Welkom op de Qurrent community

Stel je vraag, deel je ervaring en inspireer anderen

Zo werkt het

1
Meld je aan op de Qurrent Community.
2
Stel je vraag of doe mee in een discussie.
3
Ga naar de volgende rang door anderen te helpen en te inspireren.
Nog geen account op de community? Registreer nu!
Sticky

Beantwoord Test onze nieuwe energiebespaarscan!

Business Development

25 replies

Auteur
  • 14 juni 2017
Wij helpen je graag bij het besparen van energie. Want hoe minder energie je verbruikt en zelf opwekt, hoe dichter we komen bij ons ideaal; heel Nederland energieneutraal.

Wij maken dit graag zo makkelijk mogelijk.
Daarom hebben we de ‘energiebespaarscan’ ontwikkeld. Één vragenlijst, waarna direct duidelijk wordt welke maatregelen je kunt nemen om energie te besparen. Én wat de kosten hiervan zijn. Klinkt goed?
Wij hebben de eerste bèta versie nu online staan en zijn benieuwd wat jij er van vindt.

Test jij de energiebespaarscan met ons mee? Ga naar http://bespaarscan.qurrent.nl en maak je eigen bespaarplan.

Laat in je comments achter wat je ervan vindt. Het enige wat je moet doen, is een account aanmaken. Omdat het een beta verie is, is het nog niet aan je Mijn Energie acount gekoppeld.

Groeten van Rob

icon Gemarkeerd als beste antwoord Rob van Qurrent on 23 juni 2017, 09:31

Goed nieuws, de aanloopproblemen zijn opgelost. We hebben nu een beveiligde verbinding naar de scan en de bevestigingsmail wordt verzonden. Via https://bespaarscan.qurrent.nl kun je de bespaarscan bereiken.

Bekijk origineel

21 reacties

Q-brain

240 replies

• 14 juni 2017
Moet ik hier soms ook weer een nieuw account aanmaken.
Community Manager

909 replies

• 14 juni 2017
Hoi John,

De bespaarscan is nog niet gekoppeld aan je Mijn Energie account. Je kan een account aanmaken op bespaarscan website. Als de bespaarscan bevalt kunnen we deze in Mijn Energie zetten.

Groetjes, Tanja
RGM
Q-brain

193 replies

• 15 juni 2017
Verbinding is niet beveiligd.
Geen https mogelijk.
Business Development

25 replies

Auteur
  • 15 juni 2017
Beste RGM, bedankt voor de feedback! Onze IT'ers gaan ermee aan de slag
Business Development

25 replies

Auteur
  • 16 juni 2017
Er gaat nog iets mis met het versturen van de email om je account te activeren. We zijn aan de slag om dit te fixen.
Q-expert

14 replies

• 22 juni 2017
Helemaal aangemeld, doet de bevestigingslink het niet. Irritant! Misschien is het handiger om mensen pas te vragen te testen als dat ook daadwerkelijk kan.
Business Development

25 replies

Beantwoord
Auteur
  • 23 juni 2017
Goed nieuws, de aanloopproblemen zijn opgelost. We hebben nu een beveiligde verbinding naar de scan en de bevestigingsmail wordt verzonden. Via https://bespaarscan.qurrent.nl kun je de bespaarscan bereiken.
Edo
Q-expert

24 replies

• 24 juni 2017
Mijn eerste indruk:
1- Technisch: Geen koppeling met bestaand user account
2- Regelgeving: Onnodig veel privé gegevens invoeren. Waarom geboortedata van bewoners invoeren als reeds geboortejaar voldoede is. (let op privacy regelgeving!!) Gaan de gegevens naar derden??
3- Technisch: Dropdown bouwjaar werkt goed niet op Ipad. Opmerking: test jullie applicatie expliciet op tablets/Ipads; de tijd van alleen PC's ligt al even achter ons.
4- Technisch: Wijzigingen naderhand, worden niet opnieuw doorberekend in het eindresultaat. Zie gewijzigde energiekosten niet terug.
5- Functioneel: Klant wordt soms gevraagd naar toepassen verbeteringen; kan klant dit zelf beoordelen? Geef meer uitleg bij iedere vraag. (info buttons)
6- Inhoudelijk: Waarom weer die slimme thermostaat adviseren?? De besparingen die de leveranciers noemen, zijn niet gebaseerd op Nederlandse huishoudens on zeker niet van toepassing voor alle huishoudens. Een deel kan fors besparen, maar een deel ook heel weinig. Wordt tijd dat er eerst eens goed onderzoek naar gedaan wordt, voordat we iedereen zo'n duur ding in huis laten hangen.
7- Inhoudelijk: Heeft u een slimme meter... hopelijk niet toch als besparing?? Ook hier geldt: er zijn geen harde besparingscijfers bekend... alleen erg optimistische doelen.
8- Inhoudelijk: Kreeg advies van zonneboiler. Zie niet hoe dit advies tot stand kwam. Hoeveel warm water gebruikt mijn gezin? Rechtvaardigt dit verbruik deze investering? Ik verwacht bij een advies, een gedegen onderbouwing op basis van verbruikscijfers.
9- Opties: vind de uitkomst erg beperkt qua opties en varianten. Had op zijn minst een warmtepomp verwacht, almdan niet gekoppeld aan zonne-energie.
10: Vervolg/Doel: En dan heb ik een advies, wat nu... Hoe gaat Qurrent mij verder helpen??

Ga er de komende dagen verder mee spelen....
Business Development

25 replies

Auteur
  • 25 juni 2017
Hoi Edo,
Super feedback, daar kunnen we wat mee !
Edo
Q-expert

24 replies

• 25 juni 2017
Tweede indruk:
Aanvulling punt 4: Na opnieuw inloggen werden oude invoer wijzigingen wel meegenomen, maar nieuwe aanpassingen niet. (Ipad?)
Aanvulling punt 6: Slimme thermostaat zou mij een besparing van 3€/maand opleveren. Dit cijfer lijkt mij wél realistisch.
Aanvulling punt 10:Of jullie zouden een partner moeten hebben die complete vergroeningstrajecten bij klanten kan uitvoeren. Of je zou leveranciers moeten hebben die een deel kunnen uitvoeren. Dus een stap verder dan de huidige inkoopacties.

Nieuw:
11: Technisch: De invoer op basis van een sterren-systeem, werkt niet prettig op het moment dat percentages gevraagd worden. Zou sliders overwegen.
12: Functioneel: Kreeg een advies voor slechts 3 zonnepanelen. Had er minstens 10 verwacht. Voor mij is niet duidelijk hoe het systeem dit aantal bepaald. Kostentechnisch is een dergelijk klein systeem niet interessant.
13: Voor mij mag het aantal besparings oplossingen veel uitgebreider:
13a: Opties: Mis onderdeel ventilatie, evt. in combinatie met warmtepomp.
13b: Opties: Mis vervanging van (verouderde) CV ketels. Of door of een nieuwere ketel, of een andere technische oplossing.
13c: Opties: Mis radiatoren. als onderdeel verwarming. Toepassen lage-temperatuur, danwel ventilatoren, folie, etc
13d: Opties: Behalve zonnecollectoren is er veel meer mogelijk mbt. warmwater voorziening.
14a: Inhoudelijk: besparingsrapport: Ik vind de verhouding uitleg groot ten opzichte van de te nemen maatregelen. Voor mij mogen die maatregelen in veel meer details beschreven worden. (al dan in een bijlage) De details bestaan nu hoofdzakelijk uit bedragen; bedragen die verder niet onderbouwd of gespecificeerd worden. Mooiste zou zijn wanneer er een standaardoplossing van een aanbieder getoond wordt, waar je later een concrete offerte voor kan aanvragen.
14b: Technisch besparingsrapport: Ik weet niet hoe de staafgrafieken met besparing berekend worden. De 7% die ik zou kunnen besparen lijkt grafisch eerder op 20%.
15: Functioneel: Kom de term ROI tegen; zal de meeste gebruikers weinig zeggen. Een ROI is echter niet hetzelfde als een terugverdientijd. Noem je een terugverdientijd, dan is ook de levensduur van een investering van belang. Een terugverdientijd van 120 maanden is niet interessant wanneer het apparaat lang voor die tijd de geest zal geven. Zou ze dus beiden vermelden.

Samengevat
Komen we terug op mijn oorpronkelijke punt 10: wat is het doel van de scan? Verzamel je informatie voor een derde partij om de besparingen door te voeren, of is dient de klant dit zelf te doen. Dit bepaalt in grote mate de vorm en inhoud van het resultaten rapport. Wanneer een derde partij de oplossing aanbiedt, is een indicatie van de investering een belangrijk onderdeel, de details levert de aanbieder later wel. Wanneer de klant het zelf moet doen, dient het rapport wel de benodigde basisgegevens te bevatten om vergelijkbare offertes aan te vragen. Want zonder deze gegevens, is de kans groot dat de klant iets heel anders in huis haalt, met de vraag of zijn besparingsdoelen gehaald kunnen worden. Punt van aandacht.

Gegeven dat het een beta is, ben ik benieuwd welke richting het eindresultaat opgaat.
Lex
Q-expert

32 replies

• 26 juni 2017
Tanja van Qurrent schreef:

Hoi John,

De bespaarscan is nog niet gekoppeld aan je Mijn Energie account. Je kan een account aanmaken op bespaarscan website. Als de bespaarscan bevalt kunnen we deze in Mijn Energie zetten.

