Slimme assistenten inzetten om energie te besparen?

• 21 november 2017
  • 15 reacties
  • 1189 keer bekeken
Slimme assistenten inzetten om energie te besparen?
Reputatie 5
Badge +13
Hoewel we allemaal zoveel mogelijk duurzaam willen doen en denken, is het soms veel om te onthouden. Je vergeet de thermostaat terug te draaien als je weggaat, de lichten uit te doen of het ontgaat je even dat je niet al te lang onder de douche moet staan. Daar zijn handige apparaten voor ontwikkeld! Die niet alleen voor jouw werken, maar ook met je communiceren.

Slimme apparaten
Niet alleen groene stroom zorgt voor een duurzamer huishouden, slim omgaan met energie kan ook aanzienlijk veel besparen. Misschien dat sommige van jullie al gebruikmaken van een slimme thermostaat of monitoringssysteem om je energieverbruik te regelen en/of te monitoren. We zien een nieuwe speler op de markt: de slimme assistent. De slimme assistent is een slimme speaker met spraakassistent. Dit ken je misschien al van Siri.

Google Home

Onlangs heeft Google, Google Home gelanceerd. Een spraakassistent die kan helpen bij het beantwoorden van vragen of je herinnert aan afspraken in jouw agenda. Niet alleen kan de Google Home je hiermee assisteren, de slimme assistent heeft ook een Smart home-integratie. Het apparaat werkt samen met een hoop slimme devices zoals Nest, Samsung en Philips. Even vergeten de lampen uit te doen of je thermostaat bedienen? Het kan allemaal geregeld worden met de Google Home speaker.

Glow
Met Glow houd je jouw energieverbruik op een makkelijke manier in de gaten. Met een draadloze sensor die je op de elektriciteitsmeter plaatst, weet de sensor precies hoeveel je aan energie verbruikt. Dit gebeurt door middel van elektromagnetische velden. Met kleuren wordt een indicatie van je energie verbruik gegeven. Bij lichte kleuren (blauw bijvoorbeeld) gaat het goed en bij warme kleuren zoals oranje en rood is het tijd om meer te besparen. Met de app kun je zien wat energieslurpers zijn binnen jouw huis. Real-time feedback dus om precies te zien waar er nog wat te winnen valt.

Er zijn nog veel meer dingen die een Slimme assistent voor je kan betekenen. Denk aan je boodschappen doen, je muziek afspelen, vragen beantwoorden, apparaten bedienen en nog veel meer.

Zou jij een slimme assistent willen gebruiken? Of heb je hem misschien al?
Er zitten veel voordelen aan, maar het afluisteren lijkt mij best eng.

Bronnen: Smarthomemagazine.nl & want.nl

15 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Neen, ik heb er geen. Het zijn uiteindelijk allemaal hebbedingetjes en na een half jaar wordt er niet meer naar omgekeken maar ben je wel weer een hoop euro's armer. En wat besparen betreft vraag ik mij af of de kosten wel opwegen tegen de besparingen die je al gedaan hebt.

Hoera ik heb een modulaire thermostaat, nee hiervoor had ik een weer afhankelijke thermostaat, maar ik vond hem toch wel mooi die nieuwe van 250 euri en ik bespaar op energie. Die besparing valt uiteindelijk toch wel tegen het is maar 1 % op een jaarrekening van 2000 euri maar toch het scheelt weer 20 euri p/j. Wie houdt wie voor de gek.

