Leven zonder gas, kan dat?

• 31 januari 2017
  • 31 reacties
  • 3794 keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Badge +3
Hoi A.Markesteijn,

Ziet er interessant uit dat NERDALIZE. Ik kende het zelf nog niet, ik heb het doorgestuurd naar mij collega Rob. Hij gaat over inkoopacties en samenwerkingen met andere bedrijven. Ik zal de reactie erop laten weten.
Gebruik jij het zelf al? Groetjes, Tanja

Ze zitten in de opstartfase. Eneco heeft ook al aangehaakt, Dus waarom Qurrent niet, dacht ik.
Reputatie 5
Badge +13
Ze zitten in de opstartfase. Eneco heeft ook al aangehaakt, Dus waarom Qurrent niet, dacht ik.

Zeker, altijd goed om aan te geven als je zo iets ziet. Wie weet wat de mogelijkheden zijn.

En ik hoor zojuist van mijn collega Rob dat erop dit moment geen plannen zijn met NERDALIZE. Wel komen er deze maand 4 nieuwe samenwerkingsacties (inkoopacties). Welke dit zijn weet ik nog niet, dat verwacht ik volgende week op de community.
Badge
Ik heb een heel groot aantal adviezen gezien, maar soms vraag ik me af waar mensen hun mening op baseren. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en weet dat het werkt.
Wij zaten tot voor kort bij EON (jawel die van die 3.3). We hebben vorig jaar onze laatste stappen voor NOM gedaan.
Dit op een bestaande woning uit 1978.
Wat hebben we gedaan.
Eerst isoleren (dak, ramen, muren). Dat is noodzakelijk voor LTV. Daarna warmtepomp lucht/water met boilervat en instantheater voor het tapwater. (Geen elektrische boiler!). Met inductie kookplaat erbij dus FULL-electric. Geen gezeur, als je de gasmeter laat verwijderen dan betaal je pakweg 350 Euro, maar je krijgt direct een gasvoorschot TERUG van je leverancier. Dat was bij ons 500 Euro voor 3 contractmaanden. Daarnaast spaart dit 200 Euro per jaar aan vastrecht. Dus het advies om het maar te laten is niet handig. In 5 jaar heb je die (geschatte) 1000 euro verdiend. Bovendien is het moeilijk uitleggen dat je echt geen gas gebruikt. Voor dat je het weet krijg je controles.

In Juni de zonnepanelen geplaatst en we gaan nu proberen volledig NOM te worden.

