Opladen auto i.c.m. warmtepomp = overbelasting?

• 14 juni 2017
  • 14 reacties
  • 1207 keer bekeken

Wij hebben geen gas en verwarmen ons huis met een warmtepomp (lucht). Op koude dagen moet de installatie flink werken en verbruikt dan flink wat elektriciteit. Omdat het zo'n zware installatie is, is deze aangesloten op alle 3 de fasen van de elektra kast. Echter wanneer ik mijn elektrische auto oplaad (meestal 's nachts) kan er toch overbelasting optreden en slaat de hoofdschakelaar van de kast uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het misschien mogelijk om de laadkast van mijn auto ook over alle 3 de fasen aan te sluiten? Een andere optie is een zwaardere aansluiting aanvragen, maar gezien de kosten is dit niet aantrekkelijk. BVB dank voor de reacties. MVG Florian

14 reacties

Badge +4
Denk dat er 2 dingen meewegen.

1 de indeling van je groepen, hoeveel beide los maximaal kunnen verbruiken.
2 dat je Hoofdstop toch echt te licht is.

Aangezien de warmtepomp een perilex gebruikt kan deze tot 32A gebruiken, idem met een kookplaat.
Je auto zal rustig tot 16A kunnen pakken.
Dit is zodanig dat je hoofdstop eruit gaat.

1 valt snel af door het hoofdstop verhaal.
2 is immers een eenmalige uitgave maar met gasloos wonen is de oude standaard stop niet goed genoeg kwa vermogen.
Reputatie 5
Badge +14
Blij dat er meerdere zijn met een, naar ik aanneem, een heat pump systeem om te koelen/verwarmen.
Als het een systeem betreft voor de hele woning moet ja al gauw denken aan de 5 pk installatie en deze kan met opstarten soms 5 kW trekken. Dit hoeft geen probleem te zijn met een 3 phasen met een hoofdzekering van 3 x 25 Amp.
Deze 5 kW loops kort na het opstarten vrij snel terug naar zo'n 3200 W tenminste als je 4 a 5 binnenunits hebt aanstaan.

Ik zou eerst eens kijken welke van de hoofdzekering er steeds uit klapt na het opladen van de auto. Is dat er maar 1 dan kun je controleren of er op deze phase nog meer grote verbruikers zitten die inschakelen b.v. wasmachine of droogtrommel, meeste mensen zetten deze vaak aan als het nachttarief is ingegaan.

Als je hoofdzekering nu 3 x 25 Amp is kun je denken aan 3 x 35 of 45 Amp maar buiten het laten omwisselen van de hoofdzekeringen, wat al gauw een 150 euro kost, ben je jaarlijks het 4 voudige kwijt aan Netbeheerkosten.
Reputatie 5
Badge +14
Denk dat er 2 dingen meewegen.

1 de indeling van je groepen, hoeveel beide los maximaal kunnen verbruiken.
2 dat je Hoofdstop toch echt te licht is.

Aangezien de warmtepomp een perilex gebruikt kan deze tot 32A gebruiken, idem met een kookplaat.
Je auto zal rustig tot 16A kunnen pakken.
Dit is zodanig dat je hoofdstop eruit gaat.

1 valt snel af door het hoofdstop verhaal.
2 is immers een eenmalige uitgave maar met gasloos wonen is de oude standaard stop niet goed genoeg kwa vermogen.
Je vergeet 1 ding, ze hebben een 3 phasen installatie daarnaast vraag ik mij af hoe je er bij komt dat de buitenunit van de AC werkt op een perilex aansluiting.
Badge +4
Normaal stopcontact/draad brand door bij 3600watt ongeveer, is de maximale belasting, een warmtepomp is idem als een kookplaat een grootverbruiker, perilex is in meerdere configuraties mogelijk, maar de uiteindelijke aansluiting heeft meer te maken met hoe het netwerk ligt i.p.v waarover te het hebt, een Wtw kan met 243watt ook op perilex zitten.

Perilex is gewoon een contactpunt met 4 contacten en 1 aardpin daarbij kan er verschillend ingesteld worden. Daarom worden de fases (l & n) er vaak op geschreven. De hoofdstoppen zijn eigenlijk 3 aansluitingen waarover je de last wilt verdelen. Je zou dus ook ervoor kunnen kiezen om te splitsen en dus vermogen te reserveren. Te veel over een draad of stop is een probleem.

Verder is er geen foto bijgevoegd dus ging ik van standaarden uit, heb immer geen warmtepomp staan in een huurwoning.
Reputatie 5
Badge +14
Zoals ik al aangaf heb ik zelf al 20 jaar een warmtepomp (Heatpunp) in de winter verwarmen en in de zomer koelen. In mijn geval betreft het een 5 pk scrol compressor. Dus een variabel koudemiddel volume wat zich aanpast aan de vraag van het moment. Alleen het opstarten krijg je een behoorlijk grote piek die met een 5 pk compressor makkelijk de 5 kW overschrijd kan overschrijden.