De overgrote meerderheid aan klanten bij Qurrent zij al bewust bezig met het besparen van energie
en hebben niet veel aan deze duur betaalde die leuk zijn voor de meuk.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi, John. Bedankt voor je heldere en eerlijke reactie. Veel nieuwe gadgets lijken inderdaad mooi en interessant. Maar het is altijd maar afwachten of het de investering waard is. Voor de mensen die nog niet zo bewust zijn, maar wel van gadgets houden is het misschien interessant.
Reputatie 4
Badge +12
Besparend, makkelijk en leuk lopen bij dit soort zaken nogal door elkaar. Waarschijnlijk bespaar je het meest met helemaal niet zo makkelijke en leuke dingen als isolatie, led-verlichting en zuinige apparatuur. Als je dat allemaal al hebt, ben je zoals John terecht zegt, al behoorlijk energiebewust bezig. Voor verdere besparing kun je misschien een assistent gebruiken, maar de meeste huishoudens die zover gekomen zijn, hebben die al: vader of moeder die de lichten uit doet, thermostaatkranen lager zet, rugzakken leegt en broodtrommels vult. Ik denk dat wij het niet leuker noch makkelijker kunnen maken, en dat het vooral aan nieuwere generaties is om zelf te ervaren dat gedrag een prijs heeft en dat het leuk kan zijn die te verlagen. Al zal het soms niet makkelijk zijn.
Reputatie 5
Badge +13
Mooi gesproken Frans 🙂 De besparing die je krijgt door je moeite en investeringen maken het inderdaad leuk.

Hoe denk jij dat we de nieuwere generaties kunnen enthousiasmeren om hun gedrag te veranderen? Ik heb zelf het idee dat de jongere mensen denken dat duurzaamheid gepaard gaan met te hoge investeringen.
Hallo Tanja, Wij houden al sinds halverwege de jaren 90 maandelijks het verbruik bij. Destijds stonden er iedere maand tabellen in de krant zodat je kon zien of jouw verbruik (veel) afweek van het gemiddelde van gezinnen met soortgelijke samenstelling. Toen zijn we met de naaste buren een "wedstrijd" aangegaan waaraan ook de kinderen deelnamen. En ieder jaar na de jaarafrekening organiseerden de "verliezers" een etentje voor de winnaars. Hang er een spel- of wedstrijdelement aan en ook kinderen/jongeren doen mee! Die kinderen van destijds zijn nu volwassenen die heel kritisch omgaan met hun energieverbruik en het ook weer aan hun kinderen doorgeven.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @J.M.deVries,

Wat een leuk en mooi idee!
Mooi om te horen dat de kinderen van halverwege de jaren '90 inmiddels zijn opgegroeid tot milieubewuste volwassenen en nog mooier om te horen dat zij dit nu ook weer doorgeven aan de volgende generatie.
Zo blijkt maar weer dat een spel- of wedstrijdelement veel kan bijdragen aan het bereiken van een hoger doel, in dit geval: energiebesparing.

Groeten,
Julian
Reputatie 3
Badge +6
Natuurlijk een prachtig idee, ik zou willen dat het zo simpel was als hier word voorgesteld, maar er komen zoveel dingen bij kijken dat ik denk dat zo'n wedstrijdje bijna niet te realiseren is.
Voorbeeld: het ene gezin is moeders de vrouw de hele dag thuis waardoor het toch behaaglijk warm moet zijn en bij de buren werken zowel man als vrouw waardoor de verwarming lekker omlaag kan, nog een voorbeeld is onze eigen situatie waar wij vinden dat we zo af en toe eens bij een slager en de kippenslachterij langs gaan om een goede voorraad op te slaan in een vrij grote diepvriezer, lekker voordelig kippenboutje, maar de vriezer staat daardoor wel continu te draaien....???
Euri's bespaart door best heel wat voordeliger vlees maar weer meer uitgegeven aan energie
We zitten daar niet mee omdat we een hele boel kilowatjes over gaan houden door 17 zonnepanelen en 4 windtegoeden, maar hoe gaan we dat berekenen ?
Wel hebben we deze winter veel elektrisch bij-verwarmd waardoor we ongeveer 400 m3 gas minder verbruikt hebben dan andere jaren, dan heb je (ondanks dat elektrisch verwarmen duur is) lekker wat bespaard.
Maar ondanks alles, zeker een leuk idee en als het in onze buurt gelanceerd zou worden zouden wij zeker mee willen doen, en echt niet om te winnen maar om het idee te hebben voor het goede doel bezig te zijn , zelfs goed voor de saamhorigheid !!!

groet Harry
Reputatie 5
Badge +13
Mooi initiatief, @J.M.deVries !

