News

MIS HET NIET - Live chat met Milieu Centraal

MIS HET NIET - Live chat met Milieu Centraal
** MIS HET NIET **

Op woensdag 17 januari van 11.00 - 12.00 staat Milieu Centraal voor je klaar om ál je vragen via de community live te beantwoorden.

Wie rekening wil houden met het milieu loopt vaak tegen vragen aan. Hoe kan ik in mijn vloer isoleren en wat bespaar ik dan? Waar moet ik op letten als ik zonnepanelen koop? Welk vervoermiddel belast het milieu het minst? Hoe kan ik het beste warmte duurzaam opwekken?

Milieu Centraal helpt met praktische en betrouwbare informatie. Daarom organiseert Qurrent samen met Milieu Centraal een Live Chat op woensdag 17 januari van 11.00 - 12.00. Hét moment om al je vragen te stellen over energie in het dagelijks leven. Denk aan energie led lampen, isoleren, ventileren, zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers en alle andere opwek- en bespaarmogelijkheden.

Dus heb je een vraag? Stel hem hieronder alvast in dit topic. En lees hier de 17e het antwoord op jouw vraag. Tot de 17e!

25 reacties

Waarmee verbruik ik minder gas? Door als ik weg ben de temperatuur koud te zetten (14 graden) en als ik terug kom weer hoog. Of altijd een temperatuur constant, zodat het niet de hele tijd wisselt? Het kost denk ik veel energie om steeds een koud huis weer op te warmen?
Badge +5
Wat is de perfecte balans tussen ventileren en niet te veel warmte verliezen tijdens het luchten van je woning.?
Badge +5
Als je 's morgens je auto start en het is erg koud, is het dan beter om je auto warm te laten worden of meteen weg te rijden. Welke manier is het beste voor het milieu en voor je beurs?
Reputatie 4
Badge +12
De overheid stimuleert aardwarmte, diepe geothermie, als duurzame energiebron. Bijvoorbeeld voor stads- en wijkverwarming. Maar hoe duurzaam is het eigenlijk? Kun je uit een diepe bron eindeloos heet water pompen als je het afgekoelde water maar weer terugpompt? Of raakt de warmte na tientallen jaren toch gewoon op. Nederland staat niet echt bekend om actieve vulkanen.
Reputatie 1
Badge +4
Als je in de ramen dubbelglas hebt, levert het 's avonds dicht doen van de gordijnen dan nog steeds een energiebesparing op?
Reputatie 3
Badge +9
Waarom wil de overeid iedereen aan de EV auto hebben, terwijl zij er niets verders voor regelen,
een standaard huisaansluiting is 1x40 of 3x25 Amp gezekerd, echter als je een laadpaal hebt die 32 amp levert en of dat nou elke of 3 fase is moet je meteen de overstap maken naar 3x35 amp afzekering, dit kost 600 euro meer per jaar, en doen er verder niets voor, de eenmalige omzet kosten moet je toch al betalen, en moet de aanvoer kabel vervangen worden komt deze ook al voor eigen rekening, dat de het meer verbruik moet betalen is een gegeven, waarom de 600 euro meer kosten, zeker nu de de aadgas winning willen verminderen en de mensen meer over zouden moeten gaan, zou het wel reeel zijn de mensen tegemoed te komen door afschaffing van onzinnige kosten.

diot kan voor mensen een drempel zijn om dit soort aankomen wel of niet te doen, komt jaarlijks terug, en even weer terug zetten moet je ook weer betalen.

misschien kan het energie centraal forum bovenstaande meenemen, dat mensen daarom besparingen mogelijk uitstellen, heb al contact gehad met de netbeheerders en zij verwijzen naar de minister.
Reputatie 3
Badge +9
is je huis slimmer maken met alle IOT (Internet Of Things) wel een besparing, door de hoeveelheid van dit soort schakelingen zitten er toch adapters in het stopcontact, of kost toch weer batterijen, welke weer bij het maken de co2 aan tast. kan wel een eigen besparing zijn, maar elders toch weer tegen vallen, net als bij me zelf, ik heb een volledige EV auto dus qua stroom goedkoop, maar heb geen zicht op wat het aan co2 heeft gekost bij het produceren van de auto.
Reputatie 1
Badge +4
Ik heb gehoord dat er bij slapen in een koele slaapkamer, of bij koud douchen, 'bruin vet' wordt aangemaakt uit ons witte vet en dat dat bruine vet vervolgens het overige witte vet beetje bij beetje gebruikt om warmte te produceren. Dat is op zich al heel energie-effectief natuurlijk en ook nog goed voor het figuur.
Maar hoe kan ik zelf berekenen wat me dat qua gas bespaart?
Reputatie 1
Badge +4
Met een dimmer kun je de lampen zachter zetten, maar als ik dat doe dan wordt de dimmer warm. Hoeveel stroom gaat daar dan weer bij verloren?

