Maak jij zuinig gebruik van huishoudelijke apparaten?

• 20 december 2016
  • 3 reacties
  • 309 keer bekeken

Met zuinig gebruik van apparaten valt nog veel te besparen. Want energie besparen is geld besparen! Hoeveel dat is, hangt af van je huidige stroomverbruik. Het ene huishouden verbruikt jaarlijks minder dan 1.500 kWh, terwijl een ander huishouden meer dan 5.000 kWh per jaar verbruikt.

Naast de energiezuinigheid van een apparaat is ook de manier waarop je het gebruikt bepalend voor het energieverbruik. Je kunt dit verminderen op de volgende manieren:

-     Apparaten efficiënt gebruiken. Was bijvoorbeeld pas bij een volle trommel;
Lees de gebruiksaanwijzing voor tips over het duurzaam gebruiken van het apparaat;
Haal stekkers uit het stopcontact of zet apparaten uit en niet op standby.

Grote energieslurpers zijn de koelkast, vriezer, verlichting, wasdroger, televisie, vaatwasser en wasmachine.

Let jij bij het kopen van apparatuur op de energiezuinigheid en heb je tips over energiezuinige apparatuur?

3 reacties

Wij koken... naja, partner kookt 🆒 graag in grote porties om dan een deel in te vriezen. Scheelt veel tijd in de keuken.

Ik ben ooit eens gaan kijken hoe ik die vriezer wat minder energie kon laten gebruiken. Die tips deel ik uiteraard graag met jullie 😃
- De vriezer op -18 graden zetten is voldoende om je eten te kunnen bewaren. Kouder hoeft echt niet. Het kost de vriezer meer energie als je hem kouder zet.
- Maak minstens 1 keer per jaar schoon. Haal zoveel mogelijk ijs eruit en ontdooi de vriezer in het geheel. Helaas moet je de vriezer ook ontdooien als er meer dan 0,5 cm ijs op de wanden zit. Niet het leukste klusje... 😞
- Haal elke week het stof achter de vriezer vandaan. Bij teveel stof kan de vriezer niet goed afkoelen. Hij wordt dan warmer en moet dus sterker afkoelen. Dat kost, jawel, weer meer energie.
- Het ingevroren eten mag de wanden van de vriezer niet raken. Ook mag de vriezer maar voor maximaal 75% gevuld zijn. Waarom? Op deze manier kan de koude lucht goed door de vriezer circuleren. Circuleert de lucht niet zo goed, dan moet de vriezer meer zijn best doen alles toch op temperatuur te houden. Dat kost weer onnodig energie.
Badge +5
Ik ken iemand die haalde de isolatie uit de vriezer en deed er purschuim voor in de plaats.
Dit schijnt beter te isoleren, zelf heb ik het nooit nagemeten of het echt scheelt.

Om op Tamara te reageren:
Betrapt.. ik kan het beter doen. 🙂
Lijkt me best leuk om eens uit te proberen 😃 maar misschien kan ik dan beter eerst een tweede vriezer ergens vandaan toveren voordat ik de huidige sloop/upgrade.

Reageer