Ik bedenk me door je verhaal dat het misschien ook leuk is om iets te organiseren voor 22 september, dan is het 'Burendag'. 🤔😀

Groetjes, Tanja
Badge +1
wat betreft slimme apparaten: stook je niet, is een slimme thermostaat zinloos.
pratende speakertjes is imho nutteloos en kan net zo goed opgevangen worden door goedkopere klikaanklikuit (met op afstand bedienbaar systeem) of desnoods van die simpele timers.

Glow ken ik niet, maar WEER een apparaat dat hetzelfde doet, daar houd ik niet van. En helaas wil ik waarschijnlijk de grafieken van de 1, en de apparatuur van de ander. (net zoals meisjes vroeger hun perfecte man bij elkaar knipten uit magazines)

Zelf doe ik alles met de hand, maar ik heb wel assistentie van Enelogic en excel. heldere inzichten in energieverbruik. Kan met een dag vertraging via je netbeheerder (maarja, dat gaat veel te vaak fout) of een Youless metertje. Enelogic is 19 euro per jaar en de grafieken en het dashboard zijn ongelofelijk helder en duidelijk!

Met de hand? ja! En ja, ik vergeet soms wel eens mijn combi-magnetron uit te zetten (druk voor het afgaan wel eens op stop) dan staat ie een poosje aan. tsja...is 5 watt extra. Net als sommige lampen die nog minder verbruiken. Omdat deze van zichzelf al zuinig zijn is het niet meteen doodzonde als ik eens een keer een van die zaken een hele dag aan laat staan.

@FransvanWoerkom Kan verschillen van persoon tot persoon, maar in mijn geval denk ik dat dure isolatie bij mij niet echt extra zal helpen bezuinigen (nog maar te zwijgen over hoe ik die kosten er dan weer uithaal voor ik weer financieel ga besparen). Ik vind zelf dat ik niet in comfort achteruit ben gegaan, sterker nog: ik vind 15 graden zelfs lekker. alleen daarom al ben ik al minstens de helft tot 2/3e goedkoper uit dan vergelijkbare huishoudens (en dan nog douche ik nog steeds niet maar 7 minuten). Het ligt dus geheel in je lijn der verwachting. Vind je comfort belangrijker en wil je het 20 graden hebben, dan kun je beter isoleren. heb je geen geld daarvoor, kun je beter je verbruik omlaag gooien.
Reputatie 5
Badge +14
Kwam ik vdw tegen, vond het wel leuk.

DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!
Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.
"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.
Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!"
De caissière antwoordt:
"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"

Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.

Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.
De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.
Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!
Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.
Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten onszelf niet iedere keer in een 200 PK machine, als we 2 blokken verder moesten zijn.

Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!

Baby luiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.
We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.
Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.
Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
In die tijd hadden we - misschien - één tv of radio in huis en niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.
In die tijd gebruikten we geen motor maai apparaat op benzine als we het gazon maaiden.We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.

Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.

Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.

Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.
Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.

Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?

Ook ik ben zo'n "egoïstische" oudere mens, die (niet) zit te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.
Reputatie 5
Badge +13
Mooi stuk John! En het is natuurlijk niet netjes wat dat meisje heeft gezegd.

Mensen nu zijn 'verwend' en gewend aan luxe (heel prettige) apparaten die veel stroom gebruiken. Deze waren er natuurlijk vroeger niet, dat maakte de mensen al groener. Al weet ik niet of dat toen een bewuste keuze was. Die apparatuur was er toen simpelweg nog niet.

En op veel vlakken helpt nieuwe techniek ons ook verduurzamen. Zo kunnen de vervuilende centrales de deur uit en komt er iets nieuws met wind- of zontechniek voor in de plaats.
De trein ging natuurlijk ook van op stoom naar op stroom (oké dat is nog langer geleden) ;)

Het geklaag en vingers wijzen is natuurlijk niet goed, maar ik zie wel iets moois in het feit dat een jonge generatie (mijn leeftijd) steeds meer bewust wordt en er zich mee bezig gaat houden. Want uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen helpt. 🙂
Reputatie 5
Badge +14
Lieverd je maakt een kleine denkfout. Inderdaad waren er niet zoveel luxe elektrische apparaten, maar ze waren er wel en ze verbruikten toen heel veel energie ten opzichte van de zelfde apparaten van nu, denk maar aan wasmachine, vriezer, koelkast enz. enz.

