Beantwoord

Moet ik belasting betalen over mijn windtegoed?

• 12 november 2018
  • 2 reacties
  • 242 keer bekeken

ik las dat je bij windtegoed belasting hierover moet betalen maar hoe gaat dit straks in zijn werk dan?
gebeurd dit automatisch via belastingdienst of moet ik dit aangeven bij de belastingdienst?
ilja
icon

Beste antwoord door Fokke van Qurrent 13 november 2018, 12:52

Hoi @ilja,

Het betalen van de energie belasting heeft betrekking op je verbruik. De prijs per kWh bestaat daar uit de kale inkoopprijs, opslagen en belastingen. Door eigen stroom op te wekken krijg je korting op je energienota, maar per kWh krijg je de kostprijs + de Garantie van Oorsprong (GvO) opslag van ons vergoed. De belasting krijg je dus niet terug. Daarom zal windtegoed op je jaarnota ook los worden berekend om verwarring omtrent de belasting te voorkomen. Daar zal het aantal kWh dat je hebt opgewekt los er opstaan en tegen het tarief van de kostprijs + GvO opslag worden vergoed. Windtegoeden strepen daarmee dus niet 1 op 1 je verbruik weg.

Groet,

Fokke
Bekijk origineel

2 reacties

Afhankelijk van je gebruik, betaal je ongeveer ,0,17 cent per kwh (hoe minder verbruik, hoe veel of minder de terug de belasting korting van ongeveer € 380 per kwh werkt. Terug gaaf is ongevever 0,04 cent, dus jij bent de energiebelasting kwijt, verwacht dat ik gesaldeerd met alles, negatief uit komt maar, maar nog wel betalen, maar zie windtegoed als een investering in een groen bedrijf. Heb jij geluk, dn haal je een rendement van 3% ipv van op de bank van 0,3%, dus winst maken en ook nog lekker groen bezig zijn.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @ilja,

Het betalen van de energie belasting heeft betrekking op je verbruik. De prijs per kWh bestaat daar uit de kale inkoopprijs, opslagen en belastingen. Door eigen stroom op te wekken krijg je korting op je energienota, maar per kWh krijg je de kostprijs + de Garantie van Oorsprong (GvO) opslag van ons vergoed. De belasting krijg je dus niet terug. Daarom zal windtegoed op je jaarnota ook los worden berekend om verwarring omtrent de belasting te voorkomen. Daar zal het aantal kWh dat je hebt opgewekt los er opstaan en tegen het tarief van de kostprijs + GvO opslag worden vergoed. Windtegoeden strepen daarmee dus niet 1 op 1 je verbruik weg.

Groet,

Fokke

Reageer