Slimme meter uitlezen met de Raspberry Pi

• 25 februari 2018
  • 26 reacties
  • 20641 keer bekeken

Badge +4
Zijn er ook mensen die slimme meter uitlezen met de Raspberry Pi?
En die hierover met andere mensen willen delen?

mvg John

26 reacties

Hoi John,

Ik heb vorig jaar een paar pogingen gedaan om op een Pi Domoticz te draaien, en dan via een Plugwise Smile de meterstanden uit te lezen. Maar helaas, zonder succes. Ik ben heel benieuwd of dit draadje bruikbare info gaat opleveren.

Groetjes,

Ben
Badge +4
Hoi Ben

Jammer dat het niet gelukt is zit nu zelf met van alles aan de studie om zo iets aan de praat te krijgen maar dat is niet eenvoudige als je niks van de Raspberry weet. Dus ga verder met mijn zoek tocht.

Groetjes John
Ik kwam net nog een instructiefilmpje van Domoticz tegen. Maar ik weet helemaal niets van Linux, en ik heb er dan ook geen flauw idee van wat al die commando's die ik moet inkloppen zullen opleveren. Ik snap niet eens wáár ik ze moet inkloppen, eerlijk gezegd. Dus ben ik er maar weer heel snel mee opgehouden.
Mijn motivatie is ook niet zo heel erg groot, want ik heb een app op mijn laptop, waarmee ik al mijn Plugwise elementen kan bedienen en uitlezen. Maar steeds weer afhankelijk zijn van mijn stroom vretende laptop staat me een beetje tegen, vandaar dat ik wilde overstappen op de Pi3 met Domoticz.
Heb je wel al besloten welke hardware en app je gaat gebruiken? Of wil je zelf iets bouwen?
In elk geval veel succes!
Ben
Reputatie 3
Badge +8
Hoi John,

Bedankt voor je bericht. Jij ook bedankt voor je inbreng, Ben!

Graag verwijs ik je door naar mogelijk interessante topics en leden die ook hebben gediscussieerd over de Raspberry Pi!

Inzicht in je energieverbruik met Domoticz (link aangepast)

@JeroendeJonge, @H.A.Tuinman, @Sebastiaan van Qurrent en wellicht heeft @FransvanWoerkom ook tips? Heel veel succes gewenst!

Groet, Nina
Badge +4
Hoi dank maar als ik op de snelkoppeling klik kom ik bij een inlogscherm uit. Dit lijkt mij niet logisch. Graag ontvang ik de juiste link of links

Mvg John
Reputatie 4
Badge +5
Dit is de juiste link: https://community.qurrent.nl/mijn-energie-29/inzicht-in-je-energieverbruik-met-domoticz-866

Voor het uitlezen met een Raspberry Pi zijn er kant en klare sets, bv zoiets: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-domoticz-starter-met-raspberry-pi3b

Als je zelf iets wilt knutselen heb je best wat technische kennis nodig. De Raspberry Pi is ideaal om die kennis op te doen, er zijn namelijk ontzettend veel tutorials voor alle nivo's. Dat is vooral voor het Linux gedeelte, het operating system waar de Raspberry Pi op draait. Maar er is ook heel veel informatie te vinden over hoe je zelf de Raspberry Pi kan programmeren. Bv met python, daar heb ik vorig jaar nog een workshop in gegeven.
Dan is er ook nog een elektronische en programmeerkant. Om dat te leren is een Arduino weer heel leuk. Neem dan een complete starters kit, zoiets: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/arduino/kits/uno-r3-starters-kit

Ik ben van plan om dit jaar met een variant van de Arduino (ESP32) thuis zelf iets te bouwen dat direct de slimme meter uit leest. Hopelijk op zo'n manier dat de Qbox ook nog gewoon blijft werken. Ik zal mijn voortgang op de community plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan
Wij lezen onze slimme meter uit met een RasPi, dmv een scriptje dat ons verbruik logt en wegschrijft naar een tekstbestand. De uiteindelijke output is een gedetailleerde (dag)grafiek met wat we verbruikt hebben en de opbrengst van onze zonnepanelen. Volgens mij geen standaard software, maar (grotendeels) zelf geschreven (daar hebben we een heel handige puber voor in huis).

Voor het actuele verbuik hebben we trouwens ook een ledklokje in de kamer staan, met cijfers die groen zijn als we weinig verbuiken en roder worden naar mate ons verbuik hoger is 🙂

M
Reputatie 4
Badge +5
Wij lezen onze slimme meter uit met een RasPi, dmv een scriptje dat ons verbruik logt en wegschrijft naar een tekstbestand. De uiteindelijke output is een gedetailleerde (dag)grafiek met wat we verbruikt hebben en de opbrengst van onze zonnepanelen. Volgens mij geen standaard software, maar (grotendeels) zelf geschreven (daar hebben we een heel handige puber voor in huis).