Koud? Nee dus. Gewoon behagelijk. Geen problemen met warm water. Gemiddelde Electra rekening moeten we nog afwachten, maar verwacht niet meer dan 30 Euro per maand. In ieder geval is nu de rekening al met 100 Euro gedaald van 235 naar 135 per maand..
Reputatie 5
Badge +14
Alles kan maar aan alles zit ook een prijskaartje. De een praat makkelijk over een investering 1000 euri alsof dat niets is. De ander, met of zonder uitkering, moet elke dag centjes tellen om rond te komen.
Om deze tweede groep nu weg te zetten als gesubsidieerde energieslurpers gaat mij een te ver.
Elke energiebesparende investering in je eigen woning verdiend zich uiteindelijk terug, of je moet van gekkigheid niet meer weten wat je met je geld moet doen.
Wonen zonder gas kan al vele jaren, blijkt wel uit de vele woonwijken die zijn aangesloten op stadsverwarming. Blijft over wonen zonder gas/stadsverwarming. Voor bezitters van een eigen huis hoeft dit geen onoverkomelijk probleem te zijn maar voor huurders is dit wel een probleem, hier ben je afhankelijk van de verhuurder en ja zodra er een energiebesparende investering wordt gedaan zal onherroepelijk een huurverhoging volgen. Krijg je toestemming om wel zelf energiebesparende maatregelen te nemen zal je, meestal, geconfronteerd worden met het verwijderen van deze maatregelen als je gaat verhuizen.
Ook hier bij mij wordt de woning verwarmd middels een heatpump systeem, dit is dus lucht/lucht en doe ik al vanaf het moment dat ik mijn zelf ontworpen en zelf gebouwde woning kon gaan bewonen. Het betrof een vrij duren installatie maar wie appelen vaart appelen eet zullen we maar zeggen. Omdat het een nieuwe wijk betrof kon de toenmalige energie leverancier PGGM mij op voorhand niet vertellen of er warm tapwater vanuit de straat geleverd zou gaan worden of middels een warmtewisselaar op stadsverwarming. Warm tapwater was in opkomst en omdat we dit ook hadden in Almere leek het ons wel ideaal om dit ook hier in Lelystad te krijgen. Echter toen we eenmaal te horen kregen dat de percelen te breed waren voor tapwater uit de straat was het te laat om in een andere voorziening te investeren dus zit ik nu opgescheept met een aansluiting op stadswarmte alleen voor warm tapwater. Hiervoor moest ik toen ruim 2000 gulden betalen voor de aansluiting en vervolgens betaal ik maandelijks nu 60 euri voor geleverde stadswarmte, huur warmtewisselaar en vastrecht. Zou hier jaren geleden graag een andere oplossing voor willen vinden maar ja hier was bij het ontwerpen van de woning geen rekening mee gehouden. Een eventuele aanpassing in e.e.a. zou kostbaar zijn en ja als je nog maar alleen bent en fysiek op derden bent aangewezen denk ik bij mezelf, het zal mijn tijd wel duren.
Voorlopig sta ik met mijn elektrisch verbruik ruim in de min en compenseert dit enigszins het verbruik van stadswarmte en ben ik voor een tientje per maand klaar, lager lukt mij eenvoudig niet meer.
Badge
Alles kan maar aan alles zit ook een prijskaartje. De een praat makkelijk over een investering 1000 euri alsof dat niets is. De ander, met of zonder uitkering, moet elke dag centjes tellen om rond te komen.
Om deze tweede groep nu weg te zetten als gesubsidieerde energieslurpers gaat mij een te ver.
Elke energiebesparende investering in je eigen woning verdiend zich uiteindelijk terug, of je moet van gekkigheid niet meer weten wat je met je geld moet doen.
Wonen zonder gas kan al vele jaren, blijkt wel uit de vele woonwijken die zijn aangesloten op stadsverwarming. Blijft over wonen zonder gas/stadsverwarming. Voor bezitters van een eigen huis hoeft dit geen onoverkomelijk probleem te zijn maar voor huurders is dit wel een probleem, hier ben je afhankelijk van de verhuurder en ja zodra er een energiebesparende investering wordt gedaan zal onherroepelijk een huurverhoging volgen. Krijg je toestemming om wel zelf energiebesparende maatregelen te nemen zal je, meestal, geconfronteerd worden met het verwijderen van deze maatregelen als je gaat verhuizen.
Ook hier bij mij wordt de woning verwarmd middels een heatpump systeem, dit is dus lucht/lucht en doe ik al vanaf het moment dat ik mijn zelf ontworpen en zelf gebouwde woning kon gaan bewonen. Het betrof een vrij duren installatie maar wie appelen vaart appelen eet zullen we maar zeggen. Omdat het een nieuwe wijk betrof kon de toenmalige energie leverancier PGGM mij op voorhand niet vertellen of er warm tapwater vanuit de straat geleverd zou gaan worden of middels een warmtewisselaar op stadsverwarming. Warm tapwater was in opkomst en omdat we dit ook hadden in Almere leek het ons wel ideaal om dit ook hier in Lelystad te krijgen. Echter toen we eenmaal te horen kregen dat de percelen te breed waren voor tapwater uit de straat was het te laat om in een andere voorziening te investeren dus zit ik nu opgescheept met een aansluiting op stadswarmte alleen voor warm tapwater. Hiervoor moest ik toen ruim 2000 gulden betalen voor de aansluiting en vervolgens betaal ik maandelijks nu 60 euri voor geleverde stadswarmte, huur warmtewisselaar en vastrecht. Zou hier jaren geleden graag een andere oplossing voor willen vinden maar ja hier was bij het ontwerpen van de woning geen rekening mee gehouden. Een eventuele aanpassing in e.e.a. zou kostbaar zijn en ja als je nog maar alleen bent en fysiek op derden bent aangewezen denk ik bij mezelf, het zal mijn tijd wel duren.
Voorlopig sta ik met mijn elektrisch verbruik ruim in de min en compenseert dit enigszins het verbruik van stadswarmte en ben ik voor een tientje per maand klaar, lager lukt mij eenvoudig niet meer.

Hi John, niet om het even, maar zou je niet overwegen de warmtewisselaar van de stadsverwarming in te wisselen voor een of meerdere instantheaters? Ik denk dat 60 Euro per maand snel is terugverdiend!

Mijn instantheater kostte pakweg 400 Euro en verbruikt alleen energie als de warme kraan open gaat....
Badge
Wat de huurders betreft, het zijn voornamelijk de huurbazen die begrijpen dat het ver-NOM-en van een woning geld oplevert. Zeker als dat gecombineerd wordt met onderhoud. De huurders betalen wel meer, maar de verhoging is niet hoger dan de energierekening.

Reageer