Beantwoord

Verwarmingsmethode elektrisch of pelletkachel

• 13 maart 2019
  • 4 reacties
  • 233 keer bekeken

Goeiedag,

Mijn vriend en ik gaan binnenkort een klein huisje bouwen. Het zal in totaal 48 m2 worden. Er komen 3 kamers in van ongeveer gelijke grootte en een badkamer van 6 m2. We zullen dit huisje zo optimaal mogelijk isoleren en gaan 12 zonnepanelen op het dak leggen. We weten bijna zeker dat we een elektrische boiler gaan nemen voor warm water in de badkamer en de keuken. We zouden het geweldig vinden als we alles op elektriciteit kunnen doen, er is echter weinig informatie te vinden over elektrische verwarmingsmethoden.

Vloerverwarmingsmatten: ik heb gelezen dat deze niet zuinig zijn zodra dit als hoofdverwarming wordt gebruikt maar willen we wel evt. toepassen in de badkamer.

Infrarood panelen: schijnt enkel geschikt te zijn als bijverwarming. Het lijkt ons ook niet fijn als je zelf wel wordt warm gehouden maar de rest van het huis en de meubels koud zijn. Of heb ik dit verkeerd begrepen...?

Elektrische radiatoren: temperatuur kan constant zijn. Worden niet veel verkocht en ik kan er geen informatie over vinden zonder commerciële doeleinden. Lijkt wel een goede optie maar ik ben er onzeker over als consument, o.a. omdat ontwikkelingen bij bijv. accumulatie radiatoren heel nieuw zijn.

Lucht / warmte / waterpomp: maakt lawaai en is te groot.

Grond-water warmtepomp: is niet mogelijk omdat we op de staanplaats van het huisje niet de grond in mogen.

Pelletkachel: meestal te veel kW, heeft schommelingen van 4 graden verschil. Ook twijfels bij duurzaamheid.

De vraag is of iemand advies voor ons heeft op basis van ervaringen.
Onze voorkeur gaat uit naar elektrische radiatoren maar accumulatie is heel nieuw en convectie is misschien niet handig omdat we een boiler gaan gebruiken. Waarschijnlijk zien we ook nog opties over het hoofd, dan hoor ik het ook graag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten,
Lisa
icon

Beste antwoord door TheoFennis 16 maart 2019, 20:16

Hallo, wij hebben een iets grotere, maar toch nog vrij kleine vrijstaande woning,ongeveer 90 m2. Wij wonen hier met 2 volwassenen zonder kinderen.
De spouwmuren zijn geisoleerd, de ramen zijn voorzien van 2 keer dubbel glas ( de buitenste isolatieglasramen zijn al 25 jaar oud, de binnenste pas een jaar of 6). Het standaard geisoleerde dak is nogmaals nageisoleerd met 15 cm isolatiedeken.
Er zijn 14 zonnepanelen van 7 jaar oud die nu gemiddeld 2550 kWh per jaar opbrengen. Ze staan ook niet optimaal: zuidoost.
Ons gebruik ligt rond de 2200 kWh per jaar, dus we houden na salderen iets over.
We hebben een vaatwasser, wasmachine en een droger die we alleen in de winter gebruiken als het buiten te slecht is. Koken doen we op inductie.
Voor de verwarming gebruiken wij sinds 1 jaar een pelletkachel die goed bevalt. Hij brande ongeveer 2000 uur sinds de ingebruikname, het electrische verbruik is ongeveer 1 kWh per stookdag van 10 uur, dat zal dus 200 kWh extra zijn. Wij zetten hem uit in de nacht en als we langer dan een uurtje weg zijn en maken hem iedere morgen schoon (10 minuten werk). Als pensionado’s is dat goed te doen voor ons , maar mogelijk niet voor jullie. We gebruiken ongeveer 10 kilo pellets per dag, we betalen daar €2,70 voor.
De badkamerhad al elktrische vloerverwarming, daar merk je echter weinig van. We hebben er een keramisch ventilatorkacheltje voor aangeschaft die we 10 minuten voor het douchen aanzetten en na gebruik weer uit. Dagelijks een half uur van 2200 Watt levert een kostenpost op van 400 kWh op jaarbasis. Wij overwegen een infraroodpaneel , die zou ongeveer de helft aan stroom gebruiken.
Op de logeerkamer hebben we een gewone ventilatorkachel die alleen wel eens aan staat als er logees zijn of als ik er de administratie bijwerk. Die kosten zijn nihil.
Blijft over het warme water, dat is inderdaad een probleem. Nu zorgt onze oude cv ketel daar nog voor ( ongeveer 250 m3 per jaar is ons totaal gasverbruik ), maar wij wilden er graag vanaf. Tenslotte wonen wij hier in Groningen.
De vaste lasten voor een gasaansluiting zijn ongeveer 250 euro. Een elektrische boiler zou een oplossing zijn geweest, hoewel die niet echt zuinig in gebruik is. Nl ongeveer 3 kWh per dag voor een 80 literboiler.
De netwerkbeheerder wil echter graag €700 ontvangen voor afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting. Zelfs een tijdelijke afsluiting ( max 1 jaar) kost €200.
Voorlopig piekeren we maar even verder.
Onze conclusie: je kunt er goed mee leven op onze manier, duurder dan met aardgas is het niet . Het comfort dat je hebt met een gasgestookte cv heb je niet met een pelletkachel, maar daar zochten we ook niet naar.
De elektrische kosten van boiler, pelletkachel en ventilatorkachels zijn wel iets waar je rekening mee moet houden, die stijgen. De aanleg van een rookgaskanaal moet door een erkend installateur gedaan worden, de subsidie voor pelletkachels loopt nog tot aan 2020.
dekosten van de gasafsluiting zijn bizar hoog.

groeten van Nina
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Badge +9
Hoi Lisa,

Wat goed dat jullie hier zo mee bezig zijn.
Zelf kan ik je niet zo goed verder helpen. @G.F.Klaver, @Prenger, @JohnKemmer, @hetbruineleven, heeft een van jullie hier ervaring mee?

Je zou ook nog naar onderstaande topics kunnen kijken:
Sommige informatie kan misschien wat verouderd zijn, dus let op de datum van de post/reactie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groet, Joost
Hallo, wij hebben een iets grotere, maar toch nog vrij kleine vrijstaande woning,ongeveer 90 m2. Wij wonen hier met 2 volwassenen zonder kinderen.
De spouwmuren zijn geisoleerd, de ramen zijn voorzien van 2 keer dubbel glas ( de buitenste isolatieglasramen zijn al 25 jaar oud, de binnenste pas een jaar of 6). Het standaard geisoleerde dak is nogmaals nageisoleerd met 15 cm isolatiedeken.
Er zijn 14 zonnepanelen van 7 jaar oud die nu gemiddeld 2550 kWh per jaar opbrengen. Ze staan ook niet optimaal: zuidoost.
Ons gebruik ligt rond de 2200 kWh per jaar, dus we houden na salderen iets over.
We hebben een vaatwasser, wasmachine en een droger die we alleen in de winter gebruiken als het buiten te slecht is. Koken doen we op inductie.
Voor de verwarming gebruiken wij sinds 1 jaar een pelletkachel die goed bevalt. Hij brande ongeveer 2000 uur sinds de ingebruikname, het electrische verbruik is ongeveer 1 kWh per stookdag van 10 uur, dat zal dus 200 kWh extra zijn. Wij zetten hem uit in de nacht en als we langer dan een uurtje weg zijn en maken hem iedere morgen schoon (10 minuten werk). Als pensionado’s is dat goed te doen voor ons , maar mogelijk niet voor jullie. We gebruiken ongeveer 10 kilo pellets per dag, we betalen daar €2,70 voor.
De badkamerhad al elktrische vloerverwarming, daar merk je echter weinig van. We hebben er een keramisch ventilatorkacheltje voor aangeschaft die we 10 minuten voor het douchen aanzetten en na gebruik weer uit. Dagelijks een half uur van 2200 Watt levert een kostenpost op van 400 kWh op jaarbasis. Wij overwegen een infraroodpaneel , die zou ongeveer de helft aan stroom gebruiken.
Op de logeerkamer hebben we een gewone ventilatorkachel die alleen wel eens aan staat als er logees zijn of als ik er de administratie bijwerk. Die kosten zijn nihil.
Blijft over het warme water, dat is inderdaad een probleem. Nu zorgt onze oude cv ketel daar nog voor ( ongeveer 250 m3 per jaar is ons totaal gasverbruik ), maar wij wilden er graag vanaf. Tenslotte wonen wij hier in Groningen.
De vaste lasten voor een gasaansluiting zijn ongeveer 250 euro. Een elektrische boiler zou een oplossing zijn geweest, hoewel die niet echt zuinig in gebruik is. Nl ongeveer 3 kWh per dag voor een 80 literboiler.
De netwerkbeheerder wil echter graag €700 ontvangen voor afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting. Zelfs een tijdelijke afsluiting ( max 1 jaar) kost €200.
Voorlopig piekeren we maar even verder.
Onze conclusie: je kunt er goed mee leven op onze manier, duurder dan met aardgas is het niet . Het comfort dat je hebt met een gasgestookte cv heb je niet met een pelletkachel, maar daar zochten we ook niet naar.
De elektrische kosten van boiler, pelletkachel en ventilatorkachels zijn wel iets waar je rekening mee moet houden, die stijgen. De aanleg van een rookgaskanaal moet door een erkend installateur gedaan worden, de subsidie voor pelletkachels loopt nog tot aan 2020.
dekosten van de gasafsluiting zijn bizar hoog.

groeten van Nina
@TheoFennis bedankt voor het delen van uw ervaringen met verschillende opties.
Badge
GOEDENDAG
DAT AFSLUITEN VAN HET GAS IS NIET ZO DUUR
JE HOEFT ALLEEN DE METER TE LATEN VERWIJDEREN EN EEN SLOT EROP
DIT KOST IN ZEELAND 90 EURO EN DAN BETAAL JE VERDER NIETS MEER AAN JE GAS.

GR LEO

Reageer