Groetjes, Tanja

Jammer dat dit niet vantevoren is bedacht, ik ga geen nieuwe account aanmaken met wss weer een wachtwoord en een krakkemikkige beveiliging terwijl ik wel allerlei privacygevoelige informatie moet invoeren
Business Development

25 replies

Auteur
  • 27 juni 2017
Hoi Edo,
Punt 10: Met deze beta release willen we een aantal dingen uitzoeken zoals: hoeveel mensen zijn geïnteresseerd in een scan en willen de moeite nemen om een scan in te vullen, waar haken deelnemers evt. af, wat verwachten deelnemers van het advies, is het advies een trigger om stappen te gaan ondernemen etc. Op dit moment is er nog geen follow-up op de scan ontwikkeld. Er wordt geen informatie doorgestuurd naar partijen die een oplossing aanbieden of offerte kunnen maken. Ik wil eerst kijken hoe deelnemers de scan ervaren.
Q-expert

17 replies

• 29 juni 2017
kijk eens op https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/isoleren-en-besparen/energiebespaarwijzer.
deze bespaarwijzer werkt simpel en geeft direct verbeteropties

5 replies

• 30 juni 2017
Hallo Rob,

ik heb de scan gedaan, maar vind de opzet erg matig:
- Het aangeven van percentages / genomen maatregelen met sterretjes is erg subjectief. Je krijgt willekeurige resultaten (wat betekent 2-sterren isolatie?). Ik zou man en paard benoemen: gewoon laten aangeven welke maatregelen al zijn genomen. Zelfde geldt voor de vragenlijst: beter een selectie laten maken van apparaten in huis, dan met sterretjes aangeven of mensen veel / weinig apparatuur hebben. Liefst al een suggestie van selectie maken op basis van demografische gegevens.
- Opgeven geboortedatums lijkt me, zoals Edo al zegt, een brug te ver. Lijkt me voldoende om gezinssamenstelling te weten. Man/vrouw lijkt me ook niet van belang.
- Bij start kan ik uit verschillende huizen kiezen (mocht ik die al hebben). Het lijkt me dat de markt voor mensen met meer dan 1 huis vrij beperkt is...
- User-interface technisch hier en daar nog wat kleine dingen (de 'verder' knop is wat verborgen rechts onderin, kan beter worden geaccentueerd).
- Misschien goed om ook budget en plannen mee te nemen in het advies. Misschien heb ik wel geen geld voor grote maatregelen, of juist wel. Dat bepaalt natuurlijk ook mijn bereidheid om maatregelen te nemen. Je zou het advies daarop kunnen aanpassen: misschien vallen de meest effectieve maatregelen niet binnen mijn budget, maar kan ik toch met minder geld nog wat kleine stappen maken.
- Transparantie kan beter. Het is nu compleet onduidelijk hoe het advies tot stand komt (in mijn geval was het advies zinloos, omdat de geadviseerde maatregel (Qbox) al in huis is). Dat moet echt een slag beter, wil ik vertrouwen hebben in het resultaat.
- Misschien goed het proces in stukken op te knippen. Eerst met weinig info een voorstel doen, en dan laten verfijnen (bijv. door details te laten aangeven, zoals sauna in huis, (on)mogelijkheid zonnepanelen te plaatsen op eigen dak). Nu duurt het vrij lang voordat ik resultaat krijg, en het verband met mijn invoer is niet duidelijk.

Groeten,

Daniel
Q-brain

240 replies

• 30 juni 2017
MaartenSopers schreef:

kijk eens op https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/isoleren-en-besparen/energiebespaarwijzer.
deze bespaarwijzer werkt simpel en geeft direct verbeteropties

Helaas ook deze scan gedaan maar kan niet alles invullen voor het verwarmen van de woning. Zo gebruik ik een VRV Heatpump lucht/lucht, zomer koelen en winter verwarmen, maar deze mogelijkheid komt helaas niet voor.
Q-expert

13 replies

• 14 juli 2017
Ik heb de scan zojuist ingevuld. Ik zie eerlijk gezegd nog geen toegevoegde waarde ten opzichte van andere scans. Ook vind ik de hoeveelheid persoonsgegevens die gevraagd worden niet in verhouding staan tot het doel. Invullen op je mobiel is onmogelijk. Dat kan echt niet meer.