Waarmee verbruik ik minder gas? Door als ik weg ben de temperatuur koud te zetten (14 graden) en als ik terug kom weer hoog. Of altijd een temperatuur constant, zodat het niet de hele tijd wisselt? Het kost denk ik veel energie om steeds een koud huis weer op te warmen?

Beste @Juliette ,
Het kost inderdaad energie om het huis 's ochtends of bij thuiskomst op te warmen, maar lang niet zoveel als er nodig zou zijn om de hele nacht of hele dag het huis op temperatuur te houden.
De besparing hangt vooral af van de isolatie van je woning. Bij zeer goed geïsoleerde huizen, zoals nieuwbouwwoningen levert het lager zetten van de verwarming weinig besparing op, tenzij je meerdere dagen weggaat.

Bij matig of slecht geïsoleerde huizen levert het lager zetten van de verwarming wel besparing op, ook als je maar een paar uur weg bent. Als je in een slecht geïsoleerd huis de verwarming een uur voor je gaat slapen op 15 graden zet, dan scheelt dat gemiddeld 12 procent op je gasverbruik (als je eerder de verwarming 's nachts niet laag zette). Het scheelt gemiddeld 90 euro per jaar (150 m3 gas)
Je bespaart het meest als je een klokthermostaat hebt die cv-ketel ‘modulerend kan aansturen’ en ‘zelflerend kan opwarmen’. De thermostaat warmt je huis dan al 1 of 2 uur van te voren in een rustig tempo op. Je cv-ketel verwarmt dan efficiënter, dan als hij op hoog vermogen moet stoken.

Lees meer hierover op https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/slimme-thermostaat/

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Wat is de perfecte balans tussen ventileren en niet te veel warmte verliezen tijdens het luchten van je woning.?

Beste @RGM ,
Goede ventilatie is belangrijk voor je gezondheid. De beste manier om de lucht in huis gezond te houden is door te zorgen voor voortdurende luchtverversing, dag en nacht, in alle jaargetijden. Bijvoorbeeld door de roosters boven je ramen open te zetten of altijd ergens een klapraampje open te hebben. Dan komt frisse lucht binnen en verdwijnen vocht en vervuilende stoffen. Daarmee verlies ook wat warmte. Maar dat is geen verspilling, want het is noodzakelijk om frisse lucht binnen te krijgen. Warmte die je verliest via geïsoleerde muren of enkele glas is wel verspilling, waar daar krijg je geen frisse lucht voor terug.

De meest energiezuinige manier van ventileren is balansventilatie. Daarbij wordt de warmte uit de weggezogen lucht teruggewonnen en gebruikt om de binnenkomende lucht op te warmen.

Lees meer over ventilatie op: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/ventileren/

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Als je 's morgens je auto start en het is erg koud, is het dan beter om je auto warm te laten worden of meteen weg te rijden. Welke manier is het beste voor het milieu en voor je beurs?

Beste @RGM ,
Je kunt het beste meteen wegrijden, dan wordt je motor het snelst warm. De motor stationair laten draaien voor vertrek is zinloos als je de auto snel op wilt warmen. Pas als je gaat rijden warmt de motor de auto snel op.

Behalve zinloos is stationair draaien ook erg slecht voor de motor van je auto en voor het milieu. De motor laten draaien terwijl de olie nog niet opgewarmd is zorgt voor ernstige slijtage (en de olie warmt nu juist pas op zodra je gaat rijden). Bij benzineauto’s komt de katalysator niet snel genoeg op temperatuur tijdens het warmdraaien in de kou en werkt daardoor niet of nauwelijks. Dit zorgt voor veel extra luchtverontreiniging: bij temperaturen onder nul is de uitstoot van schadelijke stoffen vier tot acht keer groter dan met een warme motor. En dat op straat, in woonwijken, waar veel mensen lopen, fietsen en ademen.

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Als je in de ramen dubbelglas hebt, levert het 's avonds dicht doen van de gordijnen dan nog steeds een energiebesparing op?

Beste @B.Fris
Ja, je bespaart dan energie, maar de besparing is kleiner dan bij enkele glas. Naarmate de isolatiewaarde van je glas hoger is (dubbel glas, HR++ glas, Triple glas), wordt de besparing van je gordijnen steeds kleiner.

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Met een dimmer kun je de lampen zachter zetten, maar als ik dat doe dan wordt de dimmer warm. Hoeveel stroom gaat daar dan weer bij verloren?

Beste B.Fris,
Met het dimmen van een lamp bespaar je maar weinig. Als je bijvoorbeeld een gloeilamp of halogeenlamp voor 50% dimt, is het elektriciteitsverbruik nog steeds 75%. Bij ledlampen ligt die verhouding gunstiger, daar levert 50% dimmen ongeveer even veel besparing op. Als je een lamp vaak dimt, kun je beter een lamp kopen met een lager wattage. Ledlampen zijn het meest energiezuinige keuze.

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Ik heb gehoord dat er bij slapen in een koele slaapkamer, of bij koud douchen, 'bruin vet' wordt aangemaakt uit ons witte vet en dat dat bruine vet vervolgens het overige witte vet beetje bij beetje gebruikt om warmte te produceren. Dat is op zich al heel energie-effectief natuurlijk en ook nog goed voor het figuur. Maar hoe kan ik zelf berekenen wat me dat qua gas bespaart?

Beste B.Fris, over bruin en wit vet hebben we weinig kennis, maar die laatste vraag kunnen we voor je beantwoorden: Gemiddeld douchen mensen 9 minuten per keer. Als jij in plaats daarvan koude douches neemt, dan bespaar je als persoon 112 kubieke meter gas per jaar. Dat is ruim 70 euro.

Met vriendelijke groet,
Jeroen

is je huis slimmer maken met alle IOT (Internet Of Things) wel een besparing, door de hoeveelheid van dit soort schakelingen zitten er toch adapters in het stopcontact, of kost toch weer batterijen, welke weer bij het maken de co2 aan tast. kan wel een eigen besparing zijn, maar elders toch weer tegen vallen, net als bij me zelf, ik heb een volledige EV auto dus qua stroom goedkoop, maar heb geen zicht op wat het aan co2 heeft gekost bij het produceren van de auto.

Beste @Prenger ,
Internet of Things en domotica (ook wel huisautomatisering genoemd. )
Het hangt nogal van je levensstijl af en de manier waarop je huisautomatisering gebruikt, of het energie besparing oplevert. Als je leefstijl nu al heel energiezuinig is, zul je met huisautomatisering niet veel besparen. Maar doe je weinig aan energiebesparing dan kan de techniek je helpen om allerlei gedragstips voor energiebesparing automatisch te laten uitvoeren.

Zo geeft Milieu Centraal geeft allerlei gedragstips, zoals de verwarming een uur voordat je gaat slapen omlaag te zetten, geen lichten aan te hebben in ruimtes waar je niet bent, apparaten uit te zetten die je niet gebruikt, etc. Met aanwezigheidssensoren, slimme thermostaten en slimme schakelaars voor apparaten kan de techniek mensen helpen energie te besparen.

Uiteraard kost het fabriceren van die slimme apparaatjes grondstoffen en energie. Als die ervoor zorgen dat apparaten die veel stoom of gas verbruiken minder energie gaan verbruiken, verwachten wij dat het effect voor het milieu positief is. Maar Milieu Centraal heeft op dit moment nog geen harde onderzoekscijfers wat huisautomatisering in de praktijk aan besparingen oplevert.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Reputatie 3
Badge +9
Als een deur/raam beetje tocht in huis, kan ik dat dan ook zien als een soort ventilatie?, er komt tenslotte ook zuurstof door heen en is het mogelijk te meten of je wel of niet genoeg ventileert ?

groet,

richard

De overheid stimuleert aardwarmte, diepe geothermie, als duurzame energiebron. Bijvoorbeeld voor stads- en wijkverwarming. Maar hoe duurzaam is het eigenlijk? Kun je uit een diepe bron eindeloos heet water pompen als je het afgekoelde water maar weer terugpompt? Of raakt de warmte na tientallen jaren toch gewoon op. Nederland staat niet echt bekend om actieve vulkanen.

Beste @FransvanWoerkom ,
Bij diepe aardwarmte wordt warmte uit de aarde gehaald op dieptes van een kilometer of meer. Elke kilometer die we dieper boren, stijgt de temperatuur met 30 graden Celsius. Van die diepte kan heet water worden opgepompt en koud water worden teruggepompt. Het koude water warmt vanzelf weer op door de hitte uit de aardkern.

