Beantwoord

Mijn gasverbruik in Mijn Energie wordt nauwelijks lager terwijl ik een zonneboiler heb.

• 15 augustus 2018
  • 7 reacties
  • 313 keer bekeken

Ik heb sinds 10 juli een zonneboiler. Op mijn dashboard zie ik het gas gebruik sinds die dag niet minder worden. Das gek want ik heb alleen warm water gebruikt en gezien de warmte en de zon in juli hoefde de CV ketel niets te verwarmen. Het water in het vat was de hele dag heel warm, vaak 85 graden (maximaal).
Als het goed is wordt de slimme meter (die heb ik vanaf mei) elke dag uitgelezen. Maar dat heb ik pas deze week ingesteld (wist niet dat dat moest..) Kan het zijn dat de standen die worden getoond niet kloppen ?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 17 augustus 2018, 00:21

Er gaan een paar dagen overheen voordat je meter per dag wordt uitgelezen en het resultaat daarvan in "Mijn Energie" verschijnt. Houd het in de gaten!

Als het goed is, heb je wel het kostenoverzicht gekregen over mei-juni en over juli. Bij de laatste zou het gasverbruik toch behoorlijk lager moeten zijn.

Waarschijnlijk is je zonneboiler aangesloten op de koudwater-ingang van de cv-ketel. Die hoeft zoals je al zegt nu niets te doen. Maar ketels hebben vaak een comfort stand waarbij de warmtewisselaar de hele dag op temperatuur wordt gehouden. Dat kost ook gas en dat is zonde, want nergens voor nodig. Zet de warmwatervoorziening van de ketel daarom op eco.

Groet, Frans
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Er gaan een paar dagen overheen voordat je meter per dag wordt uitgelezen en het resultaat daarvan in "Mijn Energie" verschijnt. Houd het in de gaten!

Als het goed is, heb je wel het kostenoverzicht gekregen over mei-juni en over juli. Bij de laatste zou het gasverbruik toch behoorlijk lager moeten zijn.

Waarschijnlijk is je zonneboiler aangesloten op de koudwater-ingang van de cv-ketel. Die hoeft zoals je al zegt nu niets te doen. Maar ketels hebben vaak een comfort stand waarbij de warmtewisselaar de hele dag op temperatuur wordt gehouden. Dat kost ook gas en dat is zonde, want nergens voor nodig. Zet de warmwatervoorziening van de ketel daarom op eco.

Groet, Frans
Bedankt
Ik zal eens kijken naar die ECO stand.
Volgens mij wordt de meter nu trouwens wel uitgelezen. Maar niet over juli, het verbruik blijft daar hoger dan in echt. Ik heb ook zonnepanelen en deze hebben in juli veel opgebracht; meer dan k heb gebruikt in die periode. Maar ook dat zie ik niet terug het gebruik zoals Qurrent zegt dat ze hebben gemeten.
Ik denk dat de standen vanaf mei helemaal nog niet zijn uitgelezen. Elke dag staat er hetzelfde gebruik, tot de datum dat de meter wel wordt uitgelezen.
Het is nu wachten op de jaarrekening.

Groet, Jeroen
Reputatie 4
Badge +12
Qurrent kan die standen niet met terugwerkende kracht uitlezen. Ze hebben alleen de standen van 1 juli, 1 augustus en de afgelopen dagen.

Behalve het elektriciteits- en gasverbruik in "Mijn Energie" kun je via het dashboard ook de meterstanden zien die Qurrent heeft gekregen van de netbeheerder. Kloppen die wel?

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @J.K.Visser

Bedankt voor je bericht.

Allereerst wil ik graag zeggen dat ik het leuk vind om te horen dat je al flink hebt geïnvesteerd om je huis energiezuiniger te maken.
Ik begrijp natuurlijk dat je dit dan ook wilt terugzien aan een lager gasverbruik. Ik zie dat je slimme meter inmiddels dagelijkse standen doorgeeft. Zoals bij alle slimme meters zit er enkele dagen vertraging in, de meest recente verbruiksgegevens in je energiegrafiek komen nu van zondag 19 augustus. Wat @FransvanWoerkom zegt is helaas waar: verbruiksgegevens accuraat terugzien op dagelijks niveau in een periode waar de slimme meter tweemaandelijks uitlas is niet mogelijk. De energiegrafiek toont dan een gemiddelde voor het verbruik per dag in die twee maanden.

Komt het verbruik per dag wat je nu terugziet in de energiegrafiek overeen met je verwachting/berekening?

Groeten,
Julian
Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp het. Ik zie een stand op 08-05 en 01-08, die kloppen denk ik wel. En de nieuwe dagelijkse gebruik zie ik ook vanaf 10-08. Dus het zichtbare verbruik van 08-05 tot 01-08 is een middeling van het totale gebruik in die tijd (de stand van 01-08).
En wat ik zie tussen 01-08 en 10-08 is een middeling van de op 10-08 uitgelezen waarde. Klopt dat?

De zonnepanelen leveren stroom, dat zie ik duidelijk aan het gebruik vanaf augustus.
De zonneboiler levert warm water, maar ik zie dat minder terug in het gasverbruik omdat ik het niet kan vergelijken met vorig jaar. Zie mijn andere topic.

@FransvanWoerkom: Ik zie helaas geen ECO stand. Misschien navragen bij de leverancier..
Reputatie 4
Badge +12
Het tegenovergestelde van ECO is COMFORT. Vaak staat een moderne ketel na installatie in die stand. In het volgende artikel van de consumentenbond wordt dat uitgelegd:

https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/afstellen-van-je-cv-ketel#no1

Daar staat ook uitgelegd dat je de aanvoertemperatuur van het cv-water van je ketel zo laag mogelijk moet instellen om een zo hoog mogelijk rendement van je ketel te krijgen. Natuurlijk mag die wel wat hoger als je live naar de elfstedentocht kijkt ;-)

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +8
Hoi J.K.Visser,

Ik zie inderdaad er van van 1 tot 10 augustus een gemiddeld verbruik te zien is. Vanaf 11 augustus zie je het dagelijks verbruik uitzonderlijk weergegeven.

Groet,
Tomer

Reageer