News

Je kunt nu stemmen - CO2-compenseren 2018

• 19 juli 2018
  • 4 reacties
  • 345 keer bekeken
Je kunt nu stemmen - CO2-compenseren 2018
Reputatie 5
Badge +13
Omdat er in Nederland nog te weinig groen gas wordt opgewekt, leveren wij CO2-gecompenseerd gas. Dit doen we door duurzame projecten te steunen. Elk jaar kiezen onze leden welke duurzame energie- en bosprojecten we gebruiken voor de CO2-compensatie.

Benieuwd hoe CO2-compensatie werkt? Lees hier het topic over de meest gestelde vragen over CO2-compensatie

Hoe kan ik stemmen?
We hebben weer nieuwe projecten klaarstaan om uit te kiezen. Je ontvangt deze week per mail een link om jouw stem uit te brengen.

Wat is jouw favoriet?

Informatie over de projecten:

Bosbescherming in Zimbabwe - Door dit project is bijna 800.000 hectaren aan bos beschermd en profiteert de lokale bevolking van o.a. subsidies voor scholing, opleidingsmogelijkheden en gezond drinkwater. Lees meer

Waterkracht in Vietnam - Stroomtekort, dat kunnen wij ons niet meer voorstellen. In Vietnam wel. Mooi om te zien dat dat hier op een duurzame manier is opgelost. Daarnaast zorgt het project ook voor nieuwe banen, financiering van scholen en nog veel meer. Lees meer

Energie uit restwarmte in China - In de glasfabriek van Yingxi wordt afvalwarmte afgevangen. Door deze warmte uit glasovens te gebruiken wordt duurzame elektriciteit opgewekt. Super innovatief toch! Hiernaast zorgt het project o.a. ook voor banen en opleidingen. Lees meer

Wind in Taiwan - Met maar liefst 62 molens wekken twee windboerderijen in Taiwan flink wat duurzame energie op. Het project bespaart gemiddeld 320.000 ton CO2 per jaar. Daarnaast is er ook al 2.400m2 aan bos geplant. Lees meer

Biogas in Thailand - Dit project vermindert de uitstoot van CO2 en voorkomt ook nog eens lokale luchtvervuiling. Methaan uit het afvalwater van de fabriek wordt gebruikt om duurzame elektriciteit op te wekken. Lees meer

Zon in India - De bevolkingsgroei neemt toe en dus de vraag naar elektriciteit ook. Met dit project wordt schone energie opgewekt, CO2 bespaard en worden er banen gecreëerd. Lees meer

[ UPDATE 15-8-2018| Grote winnaar ]
Vorige maand heb je kunnen stemmen op je favoriete CO2-project. We compenseren namelijk al jouw gas, lekker groen! Bijna 9.000 mensen lieten van zich horen. Bedankt! De projecten die we gaan steunen zijn... Tromgeroffel: Zon in India en Bosbescherming in Zimbabwe.

4 reacties

Beste Qurrent,

Ik vraag me af waarom er geen Westers / Europees alternatief is.
Daarbij zet ik, zelfs na het lezen van de flyer, vraagtekens bij scholingssubsidies in Zimbabwe om bossen te conserveren.
Persoonlijk zou ik zeggen dat bewapende boswachters daarvoor een geschiktere oplossing zijn.
Als een deel van de reden voor het kiezen van projecten buiten Europa met armoede te maken heeft dan zijn er nog altijd genoeg voormalige oostblok landen waar projecten gestart kunnen worden.

Ik kijk dus met genoegen uit naar een 7e keus, die mensen betreft waar ik me meer verbonden mee voel als noord west Europeaan.
Beste Qurrent (en Samuel),

Klimaat is een wereldwijd probleem. Alternatieven in Afrika en Azië zijn vele malen efficiënter dan in Europa. Dus ik ben het wel eens met Qurrent op dit terrein. Op dit moment wordt een ton CO2 in Europa verhandeld voor 17 euro, en een ton CO2 in Afrika en Azië voor 1 (ja, schrik niet 1 euro) tot 6 euro. Je kunt voor hetzelfde geld 3 tot 17 ton CO2 compenseren in Afrika of Azië.

Maar ik zet wel vraagtekens bij het keuzemenu van projecten in Afrika en Azië. Er zijn projecten mogelijk die veel beter zijn voor de lokale bevolking, bijvoorbeeld via efficiënte kooktoestellen of biogas op het erf van kleine boerenhuishoudens. Neem eens contact op met Fair Climate Fund, Climate Neutral Group of Hivos, alle 3 gevestigd in Nederland!
Wat dit betreft heb ik een beetje spijt van mijn overstap naar Qurrent. Eneco groen gas wordt namelijk wel gecompenseerd door dergelijke projecten (biogas op het erf).
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/gas/gecompenseerdgas/
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @Samuel en @Harry Clemens , leuk dat jullie zo betrokken zijn met de CO2-projecten! 😀

Ik heb nagevraagd aan collega's waarom er geen Westers / Europees project tussen zit:

Qurrent steunt voornamelijk projecten van Gold Standard kwaliteit. Enkel het project in Zimbabwe is geen Gold Standard, omdat Gold Standard bosprojecten niet certificeert.

Samen met onze partner Southpole, de ontwikkelaar van de projecten, zijn wij door een deel van hun portfolio gelopen om projecten te vinden die aansluiten bij onze eisen. Het aandeel Europese projecten is klein, er zijn wel enkele Oost-Europese projecten te vinden.

De projecten die ons onder ogen kwamen sloten echter minder goed aan bij onze wensen dan de projecten die we nu aan jullie hebben gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan impact versus kosten.

Wel vinden we het fijn om te horen dat er onder onze klanten ook wensen zijn voor Europese projecten en zullen we dit zeker meenemen in de selectie van volgend jaar!

Groetjes, Tanja

Reageer