kon worden. De wetgeving maakte dat niet mogelijk en latere meters hadden die schakelaar niet meer. Een muntmeter vereist dus nieuwe meters en nieuwe wetgeving.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +13
Ik heb het nagelezen en bij de prepaid proef krijgen gezinnen in de meterkast een schakelaar van Stedin of Liander gemonteerd, waarmee op afstand door de netbeheerder de stroomtoevoer in- en uitgeschakeld kan worden. Een nieuwe meter is niet nodig.

Wat zou er dan nog aan de wetgeving veranderd moeten worden dan Frans?
Ja, of je bewust wordt wat energie kost nee, want dat weten we al. maar maak prepaid ook aantrekkelijk en kosten van energie hiermee goedkoper. Door Prepaid in te voeren worden er ook veel minder schulden gemaakt / kosten door energie maatschappij. als de mogelijkheid er komt dan moet het mes aan 2 kanten snijden en zeker de prepaid kaarten kosteloos kunnen worden opgewaardeerd. of maak pinnen mogelijk via bank online door vooruit op rekening te storten en/of via deze website te kunnen zien hoeveel je nog aan energie hebt.
Reputatie 4
Badge +12
Nee, het is niet echt wetgeving, maar een Besluit door de regering, gehoord de Tweede Kamer. Op dit moment wordt de slimme bemetering geregeld in het Besluit van 27 oktober 2011 en is meermalen gewijzigd:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030605/2016-07-01

Bij kamerbrief dd 10 maart 2014 heeft de minister de kamer geïnformeerd over de testfase uitrol slimme meters en daarbij op blz 8 en 9 beredeneerd waarom de functionaliteit van onderbreking van energielevering niet meer verplicht zou zijn en dat met netbeheerders is afgesproken dat bij al geïnstalleerde meters die functionaliteit permanent moet worden afgeschakeld.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/03/10/kamerbrief-over-besluit-grootschalige-uitrol-slimme-meters

Maar als de prepaid hardware, de schakelaar, achter de slimme meter zit, in het klantdomein, dan valt die sowieso niet onder het Besluit. Ik vraag me dan wel af wat de bemoeienis van de netbeheerders is; waarschijnlijk alleen het dagelijks uitlezen van de echte slimme meter en het tijdelijk losschroeven van de hoofdzekeringen om veilig de schakelaar te kunnen plaatsen.

Over de dienst van prepaid energie vind ik het volgende: Een persbericht van Stedin met een foto van zo'n schakelaar in de meterkast:

https://www.stedin.net/over-stedin/pers-en-media/persberichten/prepaid-energiedienst-moet-afsluiting-huishoudens-voorkomen

N.B. Netbeheerder Stedin houdt ofwel echte meter en prepaid schakelaar niet uit elkaar, of verwisselt links en rechts. Rechts zit de schakelaar, in feite een oude slimme meter met nog onderbrekingsfunctionaliteit.

De website van de dienstverlener die het experiment in Arnhem en Rotterdam gaat uitvoeren met een plaatje hoe het werkt.

https://prepaidenergyservice.com/

Ik denk dat de bedenkingen van netbeheerders, consumenten, veiligheids- en privacy-deskundigen tegen de onderbrekingsfunctionaliteit van de echte slimme meter ook voor deze schakelaar gelden. Persoonlijk heb ik in december 2016 meegemaakt dat mijn slimme meter na een dorpsbrede stroomuitval beschadigd was geraakt precies in de electronica van de schakelaar waardoor bij mij die dag nog tien keer de stroom uitviel en midden in de nacht een nieuwe meter moest worden geplaatst met natuurlijk een week later de bijbehorende gasmeter en een QBox omdat mijn energiemonitor het niet meer deed.

Leve de vooruitgang.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
In een rapport uit 2014 in opdracht van EZ werden voor- en nadelen van de schakelfunctie van slimme meters op een rij gezet.

Schakelfunctie onder loep

Schakelfunctie onder loep - Nadere verkenning van de maatschappelijke kosten en baten van de schakelmogelijkheid in de slimme meter - DNV KEMA Energy & Sustainability

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/03/10/schakelfunctie-onder-loep

Groet, Frans

Reageer