Afgaande van het verhaal van Florian, 3 phase aansluiting inkomend en geen bij-verwarming dan alleen de warmtepomp mag je er van uitgaan dat het hier geen splitt of multisplitt unit betreft. Ook al kun je deze gewoon aansluiten met een stekkertje maar zijn soms uitgevoerd waarbij de 220 volt wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom, middels omvormer/condensator, vervolgens weer terug naar 3 phase 380 volt. Alleen zijn deze uitvoeringen te klein om een gehele woning te verwarmen.

Er zit waarschijnlijk op 1 van de 3 phasen een overbelasting en deze overbelasting is te meten, als leek moet je hier niet aan beginnen dus een elektricien is aan te raden. en betreft hier meestal een éénmalige uitgave.
Ga je een wijziging aanvragen bij je netbeheerder zal je hiervoor moeten betalen. Oké dit is ook éénmalig maar, bij een verzwaring van de hoofdzekering moet je ook hogere doorlaatkosten betalen.

Bij o.a. Liander kost een 3 phase 25A € 237 terwijl een 3 phase 35 A € 936 kost, let wel dit zijn jaarlijks terugkerende kosten. Dus een elktricien raadplegen is goedkoper ook al ben je dan misschien € 200 kwijt.
Reputatie 5
Badge +14
Ik kan ook nog wel een anekdote vertellen.
Toen wij in 1997 ons eigen zelf gingen bouwen moesten we ook de aansluitingen regelen. Toen der jaren betrof het de PGEM voor de elektrische aansluiting. Ik moest hiervoor een elektrisch schema indienen met daarbij de totale piekbelasting.
Omdat ik zelf toen in de koeltechniek werkzaam was betrof het hier een onderdeel van mijn eigen werkzaamheden, er moesten immers stroomschema's gemaakt worden.

De aanvraag betrof derhalve 3 phase 380 V + nul. De piekbelasting was uitgerekend op 50 kW, maar je mag je zelf afvragen wie krijgt het voor elkaar om alle elektrische verbruikers in huis in één keer tegelijk aan te zetten.

Ze waren bij PGEM van mening dat ik een aansluiting nodig had van 80 A. Na veel soebatten kwam hier 45 A uit. De mannen die mijn woning kwamen aansluiten op het grid hebben kostelijk zitten lachen om deze flauwekul.

Na enkele jaren heb ik de doorlaatwaarde door Liander laten verlagen naar 3 x 25A. Tegenwoordig is de techniek zodanig verbeterd dat menig elektrisch apparaat vele malen zuiniger zijn geworden dan in 1997. Ook nu zit ik nog met een piekbelasting van 25 kW maar wel over 3 phasen.
Ergo per jaar bespaar ik zo'n € 700 aan Netbeheerkosten en dat is mooi meegenomen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens met een elektricien bekijken wat ik kan aanpassen.
Badge +4
Bij Enexis betaal je voor tot 3*25a of 1*80a hetzelfde bedrag, daarna loopt het inderdaad op.

Wat jij zegt van compleet met piekbelasting berekenen is juist goed, al is nooit er sprake van.

Maar klopt van de ene groep/fase teveel belast wordt, als leek zonder kennis niet aanraadbaar, als hobbyist ook eigenlijk niet aanraadbaar. Uiteindelijk moeten de zwaardere groepen afgezonderd worden.

Auto, koken en warmtepomp spreiden en wat kleinere groepen daarbij en je zit als het goed zit save.
Badge +5
Een andere oplossing zou de laadpaal kunnen zijn. Sommige laadpalen kunnen worden aangesloten op de P1 poort van een slimme meter. Zodra de slimme meter aangeeft dat er veel vermogen in huis wordt afgenomen gaat de laadpaal met minder vermogen laden.
Badge +4
Best goede oplossing rob!
Daarbij komt ook dat niet iedereen om 23:00 (landelijk, Limburg en Brabant 21:00) de auto er pas in gaat steken. Zo'n slimme zal dus beperkt kunnen worden tot daltarief schat ik.

De warmtepomp zal vooral s'ochtends veel stroom gebruiken voor verwarming en warm water, dan kan de auto al weer vol zijn.
Reputatie 5
Badge +14
Sluit ik mij helemaal bij aan.
Goede tip Rob! Ga ik navragen bij de laadpaal leverancier.
Reputatie 3
Badge +10
Hoi Yukia,

is veen laadstations kun je ook het max vermogen instellen, ondanks dat een laadpaal 32 amp is
kan hij geblokkerd worden op vb 25 amp, dit zijn instellingen welke gedaan kunnen worden door je laadpaal provider, als het een eigen laadpaal betreft ben ik niet helemaal zeker op je zelf bij deze instellingen kan, anders kan je in de instellingen van je auto ook vaak aangeven of hij wel of niet de volledige vermogen mag vrage, ik rijdt zelf in een hyundai ionic, ik kan vanuit een menu in de auto aangeven hoe hij wel en niet moet laden.

heb je hier iets aan ?

groet,

richard
Reputatie 5
Badge +14
Weetje op toekomst.

Reageer