Als je meer warmte onttrekt aan de boorput dan er aan warmte uit de aardkern geleverd wordt, zal de temperatuur in de loop der jaren gaan dalen en daalt het rendement. Zolang je dus niet meer warmte onttrekt dan er door de aardkern aangeleverd wordt, kun je in principe eindeloos warmte uit de boorput winnen.

Lees meer over aardwarmte op: https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/aardwarmte-en-bodemwarmte/

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Reputatie 3
Badge +9
Heeft milieu centraal ergens cijfers of in een volledige ev auto rijden wel of niet besparen is tov
kilometrage en maken van de accu's, is er ergens een kantelpunt wanneer een EV auto wel of niet besparend is, om dat de auto bij niet gebruik aan de laadpaal is aangesloten en met name in de winter het accu pakket op temperatuur houd, uiteraard dit icm een groen energie contract 🙂

groet,

richard
Reputatie 3
Badge +9
Is het gebruik van een accu pakket bij je woning zoals eventueel een soort tesla powerwall een besparing voor het millieu of alleen voor de eigenaar met zonnepanelen.
ik heb een EV auto en zou willen weten of dit dan ook echt besparend zou werken, nu lever ik overdag terug (salderen) en heeft een ander wat aan, anders sla ik het op en kan ik het zelf thuis gebruiken., mogelijk gaat salderen er later in de kabinets periode af en is dan zo een accupakket een goed alternatief ipv salderen.

is dit soort oplossingen is het ook in het voordeel van millieu of alleen zelf,

groet,
richard

Waarom wil de overheid iedereen aan de EV auto hebben, terwijl zij er niets verders voor regelen,
een standaard huisaansluiting is 1x40 of 3x25 Amp gezekerd, echter als je een laadpaal hebt die 32 amp levert en of dat nou elke of 3 fase is moet je meteen de overstap maken naar 3x35 amp afzekering, dit kost 600 euro meer per jaar, en doen er verder niets voor, de eenmalige omzet kosten moet je toch al betalen, en moet de aanvoer kabel vervangen worden komt deze ook al voor eigen rekening, dat de het meer verbruik moet betalen is een gegeven, waarom de 600 euro meer kosten, zeker nu de de aadgas winning willen verminderen en de mensen meer over zouden moeten gaan, zou het wel reeel zijn de mensen tegemoed te komen door afschaffing van onzinnige kosten.

diot kan voor mensen een drempel zijn om dit soort aankomen wel of niet te doen, komt jaarlijks terug, en even weer terug zetten moet je ook weer betalen.

misschien kan het energie centraal forum bovenstaande meenemen, dat mensen daarom besparingen mogelijk uitstellen, heb al contact gehad met de netbeheerders en zij verwijzen naar de minister.

Beste Prenger,
Milieu Centraal gaat als onafhankelijke voorlichtingsorganisatie niet over dit beleid. We snappen de kosten voor een zwaardere elektriciteitsaansluiting een drempel vormen voor mensen om een elektrische auto aan te schaffen. Tegelijkertijd weten we ook dat als veel mensen een elektrische auto nemen, de elektriciteitsnetwerken verzwaard moeten worden en dat kost geld.

Er zijn voor consumenten slimme oplossingen waardoor je geen zwaardere aansluiting nodig hebt voor het laden van een elektrische auto. Zo zijn er energieverbruiksmanagers die het opladen van de auto zo managen, dat je normale aansluiting niet overbelast raakt. Zet je tijdens het laden van je auto bijvoorbeeld een stofzuiger aan, dan vermindert de energieverbruiksmanager de laadstroom naar de auto. Zo ontstaat geen overbelasting, Het laden van je auto duurt wel wat langer.

Kijk voor meer informatie op https://www.energieverbruiksmanagers.nl/

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Als een deur/raam beetje tocht in huis, kan ik dat dan ook zien als een soort ventilatie?, er komt tenslotte ook zuurstof door heen en is het mogelijk te meten of je wel of niet genoeg ventileert ?

Beste Prenger, ja, tocht via gaten en kieren is ook ventilatie. Het nadeel van gaten kieren is dat je de ventilatie niet kan regelen. Vooral bij harde wind heb je dan teveel ventilatie en minder comfort. Een rooster kun open, dicht of half dicht zetten, afhankelijk van de wind. Daarom wordt aanbevolen die gaten en kieren te dichten.

Je kunt inderdaad meten of je voldoende ventileert. Dat kan met een CO2 meter en vochtmeter.
Automatische ventilatiesystemen zoals balansventilatie maken vaak gebruik van CO2 en vochtmeters en passen de ventilatiesnelheid aan als het CO2 gehalte of vochtgehalte in de woning te hoog wordt.