Voor het actuele verbuik hebben we trouwens ook een ledklokje in de kamer staan, met cijfers die groen zijn als we weinig verbuiken en roder worden naar mate ons verbuik hoger is :)

M

Cool zeg! Zo'n display zou iedereen in zijn huiskamer moeten hebben!

Hoe leest de RPi de slimme meter uit? Direct aangesloten op GPIO pinnen of met een speciale slimme meter kabel (zoiets)?

En hoe wordt het ledklokje aangestuurd?

Kun je een fotootje plaatsen?

Sebastiaan
Badge +4
Ik heb nog wat anders gevonden om via raspberry P1 uit te lezen.
ben aan het testen en zag vraag aan de maker of ik het mag dit op deze flora mag delen.

mvg John
Badge +4
even antwoord voor sabastiaan ik het qbox en de raspberry pi alle twee aan het P1 poortje hangen kan gewoon met een verder en je moet een draadje niet aansluiten.
Andere keer meer

mvg John
Reputatie 4
Badge +5
even antwoord voor sabastiaan ik het qbox en de raspberry pi alle twee aan het P1 poortje hangen kan gewoon met een verder en je moet een draadje niet aansluiten.
Andere keer meer

mvg John

Ik begrijp dat het dus kan, maar ik snap nog niet goed hoe. Wat bedoel je met 'gewoon met een verder'? En welk draadje precies moet je niet aansluiten? Als je een linkje hebt met de informatie is dat ook prima. Alvast bedankt!

Na even zoeken zie ik dat er P1 splitters bestaan, deze bijvoorbeeld, maar die vind ik gelijk wel weer erg prijzig.

Sebastiaan
Reputatie 4
Badge +5
John, is dit wat jij gebruikt? http://www.smartmeterdashboard.nl/blog/gelijktijdiggebruikvanmeerderep1-uitlezerssplittenvanhetp1-signaal

Dit ziet er goedkoop en haalbaar uit. :)

Sebastiaan
Badge +4
Hoi Sebas

Ja maar dan op een andere manier. Dit model past niet in mijn meter ik heb een ander model verder gekocht met 3 x waar rj 11 in moet.

dus rj 11 blokje stuk je kabel en weer een tj 11 blokje en dan het verdeelblokje maar het stukje kabel moet je een draad er af knippen.

ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

gr John
Badge +4
Hoi Sebas

Ja maar dan op een andere manier. Dit model past niet in mijn meter ik heb een ander model verder gekocht met 3 x waar rj 11 in moet.

dus rj 11 blokje stuk je kabel en weer een tj 11 blokje en dan het verdeelblokje maar het stukje kabel moet je een draad er af knippen.

ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

gr John

PS kom er op terug met een link voor een website van mij waar alles op staat
Hoi Sebastiaan,

We hebben een kabel met een ESP-boardje met wifi in de P1-poort, deze leest de waardes en stuurt ze naar de RasPi. De RasPi hangt in ons thuisnetwerk, dus dat is ook hoe het ledklokje aan z'n input komt en natuurlijk hoe we de grafieken kunnen inzien.

Dit is wat wij als display hebben: https://www.rgbdigit.com/rgbdigit/.

M
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Sebastiaan,

We hebben een kabel met een ESP-boardje met wifi in de P1-poort, deze leest de waardes en stuurt ze naar de RasPi. De RasPi hangt in ons thuisnetwerk, dus dat is ook hoe het ledklokje aan z'n input komt en natuurlijk hoe we de grafieken kunnen inzien.

Dit is wat wij als display hebben: https://www.rgbdigit.com/rgbdigit/.

M

Dat is interessant, dat lijkt heel erg op wat ik van plan ben! Ik ben benieuwd wat voor kabel jullie gebruiken en hoe jullie die uitlezen. Is dat een simpele kabel met een RJ11 in de P1 poort en dan uitlezen met eigen code of een library?

Sebastiaan
Reputatie 4
Badge +5
Is het dit toevallig? http://www.esp8266thingies.nl/wp/
Hoi Sebastiaan,

Wij hebben iets huisgesoldeerds op een klein stripboardje, met inderdaad 'n ESP8266. Maar het ziet er allemaal wel iets minder netjes uit dan jouw voorbeeld 😉 Functioneel zal het elkaar wellicht niet zoveel ontlopen? De kabel is met RJ-11 aan de ene kant en dus de ESP aan de andere kant.

De data wordt door de ESP naar de Raspberry Pi gestuurd, waar een scriptje het wegschrijft naar een tekstbestand (en naar onze server). De grafiek maken we met Graphite.

Ik heb het 'voordeel' dat ik een puber heb die dit soort dingen héél leuk vindt, en vooral zoveel mogelijk zelf wil maken... afgezien van het framework van Graphite is het dus allemaal huisvlijt ;)

M.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Mlijn,

Ik ben zeer onder de indruk! Hij heeft het toevallig niet ergens online als open source gepubliceerd? Zo nee zou hij dat zeker moeten overwegen, wil ik wel bij helpen (maar ik gok dat hij dat zelf prima kan : ). Ik ben zeer benieuwd naar de code die draait op de ESP8266.

Sebastiaan
Wij hebben hier thuis al bijna 2 jaar een raspberry met domoticz draaien.
Daar kunnen we onze slimme meter op uitlezen met behulp van een slimme meter kabel via USB, inderdaad die van het SOSsolutions setje.
Werkt perfect.
Ondertussen heb ik bij meerdere mensen deze oplossing geïnstalleerd.
Het leuke van de raspberry in combinatie met domoticz is dat je ook kan schakelen op basis van verbruik.
Zo heb ik bij een sportclub een slimme schakelaar via wifi aangesloten op de close-in boiler.
Deze wordt aangeschakeld met een scriptje op basis van aanwezigheid.
De aanwezigheid haal ik uit het gestegen energieverbruik van de slimme meter: het licht gaat aan in kleedkamer en sportruimte, dus er is iemand aanwezig in het pand
tadaa, de code die op de ESP8266 draait. Communiceert via MQTT naar een python scriptje dat luistert en elke keer dat de smart meter een antwoord geeft de data in een bestandje opslaat en dan doorstuurt naar Graphite. De grafieken worden daarna met Grafana bekeken.

De hardware is vrij simpel, een kleine level converter om de seriele verbinding van 5v naar 3.3v terug te brengen, deze zit aangesloten aan GPIO13 aka D7. Verder de request line op permanent 5v.

https://gist.github.com/puckipedia/b96f3039e0aec441274326d97452150f
bonus! https://dl.puckipedia.com/up/sunspec.py de code die ik gebruik om onze SolarEdge inverter uit te lezen. Voert data ook weer in MQTT, deze data wordt gecombineerd met de resultaten van de smart meter.
Hoi Sebastiaan,

Wat hij zegt dus 😉 Hopelijk heb je er iets aan...
Succes!

M.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Puck,

(sorry voor de late reactie, ik ben een week ziek geweest)

Die code ziet er goed uit, die ga ik zeker gebruiken in m'n eigen project. Dank je voor het delen!

Ik zag dat je in je code hetzelfde probleem had als ik met andere projecten: je moet de naam en wachtwoord van je Wifi hard-coden. Ik had daarvoor een handige lib gevonden waarmee je die kunt invullen via telefoon of table: WifiManager. Werkt in de praktijk matig, dus ben ik nu bezig met een ESP32 variant (een Lolin32) om via Bluetooth ipv Wifi het ding makkelijker vanaf telefoon of tablet te kunnen configureren. De mqtt host zou daarmee ook geconfigureerd kunnen worden.

Ik zat ook nog te denken om een beperkte dataset op te slaan (bv laatste 24 uur) op de ESP zelf en die toegankelijk te maken met een web frontend die op de ESP zelf draait (bv met Arduino WebServer). Voor live verbruik en beperkt terug kijken zou je dan zelfs geen Raspberry Pi nodig hebben. Misschien kan dat helemaal niet vanwege het beperkte aantal keer dat je naar EPROM kan schrijven. Maar leuk om uit te zoeken en uit te proberen.

Sebastiaan

PS: mocht je willen spelen met de Lolin32, neem dan niet de lite variant, die mist oa de 5V pin.
Reputatie 4
Badge +12
Zijn er ook mensen die slimme meter uitlezen met de Raspberry Pi?
En die hierover met andere mensen willen delen?

mvg John

Hoi John,

Jawel, naar aanleiding van je vraag en de oproep van Nina drie weken geleden heb ik mijn RPi en usb-seriële convertor kabel van SOSSolutions tevoorschijn gehaald, gekeken of alles nog werkte, het operating system Raspbian ge-update en Domoticz geïnstalleerd. Eigenlijk ging alles volgens het boekje van Domoticz. De gebruikersinterface van Domoticz is een website die draait op de RPi. Die draaide prima, maar weigerde me de devices te laten zien om gas en elektra uit te lezen. Tot ik me realiseerde dat ik dat P1 poort stekkertje van de geïnstalleerde usb convertor gewoon in de slimme meter moest stoppen.

Binnen tien seconden waren in Domoticz zowel de devices elektriciteit en gas als het tabblad Utility (Energieleverancier) actief en kreeg ik mijn eerste verbruiken en meterstanden te zien. Dat zag er mooi uit en eigenlijk had ik geen zin meer om me druk te maken over een verloopkabeltje met doorgeknipt adertje (welk adertje ook alweer, en aan welk apparaat), dus ik heb de QBox buiten gebruik gesteld en teruggestuurd.

In vervolg hierop zal ik een vergelijking maken van de QBox en de RPi/Domoticz en dagelijks uitlezen van de slimme meter via de netbeheerder door Qurrent en SlimmemeterPortal die zeker niet altijd in het nadeel van QBox en Qurrent zal uitvallen.

Wordt vervolgd, Frans

Reageer