Verder vond ik het wel een leuk episteltje of het ook daadwerkelijk is voorgevallen weet ik niet maar er zit wel een kern van waarheid in.
Reputatie 5
Badge +13
Dat is inderdaad zo John, de wasmachines etc. zijn tegenwoordig er zelfs met label A+++
Reputatie 3
Badge +10
Hoi leden van dit gezelschap,

klopt tegenwoordig zijn veel dingen met een groen keurmerk als je over het keurmerk kan spreken.
wat ik zelf een heel lastig verhaal altijd vind het het groen leveren van energie, ik zelf ben er nog niet helemaal van overtuigd dat iedereen die groene energie leverd dat ook echt zou kunnen.
reden hier om is dat ik laats bij de alv was en daar een presentatie werd gegeven, hier in werd gemeld dat echter 2,5% maar echt groene stroom geleverd kan worden dmv zonnepanelen molens en andere opwek voorzieningen. ik ben nog nergens tegen gekomen in aanbiedingen bij energie leveranciers dat ze tijdelijk geen groenestroom contracten kunnen leveren omdat het er niet meer zou zijn.

ik heb wel eens een poging ondernomen om te kijken of ik dat kan achterhalen, dit blijkt erg lastig te zijn om dat er op de enerie markt voor zover toegangelijk voor de consument niet aangevenen word wat groene stroom is en grijze stroom, mede denk ik dat daarom dit niet zuiver na te gaan is.

denk dat we ergens tocht wel eens groene stroom prijs betalen voor grijze stroom, zeker met het energienet wat door europa ligt, ik het nooit iets gezien dat een meter kan aangeven of de stroom levering groen of grijs word verkregen. dus ja iedereen doet zijn best om groen te zijn, maar echt na gaan kan volgens mij niemand.

verder door de digitalisering ben ik van mening dat er veel sluip stroom verbruikt word, al ik het om dat iedereen wel iets heeft wat onnodig in het stopcontact blijft zitten, adapters van telefoons en andere apparatuur welke constant onder spanning blijft.

klopt wel we verbruiken minder maar zolang huizen niet inteligent genoeg zijn valt er nog een hoop te besparen, waarom zaken als tv, iptv decoders en meer van dit soort dingen van stroom voorzien als niemand thuis is, denk zelf dat het slimmer kan, maar we zijn op de goede weg vind ik maar zijn zeker nog lang niet.

Dus Qurrent, kom met initiatieven, en zoals de brainstorm sessie van zaterdag vind ik een welkome aanwinst, hoop dat er meer volgen.

groet
richard
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Richard,

Dankjewel voor je bericht.

Je kan inderdaad niet zien of de stroom die uit je stopcontact groen of grijze stroom is. Alle stroom uit het stopcontact is namelijk hetzelfde. Echter als je bij een 100% groene energieleverancier stroom afneemt, weet je wel zeker dat zij de stroom groen opwekken of inkopen. Wanneer een bedrijf 1000 kWh duurzaam heeft opgewekt via bijvoorbeeld wind of zon, ontvangt een bedrijf een Garantie van Oorsprong. Dit is de garantie dat de stroom werkelijk groen is opgewekt. Meer informatie hierover kan je vinden op de volgende website: https://wisenederland.nl/groene-stroom/faqs-garanties-van-oorsprong-gvos

Klanten kunnen geen inzicht hebben in de Garanties van Oorsprong, maar wel in het stroometiket van hun contract. Een energieleverancier moet deze tonen aan de klanten, en deze stroometiketten worden door de ACM strikt gecontroleerd aan de hand van die GVO's. De ACM controleert voor hoeveel stroom er is ingekocht en hoeveel er is uitgegaan en of die afboekingen juist zijn.

Wij zijn blij dat je zo enthousiast bent over afgelopen zaterdag. Wij zijn net zo enthousiast. Zo enthousiast dat de bezoekers van de ALV een dezer dagen een mail ontvangen met de vraag of ze vaker willen meedenken. Je kan je dan opgeven via de e-mail.

Groet,
Tessa

Reageer