Als je zo’n meter hebt, welke waardes zijn relevant:

CO2 concentratie:
In een slecht geventileerde woning kan de CO2-concentratie oplopen tot meer dan 2000 ppm.
Kleiner dan 500 ppm: zeer goede luchtkwaliteit
500 tot 800 ppm goed
800 tot 1000 ppm minder goed
1000 tot 1200 ppm voldoende
Meer dan 1200 ppm onvoldoende

Luchtvochtigheid:
60% te hoog (wekenlang 70% of meer: geeft kans op schimmelvorming in huis)

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Beste @Prenger

Je andere vragen moet ik even uitzoeken. En navragen bij een collega. Ik kom hier morgen bij je op terug.

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Is het gebruik van een accu pakket bij je woning zoals eventueel een soort tesla powerwall een besparing voor het millieu of alleen voor de eigenaar met zonnepanelen.
ik heb een EV auto en zou willen weten of dit dan ook echt besparend zou werken, nu lever ik overdag terug (salderen) en heeft een ander wat aan, anders sla ik het op en kan ik het zelf thuis gebruiken., mogelijk gaat salderen er later in de kabinets periode af en is dan zo een accupakket een goed alternatief ipv salderen. is dit soort oplossingen is het ook in het voordeel van millieu of alleen zelf,

Beste @Prenger ,
Op dit moment leveren thuisaccu’s geen voordelen op voor het milieu of je portemonnee. Je bent duurder uit, want door de salderingsregeling krijg je evenveel voor je zonnestroom als je zelf voor je ingekochte stroom betaalt. De zonnestroom die je produceert wordt dan door anderen gebruikt, en bespaart zo CO2 uitstoot. Omdat bij het laden van accu’s stoom verloren gaat is terugleveren nu beter voor het milieu.

Op termijn wordt dat anders. Bij de transitie naar een duurzame energievoorziening moet energie opgeslagen kunnen worden en naar verwachting gaan thuisaccu’s daarbij een rol spelen. Voor die transitie is het nodig om nu al te experimenteren en ervaring op te doen met thuisaccu’s. Daarom is het nuttig dat er nu al innovators zijn die een thuisaccu gebruiken. Deel vooral je ervaringen en bevindingen!

Heeft milieu centraal ergens cijfers of in een volledige ev auto rijden wel of niet besparen is tov
kilometrage en maken van de accu's, is er ergens een kantelpunt wanneer een EV auto wel of niet besparend is, om dat de auto bij niet gebruik aan de laadpaal is aangesloten en met name in de winter het accu pakket op temperatuur houd, uiteraard dit icm een groen energie contract

De bouw van elektrische en hybride auto’s vergt meer energie en zorgt voor meer CO2 uitstoot dan de productie van andere auto’s. In de gebruiksfase zijn ze echter veel zuiniger en hebben een lagere CO2-uitstoot. Binnen 2 tot 4 vier jaar is de CO2 die bij de productie vrijkomt terugverdient door de lage CO2 uitstoot tijdens het rijden. Dat is na 26.000 tot 52.000 km.
Na die periode is er netto milieuwinst. De conclusie is dat een elektrische auto veruit beter is voor ons klimaat!

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Reputatie 3
Badge +6
Ik heb twee voorbeelden ,
Een huis uit 1865 wel met dubbel glas a++ ar , had een 75 % LV schimmel op de muren enz .Heb daar een Warmte pomp gemonteerd . Binnen enkele maanden daalde de LV naar 55 , maar nog veel mooier de stookkosten gingen met 30 procent naar beneden
IK zelf heb een Fins 640 m3 . alles gedaan om die nog beter te maken , hier en daar ook beschreven .
Het huis is gedaald van 2500 m3 gas naar rond de 1000 ( het meeste gaat in de water verwarming en de B en B losse aanbouw met eigen ketel ).
Kan nu met de PV panelen en een 600 wat elektrisch kacheltje het hele huis opwarmen de LV bij vorst is beneden de 30 procent en norm is 45 / 50 altijd diverse luiken van de ventilatie open en permanent in de kelder is er inkomende ventilatie lucht voor de Hetelucht kachel een 16 KW brink , de uitgaande ventilatie lucht is bij zon een WPomp met warmte opslag in water. 300 liter .DE PV panelen geven 100 % terugverdiend in 5.2 jaar 4400 KWH gemiddeld. per jaar .

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen