Kan ik van het gas los?

• 28 januari 2018
  • 2 reacties
  • 271 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +6
Die vraag is Open : vanuit elke verbruiker anders te beantwoorden .
Mijn Huis is zeer goed geïsoleerd , ik heb zonnen collectoren 16 stuks ,zonnen boiler , er aan gekoppelde warmte pomp . 500 liter opslag in twee tanks . en na verwarming .

Neem nu een donderdag 25 januari ,3,18 KW teruglevering dus vrij te gebruiken .Sluimer verbruik 107 W . en in de middag 3 m3 Gas gebruik . De 16 PV kan 25 Kw maximum produceren .
Als je nu die 3 Kw in een warmte pomp verwerkt kan daar makkelijk die hoeveelheid Gas /warmte equivalent van gemaakt worden dan is het huis volledig op avond temperatuur , 21 gr C.
Eventueel nog iets bij draaien met ingekochte stroom . En de nacht van 11 tot 8 uur geeft een daling van 3 graden .
Kan dit Of Niet ?

2 reacties

Reputatie 1
Badge +4
Hallo Giliam.... Over 1 jaar verspreid bekeken kan het kloppen, maar ik snap het gasverbruik niet helemaal.... Als je woning NOM (Nul op de Meter) moet worden dan kan dit alleen door het gas vaarwel te zeggen (gas kan je immers niet terugleveren)... Het is niet het idee om gas verbruik te compenseren met electriciteit opwekking.

In de Winter is er dus in Nederland altijd "extra" energie nodig... in de Zomer hou je energie over... het idee van NOM is dat de balans over een jaar gezien op 0 uitkomt.. Op dit moment wordt teruglevering 100% gecompenseerd (salderingsregeling)... in de toekomst gaat dat veranderen (en) zullen we misschien in een situatie terecht komen dat mensen elkaar onderling energie gaan leveren.

Groet Menno
Reputatie 3
Badge +6
Beste Menno , als je energie .en dat heb je nodig , alleen al voor ventilatie , koopt , is het niet belangrijk wat het soort is,ook je PV panelen hebben energie gekost enz enz . En ik heb drie Gas ketels hier staan , waarvan een in de B&B. los van het huis. Maar wat ik wilde laten zien is dat je anders kan gaan verwarmen omdat je huis een "Nul "huis is .Nul bestaat niet , nou Bij voldoende zon in de kamer is met het drie lagen glas voldoende om dat te doen .Dus je huis heet maken als de omstandigheden optimaal zijn .

Reageer