Tenslotte valt het me op dat dit soort scans over het algemeen leiden tot aankoopadviezen van duurdere besparingsoplossingen. Ik zou het interessant vinden als er ook goedkopere oplossingen zijn. Gedrag bijvoorbeeld. Of een pompschakelaar voor stads- e/o vloerverwarming. LED-lampen doen het goed, net als tijdschakelaars. Besparen hoeft niet persé veel geld te kosten. De drempel moet zo laag mogelijk zijn. Misschien een vraag toevoegen als: wilt u investeren, heeft u behoefte aan snelle tips of wilt u suggesties bij vervanging van apparatuur (warmtepompdroger bijvoorbeeld).
Q-starter

2 replies

• 17 juli 2017
Als je al wil inloggen zonder dat je e-mail adres is bevestigd volgt een melding met een typefout.

Er staat: Je account is not niet geverifieerd, bekijk je mail voor meer informatie.
Business Development

25 replies

Auteur
  • 17 juli 2017
Bedankt, melding is aangepast. "not" is "nog" geworden.
Q-starter

2 replies

• 17 juli 2017
Ik heb expres alle voorgaande reactie niet echt gelezen, meer gescand. Ik zag wat adviezen voor voor het kijken naar vergelijkbarere scans voorbij komen.
Hieronder even beknopt wat mij opviel aan het invullen. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Profiel: Als ik het aantal mensen in een gebouw aangeef, waarom wordt het aantal in te vullen geboortedatums dan niet bijgewerkt?
Profiel: Waarom kan ik bij mijn gebouw geen bouwjaartal kiezen nieuwer dan 1988
Profiel: Waarom kan ik niet kiezen voor: we gebruiken geen airco.

Algemene vragen : [Heb je een slimme meter kies 1 of 0 ; Heb je glas in lood ramen kies ja of nee....???? ] Waarom niet overal gewoon ja of nee!

Algemeen Lichten: [ Kan beweging of aanwezigheid detectie worden toegevoegd?] Misschien is dit er al.
Algemeen Lichten: Waarom staat LED er niet tussen in de bovenste keuze lijst en waarom moet ik uit wattages kiezen en niet lumen of vergelijkbare wattages een 25 watt LED (25W is de kleinste keuze; trouwens deze zijn niet oplopend gesorteerd) is wel heel erg fel.
Het is mij onduidelijk of dit wensen zijn ter verbetering of juist reeds aanwezige verlichting.

Verbeteringen Resultaat: Out of the blue 4.441,25 Nodige investering! Waar komt dit bedrag vandaan en waar is het voor?
Verbeteringen Resultaat: Energiebesparing van 12% is dat huidige of realiseerbare besparing. En waarmee gaat dit bereikt worden dan?
Verbeteringen Resultaat: [4.441,25 en 12% maar dan volgt een besparing na 3 jaar van 631,80 ] Hoe is dat ineens berekend dan?

De volgende pagina bij verbeteringen begint met: Kies je verbeteringen. Hier begint de pagina met een max bedrag van 4360,- en geen 4441,25 ?? De specificatie er onder komt uit op 4360,- dus hoe zit het dan met die 4441,25 van de vorige pagina?

In het besparingsplan verschijnt er ineens een fase 1 en fase 2. Daar heb ik niet eerder wat over gelezen. Ik leid af dat fase 1 over lagere bedragen gaat, maar dan zit LED verlichting en aanwezigheid detectie wat bij mij ook lage bedragen zijn, toch ik fase 2.

Mijn conclusie. Ik vind heel veel onduidelijk en onlogisch. Ik mis ook uitleg voor wie dit nu bedoeld is. De vraag om mee te helpen testen is gesteld aan een particulier (althans dat ben ik en ik heb de vraag via de mail gekregen) maar de vragenlijst lijkt me heel erg gericht op een bedrijf.
Ik zou de vragen, de uitleg en de user-interface nog even grondig herzien en het project nog even binnen de muren van Qurrent houden voor ik zoiets in een open beta publiek zou maken.
Q-starter

2 replies

• 18 juli 2017
Ik ben al snel afgehaakt bij het invullen van de quick scan. Het invullen van de geboortedata is een ramp, met name het jaartal. Je blijft maar klikken op het pijltje onderaan. Wanneer je cursor iets verschuift, klik je per ongeluk op het kruisje en kun je weer overnieuw beginnen. Kunnen jullie daar een gebruiksvriendelijker toepassing voor bedenken?
Q-expert

24 replies

• 20 juli 2017
Ik ben het volledig eens met KVDK voor wat betreft het invullen van het profiel, met nog 1 aanvulling waarmee tevens de vraag van JanetHaasjes is beantwoord: Vraag geen geboorte data van mensen in het gebouw, maar laat kiezen uit een leeftijd categorie.

Verder mis ik in ons geval alle besparingsmogelijkheden voor ons gasverbruik van 950 m3 per jaar

En wat wordt bedoeld met de vraag van het totaal van het aantal meters?
Groeten van D´olde

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)

Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
    Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies: