Vragen over de ELGA warmtepomp

• 7 november 2016
  • 40 reacties
  • 19618 keer bekeken

Ik heb nog een paar vragen over de warmtepomp, waarvoor je je nu kunt aanmelden:
Hoeveel geluid /decibel produceert dit apparaat?
Wat is het verbruik in Kwh als het draait?
Hoeveel uur per dag draait het apparaat gemiddeld? Of draait het altijd, 24 uur per dag?

Vriendelijke groeten,
Marius van Herpen

40 reacties

Badge +3
Ik heb nog een paar vragen over de warmtepomp, waarvoor je je nu kunt aanmelden:
Hoeveel geluid /decibel produceert dit apparaat?
Wat is het verbruik in Kwh als het draait?
Hoeveel uur per dag draait het apparaat gemiddeld? Of draait het altijd, 24 uur per dag?

Vriendelijke groeten,
Marius van Herpen

Ik heb sinds 26-1-2016 een ELGA warmtepomp en heb dit jaar vrijwel geen gas meer gebruikt voor verwarming van het huis.
Gisteren en vandaag bv komt het gebruik op zo'n 6kw p/dag. bij binnentemperatuur tussen 19,5 en 20,5.
's nachts staat de thermostaat op 18,5 en dan slaat de warmtepomp niet aan. Ik verhoog 'smorgens de temperatuur geprogrammeerd in stappen van 0,5gr, daardoor kan de ELGA het alleen af. alleen bij temperaturen beneden het vriespunt brengt de HRketel de kamer op de gewenste temperatuur, waarna de ELGA het stokje weer overneemt, tenzij het echt goed vriest, want dan duurt het te lang en springt de HRketel weer bij.
Om het stroomverbruik te dekken heb ik bij Qurrent 6 windtegoeden (1500kw gegarandeerde opbrengst p/jaar) gekocht.
Het geluid van de warmtepomp valt mij mee. De pomp staat bij mij naast de voordeur, daar hoor je het geluid duidelijk als ie op half vermogen draait, 5 meter verder hoor ik 'm vrijwel niet meer.
Ter illustratie, mijn buurman zag laatst m'n warmtepomp staan en vroeg of ie er al lang stond. Hij had 'm nog niet gehoord en hij slaapt 6 meter verderop altijd met z'n raam open.
De buurvrouw aan de andere kant hoort 'm ws ook niet, want de pomp staat bij de tuinmuur van 1,80m hoog.
Geluid volgens de specs : bij 100% vermogen 62db(A).

Bovenstaande geldt voor mijn huis. bouwjaar 1974, is nu vrij goed geisoleerd, met Jaga-DBE LTV in de woonkamer en Thermrad radiator in de open keuken, 1plaatsradiator in de gang staat 10% open. 1e verdieping alleen op de 2 hobbykamers staan de radiatoren 5% open. Badkamer hangt een elektrische straalkachel.Rest van de radiatoren staan dicht.

ieder huis is anders, dus laat je goed voorlichten door een betrouwbare installateur.

ik heb naast de subsidie ook gebruik gemaakt van een duurzaamheidslening met een looptijd van 10 jaar met een rentevast tarief van 1,6%. Dat moet je via je gemeente aanvragen. Zo heb ik mijn warmtepomp gefinancierd. Kost mij 25 euro p/mnd.

https://www.svn.nl/rentetarieven#
Badge +3
Het geluidsnivo is wel iets om rekening mee te houden: niet alleen de buitenunit, ook de binnenunit. Met de genoemde 62Db(A) betreft het niet de stilste buitenunit. De normen voor geluidsproductie zijn, met name 's nachts, vrij streng. Wordt er geklaagd, en voert de gemeente een geluidsmeting uit, dan ga je met de genoemde 6 meter bij vollast zeker over de norm. In het ergste geval mag je dan de unit verwijderen; soms kan men een geluidskast plaatsen. Het gaat echter meestal goed omdat de units zelden volllast draaien in verwarmingsbedrijf. Dat wordt anders op het moment dat de unit in airco bedrijf toegepast wordt. Ik weet echter niet of Qurrent deze optie standaard mee aanbiedt.

Komt de installateur op bezoek, kijk dan niet alleen waar de unit technisch kan staan, maar ook of hij er vanuit geluidsoogpunt ook mag staan. Kans is namelijk groot dat de installateur alleen bekijkt wat voor hem het makkelijkst is.
Heb je al gekeken op de website van Techneco? Hier vindt je alle technische informatie over de warmtepomp.

Groetjes,
Lara
Badge +2
Elga is een leuk apparaat maar er zijn betere alternatieven.
Daarmee kan je zelfs helemaal gas-loos worden.
Bij de elga heb je nog altijd een c.v. nodig.
Buiten-unit is zoals bij een airco unit en ja deze maakt geluid.
vooral de ontdooi cycle kan geluid maken.
Badge +3
Elga is een leuk apparaat maar er zijn betere alternatieven.
.

-er zijn betere alternatieven:
Daarvan liggen de prijzen dan ook hoger, zeker als je je HR-ketel met boiler wilt vervangen.

-Bij de elga heb je nog altijd een c.v. nodig
klopt, vanmorgen bij opwarmen van de kamer slechts 0,25m3 ondersteuning van de hrketel nodig gehad.

--Buiten-unit is zoals bij een airco unit en ja deze maakt geluid.vooral de ontdooi cycle kan geluid maken.
klopt, maar valt in de praktijk heel erg mee. Als je er vlak naast staat hoor je 'm, een paar meter verder al veel minder of helemaal niet meer.
Badge +2

-er zijn betere alternatieven:
Daarvan liggen de prijzen dan ook hoger, zeker als je je HR-ketel met boiler wilt vervangen.

Klopt vooral als je er een voorraad vat bij wilt maar dan ben je een 7k kwijt totaal en kan je gas vaarwel zeggen (ligt overigens nog wel aan je verwarming systeem hoog of laag temperatuur isolatie etc)
-Bij de elga heb je nog altijd een c.v. nodig
klopt, vanmorgen bij opwarmen van de kamer slechts 0,25m3 ondersteuning van de hrketel nodig gehad.

Dat valt mee maar ik weet van andere fora's waarmensen met een kleine wp totaal nog geen gas gebruiken wel een flink wat kw's

--Buiten-unit is zoals bij een airco unit en ja deze maakt geluid.vooral de ontdooi cycle kan geluid maken.

klopt, maar valt in de praktijk heel erg mee. Als je er vlak naast staat hoor je 'm, een paar meter verder al veel minder of helemaal niet meer.[/quote]
dat is waar dus situatie belangrijk waar zet je hem neer of hang je hem op!
plaatsen op rubber voeten scheelt ook.

Maar wat ik al melde een Elga is een leuk apparaat en ik had deze3 jaar terug ook bijna aangeschaft.
Badge +3
Momenteel is het hier 2gr buiten, en binnen in de huiskamer dik 20gr. ELGA houdt het nog steeds zonder hulp van de HR-ketel op temperatuur hier, met een aanvoertemp van tegen de 40gr. en stroomverbruik van 1kw.
Badge +2
dat is erg netjes!
gebruikt de elga maar echt maar 1kw per dag momenteel?
Badge +3
dat is erg netjes!

nee, dat is de max stroom afname, met de temperaturen van gisteren heeft ELGA bij mij 10,7kw verbruikt.
-de afgelopen week 59kw
-afgelopen 30 dgn 231kw

nachtverlaging op 19,0 gr
dag temperaturen 19,5 - 20 - 20,5gr
Badge +2
dat is erg netjes!

nee, dat is de max stroom afname, met de temperaturen van gisteren heeft ELGA bij mij 10,7kw verbruikt.
-de afgelopen week 59kw
-afgelopen 30 dgn 231kw

Ah dat klinkt al meer als normaal.
Vond het al errug weinig :D
Heb je bij de Elga de vorstbeveiliging eruit laten halen?
Normaal stop deze bij temperaturen onder 4c en moet het van de cv komen.
Badge +3
dat is erg netjes!

-de afgelopen week 59kw
-afgelopen 30 dgn 231kw

Ah dat klinkt al meer als normaal.
Vond het al errug weinig :D
Heb je bij de Elga de vorstbeveiliging eruit laten halen?
Normaal stop deze bij temperaturen onder 4c en moet het van de cv komen.

vorstbeveiliging heb ik er zelf afgehaald dmv omzetten van een dipswitch.
als de ELGA de gevraagde kamertemperatuur niet kan leveren, wordt de HR-ketel alsnog geactiveerd.
's morgens bij het opwarmen is de ketel tot nog toe in dit stookseizoen maar 2x ingezet. Verbruik was toen 1x 0,30 en 1x 0,25 m3.
Badge +3
ELGA heeft het goed gedaan, hier in Barneveld en ondanks de vriezende kou buiten:
-Geen Hrketel ingezet
-vanaf 00.00 tot 09.30 4,32 Kwh gebruikt.
-nachtverlaging van 19c , nu (09.30 uur) 19,5c
Badge +2
ELGA heeft het goed gedaan, hier in Barneveld en ondanks de vriezende kou buiten:
-Geen Hrketel ingezet

Las je melding al op tweakers.
Maar wat is je nachttemperatuur geweest dan?
Badge +3
-Geen Hrketel ingezet

Las je melding al op tweakers.
Maar wat is je nachttemperatuur geweest dan?

-6
Badge +2
Werkt een warmtepomp ook goed in een oud huis, waar de warmwatertemperatuur van de CV hoog ligt (bij ons 6065 C)?

Ik heb gelezen dat het rendement dan drastisch omlaag gaat, waardoor je dus bijna geen kosten bespaard, klopt dit?

Ik heb een oud huis van 1900
Badge +2
Werkt een warmtepomp ook goed in een oud huis, waar de warmwatertemperatuur van de CV hoog ligt (bij ons 6065 C)?

Ik heb gelezen dat het rendement dan drastisch omlaag gaat, waardoor je dus bijna geen kosten bespaard, klopt dit?

Warmtepompen werken het beste met lage c.v. temperaturen.
Dus als je overal vloerverwarming hebt kan dat ook werken in een oud huis.
Badge +2
Werkt een warmtepomp ook goed in een oud huis, waar de warmwatertemperatuur van de CV hoog ligt (bij ons 60-65 C)?

Conclusie: warmtepomp heeft geen zin voor mij
Badge +3
Werkt een warmtepomp ook goed in een oud huis, waar de warmwatertemperatuur van de CV hoog ligt (bij ons 60-65 C)?

Conclusie: warmtepomp heeft geen zin voor mij

nou da's wat kort door de bocht.

Als de isolatie van het huis op orde wordt gebracht, de radiatoren vervangen worden door LTV-radiatoren kom je ws wel in aanmerking.

Maar daar heb je echt wel een deskundige voor nodig.

Via de inkoopactie van Qurrent kun je dit ws wel regelen.
Goed nieuws voor wie overweegt een warmtepomp aan te schaffen. In 2017 gaat de subsidie fors omhoog. Zie

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/investeringssubsidie-duurzame-energie
De subsidie gaat inderdaad van 1000 naar 2300 euro
De staatscourant is niet eenduidig in de berichtgeving hierover. In de toelichting staat: " Voor de lucht-waterwarmtepompen met een vermogen vanaf 3,5 kW wijzigen de subsidiebedragen niet." Dat zou idd betekenen 2300,-. Maar in de tekst zelf staat:
" 1. De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een lucht-waterwarmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen:
a. tot 3,5 kW: € 1.000;
b. van 3,5 kW tot en met 10 kW: € 2.000, en
c. van meer dan 10 kW: € 2.000 vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 10 kW. "

En dat zou voor de Elga dan 2000,- betekenen.

Ben benieuwd wat het wordt ..:D
De staatscourant is niet eenduidig in de berichtgeving hierover. In de toelichting staat: " Voor de lucht-waterwarmtepompen met een vermogen vanaf 3,5 kW wijzigen de subsidiebedragen niet." Dat zou idd betekenen 2300,-. Maar in de tekst zelf staat:
" 1. De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een lucht-waterwarmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen:
a. tot 3,5 kW: € 1.000;
b. van 3,5 kW tot en met 10 kW: € 2.000, en
c. van meer dan 10 kW: € 2.000 vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 10 kW. "

En dat zou voor de Elga dan 2000,- betekenen.

Ben benieuwd wat het wordt ..:D

Ah, ik zag die aanvullende subsidie over het hoofd. Wordt dus inderdaad 2300,- voor de Elga. Des te beter.
Ik heb een vraag over de inkoopactie. Ik ging ervan uit dat de aanschafprijs van 4650 inclusief btw is. En dat de nettoprijs op de site van Qurrent dus ook echt de nettoprijs is. Maar de offerte van de installateur gooit er 21% BTW overheen. Klopt dat?

Dan zou toch op de site het bedrag inclusief vermeld moeten worden, zoals gebruikelijk als het aanbiedingen aan particulieren betreft.
Ik hoop wel dat de installatie met de warmtepomp , zoals omschreven incl Btw is en niet excl. Dus ongeveer 1511, euro is als je de 2300 euro subsidie hebt gekregen. Of mag de installateur nog btw berekenen boven op deze prijs?
Hi allemaal,

het bedrag van €1511,50 is inclusief btw. De installateur mag daarop geen extra kosten rekenen. De €1511,50 neemt dus de volledige installatie, subsidie en korting van Qurrent al mee.

Groetjes,

Michelle

Reageer