Van het gas af met een warmtepomp. Hoe werkt dit eigenlijk?

Badge +3

Van het gas af met een warmtepomp. Hoe werkt dit eigenlijk?
De kogel is door de kerk. Wiebes gaat de gaswinning in Groningen per 2030 helemaal stoppen. Goed nieuws! Dit besluit geeft een extra impuls aan Nederland om snel van het gas af te gaan. Tevens een goede stap om de ambities op het gebied van CO2-reductie te realiseren.

Einde cv-ketel… Hallo warmtepomp!
In de politiek wordt ook al gesproken om in 2021 de verkoop van de traditionele gasgestookte cv-ketels te verbieden. Maar wat betekent dit nu precies voor een doorsnee huishouden? De warmtepomp wordt regelmatig genoemd als oplossing voor een gasloos huis. Vaak wordt dan gedacht aan een systeem waarmee buizen diep in de grond worden geboord om warmte aan de bodem te onttrekken. Dat is inderdaad een warmtepompsysteem. Echter is dit alleen makkelijk te implementeren bij nieuwbouw.

Warmtepomp voor je bestaande woning
Gelukkig zijn er ook warmtepompen die in staat zijn energie uit de buitenlucht te onttrekken. Ook wel lucht/water warmtepompen genoemd. Voor veel bestaande woningen is de hybride lucht/warmtepomp de oplossing die het makkelijkst te realiseren is. Je plaatst naast je huidige cv-ketel een luchtwarmtepomp. Zolang de warmtepomp genoeg warmte kan leveren blijft de cv-ketel uit. Simpel toch? Wordt het buiten te koud of is er plotseling behoefte aan warm water (om bijvoorbeeld te douchen), dan springt de cv-ketel bij om te kunnen voldoen aan de warmtevraag!

Wil je helemaal van het gas af in een bestaande woning? dan kun je gaan voor een zwaardere lucht/water warmtepomp met een boilervat of doorstroomapparaat om te kunnen voorzien in voldoende warm tapwater.

Positief rendement
Het mooie aan dit systeem is dat het een positief rendement heeft. Heeft je warmtepomp een COP (efficiëntie factor) waarde van 4? Dan krijg je van de elektrische energie die je erin stopt 4x de energie terug in warmte. Is het allemaal zo simpel dan? Voor een groot aantal huizen is de lucht-water warmtepomp inderdaad een prima oplossing. Voorwaarde is wel dat je huis goed geïsoleerd moet zijn. Dan ben je helemaal duurzaam bezig

5 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Lekker, heb ik net de opdracht gegeven om mijn oude cv ketel te vervangen, na 20 jaar trouwe dienst, en daarnaast een hybride warmtepomp te installeren. Nu lees ik dat over 12 jaar er geen gas meer zal zijn. Wat moet ik dan met mijn 12 jaar oude cv ketel.
De hybride warmtepomp zal het dan alleen moeten doen maar is deze dan wel van voldoende capaciteit om mijn huisje te verwarmen of moet ik er nog één bijkopen.

Zou zo maar een realistisch verhaal kunnen zijn voor de komende 12 jaar.
JohnKemmer schreef:

Lekker, heb ik net de opdracht gegeven om mijn oude cv ketel te vervangen, na 20 jaar trouwe dienst, en daarnaast een hybride warmtepomp te installeren. Nu lees ik dat over 12 jaar er geen gas meer zal zijn. Wat moet ik dan met mijn 12 jaar oude cv ketel.
De hybride warmtepomp zal het dan alleen moeten doen maar is deze dan wel van voldoende capaciteit om mijn huisje te verwarmen of moet ik er nog één bijkopen.

Ik zou zeggen koop een extra apparaat wat je huis kan bijverwarmen op de dagen dat je warmtepomp het niet alleen aankan.
Voorbeelden:
  • Electrische kachel (olieradiator)
  • Airconditioner met inverter techniek zodat deze ook kan verwarmen
  • Pelletkachel
  • Houtkachel
  • Infrarood panelen
Keuze genoeg toch?

Frank

P.S. Mijn huis uit 1915 draait nul-op-de-meter (positief zelfs) met bovenstaande opties behalve de houtkachel ;-)
Reputatie 4
Badge +13
Inderdaad een lastig verhaal voor iedereen die net een nieuwe cv ketel heeft. Bedankt @F.R.Bakker voor de interessante opties!

De airco en panelen waar je het over hebt ben ik nog niet bekend mee, die ga ik eens googlen 🙂

Groetjes, Tanja
Reputatie 4
Badge +12
F.R.Bakker schreef:

JohnKemmer schreef:

Ik zou zeggen koop een extra apparaat wat je huis kan bijverwarmen op de dagen dat je warmtepomp het niet alleen aankan.
Voorbeelden:
  • Electrische kachel (olieradiator)
  • Airconditioner met inverter techniek zodat deze ook kan verwarmen
  • Pelletkachel
  • Houtkachel
  • Infrarood panelen
Keuze genoeg toch?

Frank

P.S. Mijn huis uit 1915 draait nul-op-de-meter (positief zelfs) met bovenstaande opties behalve de houtkachel ;-)

Zo lang staat mijn huisje nog niet maar draai wel volledig met een 5 pk Heat pump en dan ook nog lekker koelen op zeer warme dagen. En nee een houtkachel heb ik gelukkig niet nodig ben ik ook de buren niet tot last.
Reputatie 4
Badge +12
Waar het uiteindelijk op uitdraait is dat men weer een hoop geld kwijt is aan de grillen van Den Haag.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen